Hoi Ben, je wilde weten hoe ik de velgen weer zo mooi gekregen heb ? Ik heb elke stap wél op foto's vastgelegd, maar het is wél monikkenwerk ! Ik heb autoplamuur (2 comp.), afplakband 3m, én 4 soorten spuitbussen gebruikt, namelijk
* vulprimer
* anthraciet grijs
* zilvergrijs
* blanke lak
Ik ben begonnen met de handel zoveel mogelijk te ontvetten met dreft en een handborstel, en een (oude) tandenborstel ! Daarna heb ik zoveel mogelijk waterproof geschuurd, van iets grof 120 tot korrel 300 (ik weet het niet eens exact) Toen heb ik plaatselijk hechtprimer aangebracht (had ik nog staan), en heb ik de diep beschadigde plekjes met autoplamuur gevuld. Affijn, dit gaat natuurlijk nooit in één keer perfect, tenminste niet bij mij

. Nadat alles glad, schoon en ontvet was, heb ik de band met rijkelijk met dreft ingesmeerd (weinig bij de velgrand !) Ik heb de band dus niet verwijderd van de velg, en dus ook niet afgeplakt met tape of zoiets dergelijks. De volgende stap was dus de vulprimer aanbrengen, en dat heb ik twee keer gedaan, om eventuele oneffenheden beter strak te krijgen. Nadat ik dat heb aangeschuurd, heb ik de gehele velg gespoten met anthraciet grijs. Ná één nachtje drogen heb ik héél voorzichtig de delen afgeplakt welke donker moesten blijven, en de vóórliggende delen gespoten met zilvergrijs.
Natuurlijk gaat hier ook niet alles goed, want hoe voorzichtig je ook bent, en hoe dure afplakband je ook gebruikt, soms "gaat er wat donkergrijs mee", als je de tape weghaalt. Dus indien nodig, moet je dit (weer) voorzichtig bijwerken. Ik heb sommige oneffenheden voorzichtig bewerkt met een polisher; commandant nr.4. Ná zorgvuldig reinigen van deze pasta, heb ik de velgen voorzien van twee blanke lak lagen. Ná een nachtje drogen heb ik met warm water en een harde handborstel de spuitnevel van de band gewassen; door het afwasmiddel is dit nooit goed gaan hechten ! Ik denk dat ik zeker 40 uren bezig geweest ben met deze 4 velgen, maar het loont absoluut de moeite ! De gemaakt kosten bedragen ongeveer 80 euro. Ik heb dus van elke spuitbus maar één nodig gehad.
Nou ja, dit was het wel zo ongeveer. Een korter verhaal kon ik er niet van maken !
Ik wens je veel succes met het opknappen van je "nieuwe" aanwist, en zou het leuk vinden daar eens wat foto's van te zien !
Groetjes,
Jan