KDL schreef: ↑23 nov 2025 20:44
Er zijn filmpjes op youtube, het is een relatief eenvoudig klusje als je netjes werkt en fotografeert cq labelt wat je losmaakt, misschien ben je voor 100 euro klaar, waarvan behuizing 50 en wat koelvloeistof etc ook 50
Let wel op, het is een gedrocht, een veelkoppig monster, van plastic bovendien, check ook gelijk alle slangen etc op schade vooraf
Voor 100 euro gaat niet lukken denk ik, ook niet als je het klusje zelf kan doen.
Alleen al een origineel Renault thermostaathuis kost over de 100 euro;
https://www.renaultmagazijn.nl/koelsyst ... staathuis/
Ik denk dat een geoefende Renault monteur hier wel meer dan een uur werk aan heeft. Koelwater moet er dan sowieso af?
Dus alles bij elkaar opgeteld, nieuw thermostaathuis, 5,5 liter koelwater plus het arbeidsloon wat in Nederland niet mals is kan ik me wel voorstellen dat je zomaar aan de 350 euro zit bij een goed garagebedrijf.
Ik zie op Youtube echter ook voorbeelden waar alleen maar de thermostaathuispakking wordt vervangen. Dan kom je natuurlijk wel goedkoper uit.
Nu woon ik vrij dicht bij de Duitse grens en heb ook in Duitsland om een prijsopgave gevraagd. Meestal scheelt dit nogal met Nederland en ook deze garage is een Renault dealer.
Het gaat mij er ook om dat dit wel bij een Renault garage/specialist gebeurd die deze klus vaker heeft gedaan. Een garage op de hoek zal eerst allemaal uit moeten zoeken hoe het precies zit daar dit wel echt een Renault specifiek ontwerp is.
Ik zal morgen of overmorgen de offerte/kostenvoranschlag noemen ze dit in het Duits wel in de mail toegestuurd krijgen en zal dan beslissen waar en wanneer ik dit klusje laat doen.
Ondertussen heb ik vanmiddag even zelf het thermostaathuis gereinigd en de gelekte koelvloeistof verwijderd. Zo kan ik na de eerstvolgende rit zien of de boel weer nat is en in welke mate. Ik neem aan dat de lekkage niet van de laatste week is aangezien ik bij deze auto al vaker koelvloeistof heb moeten bijvullen.
Als ik zo google komt lekkage van het thermostaathuis bij Renault heel vaak voor. Zowat iedere bezitter van een Renault met 0.9/1.0 tce motor met 80tkm moest het onderdeel al laten vervangen.
Ik vrees ook dat ik over een aantal jaren weer toe ben aan een nieuw thermostaathuis want ook die nieuwe zal wel lekkage gaan vertonen aangezien het ontwerp niet veranderd is.
De vraag is ook waardoor deze lekkage ontstaat. Is het zoals de Renault monteur mij aan de telefoon vertelde echt het thermostaathuis zelf dat door temperatuurverschil tussen blok en thermostaathuis vervormt of is het puur de pakking die stuk gaat door alu corrosie van het blok. Dat laatste wordt namelijk door een paar Youtubers als oorzaak aangeduid. Zou namelijk best kunnen. Ik zie namelijk bij de aansluiting tussen het thermostaathuis en het motorblok best veel corrosie is ontstaan.
Ik heb nog even een afbeelding van het thermostaathuis bijgevoegd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.