Uitlaatspruitstuk Espace 2000 F3 320.000km
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 3
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 30 mei 2010
- Laatste bezoek: 03 nov 2015 23:43
Uitlaatspruitstuk Espace 2000 F3 320.000km
Dag allen,
Mijn Espace (uit 2000) met 320.000 op de teller heeft een gescheurd spruitstuk. Bij koude start rommelt hij en als hij op temperatuur is loopt hij regelmatig en is het geluid bijna weg. Bij vervanging is de kans groot dat er een tapeind afbreekt en ik sta voor de keus om een 2e hands spruitstuk te kopen (als dat al te krijgen is ca E 50,00) of een nieuwe (E 465,00) Een vriend raadde aan om - als ik hem dan toch op wil rijden - dan maar rigoureus de kop te laten reviseren: kleppen, distributie, waterpomp EN spruitstuk (kosten E 2.400,00) nou weet ik van mijn auto wat er allemaal al vervangen en/of gereviseerd is, maar bij een "nieuwe" occasion weer niet. Wat is wijsheid? Graag jullie kritische blik op mijn brik. bvd Rob
Mijn Espace (uit 2000) met 320.000 op de teller heeft een gescheurd spruitstuk. Bij koude start rommelt hij en als hij op temperatuur is loopt hij regelmatig en is het geluid bijna weg. Bij vervanging is de kans groot dat er een tapeind afbreekt en ik sta voor de keus om een 2e hands spruitstuk te kopen (als dat al te krijgen is ca E 50,00) of een nieuwe (E 465,00) Een vriend raadde aan om - als ik hem dan toch op wil rijden - dan maar rigoureus de kop te laten reviseren: kleppen, distributie, waterpomp EN spruitstuk (kosten E 2.400,00) nou weet ik van mijn auto wat er allemaal al vervangen en/of gereviseerd is, maar bij een "nieuwe" occasion weer niet. Wat is wijsheid? Graag jullie kritische blik op mijn brik. bvd Rob
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 304
- Lid geworden op: 04 mei 2010
- Laatste bezoek: 26 aug 2016 09:05
- Actief als: particulier
- Locatie: onder rotterdam
Re: Uitlaatspruitstuk Espace 2000 F3 320.000km
Uitlaatspruitstuk:
Loshalen gaat wel, met goed passend gereedschap en wat ervaring kom je een heel eind.
2e hand zou ik niet doen, die hebben dezelfde problemen.
Lassen is lastig, materiaal gaat bruizen tijdens lassen.
Kijk of je een construktie bedrijf zo gek kan krijgen om deze te lassen, voor een doos taart doen ze veel.
Nieuw ook goed, kost alleen wat zo te zien.
Kop reviseren:
Zie je rookpluimen achter je of zie je op je achterklep een vet laagje zitten?
Hoor je de kleppen rammelen, ratelen of tikken?
Zo niet, dan lekker laten zitten.
Distibutieriem en waterpomp:
Gewoon de leeftijd of km stand aanhouden, als het goed is voor jouw pas bij 360000 km.
Werkt die vriend van jouw bij een Renault garage trouwens?
Gr. Johan
Loshalen gaat wel, met goed passend gereedschap en wat ervaring kom je een heel eind.
2e hand zou ik niet doen, die hebben dezelfde problemen.
Lassen is lastig, materiaal gaat bruizen tijdens lassen.
Kijk of je een construktie bedrijf zo gek kan krijgen om deze te lassen, voor een doos taart doen ze veel.
Nieuw ook goed, kost alleen wat zo te zien.
Kop reviseren:
Zie je rookpluimen achter je of zie je op je achterklep een vet laagje zitten?
Hoor je de kleppen rammelen, ratelen of tikken?
Zo niet, dan lekker laten zitten.
Distibutieriem en waterpomp:
Gewoon de leeftijd of km stand aanhouden, als het goed is voor jouw pas bij 360000 km.
Werkt die vriend van jouw bij een Renault garage trouwens?
Gr. Johan
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 1
- Berichten: 16749
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 13 jul 2025 23:06
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Uitlaatspruitstuk Espace 2000 F3 320.000km
Wat een onzin om voor een uitlaatspruitstuk te vervangen gelijk te adviseren de kop te reviseren, en de riem te vernieuwen.
Als de riem nog niet aan vernieuwing toe is gewoon laten zitten, waterpomp zit bij de f3r motoren ( 2.0 8v) volgens mijniet bij de distributieriem dus die kan altijd nog vernieuwd worden later.
Bij deze motoren is de klepspeling wel belangrijk om te controleren, bij deze km-stand is het mogelijk dat deze zijn uitgesteld en hierdoor de kop gelicht moet worden. Maar als dat het geval is kan je de auto beter verkopen, gezien dat wel wat kosten met zich mee brengt.
Een tapeind afbreken kan altijd gebeuren, bestel dus ook nieuwe tapeindjes en moeren.
Als de riem nog niet aan vernieuwing toe is gewoon laten zitten, waterpomp zit bij de f3r motoren ( 2.0 8v) volgens mijniet bij de distributieriem dus die kan altijd nog vernieuwd worden later.
Bij deze motoren is de klepspeling wel belangrijk om te controleren, bij deze km-stand is het mogelijk dat deze zijn uitgesteld en hierdoor de kop gelicht moet worden. Maar als dat het geval is kan je de auto beter verkopen, gezien dat wel wat kosten met zich mee brengt.
Een tapeind afbreken kan altijd gebeuren, bestel dus ook nieuwe tapeindjes en moeren.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 3
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 30 mei 2010
- Laatste bezoek: 03 nov 2015 23:43
Re: Uitlaatspruitstuk Espace 2000 F3 320.000km
Dag beiden,
Dank voor jullie reacties. Toevallig nét even met de Espace bezig geweest.
De vriend, bedoeld in het eerste stukje werkt niet bij de Renault, maar is wel een redelijke auto-expert.
Via onderdelen online heb ik een spruitstuk aan de deur bezorgd gekregen, netjes ingepakt, met omruilgarantie...
Bleek achteraf om een 8-klepper te gaan (zag niet zo gauw een keuzeoptie hiervoor)
Een nieuwe kost E 386 ex, maar is absoluut niet makkelijk te krijgen. Toevallig zag ik een nieuwe bij een garage in een dorp verderop, vandaar dat ik de prijs wist, maar die was al verkocht. Bij het uitgiftepunt in België staat er een flink aantal in bestelling, levertijd onbekend.
Mooi onderdeel om te zien: de Katalysator op het gietijzer gelast. Dat gaf mij hoop, ik zou inderdaad naar een constructiebedrijf kunnen gaan voor een TIG-las, als dat tenminste daar ook gescheurd is. Gietijzer lassen is - zoals jullie al zeiden - erg moeilijk. Smeden zou beter gaan, maar dan moet er een pas-stuk op flens aan de motorzijde.
Maar goed voor E 180,00 heb ik nu een andere occasion, wederom met garantie.
Ik ga het spruitstuk met een vriend - die de beschikking heeft over een prachtig geoutilleerde garage - demonteren, misschien valt het mee.
Nogmaals dank voor het advies, het helpt mij weer een beetje op weg.
Overigens: de Espace rijdt erg prettig, afgelopen maandag en dinsdag 1200km gereden in Duitsland, zonder problemen......ff afkloppen.
Goed weekend
Groeten
Rob
Dank voor jullie reacties. Toevallig nét even met de Espace bezig geweest.
De vriend, bedoeld in het eerste stukje werkt niet bij de Renault, maar is wel een redelijke auto-expert.
Via onderdelen online heb ik een spruitstuk aan de deur bezorgd gekregen, netjes ingepakt, met omruilgarantie...
Bleek achteraf om een 8-klepper te gaan (zag niet zo gauw een keuzeoptie hiervoor)
Een nieuwe kost E 386 ex, maar is absoluut niet makkelijk te krijgen. Toevallig zag ik een nieuwe bij een garage in een dorp verderop, vandaar dat ik de prijs wist, maar die was al verkocht. Bij het uitgiftepunt in België staat er een flink aantal in bestelling, levertijd onbekend.
Mooi onderdeel om te zien: de Katalysator op het gietijzer gelast. Dat gaf mij hoop, ik zou inderdaad naar een constructiebedrijf kunnen gaan voor een TIG-las, als dat tenminste daar ook gescheurd is. Gietijzer lassen is - zoals jullie al zeiden - erg moeilijk. Smeden zou beter gaan, maar dan moet er een pas-stuk op flens aan de motorzijde.
Maar goed voor E 180,00 heb ik nu een andere occasion, wederom met garantie.
Ik ga het spruitstuk met een vriend - die de beschikking heeft over een prachtig geoutilleerde garage - demonteren, misschien valt het mee.
Nogmaals dank voor het advies, het helpt mij weer een beetje op weg.
Overigens: de Espace rijdt erg prettig, afgelopen maandag en dinsdag 1200km gereden in Duitsland, zonder problemen......ff afkloppen.
Goed weekend
Groeten
Rob
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 3
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 30 mei 2010
- Laatste bezoek: 03 nov 2015 23:43
Re: Uitlaatspruitstuk Espace 2000 F3 320.000km
Bijgaand nog even een foto
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: Uitlaatspruitstuk Espace 2000 F3 320.000km
Ik wens je heel veel succes met de klus.
Het is veel werk, want je kunt er heel slecht bij.
Het is veel werk, want je kunt er heel slecht bij.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 0 Reacties
- 343 Weergaves
-
Laatste bericht door $tefan
-
- 0 Reacties
- 277 Weergaves
-
Laatste bericht door BouwPassie
-
- 1 Reacties
- 280 Weergaves
-
Laatste bericht door Robbert.
-
- 1 Reacties
- 360 Weergaves
-
Laatste bericht door scarface450
-
- 0 Reacties
- 166 Weergaves
-
Laatste bericht door Koen_Twingo
-
- 5 Reacties
- 351 Weergaves
-
Laatste bericht door nikk
-
- 2 Reacties
- 644 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic