Welke grote dakkoffer voor mijn grand scenic II

Alle overige technische vragen over de Scenic
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
moosje
1-hit-wonder
1-hit-wonder
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jul 2010 21:17
Actief als: particulier

Welke grote dakkoffer voor mijn grand scenic II

Bericht door moosje »

Hi,
ik ben nieuw op dit forum, wel al eens info opgezocht, maar zelf nog niet eerder een onderwerp aangesneden.
Ben heel blij met dit forum en wellicht kan iemand mij adviseren.
Wij rijden een renault grand scenic uit 2005 (II) en voor onze vakantie willen wij graag een grote dakkoffer aanschaffen.
Wie heeft hier ervaring mee?
Oh we hebben een panorama dak, ik las al eerder dat er dan ws een ruis te horen is.....
Alvast bedankt! :Kiss:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Socrates
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 447
Lid geworden op: 04 aug 2008 10:59

Re: Welke grote dakkoffer voor mijn grand scenic II

Bericht door Socrates »

Hoi,

Ik heb ook een GS (uit 2007) met een glazen dak.
Zelf gebruik ik op de Renault Dragers een Thule Ocean 500 box omdat ik de fietsen er nog graag naast heb.
Past prima.

Op de foto zie je de GS met de Thule Ocean 500 en twee Thule ProRide fietsendragers.
De Ocean 500 is ongeveer 50 cm breed, de dragers zijn bijna een meter breed, je kan dus een flink grotere box kwijt.
Hou wel je maximale dakbelasting in de gaten.

En ja, je hoort gefluit, de box alleen gaat boven de 120 fluiten. En met de fietsendragers erbij is het bij 90km al goed te horen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Muis
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 nov 2009 16:46

Thule Proride

Bericht door Muis »

Hoi Socrates,
ik lees dat je Thule Proride fietsdragers op de standaard dakdragers van de Scenic II gebruikt.
Gaat het om de Proride 591? Ik ben ook op zoek naar fietsdragers voor op het dak, maar vind het lastig om uit te vinden welke op de dragers passen, ik kan nergens de breedte van de beugels vinden.

Ik heb naar de Thule Freeride 531 gekeken, maar daarvan schijnen de beugels maar max. 5,5 cm breedte aan te kunnen, terwijl de dragers 6,5 cm breed zijn.

Is het vervelend rijden met fietsen bovenop, volgens de instructie mag je maximaal 130 km/u rijden, is dat nog enigszins comfortabel te doen, afgezien van het fluiten?

Alvast bedankt voor je reactie.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

BasRenault
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 1
Berichten: 100
Lid geworden op: 22 dec 2010 02:52
Actief als: particulier
Locatie: Den Haag

Re: Welke grote dakkoffer voor mijn grand scenic II

Bericht door BasRenault »

Nadeel aan fietsen op je dak, is wel dat je moet uitkijken bij tolwegen.
Vorig jaar in Frankrijk reed er zo'n oetl*l met z'n Mitsubishi doorheen, en reed dat hele bord uitmekaar. :?
Renault Mégane Coupé 1.6 16V Dynamique Luxe White
Renault Captur 0.9 TCe Dynamique Créme White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Socrates
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 447
Lid geworden op: 04 aug 2008 10:59

Re: Welke grote dakkoffer voor mijn grand scenic II

Bericht door Socrates »

@Muis,

De breedte van de dakdrager is niet zo belangrijk. De Proride maakt gebruik van de T-Sleuf boven in de dakdrager.
Er gaan dus geen klemmen meer om de drager heen, maar er glijdt een plaatje in de drager met daarop de Proride.
De Thule Aerobars en de Renault dakdragers hebben zo'n T-slot bovenin zitten. Je moet alleen wel de rubberstrip erafhalen om die te kunnen gebruiken. Alleen dakkoffers maken nog gebruik van klemmen die om de dragers heengaan.

De dakdragers van Renault zijn volledig compatibel met alle Thule T-slot systemen, logisch want ik vermoed sterk dat ze ook gewoon door Thule worden gemaakt.

En comfortabel rijden met twee fietsen op het dak is geheel afhankelijk van je definitie van comfortabel :) Het maakt een behoorlijk geluid. Waar staat trouwens dat je niet harder dan 90km/h mag met fietsen ?? Ik heb er 120 mee gereden. En omdat ik een glazen dak heb was dat goed te horen binnen. Gelukkig kan de Cabasse daar goed tegenop :)

En ja, je moet rekening houden met de hoogte, niet alleen met ergens onder doorrijden. Thuis heb ik de fietsen er eenvoudig opgetild, auto langs de stoep en hup (vanuit de benen, niet de rug) de fietsen erop. En toen op vakantie, op een grasveld met nergens een stoep te vinden, was het toch ineens een stukje hoger. Vergis je dus niet in hoe hoog je de fietsen moet tillen. Ik denk dat een drager op de trekhaak ook de voorkeur heeft, maar door de slappe franse vering, m'n LPG-tank en alle bagage zou het dan gaan schrapen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Muis
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 nov 2009 16:46

Re: Welke grote dakkoffer voor mijn grand scenic II

Bericht door Muis »

Bedankt voor de info!

Op afbeeldingen van de Proride 591 zijn ze wel met beugels op de dragers gemonteerd , maar op de montage-instrucies zie ik nu dat er ook montage dmv de T- sleuf mogelijk is.

We hebben al een drager op de trekhaak voor onze eigen fietsen. Ook met volle bepakking leverde dat geen problemen met de gewichtsverdeling op. We hadden wel de middelste stoel uit de auto gehaald en daar de tent geplaatst. Voorkomt ook gelijk ruzie tussen de kinderen...

Dit jaar willen we ook kinderfietsen meenemen, dus die moeten dan op het dak. Ik zal inderdaad goed uitkijken bij de tolpoorten in Frankrijk. Ik neem aan dat er speciale poorten voor caravans/vrachtwagens zijn, waar we gebruik van moeten maken?

Onder comfortabel rijden versta ik ontspannen rijden met 130 km/u zonder al te veel herrie en last van eventuele zijwind.
Maar denk dat ik dan toch een iets lagere snelheid moet aanhouden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht