Turbo ervaringen

Algemene zaken voor de Fuego
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Meerten Welleman
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 337
Lid geworden op: 06 feb 2006 23:58

Turbo ervaringen

Bericht door Meerten Welleman »

Omdat er opeens twee turbo's te koop worden aangeboden (of is de turbo van Raymond al verkocht?) ben ik benieuwd wat nou precies de voor en nadelen zijn. Er wordt nogal huiverig gereageerd op turbo's. Komt dat door ervaringen met turbo's in het algemeen of juist door de exemplaren die te koop worden aangeboden, zoals de blauwe Fuego in Heteren.

Groet, Meerten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 2
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Bericht door renault15.17 »

Een Turbo is een prachtige uitvinding. Veelal gebruikt om meer vermogen te verkrijgen, maar (theoretisch) ook om brandstof mee te besparen. Maar je moet er mee weten om te gaan. Een turbo draait zeer hoge toerentallen (in sommige uitvoeringen > 100.000 omw./min) en is zeer fijn gelagerd. Je begrijpt dus dat smering van de turbo van uitermate groot belang is.
Voor de levensduur van een turbo is het daarom belangrijk dat de turbo pas echt gebruikt wordt als de motorolie de lagers van de turbo bereikt hebben. En dat kan wel eens een tijdje duren. Rustig warm rijden dus.
Een tweede punt is dat een turbo erg heet kan worden. Als je na een lange snelle rit thuiskomt, de turbo staat roodgloeiend en je zet de motor af, dan stopt de motoroliestroom. De in de turbo(lagers) aanwezige olie kan dan verbranden, aankoeken en bij een volgende rit een goede smering gaan verhinderen. Dit gebeurt natuurlijk niet in een keer maar gaat geleidelijk. Na zo'n snelle rit is het dus van belang de motor onbelast nog even te laten draaien, zodat de turbo af kan koelen en de oliestroom nog even op gang blijft.

Als je je aan de regels houdt, is de levensduur echt geen probleem. Ik ken diverse R5 GT Turbo en R11 Turbo rijders die meer dan 300.000 km met hetzelfde motorblok met dezelfde turbo gereden hebben. Ook de R21 haalt met gemak, mits goed behandeld, zeer hoge kilometerstanden.

(zelf heb ik overigens (nog) geen turbo ervaringen :oops: :? )
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Meerten Welleman
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 337
Lid geworden op: 06 feb 2006 23:58

Mooi zo'n turbo

Bericht door Meerten Welleman »

Bedankt voor jouw uitvoerig antwoord, Dave. Ik denk dat ik met mijn manier van rijden de ideale turborijder ben. Nu heb ik nog geen Fuego meegemaakt die als hij stationair draait (bijvoorbeeld in de file) niet heel snel warm wordt. Hoe is dat met de turbo. Of is het gewoon een kwestie van goede koeling.

Groet, Meerten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Meganieker
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 240
Lid geworden op: 19 mar 2009 21:44
Actief als: particulier

Bericht door Meganieker »

@renault15.17

Moet je toch eens gaan kijken voor een leuke subaru Wrx, je weet niet wat je voelt met de turbo :-)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 2
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Bericht door renault15.17 »

@Meerten: In de file of bij stationair draaien hoeft de turbo niet te werken en de oliestroom blijft op gang. Dus zelfs als de motor (koelsysteem) behoorlijk warm wordt, is dat niet noodzakelijk nadelig voor de turbo.

@meganieker: nee bedankt. Liever oud Frans dan nieuw Japans :roll: :lol:
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

renaultrenault
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 87
Lid geworden op: 03 jun 2006 06:52
Actief als: particulier
Locatie: 't Noorden

Bericht door renaultrenault »

Bij een 2e hands Turbo kan je, denk ik, onmogelijk de staat van de Turbo vanuit de buitenkant bekijken.
Wat kost een nieuwe Turbo incl. montage?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Meganieker
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 240
Lid geworden op: 19 mar 2009 21:44
Actief als: particulier

Bericht door Meganieker »

een leuke TD04 goed voor 350 pk kost ca. 450.00
een leuke TD05 goed voor 400 + kost ca. 750 +

Maar geen idee of deze passend te maken zijn :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Fuego Turbo
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 697
Lid geworden op: 23 aug 2005 21:47
Actief als: particulier
Locatie: Arnhem

Bericht door Fuego Turbo »

@MP

Ik schat zo tussen de 600 en 700 euro. Er zit een Garret T3 turbo op een Fuego Turbo.
Waar vuur is, is een Fuego
Fuego Turbo (octobre 1984) 620 gris metal
Fuego GTS (novembre 1980) 694 noir electrique
Fuego GTS (janvier 1982) 477 bleu saphir
Fuego TX automatic decouvrable (avril 1982) 490 bleu baltique

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

renaultrenault
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 87
Lid geworden op: 03 jun 2006 06:52
Actief als: particulier
Locatie: 't Noorden

Bericht door renaultrenault »

700 euro, is dat excl. montage?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Fuego Turbo
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 697
Lid geworden op: 23 aug 2005 21:47
Actief als: particulier
Locatie: Arnhem

Bericht door Fuego Turbo »

Dat weet ik niet zeker. De montage zelf stel niet zo heel veel voor.
Ik neem even aan dat het om een vervanging van de turbo zelf gaat en dat de rest (o.a olieleiding, intercooler enz.) in goede staat aanwezig is. Ooit heb ik bij turbohoet een offerte voor een revisie gevraagd. Daar heb ik die 600 a 700 euro op gebaseerd.
Waar vuur is, is een Fuego
Fuego Turbo (octobre 1984) 620 gris metal
Fuego GTS (novembre 1980) 694 noir electrique
Fuego GTS (janvier 1982) 477 bleu saphir
Fuego TX automatic decouvrable (avril 1982) 490 bleu baltique

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht