Tikkend geluid en rook uit cilinder mégane 1.5 dci

Forumregels
géén Scenic / Megane Scenic !!
Die vind je onder Scenic
Plaats reactie

Topic author
sonadow
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 24 mar 2011 05:05
Actief als: particulier

Tikkend geluid en rook uit cilinder mégane 1.5 dci

Bericht door sonadow »

Hallo,

Onlangs heb ik mijn mégane 1.5 dci uit 2006 aan de kant moeten zetten vanwege een hard tikkend geluid vanuit de motorkap. Een week van tevoren is me opgevallen dat het in de auto soms stonk naar uitlaatgas of verbrande olie en dit alleen bij stilstaan en bij lage snelheden, er brandde geen waarschuwingslampjes en de auto liep voor de rest prima. De wegenwacht er na laten kijken maar die kon niet veel doen, anders dan de auto weg laten slepen. zijn vermoeden ging uit naar een kapotte verstuiver op de rechter cilinder, daar waar ook de rook uitkomt. Vervolgens heb ik een garage de opdracht gegeven om er na te kijken. Hun diagnose was 1 defecte verstuiver en 3 slechte verstuivers (zijn getest en gereinigd),de prijsindicatie voor 4 gereviseerde verstuivers en montage was zodanig hoog dat ik besloot een second opinion te laten doen bij een andere garage. conclusie: het ligt niet aan de verstuivers want er is een set gereviseerde verstuivers gemonteerd en ingelezen en de motor tikt nog steeds en er komt ook nog rook uit. Nokkenas en distributieriem zijn in orde. Iemand ervaring mee of enig idee wat het kan zijn?

Alvast dank.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 04 jun 2025 21:44

Re: Tikkend geluid en rook uit cilinder mégane 1.5 dci

Bericht door mechanic »

Grote kans dat je krukaslagers defect zijn. Dat tikkend geluid komt helaas vaak voor bij een 1.5dci. Dat verklaart alleen niet de rook die eruit komt. Laat de garage eens luisteren met een stethoscoop bij het carter.
De rook en stank van uitlaatgas kan wellicht ook komen door een egr-leiding die lekt, komt ook vaak voor. Dan maakt de motor meestal wel ook een kabaal, maar geen tik.
Kortom, een goede garage moet dit euvel vrij eenvoudig kunnen verhelpen.
Komt de rook echt uit het verstuivergat? Als er revisie verstuivers gemonteerd zijn, zouden de brandplaatjes ook vernieuwd moeten zijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
sonadow
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 24 mar 2011 05:05

Re: Tikkend geluid en rook uit cilinder mégane 1.5 dci

Bericht door sonadow »

Hartelijk dank voor je reactie.
Helaas ben ik zelf een leek op dit gebied en moet ik af gaan op de expertise van de garage. Die heeft me gisteren gebeld met de mededeling dat een motorrevisie of een andere motor de beste oplossing zou zijn. blijkbaar is er binnenin meer beschadigd dan we aanvankelijk dachten. De auto heeft 177.000 km gelopen en de huidige waarde vind ik te laag om voor deze opties te kiezen. Ik zal nog eens informeren omtrent de krukaslagers en die egr leiding maar ik mag aannemen dat ze dat meegenomen hebben tijdens de inspectie van het blok. Het zal waarschijnlijk een andere auto worden vrees ik, en een Renault zal het niet worden.

Bert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen