Rekeneenheid defect Scenic
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 17 jan 2011 20:47
- Actief als: particulier
Rekeneenheid defect Scenic
Omdat ik na lang zoeken op het forum het antwoord op mijn vraag niet kon en kan vinden hieronder mijn probleem:
Afgelopen zaterdag, toen ik uit de wasstraat kwam, sloeg de boordcomputer op hol. Het was net een fruitautomaat alle mogelijke meldingen kwamen voorbij op de display.
Ook de ruitenwissers sprongen in de hoogste stand, werkte de stuurbekrachtiging niet en tot overmaat van ramp kreeg ik de motor niet uit.
Uiteindelijk Renault en Route gebeld en de auto is afgevoerd naar mijn garage. Op dinsdagmiddag kregen we een telefoontje dat ze na lang zoeken de oorzaak van het probleem hadden gevonden.
De UCH was doorgebrand en dat was gekomen doordat er 3 van de stekkers op de aansluiting op de UCH waren gaan inbranden; zelfs de monteurs noemden dit een bizarre oorzaak.
De oplossing was een nieuwe UCH en de 3 stekkers te vervangen door er nieuwe aan te solderen; de kosten zouden rond de €800,= zijn, waar wij erg van baalden is dat dit een maandje gebeurde na het verstrijken van de garantie-termijn en hebben dit ook aangegeven aan de garage met als resultaat dat we € 500,= moesten aftikken.
Maar nu komt mijn vraag:
Is er iemand die vaker van dit probleem heeft gehoord?
Ik maakte de opmerking richting garage dat dit wel erg leek op een fabricage probleem en dat wij daar niet voor hoeven op te draaien. Ook al vond met het een zeer vreemde en ook onbekende storing maar men had er nog nooit eerder van gehoord.
Wij zijn van plan om hier over contact met Renault Ned. op te nemen om te zien of we nog iets vergoed kunnen krijgen.
Onze auto is een Scenic 1.6 - 16V bj.2004 met 125000 km. op de (digitale) teller.
Afgelopen zaterdag, toen ik uit de wasstraat kwam, sloeg de boordcomputer op hol. Het was net een fruitautomaat alle mogelijke meldingen kwamen voorbij op de display.
Ook de ruitenwissers sprongen in de hoogste stand, werkte de stuurbekrachtiging niet en tot overmaat van ramp kreeg ik de motor niet uit.
Uiteindelijk Renault en Route gebeld en de auto is afgevoerd naar mijn garage. Op dinsdagmiddag kregen we een telefoontje dat ze na lang zoeken de oorzaak van het probleem hadden gevonden.
De UCH was doorgebrand en dat was gekomen doordat er 3 van de stekkers op de aansluiting op de UCH waren gaan inbranden; zelfs de monteurs noemden dit een bizarre oorzaak.
De oplossing was een nieuwe UCH en de 3 stekkers te vervangen door er nieuwe aan te solderen; de kosten zouden rond de €800,= zijn, waar wij erg van baalden is dat dit een maandje gebeurde na het verstrijken van de garantie-termijn en hebben dit ook aangegeven aan de garage met als resultaat dat we € 500,= moesten aftikken.
Maar nu komt mijn vraag:
Is er iemand die vaker van dit probleem heeft gehoord?
Ik maakte de opmerking richting garage dat dit wel erg leek op een fabricage probleem en dat wij daar niet voor hoeven op te draaien. Ook al vond met het een zeer vreemde en ook onbekende storing maar men had er nog nooit eerder van gehoord.
Wij zijn van plan om hier over contact met Renault Ned. op te nemen om te zien of we nog iets vergoed kunnen krijgen.
Onze auto is een Scenic 1.6 - 16V bj.2004 met 125000 km. op de (digitale) teller.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 16 apr 2023 14:31
Re: Rekeneenheid defect Scenic
Hmzzz..... Rekeneenheid doorgebrand
stekkers verbrand
Klinkt erg naar een te hooge spanning op het complete systeem, Ik zou de dynamo eens laten doormeten / testen of dat hij niet te veel stroom leverd, het kan namelijk zomaar zijn dat er een 'diodebrug' of 'spanningsregelaar' stuk is waardoor de bedrijfsspanning van 13v / 14v ineens zomaar 17v / 20v word en daar zijn het bepaalde dingen in de auto niet mee eens

Klinkt erg naar een te hooge spanning op het complete systeem, Ik zou de dynamo eens laten doormeten / testen of dat hij niet te veel stroom leverd, het kan namelijk zomaar zijn dat er een 'diodebrug' of 'spanningsregelaar' stuk is waardoor de bedrijfsspanning van 13v / 14v ineens zomaar 17v / 20v word en daar zijn het bepaalde dingen in de auto niet mee eens
Hide post links |
-
Bedankt voor je reactie Demi
Ik zal dit morgen bij de garage melden cq.navragen.
Wat ik me afvraag of er wel eens iemand is geweest op het forum die ook dit probleem heeft gehad

Ik zal dit morgen bij de garage melden cq.navragen.
Wat ik me afvraag of er wel eens iemand is geweest op het forum die ook dit probleem heeft gehad

Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 05 mar 2018 21:32
Ik kan je wel al op voorhand zeggen dat je van Renault Nederland niks hoeft te verwachten.
Het bespaart je een hoop tijd, stress en kosten om daar aan te beginnen.
Het is nu eenmaal zo dat de Scenic elektronisch helemaal ***** is. Nog meer modellen hebben dat en dat wordt ook openlijk door de top toegegeven.
Enige wat je kan doen is inderdaad gewoon de rekening betalen bij de dealer en bidden dat je niet voor meer ellende komt te staan.
Veel succes
Het bespaart je een hoop tijd, stress en kosten om daar aan te beginnen.
Het is nu eenmaal zo dat de Scenic elektronisch helemaal ***** is. Nog meer modellen hebben dat en dat wordt ook openlijk door de top toegegeven.
Enige wat je kan doen is inderdaad gewoon de rekening betalen bij de dealer en bidden dat je niet voor meer ellende komt te staan.
Veel succes

Renault Captur 1.2 TCe 120 EDC (2014), two-tone, zilver, zwart dak.
Ex: Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe Aut. (2005), Renault Mégane Scénic 2.0 RT Aut. (1999).
Ex: Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe Aut. (2005), Renault Mégane Scénic 2.0 RT Aut. (1999).
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 10 nov 2017 11:45
- Contacteer:
Of een unit uit een sloper (zijn er genoeg) en een elektro inbouw bedrijf de stekkers om laten solderen.
Jammer dat een dealer dit niet aan wil bieden, raar dat de klanten weglopen?
Jammer dat een dealer dit niet aan wil bieden, raar dat de klanten weglopen?
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 16 apr 2023 14:31
Helaas dit gaat niet werkenericon schreef:Of een unit uit een sloper zijn er genoeg

Hide post links |
-
- Global Moderator
- Laatste bezoek: 02 jun 2025 13:24
Bij mijn vorige auto een Peugeot 406 uit 2000 had ik ook zo'n geintje. Bij de koop had ik de Peugeot radio om laten wisselen met een andere 406. Dat leverde dus een radio op met een irritant piepje. Dus op naar de Peugeot dealer. Ze hebben van alles geprobeerd maar ze kregen het niet voor elkaar. Hier moest o.a. de VIN code worden ingegeven om de radio te decoderen.demi schreef:Helaas dit gaat niet werkenericon schreef:Of een unit uit een sloper zijn er genoegbijna alle rekeneenheden zijn chassisnummer (VIN) gebonden dus dat kun je vergeten
Uiteindelijk een nieuwe radio gekocht (duur) op aanraden van de dealer, nog steeds zelfde probleem

Na veel zoekwerk bleek er een andere computer (UCH) in te zitten met een ander VIN nummer. Met dit 'verkeerde' nummer ging die uiteindelijk werken. Heb de oude radio nog wel goed kunnen verkopen uiteindelijk.
Het is tot op de dag van vandaag steeds een raadsel gebleken hoe dit nu kon. Ik had de complete onderhoudshistorie erbij, maar er stond niets over in.
Maar het was een feit dat het wel werkte, alleen moest je naast de radio verder alles programmeren met de 'verkeerde' VIN code, dan ging het goed.
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22
Pij PSA is dit inderdaad het geval, bij Renault echter niet.
De rekeneenheden zijn gecodeerd op elkaar, niet op het chassisnummer.
Er wordt een unieke code aan de rekeneenheden toegekend aan de hand van het chassisnummer.
Als je een rekeneenheid wil vervangen voor een gebruikte rekeneenheid, dan zal je een complete set moeten monteren.
Een complete set bestaat uit:
- Motor eenheid (ECU)
- Centrale eenheid (UCH)
- Vergrendeling stuurkolom (stuurslot)
- Sleutelkaart(en)
Deze set moet compleet zijn, het liefst met chassisnummer van de donor auto, voor als er een keer een sleutelkaart bijbesteld moet worden, anders gaat het niet werken.
Een gebruikte set is vaak ongeveer net zo duur als een nieuwe, losse UCH dus zoveel goedkoper wordt het niet.
Buiten de aanschafprijs van de onderdelen is het meer werk om de complete set te vervangen (met name het stuurslot ben je wel even mee bezig) dus wordt het arbeidsloon hoger, dus alles bij elkaar duurder.
Buiten dat kan een dealer op nieuwe onderdelen reparatiegarantie geven wat bij een gebruikt onderdeel niet kan.
Ook heb je op het nieuwe onderdeel onderdeelgarantie wat bij een gebruikt onderdeel niet zo is.
Alles bij elkaar is het niet altijd voordeliger of beter om gebruikte onderdelen te monteren.
Specifieke onderdelen moeten gewoon bij de dealer vandaan komen, die zijn niet altijd after-market te verkrijgen.
De meeste slijtage onderdelen of schade onderdelen zijn dat wel en ook vaak een goed alternatief voor de duurdere dealer onderdelen.
Met ook weer goede garantie voorwaarden en verkrijgbaar bij de universele garage met een lager uurtarief.
Antonio.
De rekeneenheden zijn gecodeerd op elkaar, niet op het chassisnummer.
Er wordt een unieke code aan de rekeneenheden toegekend aan de hand van het chassisnummer.
Als je een rekeneenheid wil vervangen voor een gebruikte rekeneenheid, dan zal je een complete set moeten monteren.
Een complete set bestaat uit:
- Motor eenheid (ECU)
- Centrale eenheid (UCH)
- Vergrendeling stuurkolom (stuurslot)
- Sleutelkaart(en)
Deze set moet compleet zijn, het liefst met chassisnummer van de donor auto, voor als er een keer een sleutelkaart bijbesteld moet worden, anders gaat het niet werken.
Een gebruikte set is vaak ongeveer net zo duur als een nieuwe, losse UCH dus zoveel goedkoper wordt het niet.
Buiten de aanschafprijs van de onderdelen is het meer werk om de complete set te vervangen (met name het stuurslot ben je wel even mee bezig) dus wordt het arbeidsloon hoger, dus alles bij elkaar duurder.
Buiten dat kan een dealer op nieuwe onderdelen reparatiegarantie geven wat bij een gebruikt onderdeel niet kan.
Ook heb je op het nieuwe onderdeel onderdeelgarantie wat bij een gebruikt onderdeel niet zo is.
Alles bij elkaar is het niet altijd voordeliger of beter om gebruikte onderdelen te monteren.
Specifieke onderdelen moeten gewoon bij de dealer vandaan komen, die zijn niet altijd after-market te verkrijgen.
De meeste slijtage onderdelen of schade onderdelen zijn dat wel en ook vaak een goed alternatief voor de duurdere dealer onderdelen.
Met ook weer goede garantie voorwaarden en verkrijgbaar bij de universele garage met een lager uurtarief.
Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
Hide post links |
-
Even een korte reactie (i.v.m.het overlijden van een goede vriendin
)
Ik heb vandaag gemaild met onze garage en de dynamo is door de garage zowel vooraf als na de montage van de nieuwe UCH gecontroleerd. Zij houden het op vocht in de stekkers om wat voor reden dan ook.

Ik heb vandaag gemaild met onze garage en de dynamo is door de garage zowel vooraf als na de montage van de nieuwe UCH gecontroleerd. Zij houden het op vocht in de stekkers om wat voor reden dan ook.
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 10 nov 2017 11:45
- Contacteer:
Keesjaap
Gecondoleerd met het verlies, veel sterkte toegewenst.
@ bovenstaande posters, bedankt voor de info ik kijk hier zeker van op!.
De term verbaasd is misschien beter op zijn plaats, in dat geval was mijn reactie richting de dealer niet op zijn plaats.
Gecondoleerd met het verlies, veel sterkte toegewenst.
@ bovenstaande posters, bedankt voor de info ik kijk hier zeker van op!.
De term verbaasd is misschien beter op zijn plaats, in dat geval was mijn reactie richting de dealer niet op zijn plaats.
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-