Airco defect ?
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 4
- Laatste bezoek: 24 jul 2010 22:09
- Actief als: particulier
Airco defect ?
Gisteren was het voor het eerst iets warmer sinds de aankoop van onze 2dehands Scenic begin deze maand en ik heb zo'n vermoeden dat de airco het niet (naar behoren doet).
Daarnet bij wijze van test het volgende gedaan :
Thermometer in auto, Airco aan op 15° en blazers op maximum. Het enige wat volgens mij uit die blazers kwam was frisse buitenlucht (was zo'n 14° buiten) - AC was te zien op display, maar temperatuur in auto daalde totaal niet. Na 15min was het in de auto nog steeds om en bij de 19°
Mijn vraag naar jullie toe : ik mag toch veronderstellen dat de lucht uit de roosters in dit geval echt KOUD zou moeten aanvoelen, en niet gewoon fris ? Verder zou na een kwartier de temperatuur toch al lang moeten zijn gedaald ?
Alvast bedankt voor jullie reacties
Daarnet bij wijze van test het volgende gedaan :
Thermometer in auto, Airco aan op 15° en blazers op maximum. Het enige wat volgens mij uit die blazers kwam was frisse buitenlucht (was zo'n 14° buiten) - AC was te zien op display, maar temperatuur in auto daalde totaal niet. Na 15min was het in de auto nog steeds om en bij de 19°
Mijn vraag naar jullie toe : ik mag toch veronderstellen dat de lucht uit de roosters in dit geval echt KOUD zou moeten aanvoelen, en niet gewoon fris ? Verder zou na een kwartier de temperatuur toch al lang moeten zijn gedaald ?
Alvast bedankt voor jullie reacties
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 05 mar 2018 21:32
Je hoeft niet gelijk van het ergste uit te gaan dat het hele systeem kapot is, het kan ook zijn dat je koude middel op is.
Dat kun je eenvoudig laten doen bij de dealer, Profile of KwikFit, hangen ze 'm aan een apparaat en wordt die "bijgevuld". Kun je weer koud de zomer in!
Indien dit niet werkt, is er misschien meer aan de hand en kun je hopelijk gebruik maken van de garantie op je occasion. Maar koudemiddel valt daar niet onder, het is een normale gebruikers "slijtage", zoals de remschijven)
Dat kun je eenvoudig laten doen bij de dealer, Profile of KwikFit, hangen ze 'm aan een apparaat en wordt die "bijgevuld". Kun je weer koud de zomer in!

Indien dit niet werkt, is er misschien meer aan de hand en kun je hopelijk gebruik maken van de garantie op je occasion. Maar koudemiddel valt daar niet onder, het is een normale gebruikers "slijtage", zoals de remschijven)
Renault Captur 1.2 TCe 120 EDC (2014), two-tone, zilver, zwart dak.
Ex: Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe Aut. (2005), Renault Mégane Scénic 2.0 RT Aut. (1999).
Ex: Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe Aut. (2005), Renault Mégane Scénic 2.0 RT Aut. (1999).
Hide post links |
-
Ik heb de wagen nog maar 3 weken - is occasie met 1 jaar OR Garantie van Renault
Ik veronderstel dat op 3 weken tijd dat koude-middel niet op is
Dinsdag gaat hij naar de garage, aan hun om uit zoeken wat er mis loopt
Mijn vraag was eerder in de zin van : ik mag bij normale werking toch wel veronderstellen dat... enz...
Ik veronderstel dat op 3 weken tijd dat koude-middel niet op is

Dinsdag gaat hij naar de garage, aan hun om uit zoeken wat er mis loopt

Mijn vraag was eerder in de zin van : ik mag bij normale werking toch wel veronderstellen dat... enz...
scenic schreef:Je hoeft niet gelijk van het ergste uit te gaan dat het hele systeem kapot is, het kan ook zijn dat je koude middel op is.
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 22 apr 2025 18:19
Je moet wel beseffen dat je geen airco hebt, maar climate control!! Deze bepaalt zelf de temperatuur van de lucht. Als het buiten 14 graden is, dan mag je veronderstellen dat het binnen in de auto ook 14 graden is (als de auto niet in de zon heeft gestaan). Meestal is de binnentemperatuur wat hoger, zeg 15/16 graden. Als je de temperatuur dan instelt op 15 graden, dan hoeft die lucht niet ijskoud te zijn. Hij hoeft eigenlijk niet echt te koelen.
Als je alleen airco hebt, dan blaast die natuurlijk ijskoude lucht naar binnen als je het knopje AC indrukt, omdat een airco de temperatuur niet meet. Maar climate control doet dat wel.
Als je alleen airco hebt, dan blaast die natuurlijk ijskoude lucht naar binnen als je het knopje AC indrukt, omdat een airco de temperatuur niet meet. Maar climate control doet dat wel.
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)
Hide post links |
-
Dat klopt en dat besef ik ook - het was echter 19° in de wagen (gemeten met betrouwbare digitale thermometer)
- ik vroeg bij wijze van test 15° - zonder auto-climate control, alleen manueel de airco op ingesteld op 15°. Na een kwartier rondrijden was de temperatuur gestegen tot 19,2° - dat klopt volgens mij toch niet echt ? Heb het probleem trouwens ook met dezelfde uitleg voorgelegd aan verkoper die het met me eens was, gelukkig maar.

Hide post links |
-
hoera !
Laat de temperaturen maar oplopen - vandaag naar de garage geweest voor het airco-probleem en er was blijkbaar een storing op niveau van de condensor (iets met fout in de temp. sensor) - stuk is vervangen...
Lekker fris nu

Lekker fris nu

Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut