Avantime start niet
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 8
- Laatste bezoek: 11 aug 2015 16:22
- Actief als: particulier
- Contacteer:
Avantime start niet
Vandaag start de Avantime opeens niet. Ik krijg ook de centrale vergrendeling er niet vanaf op de een of andere manier. Wat er gebeurd:
Lampje startonderbreking gaat uit.
Lampje motorfout gaat uit
Lampje motorfout gaat weer aan en hij piept
OK verschijnt niet in beeld.
Bij het starten gebeurd vervolgens niets dan een korte tik. Motor draait niet rond, dus ik denkd at de startonderbreking erop blijft.
Iemand suggesties?
Lampje startonderbreking gaat uit.
Lampje motorfout gaat uit
Lampje motorfout gaat weer aan en hij piept
OK verschijnt niet in beeld.
Bij het starten gebeurd vervolgens niets dan een korte tik. Motor draait niet rond, dus ik denkd at de startonderbreking erop blijft.
Iemand suggesties?
1983 Matra Murena 3.0 V6
1999 Matra Grand Espace 3.0 V6
2003 Matra Avantime 2.0 turbo Expression
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 4
- Laatste bezoek: 08 nov 2017 08:37
Re: Avantime start niet
Ik heb met mijn vorige auto (espace 4) heel rare dingen gehad (allerlei meldingen etc) ... wat bleek: accu was op.
Heb je deze al gecontroleerd?
Gr,
David
Heb je deze al gecontroleerd?
Gr,
David
Tesla Model S P100D + Renault Zoe R135 Edition One
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Contacteer:
Accu is in orde, in ieder geval start hij ook niet als de andere Avi eraan hangt, dus dat zou goed moeten zijn.
Enig idee welke zekering er voor de centrale vergrendeling wordt gebruikt? Staat niet in het lijstje in het handboek.
Enig idee welke zekering er voor de centrale vergrendeling wordt gebruikt? Staat niet in het lijstje in het handboek.
1983 Matra Murena 3.0 V6
Hide post links |
-
- lid
Nou ook met startkabels ging het met de Espace niet goed, noodstart van anwb wel. Nieuwe accu en alles was toen opgelost.
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Contacteer:
Ik gok dat het aan de startonderbreking ligt. Deze zou eraf moeten gaan als je de deuren opent. Maar ook met de hand op de knop van de cv drukken doet niets meer....
Ik heb bij de andere Avi gezocht naar het relais dat de cv bedient, maar deze zit op de centrale printplaat waar je amper bij kunt....
Ik heb bij de andere Avi gezocht naar het relais dat de cv bedient, maar deze zit op de centrale printplaat waar je amper bij kunt....
1983 Matra Murena 3.0 V6
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 09 feb 2014 22:51
hallo
welke avi is het je oude of nieuwe ?
als het je nieuwe is , zou het toch in de accu kunnen liggen , of heb je deze meteen vernieuwd? hoe is het met de batterij in de sleutel deze gaat ook niet eeuwig mee. stap voor stap alles nagaan
Zou het je oude avi zijn dan wellicht electrische problemen, accu eraf halen en opnieuw aansluiten na enkele minuten opnieuw aansluiten en opnieuw proberen
suc6 rob
welke avi is het je oude of nieuwe ?
als het je nieuwe is , zou het toch in de accu kunnen liggen , of heb je deze meteen vernieuwd? hoe is het met de batterij in de sleutel deze gaat ook niet eeuwig mee. stap voor stap alles nagaan
Zou het je oude avi zijn dan wellicht electrische problemen, accu eraf halen en opnieuw aansluiten na enkele minuten opnieuw aansluiten en opnieuw proberen
suc6 rob
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Contacteer:
Het is de oude.
Waarschijnlijk is het toch niet de startonderbreking want de monteur van de plaatselijke garage vertelde dat je dan toch eerst even de startmotor zou moeten horen. En de rode LED zou snel moeten gaan knipperen indien het de startonderbreking zou zijn.
Dus nu verder zoeken. Zal vanavond de accu's van de Avi's eens omwisselen en zien of dat wat helpt.. Anders kijken of de startmotor nog wel wat doet.... Wel jammer dat het juist nu gebeurd, had graag met twee Avi's naar de Zeelandrit gegeaan natuurlijk.
Waarschijnlijk is het toch niet de startonderbreking want de monteur van de plaatselijke garage vertelde dat je dan toch eerst even de startmotor zou moeten horen. En de rode LED zou snel moeten gaan knipperen indien het de startonderbreking zou zijn.
Dus nu verder zoeken. Zal vanavond de accu's van de Avi's eens omwisselen en zien of dat wat helpt.. Anders kijken of de startmotor nog wel wat doet.... Wel jammer dat het juist nu gebeurd, had graag met twee Avi's naar de Zeelandrit gegeaan natuurlijk.
1983 Matra Murena 3.0 V6
Hide post links |
-
- lid
Hoi, dan wordt het even aanduwen,of trekken simpel as that.
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Contacteer:
Inmiddels staat hij weer te draaien. (of zij... net hoe je het ziet) Toch de accu geweest. Eerst had ik de accu losgekoppeld en via startkabels de accu van de blauwe Avantime aangesloten. Geen resultaat. Toen toch maar de accu zelf over gezet en de accuklemmen direct op de accu gezet en toen sloeg hij meteen aan.... Dit terwijl de startkabels toch redelijk dik zijn, geen goedkoop Halfordsje zeg maar.
Maar goed, ik heb nu de accu uit mijn Murena erin gelepeld welke ook aardig leeg was en die staat nu bij te laden. Morgen even zien of hij in een keer wil starten. Dan kan ik toch nog met twee Avi's naar de Zeelandrit!
Maar goed, ik heb nu de accu uit mijn Murena erin gelepeld welke ook aardig leeg was en die staat nu bij te laden. Morgen even zien of hij in een keer wil starten. Dan kan ik toch nog met twee Avi's naar de Zeelandrit!

1983 Matra Murena 3.0 V6
Hide post links |
-
- lid
Onderhoud .... Nou ja accu kan kapot gaan prettige dag morgen
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Contacteer:
Ik denk dat de oorzaak gezocht moet worden in een externe factor.... Namelijk twee kids die verzot zijn om op de bestuurdersstoel auto te rijden.
Afgelopen Maandag hebben ze dit ook gedaan en daarna is de wagen niet meer gebruikt. Lijkt mij dat ze iets aan hebben laten staan dat de accu kapot heeft getrokken..... De accu was overigens slechts 2 jaar oud. Toen had ik het probleem dat bij inklappen van de spiegels de accu leeg werd getrokken, en dat heeft mij ook een accu gekost.
Overigens is de rit zondag pas, dus als je nog niets te doen had..
Afgelopen Maandag hebben ze dit ook gedaan en daarna is de wagen niet meer gebruikt. Lijkt mij dat ze iets aan hebben laten staan dat de accu kapot heeft getrokken..... De accu was overigens slechts 2 jaar oud. Toen had ik het probleem dat bij inklappen van de spiegels de accu leeg werd getrokken, en dat heeft mij ook een accu gekost.
Overigens is de rit zondag pas, dus als je nog niets te doen had..

1983 Matra Murena 3.0 V6
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 21 feb 2016 13:47
- Contacteer:
kinderen moeten ook met een grote boog om auto's heen lopen, dat is mij vroeger ingepeperd
Hide post links |
-
- lid
Wat ik al eerder aangaf - heb al meegemaakt dat startkabels niet werken - nu is mijn vraag: loopt de spanning altijd VIA de accu? Maw: als deze echt stuk is dan helpen startkabels zowieso niet meer?
Gr,
David
Gr,
David
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Contacteer:
Ik heb ook geprobeerd de accu los te maken en dan de startkabels vanaf de andere auto direct op de accuklemmen te zetten. Dus de oude accu is dan niet aangesloten. Toen startte hij ook niet.... Da's wel weer vreemd vind ik.
Trouwnes heb ik de kids te snel als daders aangewezen. Het probleem was waarschijnlijk dat de buitenspiegel door een onverlaat uit zijn goede positie was gelopen. Hierdoor probeerd het motortje continu om hem weer terug te krijgen in de goede stand wat de accu leeg trekt.
Trouwnes heb ik de kids te snel als daders aangewezen. Het probleem was waarschijnlijk dat de buitenspiegel door een onverlaat uit zijn goede positie was gelopen. Hierdoor probeerd het motortje continu om hem weer terug te krijgen in de goede stand wat de accu leeg trekt.
1983 Matra Murena 3.0 V6
Hide post links |
-
- Lid
- Laatste bezoek: 10 nov 2016 10:00
Hallo,
als ik dit lees: een probleem waar je wat van kan leren.
Zorg dat de spiegels goed staan.
Ik vermoed toch dat de startkabels met twee klemmen voor beide accu's of een accu en ook bevestigd aan de orginele klemmen via kabels, teveel overgangsweerstand geven. Vergeet ook niet dat vaak de hulpgevende auto blijft draaien (liefst met verhoogd toerental) en zo de spanning aanzienlijk hoger ligt dan de open klemspanning van de hulpaccu alleen.
Wellicht overbodig vermeld ik toch dat de negatieve klem op de niet startende auto, niet op de negatieve pool van
de accu, maar aan de massa in de buurt van de startmotor geklemd moet worden. Anders trekt de lege accu alle (veel)
energie van de hulpaccu naar zich toe.
Met groet Jan
als ik dit lees: een probleem waar je wat van kan leren.
Zorg dat de spiegels goed staan.
Ik vermoed toch dat de startkabels met twee klemmen voor beide accu's of een accu en ook bevestigd aan de orginele klemmen via kabels, teveel overgangsweerstand geven. Vergeet ook niet dat vaak de hulpgevende auto blijft draaien (liefst met verhoogd toerental) en zo de spanning aanzienlijk hoger ligt dan de open klemspanning van de hulpaccu alleen.
Wellicht overbodig vermeld ik toch dat de negatieve klem op de niet startende auto, niet op de negatieve pool van
de accu, maar aan de massa in de buurt van de startmotor geklemd moet worden. Anders trekt de lege accu alle (veel)
energie van de hulpaccu naar zich toe.
Met groet Jan
Hide post links |
-
- lid
Zo, hier is inmiddels het tweede zeer interessant technisch artikel voor de Avantime Ass. Nieuwsbrief geboren.
Bedankt allen!
Gr,
David
Bedankt allen!
Gr,
David
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 29 jun 2017 00:13
oef wel een dilemma. mij overkwam t volgende, vorig jaar: wilde starten: geen sjoege: accu leeg, ( a.b. deed het niet, ramen niet te bedienen etc) vrienden van de anwb erbij gehaald, concl. accu af. O.k. via hen een nwe aangeschaft. Ging het een tijd goed. 2 weken geleden merkte ik al dat de startmotor moeite had " rond" te gaan, de dag erna: gaf de startmotor weer geen sjoege. Startkabels erop via een peugeot diesel en: lopen, daarna geen last meer. Ik weet niet wat of waar, maar er is een bron die klaarblijkelijk af en toe de accu leegtrekt. Ik ben er niet achter, maar ben wel huiverig als ik b.v. morgenvroeg de auto wil starten om op tijd op het werk in apeldoorn te zijn....
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Contacteer:
Dat klinkt als een leuke storing.
Hoe ik er achter kwam dat de spiegels mijn accu leeg trokken heb ik het volgende gedaan:
Accu aan de negatieve zijde losgemaakt en hier een multimeter tussen gezet van de klem naar de accu. Deze op Ampere gezet zodat je kunt zien hoeveel er uit de accu wordt getrokken. Dit was meer dan zou mogen bij een stilstaande auto.
Als je dan de multimeter zo plaatst dat je hem van binnenuit af kan lezen kun je makkelijk een voor een de zekeringen los trekken en zien wanneer opeens het Amperage weg valt. Dan weet je in ieder geval in welke groep je moet zoeken.
Succes met het zoekwerk!
Hoe ik er achter kwam dat de spiegels mijn accu leeg trokken heb ik het volgende gedaan:
Accu aan de negatieve zijde losgemaakt en hier een multimeter tussen gezet van de klem naar de accu. Deze op Ampere gezet zodat je kunt zien hoeveel er uit de accu wordt getrokken. Dit was meer dan zou mogen bij een stilstaande auto.
Als je dan de multimeter zo plaatst dat je hem van binnenuit af kan lezen kun je makkelijk een voor een de zekeringen los trekken en zien wanneer opeens het Amperage weg valt. Dan weet je in ieder geval in welke groep je moet zoeken.
Succes met het zoekwerk!
1983 Matra Murena 3.0 V6
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Laatste bezoek: 24 nov 2024 21:20
Hoi Matramurena.
Dat van de buitenspiegels hebben we eerder op het forum gelezen.
Staan ze in de normale stand heb je er volgens mij geen last van. Als de buitenspiegels ingeklapt staan trekken deze inderdaad langzaam de accu leeg.
Om dit op te lossen zou er een diode in de voedingsdraad geplaats moeten worden.
Groet Martin
Dat van de buitenspiegels hebben we eerder op het forum gelezen.
Staan ze in de normale stand heb je er volgens mij geen last van. Als de buitenspiegels ingeklapt staan trekken deze inderdaad langzaam de accu leeg.
Om dit op te lossen zou er een diode in de voedingsdraad geplaats moeten worden.
Groet Martin
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 29 jun 2017 00:13
Dank je voor de tip! Dit ga ik binnenkort es proberen!matramurena schreef:Dat klinkt als een leuke storing.
Succes met het zoekwerk!
Overigens vandaag startte ze weer als vanouds, had op de heenweg, naar apeldoorn slechts de pech dat een mitsubishi carisma ( wat een walgelijk lelijke auto, maar dat terzijde) was gaan scharen en incl. de caravan in de middenberm was beland......
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-