Hoog brandstofverbruik Grand Scénic 2.0 v16?
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 11 jun 2015 08:30
Hoog brandstofverbruik Grand Scénic 2.0 v16?
Beste forumleden,
sinds een week rij ik voor het eerst van mijn leven een Renault, een Grand Scénic 2.0 v16 benzine/LPG G3 uit 2006. Wat een heerlijke wagen is dit, zeg! En ik rij voor het eerst van mijn leven op gas. Prachtig hoe hij automatisch overschakelt van benzine naar gas zodra de motor warm genoeg is.
Afijn, de boordcomputer geeft aan dat ik gemiddeld 8,0l per 100km verbruik. Ik ben een rustige rijder, en het is in de stad, maar toch. Dit betekent 1 op 12,5, wat me erg slecht lijkt.
Ik rij wel op gas, en voor gas lijkt het normaal, dacht ik.
Ik heb nu een paar vragen:
1) geeft de boordcomputer betrouwbare verbruiksinformatie als je op gas rijdt?
2) wat is jullie verbruik bij deze motor, zowel voor gas als voor benzine?
3) is het aan het verbruik te merken als je de airco aanhebt?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Maarten
sinds een week rij ik voor het eerst van mijn leven een Renault, een Grand Scénic 2.0 v16 benzine/LPG G3 uit 2006. Wat een heerlijke wagen is dit, zeg! En ik rij voor het eerst van mijn leven op gas. Prachtig hoe hij automatisch overschakelt van benzine naar gas zodra de motor warm genoeg is.
Afijn, de boordcomputer geeft aan dat ik gemiddeld 8,0l per 100km verbruik. Ik ben een rustige rijder, en het is in de stad, maar toch. Dit betekent 1 op 12,5, wat me erg slecht lijkt.
Ik rij wel op gas, en voor gas lijkt het normaal, dacht ik.
Ik heb nu een paar vragen:
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Maarten
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 05 mar 2018 21:32
- Actief als: particulier
Ik heb een GS 2.0 16V en die rijdt gemiddeld 1 op 10. Dit is bij mij te wijten aan korte stukjes door de vrouw des huizes en de automatische bak. Airco staat trouwens bijna nooit aan, alleen ontwasemen in den ochtend.
Boordcomputer is wat de optimistisch, maar bij welke auto niet...
Het is erg duur, dus wellicht komt er in de loop van het jaar wel een 2e BPM vrije auto voor in de plaats. De "space" is overbodig geworden.
Boordcomputer is wat de optimistisch, maar bij welke auto niet...
Het is erg duur, dus wellicht komt er in de loop van het jaar wel een 2e BPM vrije auto voor in de plaats. De "space" is overbodig geworden.
Renault Captur 1.2 TCe 120 EDC (2014), two-tone, zilver, zwart dak.
Ex: Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe Aut. (2005), Renault Mégane Scénic 2.0 RT Aut. (1999).
Ex: Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe Aut. (2005), Renault Mégane Scénic 2.0 RT Aut. (1999).
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 08 jul 2012 23:21
Ik heb een GS 2.0 op LPG uit 2007 en ik rij 1 op 9 op LPG. Dus je verbruik is niet al te gek.
Ik ben een rustige rijder en ik rij 90% snelweg met een lege auto.
Ik ben een rustige rijder en ik rij 90% snelweg met een lege auto.
Hide post links |
-
- Lid
- Laatste bezoek: 22 mei 2012 22:42
- Contacteer:
Re: Hoog brandstofverbruik Grand Scénic 2.0 v16?
Add 1) Nee, bij mij niet (Renault GS 2005 2.0l 16V LPG_G3). De boordcomputer is op geen enkele manier verbonden met het verbruik op gas. Dus de gegevens die deze weergeeft zijn aannames die de computer maakt op jou rijstijl. Je verbruik kun je meten aan de hand van de dagteller en de hoeveelheid liters die je moet tanken.MaartenB schreef:
Add 2) Ik rijd 1:10 op gas.
Add 3) Ja, altijd. Airco vraagt wat extra vermogen van de motor en dat is nadelig in het verbruik. Voor alle brandstoffen overigens.
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Laatste bezoek: 02 jun 2025 13:24
Ik rijd ook zo tussen de 1 op 9 en 1 op 10, maar wel veel kortere ritten. Met de caravan kom ik uit rond de 1 op7....(over 182 km, waarvan zo'n 90 km met caravan).
1 op 12,5 is dus helemaal niet zo slecht.
1 op 12,5 is dus helemaal niet zo slecht.
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)
Hide post links |
-
- Lid
- Laatste bezoek: 21 nov 2016 14:27
@ MaartenB
Allereerst: geloof geen enkele boardcomputer
. Volgens mij is het opgegeven gemiddelde verbruik (fabriekswaarde) van een Scenic 2.0 op benzine 8 liter per 100 km. Tel daar eens 10% bovenop voor LPG (normale opslag), dan kom je op 8,8 ltr/100 km. Dus theoretisch is 1 op 11,4 te verwachten.
Het jammere is alleen dat de opgegeven verbruikswaardes niet uit de "normale" praktijk komen maar uit een gestandaardiseerd parcours. Lees praktijktesten van auto's er eens op na en je zult zien dat vrijwel elke auto meer verbruikt dan de opgegeven fabriekswaarde.
De verbruikswaardes die je op dit forum leest komen uit de praktijk. Bovenstaande uitkomsten kan ik alleen maar bevestigen. In de praktijk "aan de pomp" (aantal gereden kilometers gedeeld door het aantal getankte liters) loopt de mijne tussen de 1:9,4 en 1:10,2. Afhankelijk van het gebruik. Vol bepakt met vier personen op vakantie op de Autoroute in Frankrijk (kruissnelheid van 135 km/h) komt hij niet verder dan 1:8,7.
Allereerst: geloof geen enkele boardcomputer

