nieuw hier en meteen al een vraag

mijn Espace 2.2Dci ('01) doet raar als ik gas geef.
Het lijkt wel of hij niet meteen reageert op het gas. Bij hoge snelheden duurt een hele tijd voordat het gas "opgepakt" wordt en dan ineens pakt-ie hem. Bij optrekken vanuit stilstand eigenlijk hetzelfde maar dan trek ik hem niet zo ver door. Uiteindelijk komt-ie wel maar dat duurt heel lang. Het rare is dat ik geen foutmelding krijg...
Overigens leek dit zich enkele dagen geleden ook al voor te doen maar kort daarna was het weer over; dacht eigenlijk dat het aan mij lag...

Nog niet zo lang geleden zijn de (3) verstuivers vervangen (toen uiteraard wel foutmedlingen in het display).
Het lijkt wel weer iets met de brandstofinspuiting te maken te hebben. Nu heb ik wel eens gelezen (hier op het forum geloof ik) dat deze motoren erg vervuilend zijn. Zou dat misschien het probleem kunnen zijn? Dat er een soort van "verstopping" aan het optreden is?
Misschien ook belangrijk om te vermelden is dat de distributieriem hoognodig vervangen moet worden (heb al een afspraak staan) maar ik kan me niet voorstellen dat dit daar mee te maken heeft (maar ik heb er dan ook geen verstand van..

Misschien dat het iemand hier bekend in de oren klinkt en er zijn of haar licht over kan laten schijnen?
Alvast heel erg bedankt!
Groet,
Dave