AUTBAS?

Plaats reactie

Topic author
peter02
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 6
Laatste bezoek: 29 jun 2011 21:27
Actief als: particulier

AUTBAS?

Bericht door peter02 »

Geacht forum,

Een vraag die ik zelf maar niet beantwoord krijg. Ik zie zo nu en dan bij renaults die te koop staan (ik ben op zoek naar een scenic) bij de type-aanduiding AUTBAS staan.

Weet iemand waar AUTBAS voor staat?

Alvast mijn dank!

Peter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 7
Laatste bezoek: 22 apr 2025 18:19

Re: AUTBAS?

Bericht door RichTrip »

Dat is volgens mij het uitrustingsniveau. Dus AUTBAS is dus Authentique Basis, je hebt ook nog de Authentique Comfort.
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33

Bericht door DHL »

Authentique basis bestond niet volgens mij. Toch in Belgie niet. Authentique Reference was de basisuitvoering.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator

Bericht door RichTrip »

DHL schreef:Authentique basis bestond niet volgens mij. Toch in Belgie niet. Authentique Reference was de basisuitvoering.
In Nederland bestaat deze uitvoering wel. Het is de goedkoopste uitvoering. Als je de Authentique Comfort bestelde, dan kreeg je er bijvoorbeeld de verschuifbare middenconsole/opbergbak bij.
Reference ken ik zo niet, zal dus niet in Nederland zijn geleverd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
peter02
repeating visitor
repeating visitor

Bericht door peter02 »

Zeer bedankt, en knap gevonden, nergens anders kon ik de verklaring vinden namelijk. Overigens is de scenic in kwestie naar mijn mening niet basis in de letterlijke zin van het woord want hij heeft een panoramadak, leren stuur, half leer bekleding etc, parkeersensor etc. Maar ok, er staat toch echt AUTBAS bij. Misschien is de luxe die ik benoem dan weer extra te bestellen als optie, bóven op het basispakket ...

Als het tot een aankoop komt, kom ik dat zeker terugmelden ..

Merci beaucoup!

Peter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator

Bericht door RichTrip »

Dan lijkt het wel een foutje dan, want al die genoemde opties zitten normaal niet op een Authentique Basis.
De half leren bekleding hoort bij het uitrustingsniveau Privilege.
Ik praat nu wel over een Scenic II (2003-2008).

Ik heb ook eens gezocht naar deze term op Google en vondt bijvoorbeeld een Scenic Autbas bij Renault dealer Niewendijk Badhoevedorp BV in Lijnden. Misschien is dit wel de betreffende auto, want hij heeft alle opties die jij ook noemt. Maar dit is 100% zeker geen Authentique Basis (de goedkoopste) maar een Privilege Luxe (de duurste) met daarnaast een hoop extra bijbestelde opties.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33

Bericht door DHL »

Voor zover ik herinner:
Authentique: donkere bekleding
Expression: ruitjesbekleding
Dynamique: donkere bekleding, sportiever, leder stuur, alu velgen Nervasport, enz
Privilege: beige halflederen bekleding, alu velgen Nervastella, enz

Reference of basis (naargelang land): standaarduitvoering
Confort: uitvoering reference + airco (en een paar andere zaken)
Luxe: confort + aut airco, originele radiosat, regensensor,...

Later werden deze uitvoering (bij fase 2) herleid tot
Authentique, Expression, Dynamique en Privilege zonder keuzes van luxeniveau

En dan waren er de verschillende speciale reeksen nog, zoals The Moon: authentique + airco, enz enz. Die namen ken ik zo uit het hoofd niet meer allemaal...
Maar heb er, alhoewel de meningen over het uiterlijk van deze wagen, honderden van verkocht. Was een succesnummer!

Deze uitvoeringen kloppen ook voor Scenic en Grand Scenic

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
peter02
repeating visitor
repeating visitor

Bericht door peter02 »

RichTrip schreef:Dan lijkt het wel een foutje dan, want al die genoemde opties zitten normaal niet op een Authentique Basis.
De half leren bekleding hoort bij het uitrustingsniveau Privilege.
Ik praat nu wel over een Scenic II (2003-2008).

Ik heb ook eens gezocht naar deze term op Google en vondt bijvoorbeeld een Scenic Autbas bij Renault dealer Niewendijk Badhoevedorp BV in Lijnden. Misschien is dit wel de betreffende auto, want hij heeft alle opties die jij ook noemt. Maar dit is 100% zeker geen Authentique Basis (de goedkoopste) maar een Privilege Luxe (de duurste) met daarnaast een hoop extra bijbestelde opties.
Het is de betreffende auto! Dat is toch wel weer opvallend! Internet staat voor niets! Inmiddels ben ik na inwinnen van wat info hier op het forum, en elders, er toch een beetje van overtuigd geraakt dat met 3 kids een iets jongere ongeblazen 2.0 meer recht doet aan mijn wensen, even los van de opties en extra's. Nogmaals mijn dank, wordt vervolgd ... Ik laat het zeker nog weten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator

Bericht door RichTrip »

peter02 schreef: Het is de betreffende auto! Dat is toch wel weer opvallend! Internet staat voor niets! Inmiddels ben ik na inwinnen van wat info hier op het forum, en elders, er toch een beetje van overtuigd geraakt dat met 3 kids een iets jongere ongeblazen 2.0 meer recht doet aan mijn wensen, even los van de opties en extra's. Nogmaals mijn dank, wordt vervolgd ... Ik laat het zeker nog weten.
Dat vermoeden had ik ook wel gezien de opties en de rare keuze voor de type benaming Autbas :wink:

Maar de keuze voor een ongeblazen 2.0 liter kan ik je van harte aanraden. Ik heb deze motor ook en het is over het algemeen een van de betrouwbaarste Renault motoren :thumb: Het is geen wonder van zuinigheid, maar op LPG is het goed te doen :mrgreen:
Het is wel jammer dat de genoemde auto een 1.6 is. Het was een met opties afgeladen Scenic met maar 50.000 km op de teller. Maar een 1.6 in combinatie met 1500 kilo auto is natuurlijk niet indrukwekkend :shock:
En de 1.6 heeft ook nogal eens last van defecte bobines. Als ze al zijn vervangen, dan heb je er geen last meer van, maar je weet dat natuurlijk nooit zeker.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
peter02
repeating visitor
repeating visitor

Bericht door peter02 »

RichTrip schreef:
peter02 schreef: Het is de betreffende auto! Dat is toch wel weer opvallend! Internet staat voor niets! Inmiddels ben ik na inwinnen van wat info hier op het forum, en elders, er toch een beetje van overtuigd geraakt dat met 3 kids een iets jongere ongeblazen 2.0 meer recht doet aan mijn wensen, even los van de opties en extra's. Nogmaals mijn dank, wordt vervolgd ... Ik laat het zeker nog weten.
Dat vermoeden had ik ook wel gezien de opties en de rare keuze voor de type benaming Autbas :wink:

Maar de keuze voor een ongeblazen 2.0 liter kan ik je van harte aanraden. Ik heb deze motor ook en het is over het algemeen een van de betrouwbaarste Renault motoren :thumb: Het is geen wonder van zuinigheid, maar op LPG is het goed te doen :mrgreen:
Het is wel jammer dat de genoemde auto een 1.6 is. Het was een met opties afgeladen Scenic met maar 50.000 km op de teller. Maar een 1.6 in combinatie met 1500 kilo auto is natuurlijk niet indrukwekkend :shock:
En de 1.6 heeft ook nogal eens last van defecte bobines. Als ze al zijn vervangen, dan heb je er geen last meer van, maar je weet dat natuurlijk nooit zeker.
Dank voor de aanbeveling ... een niet nader te noemen renault dealer vertelde mij gisteren dat de 1.6 die ligt in de gefacelifte scenic grande van 2007 feller is dan zijn voorganger (dus die van 2006 en eerder), plus dat de motor meer naar achteren is geplaatst in de motorruite waardoor die 1.6 bijna hetzelfde brengt als de 2.0 ...

Je begrijpt, deze opmerking wilde ik toch nog wel even voorleggen aan het forum .. Klopt er iets van? Is er uberhaupt verschil tussen de 1.6 van 2005 en die ligt in de gefacelifte scenic van 2007?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

ericon
lid
lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 10 nov 2017 11:45
Contacteer:

Bericht door ericon »

Klopt, mijn schoonvader had een facelift Grand die voorzien was van een 1.6 met duidelijk meer vermogen dan van voor de facelift.
Deze heeft hij namelijk ook gereden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator

Bericht door RichTrip »

ericon schreef:Klopt, mijn schoonvader had een facelift Grand die voorzien was van een 1.6 met duidelijk meer vermogen dan van voor de facelift.
Deze heeft hij namelijk ook gereden.
:shock:
Dat heb ik nog nooit gehoord en het klopt volgens mij ook niet met de gegevens die ik heb. Heb hier een folder van de Scenic/Grand Scenic uit 2007, dus van het facelift model:

1.6 16V motor:
-82kW/110pk bij 6000 t/min
-152Nm bij 4250 t/min
-6 versnellingen

2.0 16V motor:
-98,5kW/135pk bij 5500 t/min
-191Nm bij 3750 t/min
-6 versnellingen

Er wordt voor de 1.6 16V motor van voor 2007 een vermogen van 113 pk opgegeven, dus dat is zelfs meer dan na de facelift :doh:
Het enige waardoor de motor levendiger kan overkomen is het feit dat de motor nu 6 versnellingen heeft in plaats van 5.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Mathijs
Donateur
Donateur
Laatste bezoek: 11 mei 2025 08:48
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

Eindoverbrenging doet ook erg veel.

Zo heb ik eens een TXE automaat onder een TXI gehangen. De oorspronkelijke motoren verschilden nogal in welk-toerental-voor-max-koppel, de TXE moest flink op toeren zijn, terwijl de TXI in het lage toerenbereik al veel koppel had.
Daar was de eindoverbrenging van de bak op aangepast, zodat de TXE rijder niet met de voet onderin hoefde weg te trekken bij het verkeerslicht.
Eenmaal die bak onder de TXI, was de combinatie dusdanig dat met iets te veel gas je al met spinnende voorwielen stond. Had je grip, trok je wel de V6 die ik had er uit :wink:

Overigens, PK's heb je niet veel aan, Nm en kW zijn de waarden die echt over de prestatie's van een motor gaan.

Wat ik mij wel afvraag, is hoe het verder naar achteren brengen van de motor in de motorruimte de prestatie zou beïnvloeden. :think:
Het beste wat ik kan bedenken, is de wielslip op de voorwielen verminderen, maar of je dat nu echt gaat merken.
¯\(ツ)/¯ Nothing great was ever achieved by being realistic!!
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator

Bericht door RichTrip »

Mathijs schreef: Overigens, PK's heb je niet veel aan, Nm en kW zijn de waarden die echt over de prestatie's van een motor gaan.
Je hebt gelijk als het om het koppel gaat (Nm), maar volgens mij is het aantal kW toch redelijk gerelateerd aan het aantal pk's, ongeveer volgens onderstaande berekening:

1 Kw = 1,36 pk
1 pk = 0,74 Kw

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Mathijs
Donateur
Donateur
Laatste bezoek: 11 mei 2025 08:48
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

...en dan nu de definitie van PK, daar gaan verschillende verhalen over.

Met kW kun je een beter vergelijk maken, heel simpel gesteld; 82kW komt overeen met 164 500W halogeenlampen.
Dat is een berg licht, maar valt toch iets bij voor te stellen. (voornamelijk een verstoorde nachtrust...)
Zou ik dit met PK's moeten uitdrukken, waar moet het dan mee vergelijken ? WAT is een PK ?

Verhaal ging ooit dat het aantal paarden benodigd om 10 man op een deur voortgesleept over een X-afstand binnen Y-tijd, overeen kwam met Z-paardenkracht.
Welnu, ik kan mij daar geen voorstelling van maken, te veel variabelen :o (hoe zwaar zijn die mannen, hoe groot de deur, welke ondergrond, wat voor een paard (renpaard, ploegpaard, knol oid), etc.)

Er is inderdaad een vaste verdeelsleutel gekomen voor de omrekening, en kW is de norm geworden, al blijft men zelfs in de reclame halsstarrig ook vaak het aantal PK's vermelden. Beetje dubbelop.

Maar goed, ik ga off-topic. :shhh:
¯\(ツ)/¯ Nothing great was ever achieved by being realistic!!
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
peter02
repeating visitor
repeating visitor

Bericht door peter02 »

Ik ben nochthans blij met de reacties op mijn vragen en kom langzaam tot de conclusie dat de verkoper in kwestie het verhaal over de fellere en naar achteren geplaatste 1.6 in de gefacelifte scenic grande óók verteld kan hebben om mij een jongere en duurdere scenic grande te verkopen. Op zich staat de man daar ook voor in zo'n zaak natuurlijk, het is echter mooi te zien dat de renault experts alhier daar zo hun visie in hebben ...

Kom ik zelf toch weer terug bij de "ongeblazen 2.0".

Nogmaals dank. Wordt vervolgd!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
peter02
repeating visitor
repeating visitor

Bericht door peter02 »

... Inmiddels een Grande Scenic 2.0 TechRoad 2006 aangeschaft met allerlei leuks zoals een schuifdak etcetc ... Gaat binnenkort beproeft worden op een mooie rit naar Italie! ... Ben er vooralsnog erg content mee ... Kom mij wel weer melden met de eerste ervaringen ...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator

Bericht door RichTrip »

Een fijne vakantie dan en heel veel rijplezier :dance:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut