Bandencontrolesysteem
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 08 okt 2013 21:27
Bandencontrolesysteem
Dag Allen
Vandaag gaf het dashbord een defecte band aan rechts vooraan. In het verleden viel dit wiel wel eens weg, maar kwam het na een tijdje weer terug. Nu blijft hij aangeven dat er een defecte band is, maar dit is niet (bandenspanning is en blijft normaal).
Nu steekt de wet van Murphy zijn kop nog eens op want mijn garagist is met vakantie en ik vertrek maandag...
Ik kan natuurlijk naar een andere garage gaan, maar zij gaan er waarschijnlijk direct een nieuwe sensor opsteken en is dit misschien niet nodig.
Is het een probleem dat ik verder rijd (lees op vakantie vertrek) met deze melding of kan ik dit toch maar beter even laten nakijken?
Bob Cuypers
Vandaag gaf het dashbord een defecte band aan rechts vooraan. In het verleden viel dit wiel wel eens weg, maar kwam het na een tijdje weer terug. Nu blijft hij aangeven dat er een defecte band is, maar dit is niet (bandenspanning is en blijft normaal).
Nu steekt de wet van Murphy zijn kop nog eens op want mijn garagist is met vakantie en ik vertrek maandag...
Ik kan natuurlijk naar een andere garage gaan, maar zij gaan er waarschijnlijk direct een nieuwe sensor opsteken en is dit misschien niet nodig.
Is het een probleem dat ik verder rijd (lees op vakantie vertrek) met deze melding of kan ik dit toch maar beter even laten nakijken?
Bob Cuypers
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 26 feb 2025 20:06
- Actief als: particulier
Re: Bandencontrolesysteem
Je kan gewoon verder rijden. Meet even zelf de spanning na zodat je zeker weet dat die goed is.
Die sensors zouden theoretisch 10 jaar mee moeten, maar ze willen nog wel eens defect gaan. Dure grap, een nieuwe kost €45,- excl montage
Die sensors zouden theoretisch 10 jaar mee moeten, maar ze willen nog wel eens defect gaan. Dure grap, een nieuwe kost €45,- excl montage

Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Laatste bezoek: 02 mei 2025 22:19
Vaak is het even storing wissen, en sensor opnieuw inlezen.
Komt het probleem terug zal het toch in de sensor zitten. Inderdaad all-in zit je toch rond de 150e incl montage, dure grapjes.
Zoals Renier al zegt kun je als de spanning in orde is gewoon op vakantie, alleen jammer dat je de melding steeds op je display ziet. Als je de spanning controleerd, doe ze gelijk even rondom. Een afwijking tussen links en rechts kan ook melding veroorzaken. En vergeet je reserve wiel niet op spanning te zetten, altijd lullig als je een lekke band hebt en je reservewiel ligt slap achterin.
Komt het probleem terug zal het toch in de sensor zitten. Inderdaad all-in zit je toch rond de 150e incl montage, dure grapjes.
Zoals Renier al zegt kun je als de spanning in orde is gewoon op vakantie, alleen jammer dat je de melding steeds op je display ziet. Als je de spanning controleerd, doe ze gelijk even rondom. Een afwijking tussen links en rechts kan ook melding veroorzaken. En vergeet je reserve wiel niet op spanning te zetten, altijd lullig als je een lekke band hebt en je reservewiel ligt slap achterin.
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Laatste bezoek: 26 feb 2025 20:06
Goeie tip, veel mensen zullen daar niet aan denken voor ze op vakantie gaan.mechanic schreef:Vaak is het even storing wissen, en sensor opnieuw inlezen.
En vergeet je reserve wiel niet op spanning te zetten, altijd lullig als je een lekke band hebt en je reservewiel ligt slap achterin.

Die van mij was laatst ook gezakt tot 1.5 bar....

Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Laatste bezoek: 02 mei 2025 22:19
Het wordt meestal als "niet zo belangrijk" gezien een reserve wiel, je ziet dan ook veel dat de goede reserve band wordt gewisseld met een slechte omdat dit weer de prijs van 1 band scheelt, maar dan heb je vaak een onveilige band achterin liggen.
Spanning, profiel,bandenmaat altijd controleren.
Spanning, profiel,bandenmaat altijd controleren.
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut