zwaar aanzuiggeluid luchtfilter
-
Topic author - 4-posting-stubborn
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 14 aug 2011 21:11
aanzuiggeluid luchtfilter
Hallo,
Ik heb sinds vorige week een Espace 1.9 DCI uit 2004 gekocht.
Hiervoor had ik een grand scenic 1.9 DCI uit 2004.
Nu blijkt dat wanneer de auto stationair loopt het net lijkt of de uitlaat lek is. Ik ben er mee terug geweest en ze hebben gekeken, maar de uitlaat is 100% dicht. Wat blijkt nu, het is het aanzuigen van de lucht naar het luchtfilter toe. Als je je hand voor de toeter van ingang doet is het geluid weg. Ze hebben een nieuw luchtfilter geplaatst en alle naden goed afgedicht. Het helpt niets. Mijn vorige scenic had het niet, ondanks dat er dezelfde motor in lag. Heeft iemand dit al eerder meegemaakt?, of ben ik de eerste. Verder bevalt hij prima, maar het geluid is erg storend, ook binnenin de auto kan je het duidelijk horen.Heeft iemand een idee?
Met vriendelijke groet,
Arjan
Ik heb sinds vorige week een Espace 1.9 DCI uit 2004 gekocht.
Hiervoor had ik een grand scenic 1.9 DCI uit 2004.
Nu blijkt dat wanneer de auto stationair loopt het net lijkt of de uitlaat lek is. Ik ben er mee terug geweest en ze hebben gekeken, maar de uitlaat is 100% dicht. Wat blijkt nu, het is het aanzuigen van de lucht naar het luchtfilter toe. Als je je hand voor de toeter van ingang doet is het geluid weg. Ze hebben een nieuw luchtfilter geplaatst en alle naden goed afgedicht. Het helpt niets. Mijn vorige scenic had het niet, ondanks dat er dezelfde motor in lag. Heeft iemand dit al eerder meegemaakt?, of ben ik de eerste. Verder bevalt hij prima, maar het geluid is erg storend, ook binnenin de auto kan je het duidelijk horen.Heeft iemand een idee?
Met vriendelijke groet,
Arjan
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 26 feb 2011 19:57
- Actief als: particulier
- Contacteer:
Er kan verschil zitten in ontwerp van de luchtfilterbak, elke verandering kan extra geluid produceren,
wat ook kan is dat ze extra gaten in de luchtfilterbak hebben geboord omdat ze dan denken dat hij beter loopt,
ook kunnen ze een venturi in de ingang van de bak hebben verwijderd, geeft ook extra geluid.
Dit allen heb ik al eens geprobeerd op div. bedrijfswagens (is toch niet van jezelf
) vandaar dat ik wat ideen heb.
In de cv-ketel wereld merk ik dit ook, neem bv de Nefit Smartline, die heeft een aanzuigbuis met venturi, met je hand
er half voor is hij stiller als niet ervoor, maar haal je de buis weg dan is hij nog stiller maar brand dan ongeloofelijk
beroerd.....
wat ook kan is dat ze extra gaten in de luchtfilterbak hebben geboord omdat ze dan denken dat hij beter loopt,
ook kunnen ze een venturi in de ingang van de bak hebben verwijderd, geeft ook extra geluid.
Dit allen heb ik al eens geprobeerd op div. bedrijfswagens (is toch niet van jezelf

In de cv-ketel wereld merk ik dit ook, neem bv de Nefit Smartline, die heeft een aanzuigbuis met venturi, met je hand
er half voor is hij stiller als niet ervoor, maar haal je de buis weg dan is hij nog stiller maar brand dan ongeloofelijk
beroerd.....

Ford Focus Wagon Futura 1.6i 16v 2005 Magnum Grey
Daewoo Kalos Class 1.4i 16v 2004 Blauw
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Autofabrikanten spenderen miljoenen om een goed produkt op de markt te brengen.
Tegenwoordig wordt er zelfs wetenschappelijk onderzoek gedaan naar o.a. de luchtstroom en het effekt van venturi's aan het begin en schokdemping onderweg naar de cilinders.
De lengte en diameter van de aanzuigbuis is ook op die manier vastgelegd.
Ga je veranderingen aan brengen of haal je delen weg dan verstoor je de ideale werking, met extra geluid als gevolg.
Dus zorg dat je inlaatsysteem in originele staat is en blijft, dan werkt je motor optimaal. SUC6
Tegenwoordig wordt er zelfs wetenschappelijk onderzoek gedaan naar o.a. de luchtstroom en het effekt van venturi's aan het begin en schokdemping onderweg naar de cilinders.
De lengte en diameter van de aanzuigbuis is ook op die manier vastgelegd.
Ga je veranderingen aan brengen of haal je delen weg dan verstoor je de ideale werking, met extra geluid als gevolg.
Dus zorg dat je inlaatsysteem in originele staat is en blijft, dan werkt je motor optimaal. SUC6
Hide post links |
-
- Net ingestapt
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Hallo Arjan ,
ik heb precies hetzelfde, al bij de garage geweest om mijn uitlaat te controleren, niets aan de hand .
ik zal nu het luchtfilter eens na laten kijken.
al heb ik wel gemerkt dat het geluid minder als hij zoals afgelopen dagen veel kilometers heeft gemaakt.
gr. arnold
ik heb precies hetzelfde, al bij de garage geweest om mijn uitlaat te controleren, niets aan de hand .
ik zal nu het luchtfilter eens na laten kijken.
al heb ik wel gemerkt dat het geluid minder als hij zoals afgelopen dagen veel kilometers heeft gemaakt.
gr. arnold
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 22 jan 2024 15:18
Arjan
Je hebt het erover dat je je hand voor de toeter houdt,zit de slang dan niet aangesloten op de grill en ligt die los in de motor ruimte achter de accu tegen de zijwand (voor de bestuurders zijde)??
Als je de slang zou verleggen naar de grill toe (een stuk eraan zetten),zou dan het probleem niet worden opgelost?(men spreekt dan over betere prestaties=vermogen,maar ook een zuiniger verbruik en misschien ook het geluid minder/weg)
Je hebt het erover dat je je hand voor de toeter houdt,zit de slang dan niet aangesloten op de grill en ligt die los in de motor ruimte achter de accu tegen de zijwand (voor de bestuurders zijde)??
Als je de slang zou verleggen naar de grill toe (een stuk eraan zetten),zou dan het probleem niet worden opgelost?(men spreekt dan over betere prestaties=vermogen,maar ook een zuiniger verbruik en misschien ook het geluid minder/weg)
Hide post links |
-
Topic author - 4-posting-stubborn
- Laatste bezoek: 14 aug 2011 21:11
Hallo Stephan,
De aanzuigleiding ligt inderdaad aan de bestuurderszijde tegen het zijscherm aan. Deze zit goed vast. Er een stuk bij aanzetten is ook al benoemd door de garage. Verleggen naar de gril toe en vervolgens het model inlaat aanpassen tot een acceptabel geluidsniveau, behoort zeker nog tot de middelen.We hebben er een nieuw luchtfilter ingeplaatst, de EGR-klep eruit gehaald en gereinigd, en alle verbindingen goed dicht gemaakt. Heb jij er ervaring mee met het verplaatsen?
Groet, Arjan
De aanzuigleiding ligt inderdaad aan de bestuurderszijde tegen het zijscherm aan. Deze zit goed vast. Er een stuk bij aanzetten is ook al benoemd door de garage. Verleggen naar de gril toe en vervolgens het model inlaat aanpassen tot een acceptabel geluidsniveau, behoort zeker nog tot de middelen.We hebben er een nieuw luchtfilter ingeplaatst, de EGR-klep eruit gehaald en gereinigd, en alle verbindingen goed dicht gemaakt. Heb jij er ervaring mee met het verplaatsen?
Groet, Arjan
Hide post links |
-
- Lid
- Laatste bezoek: 22 jan 2024 15:18
Nee
Helaas heb ik geen ervaring met een slang die verlegt is,ik vond het op zich al vreemd toen ik de eerste keer de motorkap opende dat de slang niet doorliep tot aan de grill.Als je dit laat doen kun je me dan eventueel een foto sturen van hetgeen er iets aangepast is
groetjes
Stephan
Helaas heb ik geen ervaring met een slang die verlegt is,ik vond het op zich al vreemd toen ik de eerste keer de motorkap opende dat de slang niet doorliep tot aan de grill.Als je dit laat doen kun je me dan eventueel een foto sturen van hetgeen er iets aangepast is
groetjes
Stephan
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 10 nov 2017 11:45
- Contacteer:
Dat komt omdat jij de smartline hebt afsteld met je Co of drukverschilmeter.DexterXL schreef: In de cv-ketel wereld merk ik dit ook, neem bv de Nefit Smartline, die heeft een aanzuigbuis met venturi, met je hand
beroerd.....
Het gasblok merkt dat er minder lucht binnen komt en stelt zijn branderdruk hier op af.
Maar volgens mij ben jij hier beter in thuis als ik

Hide post links |
-
- lid
- Contacteer:
Hoe kom je daar bij...........ericon schreef:
Maar volgens mij ben jij hier beter in thuis als ik![]()

Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 10 nov 2017 11:45
- Contacteer:
Ik nam aan uit je verhaal dat je in de techniek zat, sorry ik bedoelde er niets mee..
Hide post links |
-
- lid
- Contacteer:
Hoef je geen sorry voor te zeggen hoor, je hebt het 100% bij het rechte eind, vandaar deze "
" erbij gezet
ik mag het beroep al 14 jaar uit oefenen, dus heb je vragen.......gewoon even een mailtje sturen

ik mag het beroep al 14 jaar uit oefenen, dus heb je vragen.......gewoon even een mailtje sturen

Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22

Deze was duidelijker geweest

Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-