Voorstellen en vraagje over olie en remblok
-
Topic author - 3-posting-rookie
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 14 dec 2010 13:35
- Actief als: particulier
Voorstellen en vraagje over olie en remblok
Hallo Allemaal,
Mijn naam is Mark en ik ben nieuw hier op het forum.
Ik ben sinds een jaar de trotse eigenaar van een Kangoo 1.5DCi Euro 2000.
Nu wil ik zelf mijn olie gaan verversen ende remblokken gaan vervangen(deze beginnen licht te piepen).
Voor de verversingsbeurt heb ik een oliefilter, luchtfilter, nieuwe ring voor de aftapplug en 5.5L 5W40 olie nodig. Als ik zo allemaal goed heb.
Dit is dan ook allemaal geen probleem.
Nu wil ik ook gelijk mijn remblokken voor gaan vervangen. Is er ergens een kleine handleiding hiervoor. Aangezien ik nog nooit eerder remblokken heb vervangen.
Nu kwam ik hier op het forum een stukje tegen over het vervangen van de blokken voor een Megane. Is dit hetzelfde als voor de Kangoo?
-wielen demonteren
-onderste boutje van de remklauw ( maat 13 ) losnemen en nu kan je de klauw omhoog halen
-met waterpomptang de remzuiger terugdrukken, of als je deze niet hebt als de klauw nog vast zit met een schroevendraaier tussen het remblok en klauw de zuiger terugdrukken
-de gaffels, waar de blokken invallen, goed opschuren en met wat remmenvet insmeren
-nieuwe blokjes monteren, klauw terugmonteren met het nieuwe boutje wat erbij zit. Zo niet wat blauwe loctite aan doen
-wiel terugmonteren
Alvast bedankt voor de feedback.
Gr,
Mark
Mijn naam is Mark en ik ben nieuw hier op het forum.
Ik ben sinds een jaar de trotse eigenaar van een Kangoo 1.5DCi Euro 2000.
Nu wil ik zelf mijn olie gaan verversen ende remblokken gaan vervangen(deze beginnen licht te piepen).
Voor de verversingsbeurt heb ik een oliefilter, luchtfilter, nieuwe ring voor de aftapplug en 5.5L 5W40 olie nodig. Als ik zo allemaal goed heb.
Dit is dan ook allemaal geen probleem.
Nu wil ik ook gelijk mijn remblokken voor gaan vervangen. Is er ergens een kleine handleiding hiervoor. Aangezien ik nog nooit eerder remblokken heb vervangen.
Nu kwam ik hier op het forum een stukje tegen over het vervangen van de blokken voor een Megane. Is dit hetzelfde als voor de Kangoo?
-wielen demonteren
-onderste boutje van de remklauw ( maat 13 ) losnemen en nu kan je de klauw omhoog halen
-met waterpomptang de remzuiger terugdrukken, of als je deze niet hebt als de klauw nog vast zit met een schroevendraaier tussen het remblok en klauw de zuiger terugdrukken
-de gaffels, waar de blokken invallen, goed opschuren en met wat remmenvet insmeren
-nieuwe blokjes monteren, klauw terugmonteren met het nieuwe boutje wat erbij zit. Zo niet wat blauwe loctite aan doen
-wiel terugmonteren
Alvast bedankt voor de feedback.
Gr,
Mark
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 18 mei 2025 19:41
Re: Voorstellen en vraagje over olie en remblok
De kangoo met de 1.5dci motor heeft een carterinhoud van tussen de 4.5 - 5 liter dus niet meteen 5.5L erin doen want dan zit deze dus te vol.
Remblokken gaan inderdaad zoals in de omschrijving staat. Zorg dat je de remklauw en de wielen goed vastzet
Vaak zijn de remschijven bij kangoo's versleten, kijk hier ook meteen naar. Een flinke opstaande rand in de schijf en ze zitten meestal onder de minimale maat.
Remblokken gaan inderdaad zoals in de omschrijving staat. Zorg dat je de remklauw en de wielen goed vastzet

Vaak zijn de remschijven bij kangoo's versleten, kijk hier ook meteen naar. Een flinke opstaande rand in de schijf en ze zitten meestal onder de minimale maat.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Ja, begin met vullen van plm. 4 lt. met de peilstok een stukje eruit, ga dan even wat anders doen en meet dan het olie niveau, en vul evt. nog een beetje bij.
SUC6
SUC6
Hide post links |
-
Bedankt voor de tips. 

Hide post links |
-
- Lid
- Laatste bezoek: 27 nov 2014 17:30
Als ook het oliefilter is vervangen, kun je het beste (na het vullen met 4 liter olie) even de motor starten zodat het oliefilter weer gevuld wordt. Daarna even laten staan en peilen, bijvullen, peilen, bijvullen....etc.
Scénic III dCi 130 Privilege, Brun Moka
Hide post links |
-
Bedankt voor de tip.Hema schreef:Als ook het oliefilter is vervangen, kun je het beste (na het vullen met 4 liter olie) even de motor starten zodat het oliefilter weer gevuld wordt. Daarna even laten staan en peilen, bijvullen, peilen, bijvullen....etc.
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-