Espace 2.2 Dci 2001, PANIEK JA/NEE?

Algemeenheden Espace, chit-chat, dingen die niet in andere forumdelen passen
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
mats1
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 5
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 aug 2010 23:37
Actief als: particulier

Espace 2.2 Dci 2001, PANIEK JA/NEE?

Bericht door mats1 »

Beste allemaal,

Ik heb sinds gisteren een Espace 2.2 DcI uit 2001, "the race", in de mooie kleur Anthraziet metallic. Dit is (na een korte tijd met een Twingo) mijn tweede Renault.
Mijn auto heeft 243000 km gelopen, is zeer goed onderhouden. Distr. riem en rollen zijn bij 238000 km vervangen, de brandstofpomp en diverse sensoren zijn vervangen, en de auto krijgt morgen een kleine beurt bij de Renault dealer. APK is nieuw. Andere dingen die vervangen zijn, onder meer, startmotor, draagarmen, uitlaat, kat, motorsteunen.

Wij hebben deze auto gekocht omdat wij een grote gezinsauto willen. Na de proefrit was is gelijk verkocht. Wij willen dan ook gelijk met deze auto op vakantie gaan, echter schrok ik mij vandaag helemaal lens na het lezen van alle forums, en heb derhalve jullie advies nodig.

Nu ik alles zo lees krijg ik namelijk sterke twijfels of ik er wel mee op vakantie durf/moet gaan.

Een punt is dat ik weinig 2.2 dci motoren zie met veel km's. Een ander punt is dat er vaak spontaan dingen voorkomen en kapot gaan.

Een simpele vraag dus: zijn dit wel of niet betrouwbare auto's? Alles doet het bij mijn auto, en er zijn geen rare dingen tijdens het rijden, dit voorop gesteld.

Kan iemand mij vertellen tot hoe ver deze blokken kunnen gaan qua km stand, en wat behalve de slijtage delen dingen zijn die aan kunnen komen?

Alvast dank! ik hoop dat jullie mijn twijfels weg kunnen halen, want ik vind het een super auto, en het zou jammer zijn als ik door twijfels hem weer doorverkoop...

Groet, Mats

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Espace 2.2 Dci 2001, PANIEK JA/NEE?

Bericht door DHL »

Tja.... wat moet je hiervan denken? Is een wagen met hoge kilometerstand. Gelukkig is het een Espace 3, minder gelukkig is het een 2.2 dCi....
Espace 3 was niet zo slecht hoor, enkel de laatste modellen met deze motor kenden heel wat probs.
Als je echt de mening vraagt... ik zou hem niet gekocht hebben sorry. Is moeilijk om eerlijk te zijn want ik besef iemand teleur te stellen hierdoor.
Ik persoonlijk zoudan eerder voor een benzineversie (geen v6) gegaan zijn omdat die doorgaans weinig km hebben en die op lpg zetten... Of een 2.2 dT ....
Of een ander merk in die prijsklasse dat dan wel minder mooi of minder confortabel is...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pleiades
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 2668
Lid geworden op: 08 jun 2008 19:05
Actief als: particulier

Re: Espace 2.2 Dci 2001, PANIEK JA/NEE?

Bericht door Pleiades »

Tja ik heb probleemloos een 2.2 dCi uit 2001 gereden, maar die was toen nieuw. Ik heb alleen in 2003 in Duitsland een keer een probleem gehad met de inspuiting, gewoon een flesje reiniger erin gegooid en toen eventjes een stukje over de autobahn geknalt, niets meer aan de hand. 120.000 km zo goed als probleemloos mee gereden.
2000 Renault Laguna 1.6 16v RXI ~ 2010-2012 ~
2006 Renault Mégane RS 225 ~ 2012-2014 ~
2006 Renault Mégane CC 2.0 Exception ~ 2014-2015 ~
2018 Renault Clio Limited TCe90 ~ 2018-2021 ~
2021 Renault Arkana Hybrid R.S. Line ~ 2021-Heden ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renier
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 4
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2007 13:45
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Re: Espace 2.2 Dci 2001, PANIEK JA/NEE?

Bericht door Renier »

Tja, dan had je in mijn ogen voordat je de auto kocht je wat beter moeten oriënteren.
Een forum is ook niet alles, daar staan uiteraard veel probleemgevallen.

Ik zou zeggen, ga er eerst eens lekker mee rijden, inruilen kan altijd nog :roll:
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
mats1
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 5
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 aug 2010 23:37
Actief als: particulier

Re: Espace 2.2 Dci 2001, PANIEK JA/NEE?

Bericht door mats1 »

Tja....ik dacht ik informeer mij gelijk goed bij de bron, en ben maar liefst bij 2 Renault dealers langs gereden om te informeren over de auto, voordat ik hem kocht.

De reacties die ik kreeg waren:

- moet al zijn beurten op tijd gehad hebben, en op tijd injector reiniger bij de diesel gooien, en op tijd de distributie vervangen. En als er geen rare geluiden zijn, dan zijn ze gewoon goed

- Een andere dealer zie hetzelfde, maar bevestigde ook dat het niet de sterkste motoren zijn. Maar, zei hij achteraan, zijn er ook een paar klanten die al 4 ton op de teller hebben staan. Als je maar rustig rijdt... :Gun:

Ik ga er inderdaag gewoon even mee rond rijden. Met iedere auto kun je pech hebben, ik reed een paar jaar geleden een nieuwe BMW 530D, daar had ik de eerste maanden ook veel ellende mee. :Gun:

We gaan zien wat er gaat gebeuren met de Espace, eerst een paar dagen rondrijden....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renier
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 4
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2007 13:45
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Re: Espace 2.2 Dci 2001, PANIEK JA/NEE?

Bericht door Renier »

Wat ik van het Laguna forum weet is dat bij deze motor de beurten inderdaad erg belangrijk zijn, en ook het type olie.
Als je hem dus steeds bij een Renault dealer in onderhoud doet is dat goed geregeld.

En op dat forum zijn er vele met een hoge km stand met die motor. Ook wel problemen, maar dat heb je met elke diesel motor.
Vooral de turbo's zijn een probleem

Ik zou maar eens lekker gaan genieten vd auto en er vooral mee op vakantie gaan, dan kan je juist zien of er rammels, storingen, etc inzitten :wink:
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pleiades
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 2668
Lid geworden op: 08 jun 2008 19:05
Actief als: particulier

Re: Espace 2.2 Dci 2001, PANIEK JA/NEE?

Bericht door Pleiades »

Mwah, de Renault Dealer is ook niet altijd op tijd. Mijn 2.0T had ook een keer een vastgelopen turbo omdat ze niet op tijd nieuwe olie erin gedaan hadden.
2000 Renault Laguna 1.6 16v RXI ~ 2010-2012 ~
2006 Renault Mégane RS 225 ~ 2012-2014 ~
2006 Renault Mégane CC 2.0 Exception ~ 2014-2015 ~
2018 Renault Clio Limited TCe90 ~ 2018-2021 ~
2021 Renault Arkana Hybrid R.S. Line ~ 2021-Heden ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renier
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 4
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2007 13:45
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Re: Espace 2.2 Dci 2001, PANIEK JA/NEE?

Bericht door Renier »

:?: :?: Daar ben je toch zelf verantwoordelijk voor?
Jij bepaalt toch wanneer hij langs de dealer moet voor onderhoud?
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pleiades
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 2668
Lid geworden op: 08 jun 2008 19:05
Actief als: particulier

Re: Espace 2.2 Dci 2001, PANIEK JA/NEE?

Bericht door Pleiades »

Renier schreef::?: :?: Daar ben je toch zelf verantwoordelijk voor?
Jij bepaalt toch wanneer hij langs de dealer moet voor onderhoud?
Ik deed het volgens een door Renault Nederland bepaalde interval. Die was dus te lang :lol:
2000 Renault Laguna 1.6 16v RXI ~ 2010-2012 ~
2006 Renault Mégane RS 225 ~ 2012-2014 ~
2006 Renault Mégane CC 2.0 Exception ~ 2014-2015 ~
2018 Renault Clio Limited TCe90 ~ 2018-2021 ~
2021 Renault Arkana Hybrid R.S. Line ~ 2021-Heden ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Geert S
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 165
Lid geworden op: 24 nov 2009 19:52
Actief als: particulier
Locatie: Hoogezand

Re: Espace 2.2 Dci 2001, PANIEK JA/NEE?

Bericht door Geert S »

Yep interval is m.i. veel te hoog. Is wel een beetje off topic maar de 2.0T heeft gewoon een contructiefout. Is een beetje een Renault ding, constructiefouten, op te noemen zijn de 1.9 dci 3.0dci maar dus ook de 2.0T. Nu komen de degelijke motoren dus uit Japan bij Renault.... Overigens vind ik de mooiste de ongezekerde anti-vaporlock ventilator van de super 5 gt turbo. Hierdoor zijn er heel veel spontaan in brand gevlogen zonder dat de bestuurder aanwezig was. O ja waar was ik, olietoevoerleiding van de turbo loopt zo dicht bij het uitlaatspruitstuk dat ie het hééééél warm krijgt, wanneer de motor wordt afgezet. Dan geeft het spruitstuk zoveel warmte af dat de olie in de leiding verbrandt en zo de toevoerleiding langzaam dicht gaat zitten. Daar vind je dus niks van in het instructieboekje!!!!. Nope, niet te veel vertrouwen in de dealer hebben. Als ze wat verder doorgeleerd hadden zaten ze daar echt niet.

Nog even on topic. Gewoon gaan rijden met je Espace. Voor de aankoop is er nog allerlei onderhoud uitgevoerd en er zit net verse olie op. Tja, gaat de uitlaat of gaan de schokdempertjes er een keer aan. Dan is dat normaal zeg maar voor een goed ingelopen auto :wink:

Groet'n

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Espace 2.2 Dci 2001, PANIEK JA/NEE?

Bericht door WillemS »

Northwestern schreef:
Renier schreef::?: :?: Daar ben je toch zelf verantwoordelijk voor?
Jij bepaalt toch wanneer hij langs de dealer moet voor onderhoud?
Ik deed het volgens een door Renault Nederland bepaalde interval. Die was dus te lang :lol:
Heb je de tijd of km interval gebruikt?
Verder weet iedereen dat je een Turbo motor na een rit niet direkt uit moet zetten maar een paar min. stationair moet laten lopen, dit is het behoud van je Turbo.
Verder exact de juiste olie gebruiken en de interval op ten minste ieder jaar verversen houden, of bij veel km's, de km interval binnen dat jaar. SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
mats1
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 5
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 aug 2010 23:37
Actief als: particulier

Re: Espace 2.2 Dci 2001, PANIEK JA/NEE?

Bericht door mats1 »

volgens mij weten ze het bij renault zelf inderdaad soms niet zo goed. Die ervaringen had ik ook met onze eerste Renault, een Twingo. Heel vee lreparaties uit laten voeren in korte tijd, en de reactie was telkens weer "tja, vervelend dat er weer iets niet goed is aan de auto, maar het kan natuurlijk......"

En dan heb ik ook het gevoel dat ze opzettelijk een langere werktijd aangeven om uren te kunnen schrijven.
Voorbeeld: Vandaag heb ik een portiervanger zelf vervangen. Dit was volgens de Renault dealer een klusje van 1.5 uur, "want de heeeeele deur moet van binnen los"

Ik was binnen 20 minuten klaar;ik ben wel handig, maar geen monteur/techneut. En ik moest nog zoeken waar de schroeven zaten etc.

Gewoon jammer dat je dan gelijk zo een rotgevoel krijgt...
==

Met de Espace heb ik vandaag 300 km gereden, zonder enig probleem.

Maar goed, je kunt natuurlijk het beestje niet van binnen zien..

Morgen krijgt hij een officiele kleine beurt (bij de Renault dealer :oops: ), en dan laat ik hem gelijk nog even uitlezen en nakijken op eventuele gebrekken.

Topkoffer zit al op het dak, en als morgen alles goed bevonden wordt, gat ik vrijdag Italie onveilig maken met de Espace... :Beer:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Socrates
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 447
Lid geworden op: 04 aug 2008 10:59

Re: Espace 2.2 Dci 2001, PANIEK JA/NEE?

Bericht door Socrates »

Geert S schreef:Yep interval is m.i. veel te hoog. Is wel een beetje off topic maar de 2.0T heeft gewoon een contructiefout. Is een beetje een Renault ding,
Zonde eigenlijk, ik zou namelijk heel graag een Espace IV willen met een 2.0T maar ik durf het niet aan. Lees zoveel narigheid over vastgelopen turbo's en watergekoelde dynamo's.
En de 3.5V6 is me weer te duur.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

wesley015
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 1018
Lid geworden op: 17 okt 2009 13:29
Actief als: particulier

Re: Espace 2.2 Dci 2001, PANIEK JA/NEE?

Bericht door wesley015 »

Een auto kan altijd kapot gaan.
Ook een nieuwe met 500 km op de teller.
Als de auto goed onderhouden is, is het geen probleem.
En met een ANWB lidmaatschap sta je ook in het buitenland erg sterk.
Dus ga lekker op vakantie met de espace.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Geert S
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 165
Lid geworden op: 24 nov 2009 19:52
Actief als: particulier
Locatie: Hoogezand

Re: Espace 2.2 Dci 2001, PANIEK JA/NEE?

Bericht door Geert S »

Hmmm maar Wesley is toch Renault monteur :?: Even 1 voorbeeldje tijdens vakantie was het oranje lampje gaan branden (motoricoontje). Aangegeven dat in Duitsland benzine met octaangetal 95 is getankt en dat ik zelf normaal 98 erin doe. Zegt de monteur dat er altijd 98 in een 2.0T moet. Waarop ik zei dat 95 prima moet kunnen. Nou ja, uiteindelijk ik het boekje erbij en daarin staat 95 en 98 aanbevolen en bij noodgevallen mag zelfs RON 91 getankt. Tja, liever de dealer :lol:

Groet'n

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Geert S
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 165
Lid geworden op: 24 nov 2009 19:52
Actief als: particulier
Locatie: Hoogezand

Re: Espace 2.2 Dci 2001, PANIEK JA/NEE?

Bericht door Geert S »

WillemS schreef:
Verder weet iedereen dat je een Turbo motor na een rit niet direkt uit moet zetten maar een paar min. stationair moet laten lopen, dit is het behoud van je Turbo.
Ehh hiervan staat dus niets in het instructieboekje. En de olieverversingsinterval is schandalig hoog door Renault gezet. Je mag er werkelijk van alles aan viscositeiten ingooien volgens mij zelfs 0W30....(Da's dan wel weer handig wanneer de olietoevoerleiding bijna dicht zit...)BTW bij goed geconstrueerde turbomotoren moet je idd ook de motor de laatste minuut voor uitzetten niet zwaar belasten en liefst stationair nog even laten draaien. De warmte aan turbinezijde van de compressor neemt dan af. De turbine/compressor-as wordt dan niet kokendheet waardoor de stilstaande olie (na uitzetten motor geen oliekoeling van de turbo-as) niet verbrand op de as. Bij de 2.0 T komt daar nog bij de de olietoevoerleiding dicht gaat zitten door de warmte van het uitlaatspruitstuk.

Groet'n

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

wlaguna
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 1228
Lid geworden op: 27 nov 2004 19:24
Actief als: particulier
Locatie: Edam

Re: Espace 2.2 Dci 2001, PANIEK JA/NEE?

Bericht door wlaguna »

van de renaults die ik gereden heb staat in het instruktie boekje wel degelijk dat een turbo stationair moet laten draaien als je stopt en niet gelijk uitzetten.
geld ook voor de koude start moet ie ook even stationair draaien voor de smering.
laguna grand tour 2.0 16V techline phase1 2005

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Socrates
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 447
Lid geworden op: 04 aug 2008 10:59

Re: Espace 2.2 Dci 2001, PANIEK JA/NEE?

Bericht door Socrates »

Geert S schreef: Bij de 2.0 T komt daar nog bij de de olietoevoerleiding dicht gaat zitten door de warmte van het uitlaatspruitstuk.

Groet'n
Kun je daar dan nog wat aan doen ?? Hitteschildje ertussen, dikkere leiding oid ??

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Geert S
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 165
Lid geworden op: 24 nov 2009 19:52
Actief als: particulier
Locatie: Hoogezand

Re: Espace 2.2 Dci 2001, PANIEK JA/NEE?

Bericht door Geert S »

Als je er bij kan wel. Maar uitlaatspruitstuk en turbo zitten aan de achterzijde van de motor. Voorschrift van Renault is dat de motor eruit gaat als de turbo wordt vervangen.

Groet'n

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pleiades
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 2668
Lid geworden op: 08 jun 2008 19:05
Actief als: particulier

Re: Espace 2.2 Dci 2001, PANIEK JA/NEE?

Bericht door Pleiades »

Is toch een gigantische ontwerpfout? Die turbo achterop de motor is sowieso al niet zo slim.
2000 Renault Laguna 1.6 16v RXI ~ 2010-2012 ~
2006 Renault Mégane RS 225 ~ 2012-2014 ~
2006 Renault Mégane CC 2.0 Exception ~ 2014-2015 ~
2018 Renault Clio Limited TCe90 ~ 2018-2021 ~
2021 Renault Arkana Hybrid R.S. Line ~ 2021-Heden ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

newbie
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 53
Lid geworden op: 24 mei 2010 22:38

Re: Espace 2.2 Dci 2001, PANIEK JA/NEE?

Bericht door newbie »

In mijn optiek gaan turbo eerder stuk door slecht gebruik.
Mensen laten maar weinig de motor ff stationare draaien.
Soms draaien ze het contact al uit in het begin van de straat met alle gevolgen van dien.
Op tijd met de juiste olie verversen en zorgen voor een goed nivo.

Gr New bie

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

wesley015
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 1018
Lid geworden op: 17 okt 2009 13:29
Actief als: particulier

Re: Espace 2.2 Dci 2001, PANIEK JA/NEE?

Bericht door wesley015 »

Geert S schreef:Hmmm maar Wesley is toch Renault monteur :?: Even 1 voorbeeldje tijdens vakantie was het oranje lampje gaan branden (motoricoontje). Aangegeven dat in Duitsland benzine met octaangetal 95 is getankt en dat ik zelf normaal 98 erin doe. Zegt de monteur dat er altijd 98 in een 2.0T moet. Waarop ik zei dat 95 prima moet kunnen. Nou ja, uiteindelijk ik het boekje erbij en daarin staat 95 en 98 aanbevolen en bij noodgevallen mag zelfs RON 91 getankt. Tja, liever de dealer :lol:

Groet'n
Die eerste regel begrijp ik niet helemaal.
De topicstarter wil lekker op vakantie met de espace.
Maar word onzeker door de verhalen hier op het forum.
De reden dat iemand op dit forum komt kijken is omdat er iets kapot is.
Het andere merendeel die met een Renault rijd komt hier niet vertellen dat het helemaal geweldig is en dat de auto probleemloos rijd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
mats1
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 5
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 aug 2010 23:37
Actief als: particulier

Re: Espace 2.2 Dci 2001, PANIEK JA/NEE?

Bericht door mats1 »

Wesley, ik ben het met je eens.

Een tevreden Espace rijder zonder problemen zul je niet zo gauw op dit forum terug vinden. En door alle problemen krijg je al gauw een bittere bijsmaak, maar goed, het is bij iedere auto een gok.

Ik ga vanavond lekker op vakantie met de Espace, in ieder geval heerlijk dat je met 2 puberende dochters eindelijk ruimte hebt voor alllllll die kleren die mee MOETEN.... :Wall:

En om het af te maken heb ik ook nog eens een dakkoffer, dus het komt goed. :wink:


BIj de beurt gisteren niets ernstigs opgemerkt door de Renault dealer, dus ik ga nu genieten van mijn Espace en vertel wel na de vakantie hoe de reis geweest is.

Iedereen tot dusver bedankt voor de tips en reacties!

gr, Mats

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

wesley015
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 1018
Lid geworden op: 17 okt 2009 13:29
Actief als: particulier

Re: Espace 2.2 Dci 2001, PANIEK JA/NEE?

Bericht door wesley015 »

Fijne vakantie!!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Espace 2.2 Dci 2001, PANIEK JA/NEE?

Bericht door WillemS »

Geert S schreef:
WillemS schreef:
Verder weet iedereen dat je een Turbo motor na een rit niet direkt uit moet zetten maar een paar min. stationair moet laten lopen, dit is het behoud van je Turbo.
Ehh hiervan staat dus niets in het instructieboekje. En de olieverversingsinterval is schandalig hoog door Renault gezet. Je mag er werkelijk van alles aan viscositeiten ingooien volgens mij zelfs 0W30....(Da's dan wel weer handig wanneer de olietoevoerleiding bijna dicht zit...)BTW bij goed geconstrueerde turbomotoren moet je idd ook de motor de laatste minuut voor uitzetten niet zwaar belasten en liefst stationair nog even laten draaien. De warmte aan turbinezijde van de compressor neemt dan af. De turbine/compressor-as wordt dan niet kokendheet waardoor de stilstaande olie (na uitzetten motor geen oliekoeling van de turbo-as) niet verbrand op de as. Bij de 2.0 T komt daar nog bij de de olietoevoerleiding dicht gaat zitten door de warmte van het uitlaatspruitstuk.

Groet'n
Over de olie nog het volgende;
Viscositeiten is minder belangrijk dan de ACEA norm. Deze norm wordt bepaald door de konstrukteur van de motor. Het is belangrijk omdat deze de afschuifsterkte van de oliefilm bepaald. Doe je BV een A1 olie in een wat oudere auto die een A2 of A3 nodig heeft (de afschuifsterkte ligt hier hoger) dan kan je rekenen op problemen.
Dus kijk in je instruktieboekje welke ACEA norm je motor behoeft en blijf daarbij. Je kunt dan wel de viscociteit kiezen bv 5w40 oid. Vraag maar na bij de Renault dealer. SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Geert S
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 165
Lid geworden op: 24 nov 2009 19:52
Actief als: particulier
Locatie: Hoogezand

Re: Espace 2.2 Dci 2001, PANIEK JA/NEE?

Bericht door Geert S »

Hmm,

Het is natuurlijk wel zo dat er regelmatig vragen over kapotte Espace's voorbij komen maar er zijn toch ook een hoop tevreden rijders. Waaronder ikzelf, van de Espace zal ik niet lyrisch worden maar het is verder een prima wagen. Maar ik krijg echt afentoe een staart van monteurs. De jongens hebben ervoor geleerd maar ik kan een boek vol schrijven over de dingen waarvoor ik later weer terug kon en die met een beetje handigheid direct goed hadden gekund. Ben bijvoorbeeld erg benieuw hoe groot het aantal pijlstokken is die in een hoekje in de werkplaats liggen. Hoeveel schroefjes er van binnenbakken, paravents, interieurdelen etc in de vuilbak verdwijnen. Mijn auto's hebben er namelijk na elk garagebezoek minder. Hoeveel is het totale aantal liters teveel geschonken olie? Werkelijkwaar altijd teveel aan de pijlstok na verversen. Laatst nwe Michelins voorop. In de ene band zat 2.0 bar in de andere 2.7 bar. Dat doen ze zelfs bij de kwikflut beter. Al moet ik wel zeggen dat de dealer weer erg aardig is bij het gratis resetten van de ECU wanneer er weer een storing is :Yes:

Groet'n

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

wesley015
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 1018
Lid geworden op: 17 okt 2009 13:29
Actief als: particulier

Re: Espace 2.2 Dci 2001, PANIEK JA/NEE?

Bericht door wesley015 »

@ geert

Misschien ligt dat aan jou dealer. :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RPS
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 193
Lid geworden op: 09 jul 2007 17:32
Actief als: particulier
Locatie: Schiedam

Re: Espace 2.2 Dci 2001, PANIEK JA/NEE?

Bericht door RPS »

Ik denk dat de slordigheid waarmee garage's soms werken bij alle beroepen voorkomt.
Ben zelf loodgieter en als ik soms zie hoe ongeinteresseerd sommige van mijn collega's te werk gaan dan denk ik'' heb je dan helemaal geen eer van je werk''?
Natuurlijk worden bepaalde werkzaamheden vervelend en uit automatisme gedaan, maar ik vind juist de klussen waarbij je moet nadenken en een niet pasklare oplossing moet bedenken het leukst en ook een uitdaging, dat maakt mijn werk leuk.
Maar nogmaals je ziet steeds minder mensen die nog plezier in hun werk hebben en een mentakiteit van ''ach als de dag erop zit dan zien we morgen wel weer''
Echt heel jammer.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Espace 2.2 Dci 2001, PANIEK JA/NEE?

Bericht door WillemS »

Het zijn net mensen die monteurs en garagisten.
Ik ga nooit naar de garage dichtbij(lekker makkelijk), maar zoek m'n monteurs uit.
Ze zijn er echt wel die hart voor hun vak hebben, helaas vaak wat oudere mensen.
SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RPS
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 193
Lid geworden op: 09 jul 2007 17:32
Actief als: particulier
Locatie: Schiedam

Re: Espace 2.2 Dci 2001, PANIEK JA/NEE?

Bericht door RPS »

Gedeeltelijk mee eens ben ook wel eens in een garage geweest waar een ''oudere'' monteur het niet mooi stationair lopen niet kon verhelpen en vol bleef houden dat hij volgens de computerkast echt zo het mooiste liep. Toen 2 minuten later er een ''broekie'' aan kwam lopen met een schroevendraaiertje en blindelings bij de toen nog carburateur iets stelde en de auto daarna ook voor de oudere monteur hoorbaar beter/gelijkmatiger liep.
Denk dus dat het meer een kwestie van interesse en houden van je vak is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

wesley015
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 1018
Lid geworden op: 17 okt 2009 13:29
Actief als: particulier

Re: Espace 2.2 Dci 2001, PANIEK JA/NEE?

Bericht door wesley015 »

WillemS schreef:Het zijn net mensen die monteurs en garagisten.
Ik ga nooit naar de garage dichtbij(lekker makkelijk), maar zoek m'n monteurs uit.
Ze zijn er echt wel die hart voor hun vak hebben, helaas vaak wat oudere mensen.
SUC6
Vaak maar niet altijd. :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
mats1
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 5
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 aug 2010 23:37
Actief als: particulier

Re: Espace 2.2 Dci 2001, PANIEK JA/NEE?

Bericht door mats1 »

Nou, ff terug naar de topic

Ben net terug van vakantie en heb 3600 km in totaal met de Espace gereden. Van 170 km/h op de teller (constant met Cruise Control door Duitsland heen), over de Alpen en Dolomiten, tot in snikhete Italiaanse steden met airco aan.

En wat blijkt: GEEN ENKEL PROBLEEM! :)

De Espace heeft mij tot nu toe nog geen een keer teleurgesteld. Zelfs niet in de file met 34 graden, airco aan, en ruim een uur lang langzaam rijden.

Verbruik, met topkoffer, valt mij ook niet tegen; gem. 1 op 13,45 voor de hele reis.

Kortom, ik ben echt verslaafd aan deze auto.

Jammer dat hij weg moet (ik krijg 15 september mijn lease auto)

Zat te denken om een Espace te gaan leasen, maar dat mag helaas niet van de nieuwe baas (geen contracten met Renault).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renier
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 4
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2007 13:45
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Re: Espace 2.2 Dci 2001, PANIEK JA/NEE?

Bericht door Renier »

Blijven betrouwbare wagens he die Renaults :Yes:
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht