wielbouten laguna II
-
Topic author - Net ingestapt
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 12 nov 2010 17:24
- Actief als: particulier
wielbouten laguna II
ik heb een Laguna II Elective van 2003 die af fabriek is voorzien van lichtmetalen velgen. Voor mijn winterbanden heb ik een stel gewone (originele) velgen gekocht. De Renault garage zegt dat de wielbouten voor lichtmetalen velgen anders zijn dan voor de stalen en zo'n 5 euro/stuk incl BTW kosten. Oeps da's dus 100 euro extra. Kan iemand mij utileggen waarom ik ander wielbouten nodig heb? Ik snap het niet helemaal want bij mijn reserve wiel heb ik ook geen aparte wielbouten gekregen?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 14 mei 2025 11:51
Re: wielbouten laguna II
De wielbouten voor licht metalen velgen hebben een "revetje" erop zitten die zorgt voor een goede aansluiting op de velg.
Stalen velgen hebben wielbouten zonder dit revetje. Echter zag ik laatst een mededeling voorbij komen waarin stond dat de bouten voor lichtmetalen wielen ook voor stalen wielbouten gebruikt kunnen worden.
Als klanten de bouten niet hebben monteer ik de wielen gewoon met de bouten met het revetje. Trek de wielen wel even na, 105Nm. Je zou ook bij de onderdelenzaak de bouten kunnen halen, waarschijnlijk ben je dan 50e of minder kwijt.
Origineel ligt er bij het reserve wiel wel degelijk een setje met andere wielbouten..
Stalen velgen hebben wielbouten zonder dit revetje. Echter zag ik laatst een mededeling voorbij komen waarin stond dat de bouten voor lichtmetalen wielen ook voor stalen wielbouten gebruikt kunnen worden.
Als klanten de bouten niet hebben monteer ik de wielen gewoon met de bouten met het revetje. Trek de wielen wel even na, 105Nm. Je zou ook bij de onderdelenzaak de bouten kunnen halen, waarschijnlijk ben je dan 50e of minder kwijt.
Origineel ligt er bij het reserve wiel wel degelijk een setje met andere wielbouten..
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Laatste bezoek: 26 feb 2025 20:06
Hoort dat in de auto bij het reservewiel te liggen?mechanic schreef:Origineel ligt er bij het reserve wiel wel degelijk een setje met andere wielbouten..
Ben ik dan nog nooit tegengekomen

Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Zoals Mechanic stelt kan je de bouten met schoteltje wel voor stalen velgen gebruiken maar bouten zonder schoteltje niet voor lichtmetaal velgen. Het schoteltje dient voor centreren op en bescherming van het boutgat van de lichtmetaal velg.
Je kunt op een sloperij gemakkelijk een setje bouten zonder schoteltje halen, ze gooien ze vaalal gewoon weg met de resten van de wagen.
Neem wel een bout mee als voorbeeld van de schroefdraad, dikte en hoek van het aanlegvlak.
SUC6
Je kunt op een sloperij gemakkelijk een setje bouten zonder schoteltje halen, ze gooien ze vaalal gewoon weg met de resten van de wagen.
Neem wel een bout mee als voorbeeld van de schroefdraad, dikte en hoek van het aanlegvlak.
SUC6
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Laatste bezoek: 13 mei 2025 10:14
Bij een collega van mij heeft de Renault dealer bij zijn Laguna gewoon de bouten van de lichtmetalen velgen hergebruikt voor het monteren van de winterbanden op stalen velg. Volgens de dealer was dit geen enkel probleem.
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 14 mei 2025 11:51
De mededeling die ik waar ik op doelde in een eerder bericht blijkt achteraf te stammen uit de tijd van de houten gulden, en niet te gelden voor een espaceIV/lagunaII en andere modellen. Daarbij zijn de bouten voor stalen wielen en lichtmetalen wielen hetzelfde. Zoals altijd bij renault is het zo onduidelijk dat het vaker fout dan goed gaat. 

Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-