Binnenverlichting in DOOR stand blijft aan

Plaats reactie

Topic author
rdkraker
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Laatste bezoek: 09 dec 2023 13:46

Binnenverlichting in DOOR stand blijft aan

Bericht door rdkraker »

Ik heb het volgende probleem met de binnenverlichting; De verlichting gaat in de 'DOOR' stand niet meer uit als ik het contact aan zet.

Groot cabinelicht + deuren op stand continu: Branden altijd, ook met auto afgesloten (=normaal geloof ik)
Groot cabinelicht + deuren op stand DOOR : Branden als auto met AB is geopend, weer uit na afsluiten. Brandt dus in principe de hele rit.

Achterbaklichtje (kleine lampje in de bak zelf -heeft geen schakelaar) Gaat keurig aan en uit met openen van de grote achterdeur EN met de achterportieren.

Stomme is dat de verlichting heel lang een ander probleem had: Bij het ontsluiten van de auto met de AB sprong de zekering. Het circuit met de geschakelde spanning heeft dus ergens een probleem... maar wat voor probleem... en waar :-) ?

Bedenk me nog iets: Heb alle verlichtingsunits er uit gehaald om te kijken of ik iets kon vinden; maar nou vind ik in de ruimte boven de 5e deur (waar maar één unit zit) TWEE aansluitingen! Een zwarte, welke in gebruik was, en een losse witte plug die niet op de unit past... ra ra... ?

Iemand enig idee?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jawdewolf
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 21 nov 2011 11:18

Bericht door jawdewolf »

Heb je een opklapbaar achterruitje in de achterklep?

Mvg
Jan-Willem

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
rdkraker
Lid
Lid

Bericht door rdkraker »

Nee, heb een vaste achterruit

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Verwijderde gebruiker 25

Bericht door Verwijderde gebruiker 25 »

Is het een espace IV dan?

de III heeft bij mijn weten altijd een uitklapbare achterruit

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
rdkraker
Lid
Lid

Bericht door rdkraker »

nee hoor, verschilt per uitvoering. Heb wel degelijk een 3 serie.

Wat me opvalt; de binnenverlichting wordt op 3 draden gestuurd; rood (+), groen en oranje. Voor zover ik begrijp is oranje semi-permanent, dus beschikbaar als de deuren met de AB zijn geopend totdat ze weer worden gesloten. Groen is dan de geschakelde ( massadraad??) die reageert op deuren en starten vd motor.

Alleen: de witte ongebruikte plug boven de achterdeur heeft die drie kleuren! De zwarte 'actieve' plug heeft onder andere wit en paars in het kleurenschema. Dezelfde kleuren zie ik terug bij de leesverlichting helemaal rechts achter (voor de stoelen helemaal achterin (7 pers)). Op dezelfde rij LINKS is er wel weer rood/oranje/groen.

Voor de goede orde: Het hele systeem heeft een jaar lang goed gewerkt!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jawdewolf
Lid
Lid
Laatste bezoek: 21 nov 2011 11:18

Bericht door jawdewolf »

Een beweegbare ruit in de achterklep is bij de Espace III een extra. Meer Espaces hebben dat niet dan wel overigens. Wat er wel eens gebeurt is dat die achterruit de binnenverlichting niet meer uitschakeld en dan krijg je vergelijkbare klachten. Dat is eenvoudig te verhelpen door de vanger bij te stellen maar helaas is dat hier niet het geval, dit lijkt veel ingewikkelder.

Jan-Willem

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

bartus
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 5
Laatste bezoek: 14 aug 2011 16:51
Actief als: particulier

Re: Binnenverlichting in DOOR stand blijft aan

Bericht door bartus »

hallo,

ik heb hetzelfde probleem als TS en ik ben zeer benieuwd of hij dit probleem inmiddels heeft opgelost?
de binnenverlichting op de voorste 4 deuren en hoofd hemel licht blijft branden op de DOOR stand .
ik heb alle 4 de deur schakelaars gecontroleerd en door verbonden, maar dit heeft geen resultaat ook heb ik gezocht naar een eventuele kabelbreuk in de doorvoertule in de achterklep maar zoals ook bij TS werken de achterste lichtjes wel op de achterklep dus ook hier niks aan de hand.
de dealer gaf aan om naar een eventueel oud alarm opzoek te gaan wat ooit ingebouwd zou kunnen zijn maar ook weer niks gevonden heeft iemand een idee waar ik verder zou kunnen zoeken?
mvg bart

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

RPS
lid
lid
Laatste bezoek: 04 apr 2012 16:28

Bericht door RPS »

Ik denk persoonlijk dat het toch bij een van de deur contacten moetr zitten. wanneer een deur open gaat maakt zo'n contact aarde en de verlichting gaat branden. Als er dus een draadje los ligt tegen de carrosserie maakt hij altijd aarde en bljift branden.
Het is een rotklus maar toch blijven zoeken, heb het met een andere auto ook eens gehad en uiteindelijk gevonden in een deur stijl.
succes

Heb je ook al geprobeerd om als het licht aan is om een voor een de lampjes uit te doen, misschien zit het prbleem in een van armatuurtjes of de bedrading erachter in de hemel.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

bartus
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door bartus »

bedankt voor de snelle reactie ,
ik heb de lampjes er ook al allemaal uitgehad maar daar is niks aan te vinden.
de deur schakelaars van voor naar de achter deuren geplaatst want het lampje bij de achterklep gaat namelijk wel aan en uit bij het openen en sluiten van de achter deuren ,dus zo heb ik ze nog een keer getest.
zou het niet kunnen liggen aan het regel apparaat of relais ,en waar zit dat relais? komen alle deur schakelaar kabels bij elkaar dan ga ik ze 1 voor 1 meten en eventueel los maken om zo de verlichting uit te krijgen en de schuldigen te vinden.
iemand een duidelijk stroom kring schema van de binnen verlichting?
mvgrt bart

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

bartus
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door bartus »

vandaag weer wezen speuren maar ik kan werkelijk geen defect aan de deur schakelaars vinden.
het is ook niet zo dat er een oud alarm of zoiets heeft in gezeten, maar ik zat wel te denken aan een schakelaar bij de motor kap maar daar is ook niks te vinden.waar komen de draden van de deur schakelaars samen ? zit dit achter het zekering paneel in de vloer misschien? ik heb voor mijn gevoel alles bekeken en ik weet het echt niet meer hulp is zeer welkom

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

RPS
lid
lid
Laatste bezoek: 04 apr 2012 16:28

Bericht door RPS »

En als je het omgekeerd probeerd, eerst alle schakelaars loskoppelen en kijken of de verlichting uit is?
zo ja dan een voor een aansluiten.

heb je ook de schakelaar in het plafondpaneel nagekeken die kan ook op constant blijven hangen.
succes

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

bartus
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door bartus »

hallo heb ik ook al bekeken schakelaar van plafond lamp is goed, en blijft niet hangen.
alle deur schakakelaars los gehad en door gemeten met een multimeter, en die zijn goed.
wat over blijft zijn de draden naar het regelapparaat en het regelapparaat zelf maar ik heb geen idee waar de kabels van de schakelaars en lampjes bij elkaar komen. als ik dat weet kan ik bij de stekker van het regelapparaat gaan meten of en welke draad de sluiting veroorzaakt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

bartus
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door bartus »

even een bumpje ik ben vandaag weer aan het zoeken geweest en alles nog een keer nagelopen .
alle schakelaars getest en ook weer alle armatuurtjes los gehad en bekeken maar hier kan de fout niet zitten.
ik heb ook de draden bekeken, voor zover ik ze kan zien zonder de bekleding los te maken, en die zien er ook goed uit.
ik heb echt jullie hulp nodig wil ik hier uit komen? :pray:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen