Laad snelheid Comfort Range
-
Topic author - 2-hit-miracle
- Posts in topic: 2
- Onderwerpen: 0
- Laatste bezoek: 10 sep 2025 15:48
- Actief als: particulier
Laad snelheid Comfort Range
Als nieuweling op het forum zal ik mij even voorstellen: SJQV, woonachtig in de regio Utrecht en na jarenlang Italiaans te hebben gereden nieuw in de wereld van de Franse auto’s.
Sinds ongeveer een maand ben ik de trotse bezitter van een R5 Iconic Cinq Comfort Range. Ondertussen ben ik aardig vertrouwd geraakt met de auto. Het is een fijne dynamische en comfortabele auto. Je hebt niet het idee met een auto uit het compacte segment onderweg te zijn. Voor het laden van mijn auto ben ik aangewezen op publieke laadpalen. In de omgeving van mijn woning kan ik kiezen uit meerder palen van verschillende aanbieders. Over het laden en dan met name de snelheid daarvan gaat mijn vraag.
Renault geeft op dat een R5 Comfort Range met maximaal 11 kW kan laden. Gedurende meerdere laadsessie bij verschillende laadpalen en met diverse apps is het mij nog niet gelukt om ook maar enigszins bij deze snelheid in de buurt te komen. In alle gevallen haal ik met mijn auto een maximale laadsnelheid van ca. 4 kW. Hoe verloopt dit bij andere R5 gebruikers? Halen jullie wel de maximale laadsnelheid van 11 kW?
In eerste instantie dacht ik aan een restrictie van de paal. De regio Utrecht kampt tenslotte met tekorten op het elektriciteitsnetwerk. Echter… Recent parkeerde ik naast een mede lader bij een paal die ik vaker gebruik. Op deze paal wordt het geleverde vermogen op een display weergegeven. De collega lader kreeg ca. 11 kW van de laadpaal. Een vermogen dat ik dus nog nooit heb behaald. Na aansluiten van mijn auto en activeren van het laadproces liep de laadsnelheid van de andere auto terug. Logisch, dacht ik, het maximale vermogen wordt nu verdeelt over twee auto’s. Echter het niveau werd niet evenredig verdeeld. De andere auto kreeg ca. 6,6 kW terwijl mijn R5 het met 2,3 kW moest doen… Na ongeveer een uur laden ben ik terug gelopen naar mijn auto om te kijken hoe de vlag er toen voor hing. De balans was iets beter, mijn auto kreeg nu circa 3 kW, maar evenredig was het niet. De andere auto kreeg nog steeds 6 kW.
Iets zegt mij nu dat er iets niet goed gaat in de boordlader van mijn auto. Uiteraard heb ik de dealer benaderd met deze vraag. Zij geven echter aan dat het aan het batterij percentage van de auto kan liggen en dat een auto met een grotere batterij sowieso eerder de volle snelheid krijgt dan een auto als de R5 met een kleinere batterij. Ik vind dit moeilijk te geloven. Ten eerste is een batterij met netto 52 kW niet perse klein en ten tweede geeft Renault de laadsnelheid van 11 kW zelf op. Wat heb je aan die getallen als de snelheid niet gehaald kan worden…?
Dus nogmaals in het kort mijn vraag:
Wat is de laad ervaring van andere R5 gebruikers? Is het met een R5 Comfort Range mogelijk om met 11 kW te laden?
Ow ja, een snellader heb ik nog niet geprobeerd. Ik weet dus niet of die opgegeven waarde van 100 kW door mijn auto wel gehaald wordt.
Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen.
Sinds ongeveer een maand ben ik de trotse bezitter van een R5 Iconic Cinq Comfort Range. Ondertussen ben ik aardig vertrouwd geraakt met de auto. Het is een fijne dynamische en comfortabele auto. Je hebt niet het idee met een auto uit het compacte segment onderweg te zijn. Voor het laden van mijn auto ben ik aangewezen op publieke laadpalen. In de omgeving van mijn woning kan ik kiezen uit meerder palen van verschillende aanbieders. Over het laden en dan met name de snelheid daarvan gaat mijn vraag.
Renault geeft op dat een R5 Comfort Range met maximaal 11 kW kan laden. Gedurende meerdere laadsessie bij verschillende laadpalen en met diverse apps is het mij nog niet gelukt om ook maar enigszins bij deze snelheid in de buurt te komen. In alle gevallen haal ik met mijn auto een maximale laadsnelheid van ca. 4 kW. Hoe verloopt dit bij andere R5 gebruikers? Halen jullie wel de maximale laadsnelheid van 11 kW?
In eerste instantie dacht ik aan een restrictie van de paal. De regio Utrecht kampt tenslotte met tekorten op het elektriciteitsnetwerk. Echter… Recent parkeerde ik naast een mede lader bij een paal die ik vaker gebruik. Op deze paal wordt het geleverde vermogen op een display weergegeven. De collega lader kreeg ca. 11 kW van de laadpaal. Een vermogen dat ik dus nog nooit heb behaald. Na aansluiten van mijn auto en activeren van het laadproces liep de laadsnelheid van de andere auto terug. Logisch, dacht ik, het maximale vermogen wordt nu verdeelt over twee auto’s. Echter het niveau werd niet evenredig verdeeld. De andere auto kreeg ca. 6,6 kW terwijl mijn R5 het met 2,3 kW moest doen… Na ongeveer een uur laden ben ik terug gelopen naar mijn auto om te kijken hoe de vlag er toen voor hing. De balans was iets beter, mijn auto kreeg nu circa 3 kW, maar evenredig was het niet. De andere auto kreeg nog steeds 6 kW.
Iets zegt mij nu dat er iets niet goed gaat in de boordlader van mijn auto. Uiteraard heb ik de dealer benaderd met deze vraag. Zij geven echter aan dat het aan het batterij percentage van de auto kan liggen en dat een auto met een grotere batterij sowieso eerder de volle snelheid krijgt dan een auto als de R5 met een kleinere batterij. Ik vind dit moeilijk te geloven. Ten eerste is een batterij met netto 52 kW niet perse klein en ten tweede geeft Renault de laadsnelheid van 11 kW zelf op. Wat heb je aan die getallen als de snelheid niet gehaald kan worden…?
Dus nogmaals in het kort mijn vraag:
Wat is de laad ervaring van andere R5 gebruikers? Is het met een R5 Comfort Range mogelijk om met 11 kW te laden?
Ow ja, een snellader heb ik nog niet geprobeerd. Ik weet dus niet of die opgegeven waarde van 100 kW door mijn auto wel gehaald wordt.
Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - en hoppa, logo 2
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 10 sep 2025 18:14
Re: Laad snelheid Comfort Range
Ik heb thuis een 11kw laadpaal. Zodra ik de auto aansluit, wordt ie direct geladen met 11kw.
Dus geen problemen.
Dus geen problemen.
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 10 sep 2025 15:16
Hier grijpt soms de load balance van de laadpaal in en gaat hij met 5kWh laden. Meestal 11
Hide post links |
-
- Lid
- Laatste bezoek: 10 sep 2025 15:57
Die 100kW ga je sowieso nooit halen, het maximale wat ik heb gezien in 80kWh toen ik begon met een 20% volle accu (geen enkele auto op dezelfde lader, of zelfs op het laadplein). Daarna kakt het wat in, maar kwam eigenlijk nooit onder 50kW tot aan het moment dat ik weer wegging. Ik weet niet op welk percentage dat was, 80%+ iig want ik had nog een lange rit te gaan.
Bij reguliere publieke laadpalen haal ik wel de 11kW (als de paal/aansluiting het trekt). De verdeling van de stroom over 2 auto's op dezelfde paal kan soms wat gek zijn, maar als je als enige op een paal zit die 11kW kan dan zou je dat ook gewoon moeten halen.
Bij reguliere publieke laadpalen haal ik wel de 11kW (als de paal/aansluiting het trekt). De verdeling van de stroom over 2 auto's op dezelfde paal kan soms wat gek zijn, maar als je als enige op een paal zit die 11kW kan dan zou je dat ook gewoon moeten halen.
Hide post links |
-
- Lid
100 heb ik wel gehad met laden, maar toen wel met navigatie naar de Fastned gereden waardoor de accu voorverwarmd was.
Hide post links |
-
- Lid
Ik heb toen niet de ingebouwde navigatie gebruikt, maar was wel al 1.5-2 uur snelweg gereden. Dus die zal wel goed warm zijn geweest. De lader was geen Fastned maar wel 350kW. Denk dat ik wat dieper had moeten ontladen.
Hide post links |
-
- Lid
Verwacht dat de accu extra opgewarmd wordt ipv de normale bedrijfstemperatuur.
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 10 sep 2025 15:29
Welkom op het forum!
Doorgaans haal ik (met dezelfde uitvoering als jouw R5) wel 11kW aan de normale publieke laadpaal (ben zelf daar ook afhankelijk van). Soms heb ik wel dat, wanneer ik de auto aansluit, hij langzaam oploopt naar 5/6kW en daar blijft hangen. Wat ik dan doe, is de paal ernaast proberen (ik laad op een plein van 18 laadpalen bij het voetbalstadion) en dan gaat hij vrijwel direct naar 11kW. Conclusie: het kan aan de laadpaal liggen of de capaciteit op het energienet. Dat het in Utrecht echt krap is op het net, dat is een feit. Dus daar zou het door kunnen komen.Renault geeft op dat een R5 Comfort Range met maximaal 11 kW kan laden. Gedurende meerdere laadsessie bij verschillende laadpalen en met diverse apps is het mij nog niet gelukt om ook maar enigszins bij deze snelheid in de buurt te komen. In alle gevallen haal ik met mijn auto een maximale laadsnelheid van ca. 4 kW. Hoe verloopt dit bij andere R5 gebruikers? Halen jullie wel de maximale laadsnelheid van 11 kW?
Dat is echt een onzin antwoord. De R5 kan gewoon met 11kW laden, dat in jouw geval dit nooit wordt gehaald ligt in dit geval dus aan jouw auto/boordlader, dat kan bijna niet anders. Laat hen jouw auto eens aan de lader zetten bij de dealer dan, dan moet hij ook naar 11kW schieten, kan bijna niet anders. Dat is de echte test; jouw auto vergelijken met een demo-R5 aan dezelfde lader en dan het verschil bekijken.Iets zegt mij nu dat er iets niet goed gaat in de boordlader van mijn auto. Uiteraard heb ik de dealer benaderd met deze vraag. Zij geven echter aan dat het aan het batterij percentage van de auto kan liggen en dat een auto met een grotere batterij sowieso eerder de volle snelheid krijgt dan een auto als de R5 met een kleinere batterij. Ik vind dit moeilijk te geloven.
Succes ermee! Want nu je een R5 hebt, wil je ook gewoon met 11kW kunnen laden en niet met 3/4kW, want dan duurt het eeuwen voordat hij vol zit

Hide post links |
-
Topic author - 2-hit-miracle
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 10 sep 2025 15:48
Bedankt allen voor de reactie! Dit sterkt mij in mijn gedachte dat er iets niet goed gaat bij mijn auto.
Voor een beeld:
Bijgevoegde afbeelding laat zien wat ik bij een openbare paal krijg die volgens het display 11 kW kan leveren. Mijn auto is hier aangesloten op de poort die eerder aan een andere auto de beloofde laadsnelheid heeft gehaald.
In de buurt staat ook ergens een paal die 22 kW kan leveren. Voor de zekerheid probeer ik die ook nog een keer om een goed verhaal te hebben richting de dealer. Ook kijk ik nog even wat hij doet bij bijvoorbeeld Fastned. De uitkomst ga ik opnemen met de dealer om samen een oplossing te zoeken. De uitkomst laat ik hier weten.
Voor een beeld:
Bijgevoegde afbeelding laat zien wat ik bij een openbare paal krijg die volgens het display 11 kW kan leveren. Mijn auto is hier aangesloten op de poort die eerder aan een andere auto de beloofde laadsnelheid heeft gehaald.
In de buurt staat ook ergens een paal die 22 kW kan leveren. Voor de zekerheid probeer ik die ook nog een keer om een goed verhaal te hebben richting de dealer. Ook kijk ik nog even wat hij doet bij bijvoorbeeld Fastned. De uitkomst ga ik opnemen met de dealer om samen een oplossing te zoeken. De uitkomst laat ik hier weten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hide post links |
-
- Lid
Je auto staat als enige auto aangesloten op die paal, dus geen andere auto gelijk op dezelfde paal? En eventueel andere palen die ernaast staan? Als je echt de enige bent dan moet hij gewoon 11kW halen, andere gevallen kan het altijd load balance geneuzel zijn.
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-