laguna '98 koude kachel
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 20 jan 2011 18:02
- Actief als: particulier
laguna '98 koude kachel
hoi!
ik ben susanne, en ben in het bezit van een laguna. (laatste serie van de type 1)
t is een rx, 2 liter benzine.
nu het probleem; waar ik graag over wil brainstormen.
de auto geeft alleen koude lucht, bij buitentemperaturen boven de de 0 graden iets lauwe lucht.
de knopjes op de climate bedieningspaneel lijken wel te werken. je kan de aandrijving van de klepjes horen.
de slangen zijn nagelopen, tot 2 keer schoongemaakt opnieuw gevuld en goed ontlucht.
slangen worden wel warm, maar het is net alsof de auto ons alleen koude lucht van buitenaf geeft. (Ik weet niet of dat echt kan, zo voelt het in ieder geval wel)
wie o wie kan mij helpen met het verlossende antwoord, want zoals je je kunt voorstellen met temperaturen onder nul is auto sleutelen niet de favoriete bezigheid.
alvast bedankt en ik hoor graag van jullie
ik ben susanne, en ben in het bezit van een laguna. (laatste serie van de type 1)
t is een rx, 2 liter benzine.
nu het probleem; waar ik graag over wil brainstormen.
de auto geeft alleen koude lucht, bij buitentemperaturen boven de de 0 graden iets lauwe lucht.
de knopjes op de climate bedieningspaneel lijken wel te werken. je kan de aandrijving van de klepjes horen.
de slangen zijn nagelopen, tot 2 keer schoongemaakt opnieuw gevuld en goed ontlucht.
slangen worden wel warm, maar het is net alsof de auto ons alleen koude lucht van buitenaf geeft. (Ik weet niet of dat echt kan, zo voelt het in ieder geval wel)
wie o wie kan mij helpen met het verlossende antwoord, want zoals je je kunt voorstellen met temperaturen onder nul is auto sleutelen niet de favoriete bezigheid.
alvast bedankt en ik hoor graag van jullie
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Re: laguna '98 koude kachel
Er zijn een aantal zaken die je kunt controleren om een diagnose te stellen.
1) wordt de motor goed warm?
2) de 2 kachelslangen worden die ongeveer even warm/heet?
3) werkt de klep voor frisse buitenlucht ook goed?
Als de motor niet goed warm wordt, dan de thermostaat laten vervangen.
Als de kachelslangen niet ongeveer even warm worden dan de kachelradiateur inwendig reinigen.
Als de klep niet goed werkt dan die repareren.
SUC6
p.s. is het een climate control, dan de kleppen laten resetten.
1) wordt de motor goed warm?
2) de 2 kachelslangen worden die ongeveer even warm/heet?
3) werkt de klep voor frisse buitenlucht ook goed?
Als de motor niet goed warm wordt, dan de thermostaat laten vervangen.
Als de kachelslangen niet ongeveer even warm worden dan de kachelradiateur inwendig reinigen.
Als de klep niet goed werkt dan die repareren.
SUC6
p.s. is het een climate control, dan de kleppen laten resetten.
Hide post links |
-
bedankt voor je reactie;
de motor wordt goed warm, thermostaat is al reeds vervangen. Dit maakte geen verschil.
de slangen worden beide even warm, we hebben al de slangen doorgespoeld. Dit hielp ook niet.
het is inderdaad een climate control. waar zitten die kleppen die jij bedoelt? en hoe kun je die vervangen of resetten?
er is ook telefonisch contact geweest met de renault garage, maar die weten/willen niet hoe ze het moeten aanpakken.
oh en waar zit de buitenlucht klep?
heb me trouwens in het jaartal vergist, de laguna is van 1997.
de motor wordt goed warm, thermostaat is al reeds vervangen. Dit maakte geen verschil.
de slangen worden beide even warm, we hebben al de slangen doorgespoeld. Dit hielp ook niet.
het is inderdaad een climate control. waar zitten die kleppen die jij bedoelt? en hoe kun je die vervangen of resetten?
er is ook telefonisch contact geweest met de renault garage, maar die weten/willen niet hoe ze het moeten aanpakken.
oh en waar zit de buitenlucht klep?
heb me trouwens in het jaartal vergist, de laguna is van 1997.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
De kachelradiateur maakt deel uit van het koelsysyteem, dit betekend dat deze ook mee doet met de circulatie.
De warmte wordt geregeld met een klep in het ventilatiehuis, bij de Climate-control door kleine motortjes die met tandwielen de kleppen bedienen. Soms raken deze in de war, dat kan je dan oplossen door de CC te resetten(garage).
Soms breekt er een tandje af en dan moet het motortje vervangen worden. Ook gebeurt het wel dat een klep blijft "plakken" of stroef beweegt. Als het een beetje tegenzit moet het dashbord eruit(veel tijd dus prijzig).
Vandaar dat ik als eerste adviseer de boel te laten resetten.
SUC6
De warmte wordt geregeld met een klep in het ventilatiehuis, bij de Climate-control door kleine motortjes die met tandwielen de kleppen bedienen. Soms raken deze in de war, dat kan je dan oplossen door de CC te resetten(garage).
Soms breekt er een tandje af en dan moet het motortje vervangen worden. Ook gebeurt het wel dat een klep blijft "plakken" of stroef beweegt. Als het een beetje tegenzit moet het dashbord eruit(veel tijd dus prijzig).
Vandaar dat ik als eerste adviseer de boel te laten resetten.
SUC6
Hide post links |
-
daar ben ik weer!
Vanochtend de garage gebeld (renault-dealer) en die wist van niks.
Ze werken ook niet echt mee en zeggen meer met nieuwere modellen met een computer te kunnen doen.
Dat snap ik ook natuurlijk, maar jij weet zeker dat de kleppen te `resetten` zijn?
De garage zei namelijk dat dat niet kon.
Ik weet alleen niet waar de klep zit die uiteindelijk de warme lucht van de radiator naar het interieur leidt.
De andere kleppen werken naar behoren (heb ik gezien toen ik onder het dashbord (passagier-zijde) lag.
Opsommend:
- Thermostaat vervangen
- Goed ontlucht (radiateur en kachel-circuit)
- Slangen worden warm en motor is ook voldoende warm
(nieuw probleem= volgens het dashbord-metertje té warm, staat op max bovenin)
- Garage weet van geen resetten van kleppen.
ik wordt er nu wel een beetje moe (en koud
van)
rsvp
Vanochtend de garage gebeld (renault-dealer) en die wist van niks.
Ze werken ook niet echt mee en zeggen meer met nieuwere modellen met een computer te kunnen doen.
Dat snap ik ook natuurlijk, maar jij weet zeker dat de kleppen te `resetten` zijn?
De garage zei namelijk dat dat niet kon.
Ik weet alleen niet waar de klep zit die uiteindelijk de warme lucht van de radiator naar het interieur leidt.
De andere kleppen werken naar behoren (heb ik gezien toen ik onder het dashbord (passagier-zijde) lag.
Opsommend:
- Thermostaat vervangen
- Goed ontlucht (radiateur en kachel-circuit)
- Slangen worden warm en motor is ook voldoende warm
(nieuw probleem= volgens het dashbord-metertje té warm, staat op max bovenin)
- Garage weet van geen resetten van kleppen.
ik wordt er nu wel een beetje moe (en koud

rsvp
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut