Vreemd probleem motortoerental tijdens rijden clioII 1.4 16v
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 5
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 25 mar 2010
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Vreemd probleem motortoerental tijdens rijden clioII 1.4 16v
Geachte lezers, wie kan mij help met het volgende probleem.
Tijdens het rijden raakt de motor ieder contact met het gaspedaal kwijt terwijl het motortoerental tussen de 2.000 en 3.000 toeren per minuut vlug blijft pulseren. Daarbij brand het waarschuwings lampje 'electronische storing".
De gaspedaal sensor met bij behorende electrakabel en het gasklephuis zijn inmiddels vervangen door de garage vervangen, echter zonder soelaas.
Wat kan ik nog doen om dit vreemde probleem te vehelpen.
Dank voor Uw aandacht.
Vriendelijke groeten,
Mischa vink
Tijdens het rijden raakt de motor ieder contact met het gaspedaal kwijt terwijl het motortoerental tussen de 2.000 en 3.000 toeren per minuut vlug blijft pulseren. Daarbij brand het waarschuwings lampje 'electronische storing".
De gaspedaal sensor met bij behorende electrakabel en het gasklephuis zijn inmiddels vervangen door de garage vervangen, echter zonder soelaas.
Wat kan ik nog doen om dit vreemde probleem te vehelpen.
Dank voor Uw aandacht.
Vriendelijke groeten,
Mischa vink
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Laat de auto eens uitlezen bij de renault dealer, ik vermoed ergens een lucht lek in het inlaat gedeelte. SUC6
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 3
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 18 aug 2009
- Laatste bezoek: 12 mei 2012 14:04
Goedemiddag,
Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn Renault Laguna Grand tour (bj 2001)
De eerste keer dat ik het had, was een half jaar geleden, hebben ze toen
de lambda sondes schoongemaakt.
Ging toen een paar weken goed, maar kwam toen weer terug.
Ze hebben hem toen aan de computer gezet, en die gaf aan dat het
gasklep huis vervangen moest worden (bakelieten huis vervangen voor Aluminium)
Dat is een paar maand goed gegaan, maar nu sinds vorige week doet hij
het af en toe weer.
Als ik de motor start blijft het toerental hangen tussen de 2000 en 3000 toeren,
en reageerd nergens meer op (gas geven kan ook niet).
Ook bij stationeer draaien loopt de motor niet egaal, maar schommelt tussen de
600 en 1000 toeren (heb steeds het gevoel dat hij af kan gaan slaan)
Vandaag weer bij de dealer aan de computer gehangen, en de computer geeft
nu aan dat er ergens een breuk zit in de kabelboom die van het gasklep huis
naar de motorcomputer loopt.
Ze gaan dit nu volgende week vervangen (weer 250 Euro naar de kl..ten)
Ik zal je even laten weten, of het probleem dan bij mij weer is opgelost.
Mochten er nog anderen zijn die dit probleem herkennen dan vernemen wij
dit graag.
Groeten Marcel.
Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn Renault Laguna Grand tour (bj 2001)
De eerste keer dat ik het had, was een half jaar geleden, hebben ze toen
de lambda sondes schoongemaakt.
Ging toen een paar weken goed, maar kwam toen weer terug.
Ze hebben hem toen aan de computer gezet, en die gaf aan dat het
gasklep huis vervangen moest worden (bakelieten huis vervangen voor Aluminium)
Dat is een paar maand goed gegaan, maar nu sinds vorige week doet hij
het af en toe weer.
Als ik de motor start blijft het toerental hangen tussen de 2000 en 3000 toeren,
en reageerd nergens meer op (gas geven kan ook niet).
Ook bij stationeer draaien loopt de motor niet egaal, maar schommelt tussen de
600 en 1000 toeren (heb steeds het gevoel dat hij af kan gaan slaan)
Vandaag weer bij de dealer aan de computer gehangen, en de computer geeft
nu aan dat er ergens een breuk zit in de kabelboom die van het gasklep huis
naar de motorcomputer loopt.
Ze gaan dit nu volgende week vervangen (weer 250 Euro naar de kl..ten)
Ik zal je even laten weten, of het probleem dan bij mij weer is opgelost.
Mochten er nog anderen zijn die dit probleem herkennen dan vernemen wij
dit graag.
Groeten Marcel.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 5
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 25 mar 2010
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Marcel, erg bedankt voor je reactie. Ik ber zeer benieuwd of het vervangen van de kabelboom tuusen gasklephuis en motormanagementcomputer het euvel inderdaad gaat verhelpen. Ook bij mijn auto is de bekabeling als vedacht aangewezen. Echter na vernieuwing van gaspedaal sensor en nieuw gasklephuis met de daaraan gepaarde kosten, wil iets meer zekrheid dat de diagnose bekabeling wel de juiste is, voor je die €250,= er aan gaat spanderen.
Als me inderdaad op de hoogte wil houden, heel graag. Ik voor jouw dat de problemen na vervanging door nieuwe bekabeling het probleem daadwerkelijk heeft opgelost.
Vriendelijke groeten.
Mischa Vink
Als me inderdaad op de hoogte wil houden, heel graag. Ik voor jouw dat de problemen na vervanging door nieuwe bekabeling het probleem daadwerkelijk heeft opgelost.
Vriendelijke groeten.
Mischa Vink
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 3
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 18 aug 2009
- Laatste bezoek: 12 mei 2012 14:04
Hallo Mischa,
Nou ze hebben ondertussen de kabelboom vervangen, en hij doet het nu weer goed.
Maar dat is nu ook een beetje het probleem, want die week voordat ze de kabelboom
hebben vervangen deed hij het ook weer goed.
Ze hebben hem (nadat ze de kabelboom hebben vervangen) weer aan de computer gezet
en alles was volgens de computer weer goed.
Afgelopen week heb ik de storing niet meer gehad.
Volgens de renault dealer was het een storing die vaker voor kwam, want die kabelboom
hadden ze normaal op voorraad liggen (maar ja dat zeiden ze van mijn gasklep huis ook).
De operatie koste trouwens 235 Euro (inclusief diagnose van de computer)
Mocht ik wat nieuws te melden hebben dan laat ik het je weten (of als jij wat nieuws
heb, laat het mij dan ook nog even weten)
Groeten Marcel.
Nou ze hebben ondertussen de kabelboom vervangen, en hij doet het nu weer goed.
Maar dat is nu ook een beetje het probleem, want die week voordat ze de kabelboom
hebben vervangen deed hij het ook weer goed.
Ze hebben hem (nadat ze de kabelboom hebben vervangen) weer aan de computer gezet
en alles was volgens de computer weer goed.
Afgelopen week heb ik de storing niet meer gehad.
Volgens de renault dealer was het een storing die vaker voor kwam, want die kabelboom
hadden ze normaal op voorraad liggen (maar ja dat zeiden ze van mijn gasklep huis ook).
De operatie koste trouwens 235 Euro (inclusief diagnose van de computer)
Mocht ik wat nieuws te melden hebben dan laat ik het je weten (of als jij wat nieuws
heb, laat het mij dan ook nog even weten)
Groeten Marcel.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 05 apr 2010
- Laatste bezoek: 20 apr 2017 16:06
- Actief als: particulier
Tussen de 2.000 en 3.000 toeren met het waarschuwings lampje "electronische storing" vaak in dat de auto in z.g. "noodloop" gaat. Er zijn heel veel oorzaken die hier voor kunnen zorgen. Uitlezen geeft over het algemeen slechts een indicatie waar een probleem zit en gaat daarom meestal nog eens gepaard met een diagnose. Meneer Reno heeft over het algemeen niet zo'n beste reputatie met electra, met name de stekkers willen vaak oxideren en daardoor slecht kontact maken.
Je zou dan ook kunnen beginnen met de stekkers van zo'n beetje elke sensor onder de kap een keer te controleren en eventueel te reiningen.
De eerder genoemde Lambda sondes kunnen de melding ook triggeren maar dan brand meestal ook het lampje "luchtverontreiniging" (oranje motorsymbooltje). Lambda sondes reiningen geeft ook altijd soelaas van korte duur. In de meeste gevallen is het naar een paar maanden nodig ze alsnog te vervangen.
Vervangen van de kabelboom tussen ECU en gasklephuis kan, maar simpel een extra draad laten trekken is in de meeste gevallen al voldoende. In de kabelboom blijkt één draad last te hebben van het feit dat de kabelboom dicht tegen het blok langsloopt. De Reno-importeur heeft het trekken van één enkele draad zelfs erkent als oplossing voor dat probleem. Is ook een stuk goedkoper dan een nieuwe kabelboom.
Je zou dan ook kunnen beginnen met de stekkers van zo'n beetje elke sensor onder de kap een keer te controleren en eventueel te reiningen.
De eerder genoemde Lambda sondes kunnen de melding ook triggeren maar dan brand meestal ook het lampje "luchtverontreiniging" (oranje motorsymbooltje). Lambda sondes reiningen geeft ook altijd soelaas van korte duur. In de meeste gevallen is het naar een paar maanden nodig ze alsnog te vervangen.
Vervangen van de kabelboom tussen ECU en gasklephuis kan, maar simpel een extra draad laten trekken is in de meeste gevallen al voldoende. In de kabelboom blijkt één draad last te hebben van het feit dat de kabelboom dicht tegen het blok langsloopt. De Reno-importeur heeft het trekken van één enkele draad zelfs erkent als oplossing voor dat probleem. Is ook een stuk goedkoper dan een nieuwe kabelboom.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 5
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 25 mar 2010
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Vreemd probleem motortoerental tijdens rijden clioII 1.4 16v
Beste ArjanS,
Inmiddels heb ik een aantal stekkers van het gasklephuis en nog enkele andere stekkers gerinigd met een anti oxidant. Daarna heb ik de stekkers ingepoten met electospay om oxidatie te voorkomen. Ook de accu polen heb ik gereinigd en met kopervet ingesmeerd. Dit heeft twee weken goed gerwerkt, echter is de storing al weer eens komen opdagen.
Het bypassen van de origenele kabelboom heb ik al een seerder vernomen, ik weet alleen niet welke draad gebypassed moet en op welke connectorpinnen. Heb jij hier meer informatie over?
Vriendelijke groeten,
Mischa Vink
Inmiddels heb ik een aantal stekkers van het gasklephuis en nog enkele andere stekkers gerinigd met een anti oxidant. Daarna heb ik de stekkers ingepoten met electospay om oxidatie te voorkomen. Ook de accu polen heb ik gereinigd en met kopervet ingesmeerd. Dit heeft twee weken goed gerwerkt, echter is de storing al weer eens komen opdagen.
Het bypassen van de origenele kabelboom heb ik al een seerder vernomen, ik weet alleen niet welke draad gebypassed moet en op welke connectorpinnen. Heb jij hier meer informatie over?
Vriendelijke groeten,
Mischa Vink
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 05 apr 2010
- Laatste bezoek: 20 apr 2017 16:06
- Actief als: particulier
Hoi Mischa,
Welke connectorpinnen je moet hebben weet ik ook niet. Heb wel iets gelezen dat de dealer dit moet kunnen doen. Alleen waar stond dat????
Vraag je dealer hier eens naar. Desnoods kunnen ze het bij de importeur navragen.
Groet en succes, Arjan
Welke connectorpinnen je moet hebben weet ik ook niet. Heb wel iets gelezen dat de dealer dit moet kunnen doen. Alleen waar stond dat????

Vraag je dealer hier eens naar. Desnoods kunnen ze het bij de importeur navragen.
Groet en succes, Arjan
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 5
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 25 mar 2010
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Vreemd probleem motortoerental tijdens rijden clioII 1.4 16v
Beste Arjan,
Inmiddels ben ik ook de stekkerverbinding van de gaspendaalsensor wezen controleren en wat blijkt? De electronische kabelboom blijkt al vervangen.
Echter loopt deze kabelboom tot aan een verdeelcentrum onder de motorkap en niet tot aan het gasklephuis zoals ik met m'n leke gedachte verwachtte.
Op problemcar. nl vond ik nog een andere thread (ha, ha, beeldspraak) met ook onverklaarbare symptomen van een Renault Clio 2002 van gelijke aard. Hierin heeft een profesional, zoals dat op problemcar.nl geduid wordt, een oplossing geboden door de pinnetjes in de vroutjes stekker bij de gaspendaalsensor strakker aan te spannen. Je kan de vrouwtjes stekker inderdaad openvouwen, echter blijken de pinnetjes vast geklikt te zitten. Verder losmaken brengt denk ik veel risico's met zich mee. Zodoende heb ik geprobeerd via de entreezijde de pinnetjes ietsjes strakken aan te buigen. Nu maar hopen dat dit voldoende blijkt.
Vriendelijke goeten,
Mischa Vink
Inmiddels ben ik ook de stekkerverbinding van de gaspendaalsensor wezen controleren en wat blijkt? De electronische kabelboom blijkt al vervangen.
Echter loopt deze kabelboom tot aan een verdeelcentrum onder de motorkap en niet tot aan het gasklephuis zoals ik met m'n leke gedachte verwachtte.
Op problemcar. nl vond ik nog een andere thread (ha, ha, beeldspraak) met ook onverklaarbare symptomen van een Renault Clio 2002 van gelijke aard. Hierin heeft een profesional, zoals dat op problemcar.nl geduid wordt, een oplossing geboden door de pinnetjes in de vroutjes stekker bij de gaspendaalsensor strakker aan te spannen. Je kan de vrouwtjes stekker inderdaad openvouwen, echter blijken de pinnetjes vast geklikt te zitten. Verder losmaken brengt denk ik veel risico's met zich mee. Zodoende heb ik geprobeerd via de entreezijde de pinnetjes ietsjes strakken aan te buigen. Nu maar hopen dat dit voldoende blijkt.
Vriendelijke goeten,
Mischa Vink
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 3
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 18 aug 2009
- Laatste bezoek: 12 mei 2012 14:04
Hallo Mischa,
Ik ben benieuwd hoe het is afgelopen met die pinnetjes van het
gaspedaal strakker zetten, heeft dat het gewenste resultaat opgeleverd??
Bij mij is de klacht nog niet weer terug gekomen, maar meestal komt het bij
mij pas weer een paar maanden later terug.
m.vr.gr.
Marcel Warger.
Ik ben benieuwd hoe het is afgelopen met die pinnetjes van het
gaspedaal strakker zetten, heeft dat het gewenste resultaat opgeleverd??
Bij mij is de klacht nog niet weer terug gekomen, maar meestal komt het bij
mij pas weer een paar maanden later terug.
m.vr.gr.
Marcel Warger.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 5
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 25 mar 2010
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Beste Marcel,
Na het strakker zetten van de pinnetjes, is het probleem niet meer teruggekomen. Ik hoop dat de koude maanden geen roet in het eten gaat strooien.
Vriendlijke groeten,
Mischa Vink
Na het strakker zetten van de pinnetjes, is het probleem niet meer teruggekomen. Ik hoop dat de koude maanden geen roet in het eten gaat strooien.
Vriendlijke groeten,
Mischa Vink
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 1 Reacties
- 1037 Weergaves
-
Laatste bericht door Mathijs
-
- 1 Reacties
- 394 Weergaves
-
Laatste bericht door IanMoone
-
- 2 Reacties
- 256 Weergaves
-
Laatste bericht door xrayzzz
-
- 5 Reacties
- 465 Weergaves
-
Laatste bericht door Robbert.
-
- 5 Reacties
- 417 Weergaves
-
Laatste bericht door CakeyEV
-
- 3 Reacties
- 399 Weergaves
-
Laatste bericht door Jebli
-
- 0 Reacties
- 160 Weergaves
-
Laatste bericht door nielss055