Turbo probleem ( Espace 2.2 DCI 2004)
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 7
- Laatste bezoek: 08 sep 2010 23:06
- Actief als: particulier
Turbo probleem ( Espace 2.2 DCI 2004)
Beste leden,
Ik heb een Renault Espace 2.2 DCI, bouwjaar 2004.
Volgende heb ik aan mijn auto gedaan: motor laten reviseren, verstuivers vervangen,stuurpomp vervangen... met andere woorden zo goed als alles aan mijn auto vervangen.
Volgende ervaring wil ik met jullie delen met de hoop dat jullie mij kunnen/willen helpen wat het kan zijn.
Tijdens het rijden brand er een lichtje waardoor mijn turbo niet meer wilt werken. De ene keer valt turbo uit na 20 km de andere keer na 30 km. Qua snelheid maakt het ook niet echt uit want de ene keer valt hij uit als ik 80 rijdt en de ene keer als ik 50 rijdt. Zodra het turbo lichtje brand stop ik per direct. Het rare is... ik haal de sleutel eruit, wacht 30-min en als ik de auto weer start doet hij na 20/30-km hetzelfde.
Ik heb in mijn Renault onderhoudsboekje gekeken om erachter te komen wat het lampje precies inhoud. Volgende info geeft staat er in het boekje:[/b][/u][/u][/b] Waarschuwingslampje electronische storing of water in brandstoffilter. Als extra info staat er: "Als dit tijdens het rijden gaat branden, geeft het een electrische of electronische storing aan of is er water in het brandstoffilter". Ik heb dit probleem na laten kijken bij een dealer maar die weet het ook niet echt. Inderdaad heel raar!!
Weten jullie wat hiervan de oorzaak kan zijn????
GRAAG REACTIES!!!!
Ik heb een Renault Espace 2.2 DCI, bouwjaar 2004.
Volgende heb ik aan mijn auto gedaan: motor laten reviseren, verstuivers vervangen,stuurpomp vervangen... met andere woorden zo goed als alles aan mijn auto vervangen.
Volgende ervaring wil ik met jullie delen met de hoop dat jullie mij kunnen/willen helpen wat het kan zijn.
Tijdens het rijden brand er een lichtje waardoor mijn turbo niet meer wilt werken. De ene keer valt turbo uit na 20 km de andere keer na 30 km. Qua snelheid maakt het ook niet echt uit want de ene keer valt hij uit als ik 80 rijdt en de ene keer als ik 50 rijdt. Zodra het turbo lichtje brand stop ik per direct. Het rare is... ik haal de sleutel eruit, wacht 30-min en als ik de auto weer start doet hij na 20/30-km hetzelfde.
Ik heb in mijn Renault onderhoudsboekje gekeken om erachter te komen wat het lampje precies inhoud. Volgende info geeft staat er in het boekje:[/b][/u][/u][/b] Waarschuwingslampje electronische storing of water in brandstoffilter. Als extra info staat er: "Als dit tijdens het rijden gaat branden, geeft het een electrische of electronische storing aan of is er water in het brandstoffilter". Ik heb dit probleem na laten kijken bij een dealer maar die weet het ook niet echt. Inderdaad heel raar!!
Weten jullie wat hiervan de oorzaak kan zijn????
GRAAG REACTIES!!!!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 4
- Laatste bezoek: 26 aug 2016 09:05
Re: TURBO PROBLEEM!!! HELP!!!
Een paar vragen:
Valt de turbo stil?
Wat doet de motor dan?
Draait de motor nog stationair als je hem uit zet?
Is de melding terecht over water in het brandstofsysteem?
Verkeerde brandstof?
Druk in het brandstofsysteem al gemeten?
Brandstoffilter schoon?
Lucht in het systeem?
Smeeroliedruk oké?
Niveau van de smeerolie?
De Renault dealer zal toch wel een oplossing weten?
Gr. Johan
Valt de turbo stil?
Wat doet de motor dan?
Draait de motor nog stationair als je hem uit zet?
Is de melding terecht over water in het brandstofsysteem?
Verkeerde brandstof?
Druk in het brandstofsysteem al gemeten?
Brandstoffilter schoon?
Lucht in het systeem?
Smeeroliedruk oké?
Niveau van de smeerolie?
De Renault dealer zal toch wel een oplossing weten?
Gr. Johan
Hide post links |
-
In Nederland zouden ze zeker eruit komen maar het is namelijk zo dat ik momenteel in Turkije ben en ik heb gemerkt dat ze hier geen bal van snappen.
Antwoorden op je vragen..
Turbo valt stil zodra lichtje gaat branden.
Motor blijft stationair draaien maar met een minder fijn geluid. Maar nadat lichtje uitvalt dan doet hij gewoon weer normaal.
Melding over brandstofsysteem is onterecht.
Brandstof van SHELL moet goed wezen neem ik aan.
Brandstofsysteem meten, hoe ???
Brandstofpomp is al paar keer schoon gemaakt.
Smeerolie en het niveau ook in orde.
Qua kosten zit ik rond de 5000-euro en alsnog is het probleem niet opgelost.
Graag HULP!!!
Antwoorden op je vragen..
Turbo valt stil zodra lichtje gaat branden.
Motor blijft stationair draaien maar met een minder fijn geluid. Maar nadat lichtje uitvalt dan doet hij gewoon weer normaal.
Melding over brandstofsysteem is onterecht.
Brandstof van SHELL moet goed wezen neem ik aan.
Brandstofsysteem meten, hoe ???
Brandstofpomp is al paar keer schoon gemaakt.
Smeerolie en het niveau ook in orde.
Qua kosten zit ik rond de 5000-euro en alsnog is het probleem niet opgelost.
Graag HULP!!!
Hide post links |
-
- Lid
Dat lichtje waar je het over hebt, ziet dat eruit als een oliekannetje?
In een ander topic had je toch ook al last van witte rook?
viewtopic.php?f=200&t=7195
Is dit al verholpen?
In een ander topic had je toch ook al last van witte rook?
viewtopic.php?f=200&t=7195
Is dit al verholpen?
Hide post links |
-
Het gaat om dezelfde auto maar witte rook is al verholpen na het reviseren van motor.
Teken is zo goed als zo >>>> MM
Zodra deze gaat branden valt turbo weg. Rare is dat het lichtje direct uitgaat als je auto opnieuw gaat starten.Ik heb ondertussen ook contact gehad met Renault dealer in Nederland en die zeggen dat het zoiezo niet aan de turbo zelf ligt.
Teken is zo goed als zo >>>> MM
Zodra deze gaat branden valt turbo weg. Rare is dat het lichtje direct uitgaat als je auto opnieuw gaat starten.Ik heb ondertussen ook contact gehad met Renault dealer in Nederland en die zeggen dat het zoiezo niet aan de turbo zelf ligt.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Het tekentje wijst op een probleem in het motormanagement !
De ECU ontvangt van diverse sensoren signalen, als nu een van deze of meerdere buiten een bep. grens vallen dan gaat het lampje branden en worden er maatregelen genomen om motor-schade te voorlomen, zoals uitschakelen turbo( dit is eigenlijk een "noodloop"programma) of uitschakelen 1 of meerdere injektieventielen.
Als je het kontakt afzet en daarna weer start kan de cyclus opnieuw beginnen tot "de storing" weer optreedt.
Het kan aan achterstallig onderhoud/vervuling liggen, maar net zo goed aan een defekte sensor. Een goede monteur kan dit oplossen, met de hem ten dienste staande meetapparatuur. SUC6
P.S. Er lang mee door blijven sukkelen "kan" wel schade tot gevolg hebben.
De ECU ontvangt van diverse sensoren signalen, als nu een van deze of meerdere buiten een bep. grens vallen dan gaat het lampje branden en worden er maatregelen genomen om motor-schade te voorlomen, zoals uitschakelen turbo( dit is eigenlijk een "noodloop"programma) of uitschakelen 1 of meerdere injektieventielen.
Als je het kontakt afzet en daarna weer start kan de cyclus opnieuw beginnen tot "de storing" weer optreedt.
Het kan aan achterstallig onderhoud/vervuling liggen, maar net zo goed aan een defekte sensor. Een goede monteur kan dit oplossen, met de hem ten dienste staande meetapparatuur. SUC6
P.S. Er lang mee door blijven sukkelen "kan" wel schade tot gevolg hebben.
Hide post links |
-
Bedankt voor jullie reacties/hulp
Ik twijfelde eerst dat elektro klep defect was maar dat was het ook niet want deze heb ik vervangen. Cycles blift zich ook telkens herhalen. Renault dealer in Nederland geeft aan dat het aan volgende kan liggen:
- Valse lucht
- Slangen zitten niet op juiste plek
- Luchtmassa meter nakijken
PS... Uitleg in onderhoudsboekje staat het volgende: Waarschuwingslampje electronische storing of water in brandstoffilter. Als extra info staat er: "Als dit tijdens het rijden gaat branden, geeft het een electrische of electronische storing aan of is er water in het brandstoffilter"

Ik twijfelde eerst dat elektro klep defect was maar dat was het ook niet want deze heb ik vervangen. Cycles blift zich ook telkens herhalen. Renault dealer in Nederland geeft aan dat het aan volgende kan liggen:
- Valse lucht
- Slangen zitten niet op juiste plek
- Luchtmassa meter nakijken
PS... Uitleg in onderhoudsboekje staat het volgende: Waarschuwingslampje electronische storing of water in brandstoffilter. Als extra info staat er: "Als dit tijdens het rijden gaat branden, geeft het een electrische of electronische storing aan of is er water in het brandstoffilter"
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
Ibo, als je water hebt in het brandstoffilter, dan zit het ook in je tank(condensvorming).
Je kunt van Forté een produkt aan je brandstof toevoegen, het heet Diesel Fuel Conditioner. Het kan zijn dat je met een paar keer toevoegen van je probleem af bent .
Maar als je veel vocht hebt in de tank, dan is de enige oplossing de lege dieseltank te spoelen met een vloeistof die het water opneemt(spiritus bv).
Verder zal het hele brandstofsystem gereinigd moeten worden. SUC6
Je kunt van Forté een produkt aan je brandstof toevoegen, het heet Diesel Fuel Conditioner. Het kan zijn dat je met een paar keer toevoegen van je probleem af bent .
Maar als je veel vocht hebt in de tank, dan is de enige oplossing de lege dieseltank te spoelen met een vloeistof die het water opneemt(spiritus bv).
Verder zal het hele brandstofsystem gereinigd moeten worden. SUC6
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
Ibo, schiet me net nog te binnen, zit er geen waterafscheider in je wagen?
Als je het branstoffilter vervangt dient deze altijd geleegd/gereinigd te worden.
Als je het branstoffilter vervangt dient deze altijd geleegd/gereinigd te worden.
Hide post links |
-
WillemS ik weet helaas niet of mijn wagen een waterafscheider heeft. Wat ik zoiezo weet... branstoffilter is gereinigd.
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 03 jul 2025 08:18
De waterafscheider zit in de unit van het brandstof filter, is met een nippel onder op te legen.
Wellicht is de pakking van het brandstof filter defect, of niet goed gemonteerd. Zou niet de 1e zijn..
Wellicht is de pakking van het brandstof filter defect, of niet goed gemonteerd. Zou niet de 1e zijn..
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
Ibo, als je brandstoffilter door een vakman is vervangen, dan zl deze zeker weten hoe je de waterafscheider leegt. SUC6
Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
- Laatste bezoek: 15 mei 2012 19:41
Ibo, Ik heb hetzelfde gehad meestal voorafgaand met inspuitsysteem defect. Aangezien ik met het lagere vermogen en vol gas toch nog voldoende snelheid kon maken 80km ben ik er mee doorgereden. Dit had ik beter niet moeten doen. De turbo is olie in mijn brandstofsysteem gaan spuiten waarna hij op hol is geslagen. Zie mijn topic op deze site.
Achteraf gezien, na uitlezing, werd de melding waarschijnlijk veroorzaakt door een vuile EGR-klep. Ik zou deze na laten kijken en schoonmaken. Mogelijk is dan je probleem opgelost. Rijd in ieder geval niet door met deze melding! Zeker net in de bergen zoals ik.
De overige fout meldingen waren:
P1814 EGR
P1815 Turbodruk
P1824 Inlaat shut off
P182A Computer spanning
Een deel van de meldingen had bij mij vermoedelijk te maken met het op hol slaan en niet met het de melding op het dashboard.
Suc6
Achteraf gezien, na uitlezing, werd de melding waarschijnlijk veroorzaakt door een vuile EGR-klep. Ik zou deze na laten kijken en schoonmaken. Mogelijk is dan je probleem opgelost. Rijd in ieder geval niet door met deze melding! Zeker net in de bergen zoals ik.
De overige fout meldingen waren:
P1814 EGR
P1815 Turbodruk
P1824 Inlaat shut off
P182A Computer spanning
Een deel van de meldingen had bij mij vermoedelijk te maken met het op hol slaan en niet met het de melding op het dashboard.
Suc6
Hide post links |
-
Espace corsica had jij ook een Ren.Espace 2.2dci (model 4).?????
Even 2 vragen aan jouw:
- Met op hol geslagen bedoel je dan dat je motor kapot is gegaan??
- Met een EGR-klep bedoel je de Elektro klep??
Ps. Ik heb ook wel een momenten gehad waardoor ik 140-km heb gereden maar na 20/30 km brandt het lichtje.
Even 2 vragen aan jouw:
- Met op hol geslagen bedoel je dan dat je motor kapot is gegaan??
- Met een EGR-klep bedoel je de Elektro klep??
Ps. Ik heb ook wel een momenten gehad waardoor ik 140-km heb gereden maar na 20/30 km brandt het lichtje.
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 08 jul 2012 23:21
-
- Lid - eerste logo binnen
- Laatste bezoek: 15 mei 2012 19:41
Zie: viewtopic.php?f=200&t=7306 voor wat ik met op hol slaan bedoel, motor geeft vol gas en gaat niet meer uit. Gelukkig stond ik stil.
Als het lampje niet brand kan je gewoon doorrijden. Alleen als je vermogen omlaag gaat moet je gewoon rustig gaan rijden en even stoppen om je motor weer aan en uit te zetten. Wat ik gedaan heb ik dat ik in de bergen, bergop, ben doorgereden met het gaspedaal voluit. Dus waarschijnlijk e.a. geforceerd waar na de turbo olie is gaan lekken en in de motor is gaan spuiten. Op het moment dat je zwarte rook uit je uitlaat krijgt moet je gewoon niet meer doorrijden, dan zit er echt iets fout. Helaas heb ik dat wel gedaan. Motor is nu kapot.
Ik heb een 2.2 dci uit nov 2003 type Grand Espace IV 2003
Als het lampje niet brand kan je gewoon doorrijden. Alleen als je vermogen omlaag gaat moet je gewoon rustig gaan rijden en even stoppen om je motor weer aan en uit te zetten. Wat ik gedaan heb ik dat ik in de bergen, bergop, ben doorgereden met het gaspedaal voluit. Dus waarschijnlijk e.a. geforceerd waar na de turbo olie is gaan lekken en in de motor is gaan spuiten. Op het moment dat je zwarte rook uit je uitlaat krijgt moet je gewoon niet meer doorrijden, dan zit er echt iets fout. Helaas heb ik dat wel gedaan. Motor is nu kapot.
Ik heb een 2.2 dci uit nov 2003 type Grand Espace IV 2003
Hide post links |
-
Ik heb dat al 2x gehad, 10-seconde lang geeft motor vanzelf gas(stopt ook vanzelf) en volop witte rook uit me uitlaat. Start en stop knop wilt inderdaad op dat moment ook niet meewerken. Door deze probleem heb ik al motor laten reviseren, verstuivers vervangen,intercooler vervangen.
Enigste is dat er op mijn dashbord een lichtje brand waardoor turbo niet meer wilt werken. Lichtje dat brand is dit ongeveer >>> M
Ps. Kan een TURBO soms wel doen en soms niet ??? Soms denk ik moet ik turbo ook vervangen...
Enigste is dat er op mijn dashbord een lichtje brand waardoor turbo niet meer wilt werken. Lichtje dat brand is dit ongeveer >>> M
Ps. Kan een TURBO soms wel doen en soms niet ??? Soms denk ik moet ik turbo ook vervangen...
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 16 nov 2010 21:35
Is de auto al eens een keer uitgelezen bij een dealer.
Als het motor lampje gaan branden moet er een df code in het systeem staan.
Misschien brengt je dat dichter bij de oplossing.
Gr Newbie
Als het motor lampje gaan branden moet er een df code in het systeem staan.
Misschien brengt je dat dichter bij de oplossing.
Gr Newbie
Hide post links |
-
- Lid
Turbo kun je niet even stil zetten.
Als de motor stationair draait, draait de turbo al ± 15.000 toeren, motor volle toeren dan draait de turbo ± 120.000 toeren.
Met dit toerental geeft ie een bepaalde druk en flo.
Levert de turbo 1 van de 2 niet gaat de motor rot draaien, misschien wel in noodprogramma.(grote kans dat de turbo dan over de schutting is...)
Newbie steld het al voor, uit laten lezen....
Motor met turbo is nog steeds nodzakelijk om na het rijden de motor ± 10 seconden stationair te laten draaien voor uit te zetten.
Turbo draait daarna nog ± 1 minuut door, en dat zonder oliesmeering..........
Suc7.
Als de motor stationair draait, draait de turbo al ± 15.000 toeren, motor volle toeren dan draait de turbo ± 120.000 toeren.
Met dit toerental geeft ie een bepaalde druk en flo.
Levert de turbo 1 van de 2 niet gaat de motor rot draaien, misschien wel in noodprogramma.(grote kans dat de turbo dan over de schutting is...)
Newbie steld het al voor, uit laten lezen....
Motor met turbo is nog steeds nodzakelijk om na het rijden de motor ± 10 seconden stationair te laten draaien voor uit te zetten.
Turbo draait daarna nog ± 1 minuut door, en dat zonder oliesmeering..........
Suc7.
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Laatste bezoek: 03 jul 2025 08:18
De nieuwe motoren met start stop systeem, danwel niet bij renault, zijn bijna ook allemaal met turbo. Deze zijn verder doorontwikkeld voor een hogere thermische belasting, dus het is niet perse nodig meer om motor te laten nadraaien. Kijk als het mijn eigen auto was zou ik het wel doen, maar de techniek zou er tegen moeten kunnen.
Hide post links |
-
- Lid
Ik begin al bij de oude stempel te horen denk ik.... 
Ik zie en hoor bij ons op het bedrijf dat er regelmatig een turbo ploft.
Maar ja de machines zijn ook rond de 20 jaar.....

Ik zie en hoor bij ons op het bedrijf dat er regelmatig een turbo ploft.
Maar ja de machines zijn ook rond de 20 jaar.....
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-