onaangename lucht in compartiment Megane CC
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 5
- Laatste bezoek: 21 mar 2011 10:17
- Actief als: particulier
onaangename lucht in compartiment Megane CC
Afgelopen maand heb ik een Megane CC 2005 geïmporteerd uit Duitsland. Mooie auto, niets mis mee. Ben zeer tevreden. Echter na enige kilometers te hebben gereden ruik je bij stilstand een soort verbrande olielucht. Ook indien bij stilstaan een raam wordt geopend ruik je die speciale lucht. Deze verdwijnt weer zodra je weer rijdt. Hij verliest geen olie. Een heel klein beetje "zweten"is wel waarneembaar. Oliepeil is goed.Heeft iemand een idee waaraan ik moet denken ? Kan er iets verkeerd staan mbt de luchtinlaat in het compatiment of nog anders ?
Het zou fijn zijn als iemand even wilt meedenken, zodat ik gerichter kan gaan zoeken. Dank voor het meedenken.
Jac
Het zou fijn zijn als iemand even wilt meedenken, zodat ik gerichter kan gaan zoeken. Dank voor het meedenken.
Jac
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 21 jul 2025 18:47
Re: onaangename lucht in compartiment Megane CC
Klinkt als een lekkende verstuiver.
Hide post links |
-
Dank voor je reaktie. Ik ga op zoek.
Groet, Jac
Groet, Jac
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Als je een 2e hands koopt en je weet niets van de geschiedenis vd wagen, dan ververs ik altijd eerst ALLE vloeistoffen en bougies, filters en evt. remblokken.
SUC6
SUC6
Hide post links |
-
Hallo WillemS,
Het is heel beschamend wat er is gebeurd. Ik heb de Megane Cabrio bij een Duitse Renaultdealer gekocht. 12 maanden Gebrauchtwagengarantie. Heel veel opties, een plaatje. Kopen bij een particulier in het buitenland vind ik te link. Wat is er nu gebeurd ? Men heeft teveel olie gevuld; de peilstok wijst anderhalve centimeter boven het maximum aan. Niet gering dus, de olie zoekt zich een weg langs de peilstok en komt op het blok terecht. Dit soort fouten verwacht je niet bij een merkdealer. Toen ik zelf op zoek ging zag ik het in aanvang nóg niet. Nieuwe olie op de gele peilstok….Toen ik echter nauwkeuriger keek zag ik het. Ik ben al blij dat het alleen dát is. Zou er meer aan de hand zijn – hetgeen ik niet verwacht – dan dekt de garantie dat af. Maar ik verwacht niet dat er meer aan de hand is. Hij loopt geweldig, ben zeer content.
Ik zie dat je een Renaultfan bent. Nou, dat ben ik intussen ook. Weer een ervaring erbij zullen we maar zeggen. Dank voor je reactie. Groet, Jac
Het is heel beschamend wat er is gebeurd. Ik heb de Megane Cabrio bij een Duitse Renaultdealer gekocht. 12 maanden Gebrauchtwagengarantie. Heel veel opties, een plaatje. Kopen bij een particulier in het buitenland vind ik te link. Wat is er nu gebeurd ? Men heeft teveel olie gevuld; de peilstok wijst anderhalve centimeter boven het maximum aan. Niet gering dus, de olie zoekt zich een weg langs de peilstok en komt op het blok terecht. Dit soort fouten verwacht je niet bij een merkdealer. Toen ik zelf op zoek ging zag ik het in aanvang nóg niet. Nieuwe olie op de gele peilstok….Toen ik echter nauwkeuriger keek zag ik het. Ik ben al blij dat het alleen dát is. Zou er meer aan de hand zijn – hetgeen ik niet verwacht – dan dekt de garantie dat af. Maar ik verwacht niet dat er meer aan de hand is. Hij loopt geweldig, ben zeer content.
Ik zie dat je een Renaultfan bent. Nou, dat ben ik intussen ook. Weer een ervaring erbij zullen we maar zeggen. Dank voor je reactie. Groet, Jac
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
Bij teveel olie loop je kans dat de krukaskeerring gaat lekken, dus aan de vliegwielzijde en aan de distributiezijde.
Als je de motor goed shoonmaakt en dan na een paar honderd km's. nog eens kijkt kan je zien of ze nog goed zijn.
SUC6 en veel plezier met je wagen.
Als je de motor goed shoonmaakt en dan na een paar honderd km's. nog eens kijkt kan je zien of ze nog goed zijn.
SUC6 en veel plezier met je wagen.
Hide post links |
-
Hallo WillemS,
Zal ik zeker controleren. Dank voor het meedenken. Vanochtend ga ik het teveel aan olie aftappen en het blok goed schoonmaken. Dus m'n vrije dag weer gedeeltelijk naar de kl.... Maar dat is niet erg, ik ben blij dat het zo is op te lossen. Waardevol zo'n forum waar je elkaar kunt adviseren.
Dank voor je fijne reactie, ik ga aan de slag. Fijne dag, groet, Jac
Zal ik zeker controleren. Dank voor het meedenken. Vanochtend ga ik het teveel aan olie aftappen en het blok goed schoonmaken. Dus m'n vrije dag weer gedeeltelijk naar de kl.... Maar dat is niet erg, ik ben blij dat het zo is op te lossen. Waardevol zo'n forum waar je elkaar kunt adviseren.
Dank voor je fijne reactie, ik ga aan de slag. Fijne dag, groet, Jac
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 21 jul 2025 18:47
Er is wel correct gepeilt? Ik heb het vroeger ooit eens verkeerd gedaan bij een Espace toen leek het ook alsof er teveel in zat.
Hide post links |
-
Vanochtend eerst weer achter m'n laptop. Ja er is correct gepeilt. Nu is het peil correct de reuk is voor 90% verdwenen. Nu moet ik hem in de gaten houden. Heb enige olie verwijderd en nu geeft het peil (bij afgekoelde motor) een correct oliepeil aan. Ik denk dat het leed is geleden. Zoals ik heb gezien is er met bijvullen ook nog gemorst, dus dat heb ik allemaal schoon gemaakt. Gisteravond nog eens gecontroleerd of er nog olie vrijkomt, maar dat is gelukkig niet zo. Dus denk ik voorzichtig sprekende dat dit probleem over nu is. Maar ik blijf nog even controleren.
Dank voor de reacties. Ben ik erg blij mee. Fijne dag toegewenst. Jac
Dank voor de reacties. Ben ik erg blij mee. Fijne dag toegewenst. Jac
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
Peilen doe je het best als de motor nog niet gedraaid heeft en de wagen op een horizontaal vlak staat.
Je kunt dan gewoon de peilstok eruit trekken en aflezen.
Heeft de motor eenmaal gedraaid dan ten minste 15 min. wachten voor je peilt, uithalen afvegen en opnieuw insteken, uithalen en aflezen.
Heb je een niveau-sensor, dan kontakt aan en wachten tot de meter opkomt dan aflezen(auto horizontaal).
Ook hier geld weer bij eenmaal gedraaide motor 15 min wachten voor je kontakt aan zet.
Let wel op de niveau-sensor kan wat afwijken, ikzelf vertrouw altijd op de peilstok.
SUC6
p.s. Let wel op of er wellicht olie op de accessoire-riem is gekomen, zo ja, dan vervangen.
Je kunt dan gewoon de peilstok eruit trekken en aflezen.
Heeft de motor eenmaal gedraaid dan ten minste 15 min. wachten voor je peilt, uithalen afvegen en opnieuw insteken, uithalen en aflezen.
Heb je een niveau-sensor, dan kontakt aan en wachten tot de meter opkomt dan aflezen(auto horizontaal).
Ook hier geld weer bij eenmaal gedraaide motor 15 min wachten voor je kontakt aan zet.
Let wel op de niveau-sensor kan wat afwijken, ikzelf vertrouw altijd op de peilstok.
SUC6
p.s. Let wel op of er wellicht olie op de accessoire-riem is gekomen, zo ja, dan vervangen.
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-