Versnellingsbak Megane

Forumregels
géén Scenic / Megane Scenic !!
Die vind je onder Scenic
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Snef
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 aug 2008
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00

Versnellingsbak Megane

Bericht door Snef »

Na wat vreemde geluiden is nu de versnellingsbak van onze Megane nu toch wel stuk. Om nu te kijken of het nog zin heeft om dit te laten repareren zou ik graag willen weten wat dit zo ongeveer gaat kosten. De man van de pechdienst had het tussen neus-en-lippen over een 2e hands bak (gereviseerde bak) van zo'n 500 euro en dan komt het vervangen van de bak er natuurlijk nog bij.

Iemand een idee (of ervaring) over wat de kosten zouden zijn?

Het gaat om een Megane uit begin maart 2001, een 1.9 DCI met zo'n 264.000 km op de teller. (auto staat momenteel in Haarlem geparkeerd).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16749
Lid geworden op: 24 apr 2008
Laatste bezoek: 13 jul 2025 23:06
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Bericht door mechanic »

Het is best een werk om zo'n bak te doen gezien het subframe eronder uit moet.
Ik schat het op een ruime dag tot 2 dagen werk. Koppeling zou ik ook compleet vervangen, zit je weer een 150e extra aan materiaal.
Gezien de km-stand is het vervangen van een krukaskeering bij het vliegwiel ook geen overbodige luxe, die hebben namelijk ook niet het eeuwige leven. Zou zonde zijn als die olie lekt op de (nieuwe) koppeling waardoor die gaat slippen. Keering kost ong. 30e ex montage.
Dus: ruilbak,bakolie,koppeling,keering,arbeid zit je toch zeker rond de 1000-1500e.
Is de auto verder in goede conditie? De d-riem zou al een 2e keer vervangen moeten zijn, en hoe is de turbo? Dit zijn beide dure ingrepen, en als die niet in orde zijn en ook nog reparatie vragen wordt het een erg dure grap.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Snef
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 aug 2008
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00

Bericht door Snef »

Opzich is de auto nog wel in redelijk goeie conditie (denk ik). Ik vind het een heerlijke auto, rijdt lekker (als ie rijdt).

Vorig jaar een nieuwe startmotor, nieuwe schokdempers aan de achterkant, vering aan de voorkant.

De distributieketting moet ook nog vervangen worden (die is door de vorige eigenaar een keer tussendoor vervangen), dus dat komt er inderdaad ook nog eens bij.

Pfff lastige beslissing.....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 6856
Lid geworden op: 04 okt 2009
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Als het motortje nog goed is kan je er wel 150.000km bij rijden, schrijf je die 1.500 euries over die afstand af dan valt het nog mee, toch, 1 cent p.km. Je hebt al wat kosten gemaakt die zaken komen voorlopig niet meer terug. Ik zou het wel weten. SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16749
Lid geworden op: 24 apr 2008
Laatste bezoek: 13 jul 2025 23:06
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Bericht door mechanic »

Heb je ook gelijk in, maar het zou ernstig jammer zijn als de turbo over 5000km kapot loopt..
Toch weer een 1000e extra.
Met de distributie riem erbij zit je richting de 2000e, vind ik persoonlijk een smak geld :wink:
Kan niet in iemand anders zijn portemonnee kijken, maar het is toch een afweging waard.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 6856
Lid geworden op: 04 okt 2009
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

@ Mechanic, Turbo zou ik toch even de leidingen lossen en de filters nazien op vervuiling, ook even de retour opbrengst van de olie checken, evt. leidingen vervangen bij veel prut. Gebrek aan smering is meestal toch de oorzaak van defektraken. Als dat nog allemaal goed is, is de gok niet zo groot meen ik. SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht