LPG voor Grand Espace 3.5 V6
-
Topic author - Net ingestapt
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
LPG voor Grand Espace 3.5 V6
Ik overweeg een grote familie auto te kopen. De Espace spreekt mij aan. Door beperkte aantal kilometers wordt het een benzine motor. Is het mogelijk om de zware 3.5 V6 motor op LPG te laten lopen?
Gert-Jan
Gert-Jan
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
- Actief als: particulier
LPG
Ja hoor,
Elke motor kan op LPG draaien.
Dat het bij de een de nodige aanpassingen aan de koppen vergt, en bij de ander het alleen maar ingebouwd hoeft te worden heb ik het niet over.
Er zijn ook fabrikanten die de garantie laten vervallen als je gas in laat bouwen( raad eens welke)
Reken eerst eens uit wat het kost, en wat je gaat besparen over het aantal km wat je gaat rijden, en hoe lang het duurt voor je de installatie hebt terugverdient.( je zegt zelf dat je weinig rijdt )
Vergeet daarin niet om te kijken of je toevallig ook niet een tariefgroepje hoger uit komt door een hoger gewicht van de auto met gastank.
Gr.
Peter.
Dat het bij de een de nodige aanpassingen aan de koppen vergt, en bij de ander het alleen maar ingebouwd hoeft te worden heb ik het niet over.
Er zijn ook fabrikanten die de garantie laten vervallen als je gas in laat bouwen( raad eens welke)

Reken eerst eens uit wat het kost, en wat je gaat besparen over het aantal km wat je gaat rijden, en hoe lang het duurt voor je de installatie hebt terugverdient.( je zegt zelf dat je weinig rijdt )
Vergeet daarin niet om te kijken of je toevallig ook niet een tariefgroepje hoger uit komt door een hoger gewicht van de auto met gastank.

Gr.
Peter.
:arrow: Toen Microsoft met de auto te maken kreeg is de ellende begonnen :!: :!: :!:
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 16 apr 2023 14:31
Hmmzzz......LPG laten inbouwen kost zoiets tussen de 1700,- en 2600,- euro (afhankelijk systeem en type instalatie)
ik zou ff goed gaan rekenen of het rendabel is en hoe lang je denkt met de auto te willen blijven rijden. Een Espace zoeken waar al LPG in zit is een betere optie want dan heb je de hoge aanschafkosten van de LPG niet, maar dan heb je wel een auto waar minimaal 200.000km op de teller staat. Want LPG word aangeschaft om de brandstofkosten de beperken omdat er veel km worden gereden.
Laat je goed informeren zou ik adviseren
ik zou ff goed gaan rekenen of het rendabel is en hoe lang je denkt met de auto te willen blijven rijden. Een Espace zoeken waar al LPG in zit is een betere optie want dan heb je de hoge aanschafkosten van de LPG niet, maar dan heb je wel een auto waar minimaal 200.000km op de teller staat. Want LPG word aangeschaft om de brandstofkosten de beperken omdat er veel km worden gereden.
Laat je goed informeren zou ik adviseren
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Reken er zeker op dat de wagen een 50/80 kg zwaarder wordt. Je kantelpunt gaat dan ook pas bij een flink aantal km's meer plaatsvinden. Als je minder dan zo'n 15/20.000 per jaar rijd denk ik niet dat het rendabel wordt. SUC6
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 10 sep 2013 20:10
Re: LPG
Ik heb nog nooit een diesel gezien die op LPG draait.thomassen7 schreef:Ja hoor,
Er zijn ook fabrikanten die de garantie laten vervallen als je gas in laat bouwen( raad eens welke)![]()
Vergeet daarin niet om te kijken of je toevallig ook niet een tariefgroepje hoger uit komt door een hoger gewicht van de auto met gastank.![]()
Gr.
Peter.

Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
@ Wesley, Er zijn wel degelijk diesels met extra lpg injektie !!! Komt alleen niet zo vaak voor. In de '70/80 er jaren veel mee geexperimenteert. mvg. WillemS
Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
- Laatste bezoek: 04 aug 2010 09:36
Ook nu wordt nog steeds gekeken naar dergelijke mogelijkheden, zie o.a.:WillemS schreef:@ Wesley, Er zijn wel degelijk diesels met extra lpg injektie !!! Komt alleen niet zo vaak voor. In de '70/80 er jaren veel mee geexperimenteert. mvg. WillemS
[url]http://www.transportradio.nl/inhoud/ind ... uro-5-[url]
al dwalen we nu wel een beetje af van het onderwerp.....
Gr. Jan
Renault Megane Grand Tour 1.9DCI 2004 130.000 km
Renault Clio 1.2 MEXX 1997 85.000 km
Renault Clio 1.2 MEXX 1997 85.000 km
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Laatste bezoek: 18 jun 2025 18:45
De 3.5 V6 motor is niet echt een hele geschikte motor voor lpg in te bouwen. Er komen vaak problemen naar boven, dit is echter niet altijd. ( wil geen hele discussie oplaaien )
Naar mijn weten wordt de auto niet opnieuw gewogen na inbouw lpg, dus je komt niet in een hoge gewichtsklasse. Wel is het belasting tarief hoger bij lpg g3, dit is echter vaak maar 2-3 tientjes per maand meer, wat betekent dat je het er zo uit hebt me 1x tanken.
Ik raad het wel sterk af om een een espace 3.5 v6 met al 200.000km op lpg te kopen, vaak zijn er dan al een hoop dingen die op zijn einde lopen.
Ook de bougies zullen met lpg vaker vervangen moeten worden, en dat is een klusje van ongeveer 2-3 uur, dus prijzig.
Naar mijn weten wordt de auto niet opnieuw gewogen na inbouw lpg, dus je komt niet in een hoge gewichtsklasse. Wel is het belasting tarief hoger bij lpg g3, dit is echter vaak maar 2-3 tientjes per maand meer, wat betekent dat je het er zo uit hebt me 1x tanken.
Ik raad het wel sterk af om een een espace 3.5 v6 met al 200.000km op lpg te kopen, vaak zijn er dan al een hoop dingen die op zijn einde lopen.
Ook de bougies zullen met lpg vaker vervangen moeten worden, en dat is een klusje van ongeveer 2-3 uur, dus prijzig.
Hide post links |
-
- lid
Ben ik het niet helemaal mee eens, en wel...... het inbouwstation regelt ook de melding bij de RDW. Ze vermelden om welk type auto het gaat en vermelden welk type LPG instalatie is ingebouwd. Ook vermelden ze het toegenome ledige gewicht. Dit word bij het al reeds bekende gewicht opgeteld. Het nieuwe gewicht en de vernieuwde brandstof komt dan op het nieuwe kentekenbewijs te staanNaar mijn weten wordt de auto niet opnieuw gewogen na inbouw lpg, dus je komt niet in een hoge gewichtsklasse.
Vervolgens nog ff een melding doen van verandering van gewicht e.d. voor de wegenbelasting
Dus hij word niet opnieuw gewogen.....maar met een beetje pech komt hij wel in een hogere belastingsklasse
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Laatste bezoek: 18 jun 2025 18:45
Ik had het even vergeleken met mijn eigen auto, daar is het gewicht op het kenteken met lpg precies hetzelfde als die van benzine. Zullen ze het wel vergeten zijn in '95 

Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 13 jan 2024 15:47
Hoi,
Voordat de LPG wordt ingebouwd (LPi van Vialle?, prima systeem +/- E2500,-) moet je wel zeker weten dat het G3 kan worden er moet namelijk wel een goedkeuring voor zijn. Wanneer en gewoon een G op je kenteken komt betaal je de hoofdprijs aan belasting en met G3 krijg je er maar een paar tientjes in de maand bij. De G3 aanduiding krijg je alleen wanneer de motor in een bepaalde testcyclus bewezen schoner ('k dacht 30%) is dan de benzineversie. Maar wellicht is de regelgeving alweer veranderd. Aangezien de 3.5 op LPG niet echt vaak voorkomt.... dus ff chekke
Groet'n
PS Wordt het aantal liters LPG tankinhoud niet opgeteld bij het gewicht? Tenminste het is zo'n soort regeltje dat ze toepassen om het hogere gewicht te bepalen op het kentekenbewijs. Er wordt niet gewogen maar zwaarder wordt ie wel, ook op papier.
Voordat de LPG wordt ingebouwd (LPi van Vialle?, prima systeem +/- E2500,-) moet je wel zeker weten dat het G3 kan worden er moet namelijk wel een goedkeuring voor zijn. Wanneer en gewoon een G op je kenteken komt betaal je de hoofdprijs aan belasting en met G3 krijg je er maar een paar tientjes in de maand bij. De G3 aanduiding krijg je alleen wanneer de motor in een bepaalde testcyclus bewezen schoner ('k dacht 30%) is dan de benzineversie. Maar wellicht is de regelgeving alweer veranderd. Aangezien de 3.5 op LPG niet echt vaak voorkomt.... dus ff chekke
Groet'n
PS Wordt het aantal liters LPG tankinhoud niet opgeteld bij het gewicht? Tenminste het is zo'n soort regeltje dat ze toepassen om het hogere gewicht te bepalen op het kentekenbewijs. Er wordt niet gewogen maar zwaarder wordt ie wel, ook op papier.
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 16 mei 2015 22:50
Ik heb een G3 tankje in laten bouwen, bijna 2 jaar geleden.
Het gewicht van m'n 'Grand' ging van 1505 naar 1545, het betreft een 50 liter tank die voor maximaal 80% gevuld mag worden.
Ervan uitgaande dat een liter benzine ongeveer even zwaar is als een liter water, alsook dat deze vullingsgraad vrij algemeen is, kun je aan de hand van de grootte van de beoogde tank wel uitrekenen waar je gewicht op uit zal komen...
Het gewicht van m'n 'Grand' ging van 1505 naar 1545, het betreft een 50 liter tank die voor maximaal 80% gevuld mag worden.
Ervan uitgaande dat een liter benzine ongeveer even zwaar is als een liter water, alsook dat deze vullingsgraad vrij algemeen is, kun je aan de hand van de grootte van de beoogde tank wel uitrekenen waar je gewicht op uit zal komen...
Grand Espace III'99, 2.0-16V, G3
Hide post links |
-
- lid
ff voor alle duidelijkheid
Het woord zegt het zelf al 'ledige gewicht' dus zonder vloeistoffen !!!!
Het ledige gewicht van een auto is dus zonder olie, benz, koelmiddel, of andere vloeistoffen.
en een LPG instalatie weegt +/- 50kg afhankelijk van de groote van de tank
Het woord zegt het zelf al 'ledige gewicht' dus zonder vloeistoffen !!!!
Het ledige gewicht van een auto is dus zonder olie, benz, koelmiddel, of andere vloeistoffen.
en een LPG instalatie weegt +/- 50kg afhankelijk van de groote van de tank
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in