wielvlucht,evtl zou ik gaten naaf uitvijlen
-
Topic author - lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 987
- Lid geworden op: 17 mar 2010
- Laatste bezoek: 02 mei 2025 11:20
- Actief als: particulier
wielvlucht,evtl zou ik gaten naaf uitvijlen
Bij een golf zitten er exentrieke sluitringen op de aansluiting van rollement en veerpoot.Door de bout te verdraaien regelt men de wielvlucht dan.De moer wordt vast gedraait en klaar is kees.Omdat het bij mij niet regelbaar is,vijl ik het gat uit en las de andere kant bij.De L band slijt nogal veel af aan de binnenkant.Mijn schietlood ga ik ook gebruiken om het te meten.
Alleen carrossiers doen het ,waarom wij niet.
Alleen carrossiers doen het ,waarom wij niet.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: wielvlucht,evtl zou ik gaten naaf uitvijlen
Renault heeft bij bijna al z'n wagens de konstruktie zodanig gemaakt dat alleen de sporing kan worden afgesteld.
Als er een afwijking in de camber en/of caster wordt geconstateerd dan betekend dit dat er of speling in de ophanging(delen) is of dat er door schade een afwijking is. Renaualt schrijft dan vervanging van het defekte onderdeel voor.
Dit is gedaan om VEILIGHEIDS redenen !!!
Het uitvijlen en oplassen is iets voor "Beun de Haas" vakmensen doen hier niet aan mee.
SUC6
Als er een afwijking in de camber en/of caster wordt geconstateerd dan betekend dit dat er of speling in de ophanging(delen) is of dat er door schade een afwijking is. Renaualt schrijft dan vervanging van het defekte onderdeel voor.
Dit is gedaan om VEILIGHEIDS redenen !!!
Het uitvijlen en oplassen is iets voor "Beun de Haas" vakmensen doen hier niet aan mee.
SUC6
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 987
- Lid geworden op: 17 mar 2010
- Laatste bezoek: 02 mei 2025 11:20
- Actief als: particulier
Re: wielvlucht,evtl zou ik gaten naaf uitvijlen
90 prct v/d tijd rijd ik geladen (ca 350 kg) rond.Met een waterpas heb ik de wielvlucht eens gemeten.Aan de bovenzijde staan de wielen iets dichter naar binnen;L 7 mm ,R 3 mm.Ik denk toch evtl de domlagers te vernieuwen ivm de verkeerde wielvlucht.Kromme veerpoot bestaat ook.Voorlopig laat ik het nog zo omdat ik morgen herkeuring heb.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 987
- Lid geworden op: 17 mar 2010
- Laatste bezoek: 02 mei 2025 11:20
- Actief als: particulier
Re: wielvlucht,evtl zou ik gaten naaf uitvijlen
Na testrit voelt stuur en vering een beetje stroever aan .De rammel bij oneffenheid in de weg is ook weg.Bij los gekoppelde torsiebar was er toch minimale speling aan het L scharnierpunt,de kant waar ik het hoorde.De achterste banden heb ik nu vooraan geplaatst.Abnormale slijtage houd ik nu in het oog.
1 ding wil ik nog zeggen.De bussen in de draagarm zitten 147 mm van elkaar.Men kan dan toch het hele geval ca 0,5 naar voor of naar achter schuiven.Of is dat de langshelling?
Uitlijning zal nu ook wel nodig zijn.Eerst plaats ik toch veerpootlager en dempers.
1 ding wil ik nog zeggen.De bussen in de draagarm zitten 147 mm van elkaar.Men kan dan toch het hele geval ca 0,5 naar voor of naar achter schuiven.Of is dat de langshelling?
Uitlijning zal nu ook wel nodig zijn.Eerst plaats ik toch veerpootlager en dempers.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: wielvlucht,evtl zou ik gaten naaf uitvijlen
Het lijkt mij raadzaam als je alles gedaan hebt de wagen echt te laten uitlijnen.
Ze beginnen dan met de achteras(die zorgt voor de stabiliteit) en dan doen ze de voortrein.
Een goed uitgerust bedrijf heeft de fabrieksgegevens in huis en weet wat de evt. toleranties mogen zijn.
SUC6
p.s. het uitlijnen kost bij de KwikFit ongeveer 50,00 euro.
Ze beginnen dan met de achteras(die zorgt voor de stabiliteit) en dan doen ze de voortrein.
Een goed uitgerust bedrijf heeft de fabrieksgegevens in huis en weet wat de evt. toleranties mogen zijn.
SUC6
p.s. het uitlijnen kost bij de KwikFit ongeveer 50,00 euro.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 2
- Berichten: 16669
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 02 mei 2025 10:12
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: wielvlucht,evtl zou ik gaten naaf uitvijlen
De bevestiging van de voortrein heeft allemaal vaste punten dus daar kan je eigenlijk niks aan veranderen. Je doet er geen verkeerd aan de schokdempers te vernieuwen, maar of ze echt versleten zijn merk je pas als je ze gedemonteerd hebt.
Speling op de voortrein hoor je eigenlijk te controleren in belaste toestand, dus als er gewicht op rust. Je hebt nu de draagarmrubbers vernieuwd en de fusee kogels. Uit een vorig topic blijkt dat je ook de stabilisatorstangrubbers op de draagarm ook vernieuwd hebt. Zometeen de schokkers ook, dus eigenlijk op de stuurkogels en veren na een nieuwe voortrein.
Al deze punten die je vernieuwd hebt zijn geen rede de auto uit te lijnen omdat deze niks veranderen aan de sporing. Stuurkogels wel.
Uitlijnen zal ik niet bij de kwikfit laten doen, eerder bij een uitlijn specialist of gewoon bij de dealer. Kosten liggen overal op de zelfde koers.
Dealer heeft ook de gegevens om een auto in beladen toestand uit te lijnen.
Speling op de voortrein hoor je eigenlijk te controleren in belaste toestand, dus als er gewicht op rust. Je hebt nu de draagarmrubbers vernieuwd en de fusee kogels. Uit een vorig topic blijkt dat je ook de stabilisatorstangrubbers op de draagarm ook vernieuwd hebt. Zometeen de schokkers ook, dus eigenlijk op de stuurkogels en veren na een nieuwe voortrein.
Al deze punten die je vernieuwd hebt zijn geen rede de auto uit te lijnen omdat deze niks veranderen aan de sporing. Stuurkogels wel.
Uitlijnen zal ik niet bij de kwikfit laten doen, eerder bij een uitlijn specialist of gewoon bij de dealer. Kosten liggen overal op de zelfde koers.
Dealer heeft ook de gegevens om een auto in beladen toestand uit te lijnen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: wielvlucht,evtl zou ik gaten naaf uitvijlen
@ mechanic, De Mon heeft het over een scheef afslijtende band, dus kan kontrole van de uitlijning geen kwaad, het is per slot goedkoper dan een nieuwe band. En ja de uitlijnspecialist heeft alle info, maar ik heb bij 1 KwikFit heel goede ervaringen, het ligt toch echt aan de mensen!! Ik vraag altijd naar dezelfde persoon.
SUC6
SUC6
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 987
- Lid geworden op: 17 mar 2010
- Laatste bezoek: 02 mei 2025 11:20
- Actief als: particulier
Re: wielvlucht,evtl zou ik gaten naaf uitvijlen
Vandaag was alles goed op de keuring.Draagarmen bewogen nu weinig op de wringplaten.Bij een putje moet ik soms eens bijsturen.Ik zit op 120 000 km,de magische grens van slijtage.Omdat het rubber kan moe worden in de veerpoot bovenaan en ook zorgt voor de wielvlucht vervang ik het samen met de dempers.(1 keer werk voor 100 K)Ik hoop dat het rubber 1 stuk is met de veerpootlager.
Ik dacht wel dat een uitlijnbank alles vergelijkt en via een formule het juiste toespoor weergeeft voor je auto,juist of corrigeren dan
Ik dacht wel dat een uitlijnbank alles vergelijkt en via een formule het juiste toespoor weergeeft voor je auto,juist of corrigeren dan
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 987
- Lid geworden op: 17 mar 2010
- Laatste bezoek: 02 mei 2025 11:20
- Actief als: particulier
Re: wielvlucht,evtl zou ik gaten naaf uitvijlen
Ik kan 't niet vinden.Zit de subframe vast met rubber(evtl murw) aan chassis of is dat metaal op metaal met een dikke bout?????
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 2
- Berichten: 16669
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 02 mei 2025 10:12
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: wielvlucht,evtl zou ik gaten naaf uitvijlen
De scheve slijtage komt imo van de speling op de rubbers en de fusee, maar het kan zoals je zegt nooit kwaad te controleren.
Met de kwikfit heb ik persoonlijk slechte ervaringen, en gezien het bij de dealer ong even duur is zou ik adviseren daar heen te gaan. Maar ja dat is persoonlijk waarschijnlijk.
Je kan zo zien of het subframe met rubbers vastzit of metaal tegen metaal. Ik durf het uit mn hoofd niet te zeggen.
De veerpootlagers willen wel is speling geven inderdaad, maar als er gewicht opstaat is deze minimaal.
Met de kwikfit heb ik persoonlijk slechte ervaringen, en gezien het bij de dealer ong even duur is zou ik adviseren daar heen te gaan. Maar ja dat is persoonlijk waarschijnlijk.
Je kan zo zien of het subframe met rubbers vastzit of metaal tegen metaal. Ik durf het uit mn hoofd niet te zeggen.
De veerpootlagers willen wel is speling geven inderdaad, maar als er gewicht opstaat is deze minimaal.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut