[algemeen] Veel km's en toevoeging gebruiken ?

Zit het onder de motorkap en is het niet elektrisch ? Dan is dit de juiste rubriek
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Meganieker
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 240
Lid geworden op: 19 mar 2009 21:44
Actief als: particulier

[algemeen] Veel km's en toevoeging gebruiken ?

Bericht door Meganieker »

Ik vroeg me af of het verstandig is om een toevoeging te gebruiken bij de motor olie.
Gezien ik momenteel al 30.000 km gereden heb met de nieuwe clio van een 1/2 jaar oud.
Nu rijdt ikzelf zo'n 220 km per dag door de week dus de motor loopt voldoende warm.
Ook de LPG-G3 zorgt ervoor dat de olie frisser blijft dan continu op benzine rijden.

Nu rest mij dan ook de vraag of een Synthetische toevoeging aan de olie werkzaam zou zijn ter vermindering van slijtage.
Denk dan bijvoorbeeld aan Fin of aan Motor Up.

Volgens de fabrikanten, zou het alleen maar voordelen hebben en zou je (zoals ze laten zien) zonder olie nog kunnen rijden.
Niet dat dit de plannen zijn hoor ;-)

Zijn er reeds persoonlijke ervaringen hiermee

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hema
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 427
Lid geworden op: 20 nov 2006 23:56
Actief als: particulier
Locatie: Gelderland

Re: Veel km's en toevoeging gebruiken ?

Bericht door Hema »

Meganieker schreef:Denk dan bijvoorbeeld aan Fin of aan Motor Up.

Volgens de fabrikanten, zou het alleen maar voordelen hebben en zou je (zoals ze laten zien) zonder olie nog kunnen rijden.
Niet dat dit de plannen zijn hoor ;-)
Nou heb ik op televisie ook wel eens dingen gezien waar ik mijn vraagtekens bij had. Zo werd arnold schwarzenegger eens in beide knieen geschoten, maar 5 minuten later rende hij weer vrolijk door het meest woeste terrein. Zo zijn er ook dingen op tv te zien die onder de commercials vallen. Ook daar zie ik wel eens een hele smerige badkamer die met een haal van een spons ineens weer helemaal blinkend is.

De marketing probeert je vaak dingen aan te praten die je niet nodig hebt.........
Scénic III dCi 130 Privilege, Brun Moka

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DexterXL
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 485
Lid geworden op: 25 mei 2009 18:50
Actief als: particulier
Locatie: Veluwe
Contacteer:

Re: Veel km's en toevoeging gebruiken ?

Bericht door DexterXL »

Bij het rijden op lpg/g3 is het gewoon belangrijk dat je niet uit zuinigheid te weinig op benzine gaat rijden,
ook al is het g3, het blijft een schraale verbranding...... :wink:
Ford Focus Wagon Futura 1.6i 16v 2005 Magnum Grey
Daewoo Kalos Class 1.4i 16v 2004 Blauw

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Berichten: 16030
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Veel km's en toevoeging gebruiken ?

Bericht door mechanic »

Het lijkt dat de olie bij lpg beter blijft, maar omdat dit een schone brandstof komt er weinig vuil bij de olie en zodoende blijft deze schoner. Echter lpg verbrand iets warmer dan benzine, dus de olie gaat wel degelijk achteruit.
Het is zaak om bij een LPG auto zeker het voorschrift van de importeur te hanteren mbt olie verversen. Gezien je al 30K gereden hebt met de auto zal die wel toe zijn aan zijn beurt, of zelfs al een beurt gehad moeten hebben. Toevoeging aan motorolie is niet nodig, maar gebruik wel de goede voor jou auto voorgeschreven olie. Uiteraard het oliefilter ook vernieuwen bij het verversen.
Afhankelijk van je lpg installatie dien je het lpg filter de 1e 30.000km te vernieuwen, en daarna om de 60.000km. Ook elke beurt de bougies vernieuwen wordt zeker aanbevolen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Veel km's en toevoeging gebruiken ?

Bericht door WillemS »

Het betoog van Mechanic zou ik zeker opvolgen.
Ik kan er nog aan toevoegen dat de motorsmering tegenwoordig een onderdeel is van de motorkonstruktie, klinkt vreemd maar het is wel waar!! Daarom dien je exact de juiste soort olie te gebruiken(AECA specificaties). Voor motoren die op LPG draaien adviseer ik altijd een Synthetische olie van een gerenomeerd merk, want die heeft minder last van verbranden. Toevoeging van een additief is geldverspilling vooral als je zoveel km's draait. De olie gaat achteruit door vervuiling door de verbrandingsresten, veroudering (verzuren) en het op raken van de additieven die de vervuiling zwevend moet houden. Ook opname van vocht kan de kwaliteit negatief beinvloeden.
Naar mijn mening kan je met o'n 50/60.000 km per jaar gewoon de maximale verversingstermijn van Renault aanhouden, want dan ziet de wagen zo'n 2 @ 3 keer per jaar de garage.
SUC6 en veel plezierige km's.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DexterXL
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 485
Lid geworden op: 25 mei 2009 18:50
Actief als: particulier
Locatie: Veluwe
Contacteer:

Re: Veel km's en toevoeging gebruiken ?

Bericht door DexterXL »

Dan moet het wel de full-synthetisch zijn en niet semi-synthetisch :wink:
Ford Focus Wagon Futura 1.6i 16v 2005 Magnum Grey
Daewoo Kalos Class 1.4i 16v 2004 Blauw

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
  • Na de update veel hoger verbruik
    door Marcello » » in Austral
    3 Reacties
    499 Weergaves
    Laatste bericht door Austral200user