Beste forumleden.
De ventilator van mijn scenic 2002 draait alleen op volle snelheid. Er is iets stuk in de snelheidsregelaar. Dit wil ik zelf repareren. Om er bij te komen moet het dashbord eruit. Dit is gelukt. Nu kom ik in de buurt van de airbag, en ben huiverig deze te activeren. Wie heeft ervaring, wordt hij makkelijk geactiveerd en hoe ziet een airbag in ruste eruit? Ik heb een metalen busje gezien als een theekopje, is dat hem. Als het contact uit staat kan hij afgaan. Hoe werkt dit? Weet iemand hoe ik aan een montage/demontage beschrijving kom?
Met vr.gr.
Koos
Weerstand kastje tbv ventilator
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 13 jul 2025 23:06
- Actief als: particulier
Re: Weerstand kastje tbv ventilator
De airbag hoeft niet los. Als je huiverig bent, haal de accu loss, dan heb je een stuk minder kans dat die afgaat. Officiele methode is rekeneenheid vergrendelen.
Als de bovenplaat van het dashbord weg is, zit er aan de rechterkant een luchtverdeelbuis op het rechter ventilatierooster geschoven. ( zwart plastic ) Deze moet los, kan vaak erg vast zitten! Dan zie je de weerstand zitten, maar deze los, en volg de kabel naar de kachelmotor. Deze is erg kort, en past maar op 1 manier goed terug. Eigenlijk is het vrij eenvoudig.
Demonteer ook de kachelmotor, en kijk naar eventuele bruine aanslag. ( roestwater ) Als dit er is, vernieuw dan ook je kachelmotor. Door een verstopte paravan loop er water in de kachelmotor, en gaat deze zwaarder draaien. Hierdoor gaat de weerstand kapot, vaak met een nieuwe weestand weer aantal maanden ok, en dan gaat die weer stuk. Controleer dan ook de paravan afwatering.
Als de bovenplaat van het dashbord weg is, zit er aan de rechterkant een luchtverdeelbuis op het rechter ventilatierooster geschoven. ( zwart plastic ) Deze moet los, kan vaak erg vast zitten! Dan zie je de weerstand zitten, maar deze los, en volg de kabel naar de kachelmotor. Deze is erg kort, en past maar op 1 manier goed terug. Eigenlijk is het vrij eenvoudig.
Demonteer ook de kachelmotor, en kijk naar eventuele bruine aanslag. ( roestwater ) Als dit er is, vernieuw dan ook je kachelmotor. Door een verstopte paravan loop er water in de kachelmotor, en gaat deze zwaarder draaien. Hierdoor gaat de weerstand kapot, vaak met een nieuwe weestand weer aantal maanden ok, en dan gaat die weer stuk. Controleer dan ook de paravan afwatering.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-