Ik ben in 1 jaar tijd aan de 4e nieuwe aandrijfas toe. En ben op zoek naar de oorzaak van het probleem. Wie kan mij hiermee helpen.
Allereerst zal ik de geschiedenis van de afgelopen tijd vertellen:
In december 2008 heb ik mijn Espace met motorschade (defect drijfstanglager) gekocht. De motor kon niet eenvoudig worden gereviseerd (krukas ook aangetast) en zou compleet moeten worden gereviseerd. Mijn garage kon echter aan een splinternieuwe fabrieksmotor komen die in de fabriek is omgevallen. Enkele onderdelen (o.a.verstuiverleiding) waren beschadigd, maar konden eenvoudig van mijn oude motor worden overgezet. Een fantastisch plan. Wel kostbaar omdat de totale ingreep maar liefst 36 arbeidsuren kostte!! Maar goed, dan zou ik een auto hebben waar ik weer jaren mee kon sturen……..
In augustus 2009 (17.000 km) ging de auto schudden bij het optrekken. E.e.a. leek op een situatie die ik al eens bij een andere auto had gehad: een defecte aandrijfas. Mijn garage heeft de auto onderzocht en heeft een motorsteun en een spoorstangkogel vervangen. Het probleem zou opgelost zijn. Echter al op de rit naar huis bleek het probleem niet verminderd. De volgende dag ben ik naar een bandencentrum gegaan om te kijken of het probleem wellicht in de banden zat. Zij merkten gelijk een speling op de (rechter) aandrijfas. Dus aan de versnellingsbakzijde. Ik heb direct een afspraak gemaakt om de (complete) aandrijfas te vervangen. Die week daarop geregeld en inderdaad het probleem opgelost! De auto reed weer als nieuw!
Eind februari 2010 (34.000 km) is de as doorgeslagen na een keer hard remmen. De spiebanen zijn van de as afgebroken (tandenpoetsend geluid), waardoor de overbrenging van de bak op de as weg was. Er was niet meer met de auto te rijden. De ANWB heeft de auto op transport gezet naar mijn garage. Deze heeft de aandrijfsas wederom compleet vervangen.
Precies 1 maand later (39.000 km) weer precies hetzelfde probleem: de spiebanen van de as. Maar nog veel erger: ook de bus die in de versnellingsbak zit was beschadigd (misschien de vorige keer al?). De versnellingsbak zou moeten worden gereviseerd, want de bus was niet apart te vervangen. Kostenindicatie: ca. € 5.000
Dit werd mij iets te gortig. Ik heb een goede versnellingsbak gevonden bij Marisiaparts (demontagebedrijf) uit een auto met zeer weinig kilometers (58.000 km) voor € 1000. De garage schatte de arbeid op ca. 10 uur en met nog ca. € 100 aan olie en weer een nieuwe aandrijfas zou ik voor ongeveer € 2000 klaar zijn. Dit zo uitgevoerd. De klus viel zelfs mee en lukte in slechts 9 uur.
De auto reed weer als een zonnetje en schakelde weer perfect (net zoals de oude versnellingsbak, want die was uiteindelijk ook niet defect, behalve de huls met spiebanen). Ik heb een tijdje kunnen genieten van de auto, totdat:
Eind oktober (54.000 km) weer hetzelfde probleem: as slaat door. De garage heeft nog niet gekeken of de huls in de versnellingsbak ook beschadigd is geraakt, maar adviseert om weer de aandrijfas en de versnellingsbak te vervangen.
Dit lijkt mij geen goed idee, want ik wil graag weten wat de oorzaak is!
Inmiddels heb ik bij verschillende (o.a.) Renault garages informatie ingewonnen. En één ding is heel duidelijk: het is absoluut géén probleem dat zich vaak voordoet bij dit type auto en motor (sterker nog: niemand heeft het nog meegemaakt). Ook deze automatische versnellingsbak heeft in de regel geen problemen en zeker niet de huls. Tevens zijn wij geen ruige rijders.
Dit alles bevestigd mijn vermoeden dat er een andere oorzaak moet zijn:
Is de motor verkeerd ingebouwd? Nee, dat kan eigenlijk niet. Want de 2 homokeneten vangen dan de afwijkende hoek op.
Is de as niet goed geborgd? Nee, dan kan ook niet. Want het uiteinde van de as schijnt middels een glijlager a.h.w. vast aan de motor te zijn bevestigd. Dus de as kan (axiaal) geen kant op.
Is de steun van het glijlager verbogen? Bijvoorbeeld door een val ? Of zit hij niet goed gemonteerd? Mist er een steunbus? De as zou dan een tikje scheef in de bus zitten.
Of is de versnellingbak niet goed uitgelijnd met de motor? Missen er pasbussen o.i.d.? Dit zou ook een oorzaak kunnen zijn, want ook dan staat de as niet evenwijdig aan de bus.
Wellicht is er nog een andere oorzaak.
Voor mij staat vast dat de oorzaak niet de bus van de versnellingsbak is. Dit probleem komt nooit voor en dan is het vreemd dat het met 2 bakken achter elkaar het geval is. Uitgesloten dus.
Maar wat is het wel? Alvorens een (4e) nieuwe aandrijfas te monteren is het van essentieel belang dat de oorzaak boven water komt. Wie kan mij helpen?
Groeten,
Bas.
Aandrijfas defect (4e in 1 jaar tijd) bij Espace IV 2.2 DCI
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 02 feb 2013 13:05
- Actief als: particulier
-
- Gerespecteerd lid
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Re: Aandrijfas defect (4e in 1 jaar tijd) bij Espace IV 2.2
De rechter aandrijfas zit middels een steunlager in de bak gestoken, wanuit het steunlager zit middels een tripode het buitenste deel met een homokineet aan de wielkant gemonteerd.
Als nu de plek van het steunlager is verbogen door een eerdere aanrijding dan steekt het eerste deel(vanaf de bak gerekend) niet haaks in de bak.
Omdat je nu regelmatig ernstige slijtage hebt aan dat eerste deel, m.n. de speibanen, vermoed ik dat deze wagen eerder een aanrijding heeft gehad waarbij het sub-frame verbogen is.
Wellicht is dit bij een gerenomeerd schadeherstelbedrijf te controleren(meten).
SUC6
Als nu de plek van het steunlager is verbogen door een eerdere aanrijding dan steekt het eerste deel(vanaf de bak gerekend) niet haaks in de bak.
Omdat je nu regelmatig ernstige slijtage hebt aan dat eerste deel, m.n. de speibanen, vermoed ik dat deze wagen eerder een aanrijding heeft gehad waarbij het sub-frame verbogen is.
Wellicht is dit bij een gerenomeerd schadeherstelbedrijf te controleren(meten).
SUC6
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 02 mei 2025 11:20
Re: Aandrijfas defect (4e in 1 jaar tijd) bij Espace IV 2.2
Ik heb dit al gehad met een saab(subchassis verwrongen).Hangt de motor nog wel goed ,dit gaat ook wringen op de aandrijfas.Bij mij zit er een hydraulische motorsteun in rechts.De olie is eruit omdat de motor al 2 cm lager hangt aan die kant.Omdat die rubber stuk is kan die motor evtl ook naar omhoog gaan (?).Nog iets,het kan fantasie zijn :op die cardan zit een tripode en aan de wielzijde zit ook zoiets met 3 scharnierpunten,deze moeten misschien ook in lijn liggen om soepel te draaien.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-