koplampen vervangen

Alle overige technische Laguna vragen
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
bama
1-hit-wonder
1-hit-wonder
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 mei 2011 20:48
Actief als: particulier

koplampen vervangen

Bericht door bama »

vandaag de auto niet door de apk keuring gekomen doordat de koplampen teveel verouderd zijn waardoor de licht doorlating niet meer voldoende is. is het mogelijk deze zelf te vervangen? zo ja kan iemand me vertellen hoe je dit het beste kan doen?
Bij de dealer laten repareren zou iets meer dan €300,- kosten, is dit een reële prijs?

alvast bedankt!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

wlaguna
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 4
Berichten: 1228
Lid geworden op: 27 nov 2004 19:24
Actief als: particulier
Locatie: Edam

Re: koplampen vervangen

Bericht door wlaguna »

is een goede prijs om ze te laten vervangen bij de dealer.
was ook zoiets kwijt bij mijn vorige laguna uit 96.
laguna grand tour 2.0 16V techline phase1 2005

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd7852

Re: koplampen vervangen

Bericht door Verwijderd7852 »

wlaguna schreef:is een goede prijs om ze te laten vervangen bij de dealer.
was ook zoiets kwijt bij mijn vorige laguna uit 96.
Ik zou het zelf gaan doen.
Je moet gewoon op een vrije zaterdag ermee bezig, gewoon een beetje prutsen, dan lukt het wel.
De lamp zou ik maar gewoon bij de action kopen(als je die in de buurt hebt).
Action klinkt goedkoop en slecht, maar het is goede kwaliteit, ik spreek uit ervaring met mijn Espace.
Volgens mij kost zo'n lampje iets van 4 euro per stuk.
Dus als je beide koplampen moet vervangen ben je 8 euro + een vrij zaterdag kwijt.
Dat zou ik doen i.p.v. 300 euro kwijt zijn!

Veel succes met je keuze

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Meganieker
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 240
Lid geworden op: 19 mar 2009 21:44
Actief als: particulier

Re: koplampen vervangen

Bericht door Meganieker »

zijn de units aan vervanging toe ???

Uit welk materiaal zijn deze gemaakt?
kunstof kan je wellicht op polijsten als deze verkleurd zijn door de zon !

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

wlaguna
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 4
Berichten: 1228
Lid geworden op: 27 nov 2004 19:24
Actief als: particulier
Locatie: Edam

Re: koplampen vervangen

Bericht door wlaguna »

auke-ajh had het ook niet over lampjes vervangen.
maar over de units waar ze in moeten.
en voor halogeen zou 300 euro voor een paar lampjes wel erg duur zijn denk je ook niet.
zou het xenon zijn dan denk ik dat je daar wel in de buurt komt die lampen zijn erg duur.
maar in dit geval gaat het over de lamp units waar de lampen in zitten.
laguna grand tour 2.0 16V techline phase1 2005

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Lagunadriver2
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 370
Lid geworden op: 22 apr 2011 22:49
Actief als: particulier
Locatie: Fryslân

Re: koplampen vervangen

Bericht door Lagunadriver2 »

'k denk dat 300 euro reëel is, vooral bij de dealer :wink:
het is nogal een kwaal bij de Laguna 1, dus er is maar een hele kleine kans dat je goeie koplampen kan vinden op de sloop.
dus gewoon doen bij de Dealer :thumb:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

wlaguna
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 4
Berichten: 1228
Lid geworden op: 27 nov 2004 19:24
Actief als: particulier
Locatie: Edam

Re: koplampen vervangen

Bericht door wlaguna »

kwaal valt wel mee hoor mijn oude laguna was 14 jaar toen de koplampen vernieuwd moesten worden.
vind dat acceptabel op die leeftijd.
laguna grand tour 2.0 16V techline phase1 2005

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd7852

Re: koplampen vervangen

Bericht door Verwijderd7852 »

Ohhh.
Gaat het over de hele lampenkasten....
In dat geval zou ik inderdaad maar naar de Dealer gaan en 300 euro betalen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

willemjan
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 jul 2007 11:54
Actief als: particulier
Locatie: tilburg

Re: koplampen vervangen

Bericht door willemjan »

ik heb na enig speurwerk via het engelse forum een documentje gevonden wat je er stap voor stap doorheen loodst en dan is het makkelijk om het zelf te doen. je moet dan wel de units zelf bestellen maar dan ben je voor een kleine 100 euro en een paar uur werk klaar. ik kopieer het document hierin en succes; als je het volledige document met foto's wil moet je even je email adres aan mij doorsturen, dan krijg je het van mij. ik heb de units bij sparparts besteld, makkelijk en binnen 2 dagen geleverd

Headlight removal on Lag 1 phase 2
________________________________________
When I was changing the discs and pads on my car at work the other day,I also had a look at the offside front headlamp aim.When parking up against our wall at home in the dark,the headlight didn't have the correct beam pattern,so I decided to have a look in our beam setter that we use for checking aims for the MOT.I discovered that some muppet had put the bulb in upside-down,and when they tried to force the holding clip in,they had broken the lower pivot for the lense. .I sorted the pattern out by putting the bulb in the right way,but the aim was way too high due to the damage to the pivot and it was blinding people coming the other way at night.Rather than buy another light,I repaired the damage,and to do this I had to remove the headlight.

Firstly,open the bonnet and locate the five T30 torx headed bolts in the front grille.Three are easy to see and undo,but there are 2 hidden under the grille in the gap between it and the bumper(marked in yellow arrows in the picture).To undo these,you'll need a long T30 screwdriver or a socket with a long extension.

This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 800x600 and weights 86KB.


Now comes the tricky part!.There are two T20 headed screws in each corner of the grille where it meets the front wings.These are hidden under the painted part of the grille,which needs to unclipped to expose them.I only undid one side as I could pull the grille out far enough to get the headlight out without undoing the other side.

You need to be very careful when unclipping the two sections of the grille as the plastic is of a typical French quality....i.e very brittle and easy to snap.

This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 800x600 and weights 50KB.


Once the T20 screw is removed,the complete grille should be loose and you can then gently pull it out of the way of the lower headlight mounting nut.There is a 10mm bolt in the top of the headlight and a 10mm nut under the light.Remove these,unplug the two connectors and the light should be free....

This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 800x600 and weights 64KB.


In the picture below,you can see where the pivot had broken(marked in yellow).You can also see the headlamp aim adjuster(marked in yellow).This is what moves the lense up and down when you turn the dial in the dashboard.It has an electric motor in it which moves an arm in and out,and moves the lense inside the light to raise or lower the aim.To manually adjust them,you just turn the white plastic nut on the top of the adjuster.It's worth having the aims checked if you remove a headlight of change a bulb.Any MOT station can check the correct alignment and it should only take a matter of a couple of minutes to do.

This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 800x600 and weights 62KB.


All I did was apply some glue around the broken pivot,hold with a pair of pliers for a few minutes,allowed the glue to 'go off' and that was it,Roberts your mothers brother.

This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 800x600 and weights 58KB.


This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 800x600 and weights 61KB.


In the best Haynes manual tradition,re-fitting is the reverse procedure!.I'll adjust the aim to make sure it's spot on at work tomorrow,and thats one less thing it'll fail it's impending MOT test on. .

The moral of this story is,no matter what headlight main or dipped beam bulbs your car has(H1,H4 or H7),they will only fit in one way!.If you have to force the clips that hold the bulb in at all,then the bulb is not fitted correctly.Not only will this effect the beam image,you risk damaging the headlight.

Hope this is usefull to someone.
Currently in Lagdti's garage:
2000 Renault Espace 2.0 RTX + 1997 Renault Megane 1.6E
________________________________________
Last edited by Lagdti; 1st April 2007 at 03:17 PM.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

wesley015
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1018
Lid geworden op: 17 okt 2009 13:29
Actief als: particulier

Re: koplampen vervangen

Bericht door wesley015 »

Ik zou voor een Imitatie koplamp gaan en dan zelf monteren.
Dan ben je voor een kleine 100,- klaar.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16030
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: koplampen vervangen

Bericht door mechanic »

Precies :wink:
Voor de 300e die je betaalt bij de dealer krijg je ook geen 2 nieuwe originele koplampunits lijkt me, maar ook imitatie. Dan zou ik het arbeidsloon willen besparen!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

wlaguna
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 4
Berichten: 1228
Lid geworden op: 27 nov 2004 19:24
Actief als: particulier
Locatie: Edam

Re: koplampen vervangen

Bericht door wlaguna »

weet van mijn oude laguna dat het ook 300 was.
dat was de prijs exclusief motage.
en geloof dat ze origineel waren.
waren van valeo geloof ik.
laguna grand tour 2.0 16V techline phase1 2005

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16030
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: koplampen vervangen

Bericht door mechanic »

Kijk eens op winparts.nl, het nieuw type koplamp met de heldere glazen kost daar p.s. €55

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

martmarbus
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 273
Lid geworden op: 12 apr 2005 15:59
Actief als: particulier
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: koplampen vervangen

Bericht door martmarbus »

Ik zou er een vrije zaterdag aan besteden. Hoewel bij mijn Scenic uit 2008 is het in een half uurtje gebeurd.

3 boutjes onder de auto (bumper en motorbeschermplaat), beide wielkasten 3 parkers, onder de motorkap thv de gril 6 snelpluggen en 1 parker, de bumper aan de zijkanten van de spatborden los klikken, bij de lampunits begeleiden, evt de stekker van de mistlampen loshalen en de bumper ligt eraf.
Dan kun je de lampunits met een ratelverlengstuk los draaien 3 bouten.

Mart

Waar mijn garage de laatste keer, bij vervanging van alle lampen in de units, in 2,5 uur over deed, is mij een raadsel.
Ik steek die uurloon kosten wel in mijn zak.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht