turbo

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
patje1
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 89
Lid geworden op: 13 feb 2010
Laatste bezoek: 20 aug 2015 08:38
Actief als: particulier

turbo

Bericht door patje1 »

Eerst en vooral,dit is mijn eerste dieselwagen.Ik heb de indruk dat de je de werking van de turbo de ene moment beter voelt dan de andere of ligt dat aan de rijstijl?Is het ook normaal dat het gaspedaal bij een diesel trager reageert dan bij een benzinewagen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fgrooten
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 576
Lid geworden op: 25 nov 2009
Laatste bezoek: 24 jun 2017 01:20
Actief als: particulier
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fgrooten »

Het gevoel van het gaspedaal is natuurlijk per type motor (ook onder benzinemotoren) verschillend maar over het algemeen komt een diesel minder snel op toeren dan een benzinemotor.
Daarintegen heeft een diesel onderin de toeren veel meer koppel (trekkracht) en hoeft daarom ook niet hoog in toeren gereden te worden. De turbo zou erbij moeten komen rond de 2000 toeren en dan heb je al maximaal koppel. Bij een benzine ligt dat vaak tussen de 4000 en 6000 toeren.
Mon voiture: 2017 Grand Scenic

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
patje1
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 89
Lid geworden op: 13 feb 2010
Laatste bezoek: 20 aug 2015 08:38
Actief als: particulier

Bericht door patje1 »

is het dan daarmee als ik schakel en gas planche geef dat je precies geen turbo voelt?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 6856
Lid geworden op: 04 okt 2009
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Als je bij een diesel plankgas geeft zal de toerenbegrenzer ingrijpen bij een bepaald toerental dat voor een diesel te hoog is.
Dit lijkt erop dat je dan geen vermogen meer hebt en dat is bedoeld ter bescherming van de motor.
De meeste diesels hoeven niet meer als zo'n 4.000 toeren te maken.
De meeste trekkracht hebben ze zo tussen de 1.000 en 2.500 toeren.
Dus je rijgedrag aanpassen is de boodschap. SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fgrooten
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 576
Lid geworden op: 25 nov 2009
Laatste bezoek: 24 jun 2017 01:20
Actief als: particulier
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fgrooten »

Ga voor de grap maar eens op 1500rpm rijden, bijvoorbeeld in z'n 3e versnelling. Grof geschat zul je dan zo'n 80km/h rijden. Trap dan maar eens het gas helemaal in en voel de trekkracht opkomen als je richting de 2000rpm gaat. Dat blijft de auto doen tot 4000 a 4500 rpm. Als je dan schakelt en gelijk weer gas geeft zul je merken dat de turbo gelijk weer oppakt aangezien je dan zo rond de 2000rpm zit.

Diesel rijden is wel ff een iets andere tak van sport dan het rijden in benzine, vooral lekker laag in toeren houden (dus tussen de 2000rpm en 4500rpm) dan zul je altijd trekkracht hebben (meer dan een benzine want diesel heeft veeeel meer koppel).

Afbeelding
Even een voorbeeldje (plaatje gepikt van internet, maar geeft ongeveer aan wat ik bedoel)
De zwarte lijn is diesel, waarbij je ziet dat het koppel vroeg opkomt, lang hetzelfde blijft en dan afvalt.
De rode lijn is benzine, je moet behoorlijk in toeren komen om maximaal koppel te bereiken en als je er dan bent valt het gelijk weer af en zul je moeten schakelen. Diesel heeft dus veel minder schakelmomenten nodig. Je kunt bijvoorbeeld met gemak in z'n 3e versnelling een rotonde pakken. Hoef je met een benzine niet te proberen want dan duurt het een weekend voordat 'ie weer een beetje op snelheid komt daarna.
Mon voiture: 2017 Grand Scenic

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
patje1
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 89
Lid geworden op: 13 feb 2010
Laatste bezoek: 20 aug 2015 08:38
Actief als: particulier

Bericht door patje1 »

ok.Hartelijk dank voor de reacties.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hema
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 427
Lid geworden op: 20 nov 2006
Laatste bezoek: 27 nov 2014 17:30
Actief als: particulier
Locatie: Gelderland

Bericht door Hema »

@ fgrooten:

Ik denk niet dat je uitleg bij dit plaatje goed is. De zwarte lijn is het koppel en de rode lijn is het vermogen, in dit geval van een 2,8 ltr turbo benzinemotor van Saab.
Scénic III dCi 130 Privilege, Brun Moka

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 6856
Lid geworden op: 04 okt 2009
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Klopt helemaal. Deze grafiek geeft het koppel en vermogen weer van twee verschillende motoren. Zwarte lijn is het koppel.
Maar je kunt er wel goed op zien dat het gigantische koppel over een zeer breed toerenbereik beschikbaar is.
Als je nu eens uitgaat van stappen van zo'n 500 toeren per versnelling(eigenlijk vertraging).
Dan zie je dat je in 2 kunt weg rijden en doortrekken tot zo'n 4000 tpm en dan naar 4 of 5 schakelen.
En dat alles zonder problemen. Probeer het maar eens. mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fgrooten
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 576
Lid geworden op: 25 nov 2009
Laatste bezoek: 24 jun 2017 01:20
Actief als: particulier
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fgrooten »

Duh, snap ook wel dat het plaatje niet goed is. Vandaar dat ik het als "voorbeeld" erbij heb gezet. Het geeft imo wel het verschil tussen een diesel en benzine weer, qua koppel, al is de legenda natuurlijk niet goed. Kon zo snel ff niet een juist plaatje op internet vinden, dus mocht iemand die hebben: voel je vooral vrij om het weer te geven.
Mon voiture: 2017 Grand Scenic

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht