Laguna II 1.8 5e versnelling
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 26 mar 2013 22:21
Laguna II 1.8 5e versnelling
Hallo mede Renault eigenaren,
Ik rijdt een Laguna II GT uit 2002. Vandaag reed ik op de snelweg, schiet de bak ineens uit zijn 5. Ik duw hem er weer in maar voel aan de pook dat hij er weer uitgeduwd wordt. Daarna is de 5e versnelling weg! (als in neutraalstand). De andere versnellingen doen het gewoon en ik hoor geen bijgeluiden.
De afgelopen weken hoorde ik al een irritant hoog zoemgeluid op de snelweg bij gas geven dat weg ging als je gas los liet. Ik dacht zelf dat het iets van de injectie was. Dit zoemgeluid was er nu niet meer.
Weet iemand wat het is? Te repareren of moet er een ruilbak onder?
Groet,
Martin
Ik rijdt een Laguna II GT uit 2002. Vandaag reed ik op de snelweg, schiet de bak ineens uit zijn 5. Ik duw hem er weer in maar voel aan de pook dat hij er weer uitgeduwd wordt. Daarna is de 5e versnelling weg! (als in neutraalstand). De andere versnellingen doen het gewoon en ik hoor geen bijgeluiden.
De afgelopen weken hoorde ik al een irritant hoog zoemgeluid op de snelweg bij gas geven dat weg ging als je gas los liet. Ik dacht zelf dat het iets van de injectie was. Dit zoemgeluid was er nu niet meer.
Weet iemand wat het is? Te repareren of moet er een ruilbak onder?
Groet,
Martin
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 26 mar 2013 22:21
Het was iets erger dan een losgelopen tandwiel. Bij het aftappen van de olie bleek er geen olie meer in de bak te zitten vanwege een lekke oliekeerring. Dit nadat ik een paar weken geleden nog de achterasrubbers moest laten vervangen. En de achterremklauwen waar de beschermhoezen door ophopend vuil aan beide kanten gescheurd waren. Voor een auto van pas zes jaar oud met maar 160.000 km op de teller vind ik het een beetje tegen vallen...
Ik vind het een heerlijke auto om te rijden. Maar dit door soort geintjes koop ik geen Renault meer.
groet,
Martin
Ik vind het een heerlijke auto om te rijden. Maar dit door soort geintjes koop ik geen Renault meer.
groet,
Martin
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 01 jun 2025 16:31
- Actief als: particulier
Sjah, dit is een bekend voorkomen bij Renault, helaas..
Dat je de achterasrubbers / remklauwen hebt laten vervangen staat natuurlijk los van een versnellingsbak. Het is vervelend, maar de laguna 2 staat alom bekend als erg duur in onderhoud, en onbetrouwbaar..
Dat je de achterasrubbers / remklauwen hebt laten vervangen staat natuurlijk los van een versnellingsbak. Het is vervelend, maar de laguna 2 staat alom bekend als erg duur in onderhoud, en onbetrouwbaar..
Hide post links |
-
- Net ingestapt
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 01 aug 2011 15:00
Re: Laguna II 1.8 5e versnelling
Het uit de 5e versnelling schieten en uiteindelijk vast zitten in de 5e versnelling is een bekend Renault probleem sinds 1994. (bron ANWB Wegenwacht)
Dit komt doordat een bout in de versnellingsbak lostrilt en uiteindelijk uit zijn behuizing valt.
Als je hier op tijd achter komt is het euvel snel te verhelpen:
Deksel van de versnellingsbak verwijderen. (je ziet de bout dat waarschijnlijk al liggen)
Bout vastdraaien (met locktide)
Versnellingsbakdeksel terugplaatsen en eventueel verloren olie bijvullen.
Montageduur: 30 min.
Het verdient wel de aanbeveling om te controleren of de losgeschoten bout (en daardoor de loszittende tandwielen) schade heeft veroorzaakt in de versnellingsbak.
Ik heb bovenstaand probleem bij Renault aangekaart maar zij zien er (uiteraard) geen heil in dit verder te onderzoeken noch om er iets aan te doen.
Ook bij de nieuwste Renault modellen kan dit probleem voorkomen.
Dit komt doordat een bout in de versnellingsbak lostrilt en uiteindelijk uit zijn behuizing valt.
Als je hier op tijd achter komt is het euvel snel te verhelpen:
Deksel van de versnellingsbak verwijderen. (je ziet de bout dat waarschijnlijk al liggen)
Bout vastdraaien (met locktide)
Versnellingsbakdeksel terugplaatsen en eventueel verloren olie bijvullen.
Montageduur: 30 min.
Het verdient wel de aanbeveling om te controleren of de losgeschoten bout (en daardoor de loszittende tandwielen) schade heeft veroorzaakt in de versnellingsbak.
Ik heb bovenstaand probleem bij Renault aangekaart maar zij zien er (uiteraard) geen heil in dit verder te onderzoeken noch om er iets aan te doen.
Ook bij de nieuwste Renault modellen kan dit probleem voorkomen.
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 01 jun 2025 16:31
Re: Laguna II 1.8 5e versnelling
De nieuwste renault modellen hebben nieuwe versnellingsbakken waar dit probleem niet meer bij voorkomt gezien een andere constructie van de bak.
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-