Airbag waarschuwing
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 6
- Laatste bezoek: 21 nov 2011 11:18
Airbag waarschuwing
Goedemorgen beste forumlezers,
Van mijn Espace 3 (1997) gaat na het starten een airbagwaarschuwing branden. Na uitlezing zou de oorzaak zijn de stekkerverbinding aan de rechterzijde onder de bijrijdersstoel. Deze verwijderd en de draden gesoldeerd maar dat bood geen soelaas. Nu is er met die waarschuwing te leven (op den duur hoor/zie je het niet meer) maar ik heb horen waaien dat met ingang van 2010 bij de APK daar op gelet moet gaan worden net als bij bv het ABS lampje dat uit moet gaan. Weet iemand iets meer over deze APK eisen en/of over een (andere) oplossing voor de airbagwaarschuwing? Bij voorbaat dank voor het meedenken.
Mvg
Jan-Willem
Van mijn Espace 3 (1997) gaat na het starten een airbagwaarschuwing branden. Na uitlezing zou de oorzaak zijn de stekkerverbinding aan de rechterzijde onder de bijrijdersstoel. Deze verwijderd en de draden gesoldeerd maar dat bood geen soelaas. Nu is er met die waarschuwing te leven (op den duur hoor/zie je het niet meer) maar ik heb horen waaien dat met ingang van 2010 bij de APK daar op gelet moet gaan worden net als bij bv het ABS lampje dat uit moet gaan. Weet iemand iets meer over deze APK eisen en/of over een (andere) oplossing voor de airbagwaarschuwing? Bij voorbaat dank voor het meedenken.
Mvg
Jan-Willem
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
Ga er vanuit dat alle waarschuwingssystemen moeten werken(en doven nadat de motor is gestart), net zoals de hoogteverstelling van de koplampen als die aanwezig is (zowel de automatische als de handmatige verstelling).
Dus laten repareren !!
Dus laten repareren !!
Hide post links |
-
- 3-posting-rookie
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 31 jul 2010 17:51
Bij mijn espace krijg ik ook deze waarschuwing al sinds ik hem kocht.
Hij is vorige week APK goedgekeurd bij de renaultdealer ondanks deze waarschuwing, de airbagcomputer direkt even uit laten lezen, en er werd geconstateerd dat de regeleenheid defect is.
Duur onderdeel (460 euro excl) dus ik kan er ook mee leven.
Hij is vorige week APK goedgekeurd bij de renaultdealer ondanks deze waarschuwing, de airbagcomputer direkt even uit laten lezen, en er werd geconstateerd dat de regeleenheid defect is.
Duur onderdeel (460 euro excl) dus ik kan er ook mee leven.
Hide post links |
-
Topic author - Lid
Hallo fhj,
Als de regeleenheid defect is, betekent dat dat de airbag(s) het niet meer doet(n)? Maar wat er ook van zij, het werd goedgekeurd kennelijk.
Zoals ik al aangaf, gaf bij het uitlezen, de computer de stekkerverbinding als oorzaak aan maar de garage heeft het niet kunnen oplossen. Ik wacht dus maar af over hoe en wat maar in ieder geval bedankt voor de opsteker want ik heb ook geen zin in een regeleenheid.
Mvg
Jan-Willem
Als de regeleenheid defect is, betekent dat dat de airbag(s) het niet meer doet(n)? Maar wat er ook van zij, het werd goedgekeurd kennelijk.
Zoals ik al aangaf, gaf bij het uitlezen, de computer de stekkerverbinding als oorzaak aan maar de garage heeft het niet kunnen oplossen. Ik wacht dus maar af over hoe en wat maar in ieder geval bedankt voor de opsteker want ik heb ook geen zin in een regeleenheid.
Mvg
Jan-Willem
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Laatste bezoek: 08 mei 2025 08:31
Het is geen afkeurpunt voor de apk. Echter mag het binnenkort wel als opmerking op het keuringsrapport worden vermeld.
Als er een storing inzit, werken de airbags niet..
Als er een storing inzit, werken de airbags niet..
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Je zou je garage eens kunnen laten informeren bij www.actronics.nl !!
Deze mensen reviseren diverse soorten elektronica. De kosten vallen heel erg mee.
Je vergeeft het jezelf NOOIT als bij een ernstig ongeluk je dierbaren niet beschermd zijn door een niet werkende airbag en daardoor letsel oplopen of erger. SUC6
Deze mensen reviseren diverse soorten elektronica. De kosten vallen heel erg mee.
Je vergeeft het jezelf NOOIT als bij een ernstig ongeluk je dierbaren niet beschermd zijn door een niet werkende airbag en daardoor letsel oplopen of erger. SUC6
Hide post links |
-
Topic author - Lid
Dat laatste wat Willem aangeeft is waar. Bij mij staat niet vast of de airbags het niet doen alleen de verbinding naar de bijrijdersstoel. Ik weet niet precies wat die stekker doet maar die is in elk geval verbonden met de gordelspanner. Voor zover ik weet zit er geen sensor in de stoel die meet of er iemand inzit en of dus bij een botsing de airbag van de bijrijder ook moet ploffen of niet. Ik zal nog eens navragen bij de garage of de airbags het doen.
Jan-Willem
Jan-Willem
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33
Op veiligheid mag je geen Euro besparen. Zeker laten maken. Ik kocht een nieuwe Espace en betaalde extra voor de zijdelingse airbags achteraan.. Iedereen in m'n wagen moet zo veilig mogelijk zitten. Dat is niet eens de kost van een weekendje uit... Dan blijf ik liever een weekendje thuis...
Hide post links |
-
Topic author - Lid
Inmiddels met mijn garage contact opgenomen voor de komende APK. Het blijkt dat als er een airbagmelding komt, er op het APK rapport een reparatie-advies komt. Ik heb nu (door)gevraagd wat de gevolgen zijn van de melding. De foutmelding zit in de rechtse gordelspanner. Volgens de garage doet de bijrijders-airbag het dan niet bij een botsing. dat had ik nooit geweten want ik had de indruk dat het om een foutive melding ging. Ik ga dus achter een nieuwe gordelspanner aan want veiligheid voor alles.
Hide post links |
-
Topic author - Lid
De garage heeft naar de oorzaak gezocht en het rapport vermeld dat de gordelspanner kapot is. Deze heb ik inmideesl vervangen maar de melding blijft. Volgens de garage heeft dat te maken met het feit dat de computer gereset moet worden. Dat moet ik nog een keer laten doen en dan hopen we maar dat alles weer werkt.
Hide post links |
-
Topic author - Lid
Beste forumleden,
Ik had dit nog niet gemeld maar de computer is geresetted en de airbagmelding is weg. Opgelost voor een paar tientjes! (€ 15,-- voor een tweede hands gordelspanner + wat garagekosten voor resetten). Soms kan het ook heel eenvoudig en goedkoop en valt het mee in het (renault)leven. Dus goed de diagnose laten stellen; het hoeft niet altijd de dure regeleenheid te zijn.
Mvg
Jan-Willem
Ik had dit nog niet gemeld maar de computer is geresetted en de airbagmelding is weg. Opgelost voor een paar tientjes! (€ 15,-- voor een tweede hands gordelspanner + wat garagekosten voor resetten). Soms kan het ook heel eenvoudig en goedkoop en valt het mee in het (renault)leven. Dus goed de diagnose laten stellen; het hoeft niet altijd de dure regeleenheid te zijn.
Mvg
Jan-Willem
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut