Trekkracht Scenic 2.0 8v uit 1998
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 7
- Laatste bezoek: 09 mei 2011 13:22
- Actief als: particulier
Trekkracht Scenic 2.0 8v uit 1998
Hallo,
Ik vraag mij af of er mensen zijn die ervaring hebben met het trekken van een caravan met een Renault Scenic uit 1998 met een 2.0 8v benzinemotor (114pk).
De caravan weegt maximaal 900 kg. (Dethleffs Camper 350)
Ik ben namelijk een Ford Mondeo diesel met 130 pk gewend, dus ben nu eigenlijk een beetje huiverig over de prestaties van deze auto.
De reis gaat naar Frankrijk. (omgeving Lyon)
Wat denken jullie, geen probleem?
Met vriendelijke groet,
Richard
Ik vraag mij af of er mensen zijn die ervaring hebben met het trekken van een caravan met een Renault Scenic uit 1998 met een 2.0 8v benzinemotor (114pk).
De caravan weegt maximaal 900 kg. (Dethleffs Camper 350)
Ik ben namelijk een Ford Mondeo diesel met 130 pk gewend, dus ben nu eigenlijk een beetje huiverig over de prestaties van deze auto.
De reis gaat naar Frankrijk. (omgeving Lyon)
Wat denken jullie, geen probleem?
Met vriendelijke groet,
Richard
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 01 jul 2023 11:32
Re: Trekkracht Scenic 2.0 8v uit 1998
Ik kan je wel een site geven maar de juiste caravan staat er niet tussen , een hele rij met Dethleffs maar niet dit type (heb er 1 van 896 kg gepakt ) , op deze site kun je veel informatie terug vinden http://www.caravantrekker.nl , kun je merk auto kiezen , welk type en bouwjaar en daarna ook het merk caravan en welk type en daarna krijg je de berekening .
wij hebben zelf een Hobby 400 Sf de Luxe en onze auto heeft er absoluut geen probleem mee om deze caravan te trekken .
Dus kijk hier even en misschien kom je er uit
wij hebben zelf een Hobby 400 Sf de Luxe en onze auto heeft er absoluut geen probleem mee om deze caravan te trekken .
Dus kijk hier even en misschien kom je er uit
Nu: Renault Clio 0.9 TCE Estate Limited eco2, Renault Twingo Dynamique Luxe 1.2-16v eco2
Ex : Renault Scenic 2.0 16v Expression Sport 2002 , Renault Laguna 1.8 rt Alizee 1995 , Renault Clio 1.2 rt 1996 .
Ex : Renault Scenic 2.0 16v Expression Sport 2002 , Renault Laguna 1.8 rt Alizee 1995 , Renault Clio 1.2 rt 1996 .
Hide post links |
-
Dank je!
Op deze site heb ik al gekeken en een vergelijkbare caravan ingevoerd.
Echter geeft deze site aan dat de auto het prima zou moeten kunnen doen. Alleen heb ik eerder een Chrysler Neon 2.0 16 v (130pk) gehad en deze zou volgens deze site ook geen probleem met de caravan moeten hebben....
Tot we op de autobaanhelling bij Luik aankwamen.... maximaal 50 km. per uur in de 3e versnelling bij vreselijk veel toeren!
Ik dacht dat de auto zou ontploffen!
Vandaar de vraag of iemand er misschien ook zélf ervaring mee heeft. ( met een 2.0 8v motor)
Groeten,
Richard
Op deze site heb ik al gekeken en een vergelijkbare caravan ingevoerd.
Echter geeft deze site aan dat de auto het prima zou moeten kunnen doen. Alleen heb ik eerder een Chrysler Neon 2.0 16 v (130pk) gehad en deze zou volgens deze site ook geen probleem met de caravan moeten hebben....
Tot we op de autobaanhelling bij Luik aankwamen.... maximaal 50 km. per uur in de 3e versnelling bij vreselijk veel toeren!
Ik dacht dat de auto zou ontploffen!
Vandaar de vraag of iemand er misschien ook zélf ervaring mee heeft. ( met een 2.0 8v motor)
Groeten,
Richard
Hide post links |
-
- lid
Ok met deze scenic heb ik geen ervaring voor deze route naar Luxemburg , wel met mijn vorige auto (Seat Leon 1.8 20V) en deze had hier geen problemen , afgelopen zomer wel met de Scenic naar de Dordogne en dan kom je ook een paar leuke lange klimmetjes tegen ( waar je extra stroken heb voor langzaam verkeer ) en ook hier had ik geen probleem met de auto en aankomende zomer gaan we er weer naar de Dordogne dus mag hij weer aan de bak .
Nu: Renault Clio 0.9 TCE Estate Limited eco2, Renault Twingo Dynamique Luxe 1.2-16v eco2
Hide post links |
-
Oké, maar jij hebt een 16v met nogal wat meer vermogen...
Mag ik vragen hoe zwaar jouw caravan dan is??
Gr, Richard
Mag ik vragen hoe zwaar jouw caravan dan is??
Gr, Richard
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Ja, die helling bij Luik die maakt wat auto's kapot.
Je dient daar heel voorzichtig te zijn met wat voor auto dan ook.
Kijk in het instruktieboekje bij welk toerental het maximale koppel wordt bereikt en zorg ervoor dat je daar in de buurt van blijft. Misschien moet je dan wel nr de 2e versnelling, so-what?
En nog een tip neem een rustpauze om de motor te laten afkoelen voor je aan die klim begint.
Ik reed daar vroeger met een 2.0 Volvo Station met automaat en 1350 kg aan de haak ook met 40/50 omhoog, maar snelheid is niet belangrijk wel toeren die de motor maakt. Later met een Espace 2000TSE met zelfde caravan in 2, en nog later met een 25 TX, zelfde verhaal en ook met de Safrane 2.0 (allemaal met dezelfde tandemasser van 1350 kg.)kom je er wel maar je bent op vakantie, dus geen haast. De motor moet lekker en snel draaien zo is het nu eenmaal.
En o, ja, kijk niet naar het brandstofverbruik maar tank wel 98 octaan.(V-power bv).
SUC6
Je dient daar heel voorzichtig te zijn met wat voor auto dan ook.
Kijk in het instruktieboekje bij welk toerental het maximale koppel wordt bereikt en zorg ervoor dat je daar in de buurt van blijft. Misschien moet je dan wel nr de 2e versnelling, so-what?
En nog een tip neem een rustpauze om de motor te laten afkoelen voor je aan die klim begint.
Ik reed daar vroeger met een 2.0 Volvo Station met automaat en 1350 kg aan de haak ook met 40/50 omhoog, maar snelheid is niet belangrijk wel toeren die de motor maakt. Later met een Espace 2000TSE met zelfde caravan in 2, en nog later met een 25 TX, zelfde verhaal en ook met de Safrane 2.0 (allemaal met dezelfde tandemasser van 1350 kg.)kom je er wel maar je bent op vakantie, dus geen haast. De motor moet lekker en snel draaien zo is het nu eenmaal.
En o, ja, kijk niet naar het brandstofverbruik maar tank wel 98 octaan.(V-power bv).
SUC6
Hide post links |
-
- lid
Onze Hobby 400 Sf weegt leeg 825 kg volgens de papieren , maar wij nemen altijd wel alles mee , dus de caravan is altijd compleet ingeladen , voortent met stokken , luifel met stokken , vloerkleden , tentje van de kids en opblaasbaar matras , stoelen , tafel , ligbed enz , dus hij is voor slecht weer (Nederland) en voor het mooie weer ingeladen en hij ligt goed en rijd fijn achter de auto .
En wat betreft het toerental van de motor , net zoals je de vorige reactie las dat klopt want met een te laag toerental koelt je motor ook niet , je moet hem lekker in de toertjes laten , en ik heb wel eens gehoort voordat je aan een grote uitaging van een klim begint dat je beter ook de airco uit kan zetten , niet van wege de paar pk`s die je mist maar omdat je temperatuur van de motor dan niet zo warm word , maar of dit waar is dat weet ik niet
En wat betreft het toerental van de motor , net zoals je de vorige reactie las dat klopt want met een te laag toerental koelt je motor ook niet , je moet hem lekker in de toertjes laten , en ik heb wel eens gehoort voordat je aan een grote uitaging van een klim begint dat je beter ook de airco uit kan zetten , niet van wege de paar pk`s die je mist maar omdat je temperatuur van de motor dan niet zo warm word , maar of dit waar is dat weet ik niet
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Ja, en als je een diesel gewend bent is het heel erg wennen. Die hebben juist hun max.koppel bij een relatief laag toerental.
En hier geldt ook dat een diesel het best presteerd onder flinke belasting(het rendement neemt toe).
SUC6
En hier geldt ook dat een diesel het best presteerd onder flinke belasting(het rendement neemt toe).
SUC6
Hide post links |
-
Ik ga het gewoon proberen, vantevoren nog even nieuwe verse sapjes in het blok, goeie bougies en de hele auto maar eens lekker (technisch) verwennen. Dan komt het vast wel goed! 

Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 05 mar 2018 21:32
Ik denk dat je auto niet helemaal lekker is als die bij 50 in z'n 3 al loeit.
Of hij is tergend lui gereden.....
Heb zelf ook een 2.0 8v van 99 gehad, die trok moeiteloos in z'n 3 door naar de 140. Toen begon die inderdaad wel iets meer geluid te maken
.
Veel plezier alvast op vakantie
Of hij is tergend lui gereden.....
Heb zelf ook een 2.0 8v van 99 gehad, die trok moeiteloos in z'n 3 door naar de 140. Toen begon die inderdaad wel iets meer geluid te maken

Veel plezier alvast op vakantie

Renault Captur 1.2 TCe 120 EDC (2014), two-tone, zilver, zwart dak.
Ex: Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe Aut. (2005), Renault Mégane Scénic 2.0 RT Aut. (1999).
Ex: Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe Aut. (2005), Renault Mégane Scénic 2.0 RT Aut. (1999).
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 10 nov 2017 11:45
- Contacteer:
Ik had er dit weekend 1000 kilo achter hangen, dikwijls heel wat meer... is dan wel een 2.0 16V maar goed.
100 km/h op de cruise control in de 6e, geen centje pijn
Gewoon weten wat je doet, toerental in de gaten houden en dan komt het wel goed.
Niet gaan stampen, laat die harder voorbij komt lekker zijn gang gaan, een fijne vakantie!

100 km/h op de cruise control in de 6e, geen centje pijn

Gewoon weten wat je doet, toerental in de gaten houden en dan komt het wel goed.
Niet gaan stampen, laat die harder voorbij komt lekker zijn gang gaan, een fijne vakantie!

Hide post links |
-
Allemaal bedankt voor de reactie!
Gisteren de proef op de som genomen: een autoambulance met daarop een twingo (uit mijn andere forum..)
Bij mekaar ongeveer 1000 kg??
De Scenic trok hem moeiteloos en met geen centje pijn!!!
maar goed, het is hier natuurlijk wel vlak.
Ik ga in ieder geval met een gerust hart straks de bergen in!
Ik hoorde trouwens wel een "blazend"geluid wanneer de auto er even flink aan moest trekken. Wanneer ik dan het gas losliet hield het op. Dit geluid hoor ik niet wanneer ik zonder een aanhanger rijd. Iemand een idee wat dit is? de auto trekt trouwens super!
Groeten, Richard
Gisteren de proef op de som genomen: een autoambulance met daarop een twingo (uit mijn andere forum..)

Bij mekaar ongeveer 1000 kg??
De Scenic trok hem moeiteloos en met geen centje pijn!!!

Ik ga in ieder geval met een gerust hart straks de bergen in!
Ik hoorde trouwens wel een "blazend"geluid wanneer de auto er even flink aan moest trekken. Wanneer ik dan het gas losliet hield het op. Dit geluid hoor ik niet wanneer ik zonder een aanhanger rijd. Iemand een idee wat dit is? de auto trekt trouwens super!
Groeten, Richard
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 10 nov 2017 11:45
- Contacteer:
Twingo op een trailer?, geen probleem

Heb overigens geen idee waar dat geluid vandaan zou moeten komen.
Fijn in ieder geval dat je wat meer vertrouwen in de auto hebt.

Heb overigens geen idee waar dat geluid vandaan zou moeten komen.
Fijn in ieder geval dat je wat meer vertrouwen in de auto hebt.
Hide post links |
-
Ha Ha!!! Grappig, zag er bij mij net zo uit!
(alleen dan een iets oudere scenic ervoor)
(alleen dan een iets oudere scenic ervoor)

Hide post links |
-
- 2-hit-miracle
- Laatste bezoek: 08 feb 2011 18:42
Beste Richard,
Ik zou me geen zorgen maken, deze Renault Scenic uit 1998 gaat het
doen.
Ik heb nl ook een Scenic 2.0RT 8v gehad uit 1999.
Wat een heerlijke reis auto met m’n gezin (5pers.) en caravan (1100 Kg) naar de Dordogne.
En heet dat het toen was wel 38 graden, heerlijk z’n auto met airco, niemand wilde de auto meer uit
.
De jaren die erop volgden Ardeche en Languedoc geen enkel probleem voor de Scenic.
De airco kan gewoon aan blijven, wel bij een flinke heuvel op tijd terug schakelen.
Alle heuvels op de tol zijn goed te doen ik moest maximaal terug naar 3.
Gelukkig heb je dan een rijstrook voor langzaam verkeer waardoor je niemand in gevaar brengt.
Groeten,
Erik
Ik zou me geen zorgen maken, deze Renault Scenic uit 1998 gaat het

Ik heb nl ook een Scenic 2.0RT 8v gehad uit 1999.
Wat een heerlijke reis auto met m’n gezin (5pers.) en caravan (1100 Kg) naar de Dordogne.
En heet dat het toen was wel 38 graden, heerlijk z’n auto met airco, niemand wilde de auto meer uit

De jaren die erop volgden Ardeche en Languedoc geen enkel probleem voor de Scenic.
De airco kan gewoon aan blijven, wel bij een flinke heuvel op tijd terug schakelen.
Alle heuvels op de tol zijn goed te doen ik moest maximaal terug naar 3.
Gelukkig heb je dan een rijstrook voor langzaam verkeer waardoor je niemand in gevaar brengt.
Groeten,
Erik
Hide post links |
-
hoi Erik,
Ik ben inmiddels vol vertrouwen (na de ervaring met de autoambulance erachter....)
over de reis.
Is jou toen toevallig ook iets opgevallen m.b.t. het blazende geluid wat ik eerder noemde?
Groeten,
Richard
Ik ben inmiddels vol vertrouwen (na de ervaring met de autoambulance erachter....)

Is jou toen toevallig ook iets opgevallen m.b.t. het blazende geluid wat ik eerder noemde?
Groeten,
Richard
Hide post links |
-
- 2-hit-miracle
- Laatste bezoek: 08 feb 2011 18:42
Beste Richard,
Het blazende geluid waar jij het over hebt is mij niet opgevallen.
Ik weet niet of de motor erg warm is geweest waardoor de ven aan springt.
Bijtijds terug schakelen voorkomt dat de motor temperatuur snel op loopt.
Groeten,
Erik
Het blazende geluid waar jij het over hebt is mij niet opgevallen.
Ik weet niet of de motor erg warm is geweest waardoor de ven aan springt.
Bijtijds terug schakelen voorkomt dat de motor temperatuur snel op loopt.
Groeten,
Erik
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 15 jul 2025 08:03
Wij dus zojuist met de 2.0 8V automaat naar spanje en terug geweest. Heb teruggeschakeld indien ik dacht dat het beter was maar had waarschijnlijk zonder ook wel goed gekomen. Dit met een totale belading van geschat 500 kg in de auto, geen caravan. Je komt eigenlijk geen echt steile helling meer tegen. Die bij Luik is denk ik de steilste. Als je gas bijgeeft en de snelheid blijft nog terugzakken beter een tandje terug.
VW Transporter L2H1 2.0 TSI '17
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Megane Berline automaat 1.6 16v E313839 '02
Megane Berline automaat 1.6 16v D093411 '00
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Megane Berline automaat 1.6 16v E313839 '02
Megane Berline automaat 1.6 16v D093411 '00
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie