turbo
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 13 feb 2010
- Laatste bezoek: 20 aug 2015 08:38
- Actief als: particulier
turbo
Eerst en vooral,dit is mijn eerste dieselwagen.Ik heb de indruk dat de je de werking van de turbo de ene moment beter voelt dan de andere of ligt dat aan de rijstijl?Is het ook normaal dat het gaspedaal bij een diesel trager reageert dan bij een benzinewagen?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 576
- Lid geworden op: 25 nov 2009
- Laatste bezoek: 24 jun 2017 01:20
- Actief als: particulier
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Het gevoel van het gaspedaal is natuurlijk per type motor (ook onder benzinemotoren) verschillend maar over het algemeen komt een diesel minder snel op toeren dan een benzinemotor.
Daarintegen heeft een diesel onderin de toeren veel meer koppel (trekkracht) en hoeft daarom ook niet hoog in toeren gereden te worden. De turbo zou erbij moeten komen rond de 2000 toeren en dan heb je al maximaal koppel. Bij een benzine ligt dat vaak tussen de 4000 en 6000 toeren.
Daarintegen heeft een diesel onderin de toeren veel meer koppel (trekkracht) en hoeft daarom ook niet hoog in toeren gereden te worden. De turbo zou erbij moeten komen rond de 2000 toeren en dan heb je al maximaal koppel. Bij een benzine ligt dat vaak tussen de 4000 en 6000 toeren.
Mon voiture: 2017 Grand Scenic
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 13 feb 2010
- Laatste bezoek: 20 aug 2015 08:38
- Actief als: particulier
is het dan daarmee als ik schakel en gas planche geef dat je precies geen turbo voelt?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Als je bij een diesel plankgas geeft zal de toerenbegrenzer ingrijpen bij een bepaald toerental dat voor een diesel te hoog is.
Dit lijkt erop dat je dan geen vermogen meer hebt en dat is bedoeld ter bescherming van de motor.
De meeste diesels hoeven niet meer als zo'n 4.000 toeren te maken.
De meeste trekkracht hebben ze zo tussen de 1.000 en 2.500 toeren.
Dus je rijgedrag aanpassen is de boodschap. SUC6
Dit lijkt erop dat je dan geen vermogen meer hebt en dat is bedoeld ter bescherming van de motor.
De meeste diesels hoeven niet meer als zo'n 4.000 toeren te maken.
De meeste trekkracht hebben ze zo tussen de 1.000 en 2.500 toeren.
Dus je rijgedrag aanpassen is de boodschap. SUC6
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 576
- Lid geworden op: 25 nov 2009
- Laatste bezoek: 24 jun 2017 01:20
- Actief als: particulier
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Ga voor de grap maar eens op 1500rpm rijden, bijvoorbeeld in z'n 3e versnelling. Grof geschat zul je dan zo'n 80km/h rijden. Trap dan maar eens het gas helemaal in en voel de trekkracht opkomen als je richting de 2000rpm gaat. Dat blijft de auto doen tot 4000 a 4500 rpm. Als je dan schakelt en gelijk weer gas geeft zul je merken dat de turbo gelijk weer oppakt aangezien je dan zo rond de 2000rpm zit.
Diesel rijden is wel ff een iets andere tak van sport dan het rijden in benzine, vooral lekker laag in toeren houden (dus tussen de 2000rpm en 4500rpm) dan zul je altijd trekkracht hebben (meer dan een benzine want diesel heeft veeeel meer koppel).

Even een voorbeeldje (plaatje gepikt van internet, maar geeft ongeveer aan wat ik bedoel)
De zwarte lijn is diesel, waarbij je ziet dat het koppel vroeg opkomt, lang hetzelfde blijft en dan afvalt.
De rode lijn is benzine, je moet behoorlijk in toeren komen om maximaal koppel te bereiken en als je er dan bent valt het gelijk weer af en zul je moeten schakelen. Diesel heeft dus veel minder schakelmomenten nodig. Je kunt bijvoorbeeld met gemak in z'n 3e versnelling een rotonde pakken. Hoef je met een benzine niet te proberen want dan duurt het een weekend voordat 'ie weer een beetje op snelheid komt daarna.
Diesel rijden is wel ff een iets andere tak van sport dan het rijden in benzine, vooral lekker laag in toeren houden (dus tussen de 2000rpm en 4500rpm) dan zul je altijd trekkracht hebben (meer dan een benzine want diesel heeft veeeel meer koppel).

Even een voorbeeldje (plaatje gepikt van internet, maar geeft ongeveer aan wat ik bedoel)
De zwarte lijn is diesel, waarbij je ziet dat het koppel vroeg opkomt, lang hetzelfde blijft en dan afvalt.
De rode lijn is benzine, je moet behoorlijk in toeren komen om maximaal koppel te bereiken en als je er dan bent valt het gelijk weer af en zul je moeten schakelen. Diesel heeft dus veel minder schakelmomenten nodig. Je kunt bijvoorbeeld met gemak in z'n 3e versnelling een rotonde pakken. Hoef je met een benzine niet te proberen want dan duurt het een weekend voordat 'ie weer een beetje op snelheid komt daarna.
Mon voiture: 2017 Grand Scenic
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 427
- Lid geworden op: 20 nov 2006
- Laatste bezoek: 27 nov 2014 17:30
- Actief als: particulier
- Locatie: Gelderland
@ fgrooten:
Ik denk niet dat je uitleg bij dit plaatje goed is. De zwarte lijn is het koppel en de rode lijn is het vermogen, in dit geval van een 2,8 ltr turbo benzinemotor van Saab.
Ik denk niet dat je uitleg bij dit plaatje goed is. De zwarte lijn is het koppel en de rode lijn is het vermogen, in dit geval van een 2,8 ltr turbo benzinemotor van Saab.
Scénic III dCi 130 Privilege, Brun Moka
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Klopt helemaal. Deze grafiek geeft het koppel en vermogen weer van twee verschillende motoren. Zwarte lijn is het koppel.
Maar je kunt er wel goed op zien dat het gigantische koppel over een zeer breed toerenbereik beschikbaar is.
Als je nu eens uitgaat van stappen van zo'n 500 toeren per versnelling(eigenlijk vertraging).
Dan zie je dat je in 2 kunt weg rijden en doortrekken tot zo'n 4000 tpm en dan naar 4 of 5 schakelen.
En dat alles zonder problemen. Probeer het maar eens. mvg WillemS
Maar je kunt er wel goed op zien dat het gigantische koppel over een zeer breed toerenbereik beschikbaar is.
Als je nu eens uitgaat van stappen van zo'n 500 toeren per versnelling(eigenlijk vertraging).
Dan zie je dat je in 2 kunt weg rijden en doortrekken tot zo'n 4000 tpm en dan naar 4 of 5 schakelen.
En dat alles zonder problemen. Probeer het maar eens. mvg WillemS
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 576
- Lid geworden op: 25 nov 2009
- Laatste bezoek: 24 jun 2017 01:20
- Actief als: particulier
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Duh, snap ook wel dat het plaatje niet goed is. Vandaar dat ik het als "voorbeeld" erbij heb gezet. Het geeft imo wel het verschil tussen een diesel en benzine weer, qua koppel, al is de legenda natuurlijk niet goed. Kon zo snel ff niet een juist plaatje op internet vinden, dus mocht iemand die hebben: voel je vooral vrij om het weer te geven.
Mon voiture: 2017 Grand Scenic
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 3 Reacties
- 547 Weergaves
-
Laatste bericht door Admin
-
- 2 Reacties
- 104 Weergaves
-
Laatste bericht door Michel147
-
- 2 Reacties
- 413 Weergaves
-
Laatste bericht door Kata
-
- 0 Reacties
- 145 Weergaves
-
Laatste bericht door Mathijs
-
- 3 Reacties
- 307 Weergaves
-
Laatste bericht door Mathijs
-
- 5 Reacties
- 372 Weergaves
-
Laatste bericht door Winniemgb
-
- 9 Reacties
- 517 Weergaves
-
Laatste bericht door Michel147