Het jammere is alleen dat de opgegeven verbruikswaardes niet uit de "normale" praktijk komen maar uit een gestandaardiseerd parcours. Lees praktijktesten van auto's er eens op na en je zult zien dat vrijwel elke auto meer verbruikt dan de opgegeven fabriekswaarde.
De verbruikswaardes die je op dit forum leest komen uit de praktijk. Bovenstaande uitkomsten kan ik alleen maar bevestigen. In de praktijk "aan de pomp" (aantal gereden kilometers gedeeld door het aantal getankte liters) loopt de mijne tussen de 1:9,4 en 1:10,2. Afhankelijk van het gebruik. Vol bepakt met vier personen op vakantie op de Autoroute in Frankrijk (kruissnelheid van 135 km/h) komt hij niet verder dan 1:8,7.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Het laagste verbruik heb je op de parkeerplaats, wanneer je de fiets neemt.
Zodra je een konstante snelheid kunt aanhouden van zo'n 90 @ 95 km. heb je het meest gunstige gebruik tijdens het rijden, iedere versnelling (dus stand van je gaspedaal) kost meer brandstof. De auto's van tegenwoordig zijn zo'n 1.500 kg. om dat van snelheid te laten veranderen heb je relatief veel brandstof nodig.
Dus een zoveel mogelijk konstante snelheid zo onder de 95 km (daarboven neemt de luchtweerstand kwadratisch toe)levert je de meest zuinige rijstijl op. En heb je "cruise control"gebruik die dan ook.
SUC6
Zodra je een konstante snelheid kunt aanhouden van zo'n 90 @ 95 km. heb je het meest gunstige gebruik tijdens het rijden, iedere versnelling (dus stand van je gaspedaal) kost meer brandstof. De auto's van tegenwoordig zijn zo'n 1.500 kg. om dat van snelheid te laten veranderen heb je relatief veel brandstof nodig.
Dus een zoveel mogelijk konstante snelheid zo onder de 95 km (daarboven neemt de luchtweerstand kwadratisch toe)levert je de meest zuinige rijstijl op. En heb je "cruise control"gebruik die dan ook.
SUC6
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 26 feb 2011 19:57
- Contacteer:
Tegenwoordig word het verbruik berekend aan de hand van de uitstoot, er heeft vorigjaar een artikel gestaan
op autoweek waarmee uitgelegd word hoe ze tot het verbruik zijn gekomen, en aangezien ze om milieutechnische
redenen maar heel weinig afwijking op het opgegeven fabrieksuitstoot mogen hebben, ligt het opgegeven verbruik
tegenwoordig veel dichter bij de werkenlijkeheid....
ben al even aan het zoeken geweest naar dit artikel, maar op internet vond ik het niet zo snel, gelukkig had ik het
in Word bewaard:
Een benzine motor produceerd op 1 liter 2392 gram Co2, een diesel doet op 1 liter 2640 gram Co2
op de RDW-site staat voor alle moderne, niet geïmporteerde auto de uitstoot vermeld.
Als voorbeeld neem ik mijn Clio, deze geeft via de site aan dat ik een gecombineerde uitstoot heb van 143 g/km
dus 2392 : 143 = 16.7, dus een gecombineerde verbruik van 1:16.7, en dat geven ze als fabrieksopgave ook op
op autoweek waarmee uitgelegd word hoe ze tot het verbruik zijn gekomen, en aangezien ze om milieutechnische
redenen maar heel weinig afwijking op het opgegeven fabrieksuitstoot mogen hebben, ligt het opgegeven verbruik
tegenwoordig veel dichter bij de werkenlijkeheid....
ben al even aan het zoeken geweest naar dit artikel, maar op internet vond ik het niet zo snel, gelukkig had ik het
in Word bewaard:
Een benzine motor produceerd op 1 liter 2392 gram Co2, een diesel doet op 1 liter 2640 gram Co2
op de RDW-site staat voor alle moderne, niet geïmporteerde auto de uitstoot vermeld.
Als voorbeeld neem ik mijn Clio, deze geeft via de site aan dat ik een gecombineerde uitstoot heb van 143 g/km
dus 2392 : 143 = 16.7, dus een gecombineerde verbruik van 1:16.7, en dat geven ze als fabrieksopgave ook op

Ford Focus Wagon Futura 1.6i 16v 2005 Magnum Grey
Daewoo Kalos Class 1.4i 16v 2004 Blauw
Hide post links |
-
- Lid
- Laatste bezoek: 27 nov 2014 17:30
Mooi man. Laat ik die info nou net zoeken.
Scénic III dCi 130 Privilege, Brun Moka
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 26 feb 2011 19:57
- Contacteer:
Gevonden

Ford Focus Wagon Futura 1.6i 16v 2005 Magnum Grey
Hide post links |
-
Bedankt voor al jullie reacties en goede tips!!
Ik heb over langere tijd het verbruik gemeten en kwam op het volgende uit. Gemiddeld rij ik op LPG 1l op 9,7km (dat is 10,3l voor 100km). Ik probeer waar mogelijk de cruise control te gebruiken. En de banden hebben de juiste spanning.
Ik begrijp inmiddels dat dat een normale waarde is voor LPG en een auto van 1500kg. Het was even schrikken in het begin, omdat een (inderdaad, jonge) verkoper had gezegd dat het verbruik 1 op 16 zou zijn.
De tip van WillemS is ook een goede: cruise control en 90 - 95 km/h rijden. Als ik de tijd heb doe ik dat wel eens. Overigens neemt de luchtsnelheid vanaf 0 km/h al kwadratisch toe. Bij 90 - 95 km/h heb je de meest gunstige balans van alle weerstanden: rol-, motor- en luchtweerstand.
Nogmaals bedankt!
Maarten
Ik heb over langere tijd het verbruik gemeten en kwam op het volgende uit. Gemiddeld rij ik op LPG 1l op 9,7km (dat is 10,3l voor 100km). Ik probeer waar mogelijk de cruise control te gebruiken. En de banden hebben de juiste spanning.
Ik begrijp inmiddels dat dat een normale waarde is voor LPG en een auto van 1500kg. Het was even schrikken in het begin, omdat een (inderdaad, jonge) verkoper had gezegd dat het verbruik 1 op 16 zou zijn.

De tip van WillemS is ook een goede: cruise control en 90 - 95 km/h rijden. Als ik de tijd heb doe ik dat wel eens. Overigens neemt de luchtsnelheid vanaf 0 km/h al kwadratisch toe. Bij 90 - 95 km/h heb je de meest gunstige balans van alle weerstanden: rol-, motor- en luchtweerstand.
Nogmaals bedankt!
Maarten
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 05 mar 2018 21:32
Heel netjes Maarten!
Goed bezig
Maar af en toe moet je 'm ook goed op z'n staart trappen. Niet lui laten worden en alles eens goed schoonbranden, gelijk testen of je toerenbegrenzer het nog doet
Goed bezig

Maar af en toe moet je 'm ook goed op z'n staart trappen. Niet lui laten worden en alles eens goed schoonbranden, gelijk testen of je toerenbegrenzer het nog doet

Renault Captur 1.2 TCe 120 EDC (2014), two-tone, zilver, zwart dak.
Hide post links |
-
- Lid
- Laatste bezoek: 08 feb 2014 13:33
Ons verbruik met de GS 2.0-16V uit 2005 is een 7.4 /100km op benzine.
Dus lang niet slecht.
Dus lang niet slecht.

Hide post links |
-
- Lid - en hoppa, logo 2
- Laatste bezoek: 25 feb 2022 12:27
Net getankt...heb 1 op 8 gereden...is dit normaal....
Grand Scenic 2012 Dci 
Espace 2017 Dynamique

Espace 2017 Dynamique
Hide post links |
-
1 op 8 voor LPG is een beetje aan de lage kant, denk ik. Maar met 1 tankbeurt kun je dat nog moeilijk zeggen. Ik zou zeker vier keer tanken, en dan het verbruik berekenen over de vier keer tanken.
Hangt ook van je rijstijl af. De GS 2.0 is met gastank zo'n 1500kg. Zoals WillemS zegt, kost het veranderen van snelheid extra brandstof. En snel veranderen van snelheid kost nog meer. Omdat de 2.0 motor zo sterk is, rijdt de GS heel soepel, trekt snel op, maar ja, dat merk je wel aan de pomp. Ik kijk altijd ver vooruit. Zodra ik een stoplicht op oranje zie springen in de verte, haal ik mijn voet al van het gas en laat ik hem uitrollen.
Dus tank nog een aantal keer, en bereken dan het verbruik. Ik ben benieuwd.
Hangt ook van je rijstijl af. De GS 2.0 is met gastank zo'n 1500kg. Zoals WillemS zegt, kost het veranderen van snelheid extra brandstof. En snel veranderen van snelheid kost nog meer. Omdat de 2.0 motor zo sterk is, rijdt de GS heel soepel, trekt snel op, maar ja, dat merk je wel aan de pomp. Ik kijk altijd ver vooruit. Zodra ik een stoplicht op oranje zie springen in de verte, haal ik mijn voet al van het gas en laat ik hem uitrollen.
Dus tank nog een aantal keer, en bereken dan het verbruik. Ik ben benieuwd.
Hide post links |
-
- Lid - en hoppa, logo 2
- Laatste bezoek: 25 feb 2022 12:27
Zal je op de hoogte houden... 

Grand Scenic 2012 Dci 
Espace 2017 Dynamique

Espace 2017 Dynamique
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Laatste bezoek: 11 jul 2025 22:09
Mijn 2001 scenic 2.0 automaat,benzine,rijdt gemiddel 8,2l per 100km. Veelal korte stukjes. Redelijk netjes.
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-