Problemen Met Dacia Sandero

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Meganieker
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 240
Lid geworden op: 19 mar 2009 21:44
Actief als: particulier

Problemen Met Dacia Sandero

Bericht door Meganieker »

beste mensen.

mijn ouders hebben sinds 1 1/2 maand een nieuwe Dacia sandero 1.2 16V.

Echter bij het maken van de eerste meters viel al op dat de auto tussen de 500-1500 rpm doet pingelen.
nu hebben ze de auto gekocht zonder dat dit medegedeeld is.
bij teruggaan naar de garage, werd er net gedaan alsof dit probleem voor het eerst was opgedoken.

nu een aantal weken verder lezen we steeds meer klachten over dit probleem bij Dacia en dit probleem is zo'n 1 1/2 jaar al bekend.
zowel de dealer alsmede de importeur geven niet thuis en blijven maar met het verhaal aankomen dat er een oplossing gaat komen.
echter wanneer ?????????????

het grootste probleem is dan nu ook dat je niet normaal met de auto kunt optrekken en dit gepaard gaat met horten en stoten.


zijn er meer mensen vanuit dit forum die met ditzelfde probleem kampen ( en ik weet dat 99% hier echte renault rijders zijn) ;-)

inmiddels hebben we diverse bronnen benadert om te kijken of hieraan media aandacht besteed kan worden, maar schijnbaar ziet niemand hier iets in denk dan aan bij sbs6,telegraaf autoweek enz.

alle goede oplossingen en ervaringen zijn welkom.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Problemen Met Dacia Sandero

Bericht door WillemS »

Bij langdurig pingelen kan motorschade ontstaan.
Begin met de klacht per aangetekend schrijven aan de garage en de importeur mee te delen.
Op de motor zit een zgn. pingelsensor, deze signaleert het pingelen en de ECU korrigeert de ontsteking zodat het ophoudt.
Ik weet niet of deze motor ook in Renaults gemonteerd zit, zouden daar dan ook klachten zijn?
Je kunt het pingelen wel wat verminderen door bv. 98 octaan brandstof te tanken.
Met een software update zou dit toch ook op te lossen zijn.
SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Problemen Met Dacia Sandero

Bericht door mechanic »

De 1.2 16v in de dacia is gewoon een Renault motor, de d4f/d7f weet ff niet uit mn hooft welke de 16v is :)
Er zou een software update komen, dit is denk ik wat Renault je ook aangeeft, maar die laat nog steeds op zich wachten.
We hebben dit probleem in de werkplaats veel bij de twingo II met de 1.2 16v motor.
De klepspeling word gecontroleerd, meestal staan die verkeerd. Echter is hiermee vaak het probleem niet opgelost, en vaak wordt de complete cilinderkop vernieuwd. Een fatsoenlijke dealer kan dit probleem prima oplossen, maar er gaat een hoop tijd in zitten.
Gewoon voet bij stuk houden, evt andere dealer, je hebt immers nog gewoon garantie.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

ricardo
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 aug 2010 19:23
Actief als: particulier

Re: Problemen Met Dacia Sandero

Bericht door ricardo »

Als het probleem werkelijk veroorzaakt wordt door pingelen (detonatie) dan is het inderdaad geen algemeen bekend probleem. De ontkennende reactie van de dealer is dan ook niet zo vreemd. Deze motor is al ruim 10 jaar in productie en heeft zijn weg in ontelbare Twingo's en Clio's al naar heel wat consumenten gevonden. Ik lees nooit iets over pingelen. En met een compressieverhouding van 9.8 op 1 en een klopsensor is het ook niet te verwachten dat deze motor hier erg gevoelig voor is. Ik zou dan ook niet gaan zitten wachten op een software update die dit gaat oplossen, want die komt hoogstwaarschijnlijk nooit. (het is geen Windows :mrgreen: )

En wat betreft het horten en stoten met optrekken. Wat ik hier en daar lees, is dat de koppeling een wat hakerig aangrijp punt heeft. Dit kan in de koppeling zitten, maar wat ook kan is dat deze motor iets wat licht is voor deze auto waardoor u misschien wat voorzichtiger moet aankoppelen en of wat meer gas geven.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Problemen Met Dacia Sandero

Bericht door mechanic »

Het is gewoon een bekend probleem dat de 1.2 16v motor, iig in de twingo 2 voor veel problemen kan zorgen.
Momenteel hebben we er 3 in de werkplaats staan waar om deze reden, slecht stationair, minder vermogen etc, de kop voor wordt vernieuwd.
De dealer moet hier gewoon tijd in stoppen, immers een gegronde klacht die oproepbaar is. Reparatie binnen 24 werk-uur niet mogelijk gewoon vervangend vervoer tot het is opgelost..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Meganieker
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 240
Lid geworden op: 19 mar 2009 21:44
Actief als: particulier

Re: Problemen Met Dacia Sandero

Bericht door Meganieker »

nou diverse conversaties gehad met de dealer, echter komt er geen oplossing.
deze auto's schijnen wegens de emissie normen te arm te zijn afgesteld.

Inmiddels zoals ook eerder aangeven de importeur gebeld, maar ook daar steeds hetzelfde verhaal dat ze er in frankrijk mee bezig zijn.

Deze week hebben mijn ouders de ARAG ingeschakeld, ze krijgen tijd om het binnen 2 weken op te lossen.

ben eens benieuwd hoe het verder zal gaan !

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sandinista
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 jan 2011 02:15
Actief als: particulier

Re: Problemen Met Dacia Sandero

Bericht door Sandinista »

De software update is er eindelijk . . . . tenzij je een Sandero van voor oktober 2009 hebt. Zie dacia.pagina/prikbord

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Meganieker
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 240
Lid geworden op: 19 mar 2009 21:44
Actief als: particulier

Re: Problemen Met Dacia Sandero

Bericht door Meganieker »

de update is idd deze week binnen gekomen en reeds ingevoerd.

de auto loopt nu zoals ie moet lopen.

Gr.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

tulp
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 nov 2019 16:39
Actief als: particulier

Re: Problemen Met Dacia Sandero

Bericht door tulp »

ik heb hetz elfde probleem maar dat is geen pingelen dat is iets anders bij mij is het pulserend gas geven van zelf bij een beetje gas geven en als hij van de plaats is dan rijd hij prima en jansen kerres de garage in de buurt durft dat niet aan met een update maar ik heb eens naar de gaskabel gezocht maar kon er geen vinden volgens mij is dat electronisch en daar zit volgens mij het probleem omdat dat natuurlijk slijt na jaren van gebruik

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht