Master 2002 wil niet starten
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 21 mar 2011 21:53
- Actief als: particulier
Master 2002 wil niet starten
Hallo allemaal,
Heb onlangs en Master diesel uit 2002 gekocht en die bevalt goed. Vandaag echter iets vervelends aan de hand. Toen ik naar huis reed (ca 12 km) ging opeens het voorgloei-signaal branden en dit bleef branden. Ben gewoon naar huis gereden, maar toen ik later vanavond wilde starten, draaide de startmotor wel goed rond, maar aanslaan ho maar. Vermoedde iets rondom het voorgloeien, dus gezocht naar het voorgloeirelais en de stekker even eraf en erop gezet, maar dit heeft niet geholpen. Het voorgloeien gaat op zich volgens het signaallampje wel goed (gaat uit na twee seconden), maar starten lukt niet. Tijdens het dorstarten gaat het signaallampje ook weer branden. Heb pas een nieuwe (vrij zware) accu erin gezet, dus dat kan het ook niet zijn, denk ik.
Ik heb een paar vragen:
Zou het gloeirelais kapot kunnen zijn? Of kan het ook iets anders zijn? Eén of meer gloeispiralen in één keer kapot, lijkt me stug, toch?
Is het verstandig om een 2ehands relais te kopen (via onderdelen-zoeker of zo?), er worden er zal aangeboden?
Ik wil er wel mee naar de garage gaan, maar hoe krijg ik de auto gestart? Kan ik wel gewoon aangesleept worden zonder dat het (voor)gloeien goed schijnt te lukken? Het is mijn eerste diesel, dus ik heb daar nog geen ervaring mee.
Ik wacht met belangstelling jullie reacties af!
Groet,
Edwin
Heb onlangs en Master diesel uit 2002 gekocht en die bevalt goed. Vandaag echter iets vervelends aan de hand. Toen ik naar huis reed (ca 12 km) ging opeens het voorgloei-signaal branden en dit bleef branden. Ben gewoon naar huis gereden, maar toen ik later vanavond wilde starten, draaide de startmotor wel goed rond, maar aanslaan ho maar. Vermoedde iets rondom het voorgloeien, dus gezocht naar het voorgloeirelais en de stekker even eraf en erop gezet, maar dit heeft niet geholpen. Het voorgloeien gaat op zich volgens het signaallampje wel goed (gaat uit na twee seconden), maar starten lukt niet. Tijdens het dorstarten gaat het signaallampje ook weer branden. Heb pas een nieuwe (vrij zware) accu erin gezet, dus dat kan het ook niet zijn, denk ik.
Ik heb een paar vragen:
Zou het gloeirelais kapot kunnen zijn? Of kan het ook iets anders zijn? Eén of meer gloeispiralen in één keer kapot, lijkt me stug, toch?
Is het verstandig om een 2ehands relais te kopen (via onderdelen-zoeker of zo?), er worden er zal aangeboden?
Ik wil er wel mee naar de garage gaan, maar hoe krijg ik de auto gestart? Kan ik wel gewoon aangesleept worden zonder dat het (voor)gloeien goed schijnt te lukken? Het is mijn eerste diesel, dus ik heb daar nog geen ervaring mee.
Ik wacht met belangstelling jullie reacties af!
Groet,
Edwin
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Laatste bezoek: 29 dec 2011 14:48
- Actief als: professional
Re: Master 2002 wil niet starten
het branden van het voorgloeilampje wijst op een storing in de PCM, probeer eens de reserve sleutel. Wil dit niet, dan zal de auto op transport moeten naar de dealer voor een diagnose
Hide post links |
-
De wegenwacht kwam tot dezelfde conclusie (tenminste als de PCM de startonderbreker is). Heeft me vandaag naar de dealer gesleept. Zij hebben beide sleutels getest en e.e.a. uitgelezen en stellen voor om een nieuwe sleutel te bestellen en te programmeren (ca 250,--). De monteur had eerder een vergelijkbare situatie meegemaakt en toen hadden nieuwe sleutels de storing verholpen. Als dat het niet is, zal de ontvanger onder het stuur mogelijk vervangen moeten worden.
Lekker prijzig allemaal
Fijn die electronica, waar je niet eens meer omheen kunt. Zo'n startonderbreker kun je niet eens meer uitschakelen of eruit halen, heb ik begrepen.
Lekker prijzig allemaal

Fijn die electronica, waar je niet eens meer omheen kunt. Zo'n startonderbreker kun je niet eens meer uitschakelen of eruit halen, heb ik begrepen.
Hide post links |
-
- Lid
PCM = Powertrain Controle Module, of te wel de Motor ECU, hier staat een gedeelte van de startblokkering in
Hide post links |
-
Ik vermoedde dat het al zoiets betekende, bedankt voor de uitleg, renaultmonteur. Garage belde me vanochtend dat ze na intern overleg en nog wat nader onderzoek er toch van uit gaan dat de immo in de stuurconsole vervangen moet worden. Kosten 950,-- all-in.Word je niet echt vrolijk van hè? En tweedehands zijn ze ook niet echt te krijgen, danwel op een goede manier te demonteren volgens de garage, dus dan heb je geen keus hè?
Leve de electronica zullen we maar zeggen. Maar waar vind je nog een auto zonder al die electronische poespas? Moet onderhand een oldtimer zijn denk ik.
Leve de electronica zullen we maar zeggen. Maar waar vind je nog een auto zonder al die electronische poespas? Moet onderhand een oldtimer zijn denk ik.
Hide post links |
-
- Lid
Mijn auto heeft nauwelijks electronica, en stamt uit 93