renault megane 2003. Motoroverhit Witte rook
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 5
- Laatste bezoek: 06 aug 2011 17:05
- Actief als: particulier
renault megane 2003. Motoroverhit Witte rook
Hallo allemaal,
Ik rij sinds kort een renault megane. Super auto, rijdt heel lekker totdat er op een dag bij mij een melding kwam van Motor overhit. Ik langs de kant stoppen motorkap open, bleek dat de koelvloeistof op was. Eindstand, veel witte rook uit de uitlaat bij het starten en bij het warmer worden van de motor wordt het erger.
Iemand enig ervaring of kennis?
In eerste instantie denk ik aan de turbo door het vele witte rook uit de uitlaat.
Ik rij sinds kort een renault megane. Super auto, rijdt heel lekker totdat er op een dag bij mij een melding kwam van Motor overhit. Ik langs de kant stoppen motorkap open, bleek dat de koelvloeistof op was. Eindstand, veel witte rook uit de uitlaat bij het starten en bij het warmer worden van de motor wordt het erger.
Iemand enig ervaring of kennis?
In eerste instantie denk ik aan de turbo door het vele witte rook uit de uitlaat.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 11 sep 2016 10:46
Re: renault megane 2003. Motoroverhit Witte rook
Klinkt als lekke koppakking.... 
Misschien is het ook wel handig om het type te vermelden, benzine of diesel etc.

Misschien is het ook wel handig om het type te vermelden, benzine of diesel etc.
Groet, Marco
Megane II Grandtour
1.5 dCi 2006
Megane II Grandtour
1.5 dCi 2006
Hide post links |
-
het gaat om een diesel. 1.9 dci 88kw. het roken stopt niet en blijft doorgaan en bij een toere hoger als 2500 maakt hij ook een raar geluid erbij. er is ook spraken van vermogen verlies
Hide post links |
-
Het gaat om een diesel. 1.9 dci 88kw om precies te zijn. het roken blijft constant doorgaan zonder te stoppen. boven de 2500 toeren maakt hij er een rare geluid bij en er is sprake van vermogen verlies.marc-o schreef:Klinkt als lekke koppakking....
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22
Dat wijst allemaal op een kapotte koppakking.
Advies: Niet meer mee rijden dan noodzakelijk (naar een garage brengen) en vervangen.
Antonio.
Advies: Niet meer mee rijden dan noodzakelijk (naar een garage brengen) en vervangen.
Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
-------------------------------------------------------------------------------------
Hide post links |
-
dus het zou niks te maken kunne hebben met de turbo?Rossy schreef:Dat wijst allemaal op een kapotte koppakking.
Antonio.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22
Nee, de turbo staat niet in verbinding met de koelvloeistof.
Bij lage toerentallen doet de turbo ook nog niks en ook dan rookt de auto.
Als er blauwe rook uitkomt, dan is het vaak wel de turbo, maar dan slaat de auto ook vaak op hol en kan er echt niet meer mee gereden worden.
Antonio.
Als er blauwe rook uitkomt, dan is het vaak wel de turbo, maar dan slaat de auto ook vaak op hol en kan er echt niet meer mee gereden worden.
Antonio.
Renault, a way of life!
Hide post links |
-
oke fijn om te horen. het is wel zo dat wanneer de auto stil staat dus bij het starten een beetje rook uitkomt en na dat d motor warmer wordt er meer wordt. de auto slaat zelf niet op hol hij blijft gewoon stationair.Rossy schreef:Nee, de turbo staat niet in verbinding met de koelvloeistof.
Antonio.
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 11 sep 2016 10:46
Als de auto nu te warm wordt, kan de cilinderkop kromtrekken.
Dan moet je dus de cliliderkop laten (afpersen en) vlakken, als dit nog kan.
Bepaalde cilinderkoppen van Renault mogen NIET gevlakt worden.
Is de cilinderkop dan krom, moet je een andere hebben...
Dan moet je dus de cliliderkop laten (afpersen en) vlakken, als dit nog kan.
Bepaalde cilinderkoppen van Renault mogen NIET gevlakt worden.
Is de cilinderkop dan krom, moet je een andere hebben...
Groet, Marco
Megane II Grandtour
1.5 dCi 2006
Megane II Grandtour
1.5 dCi 2006
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33
Is het niet beter dat je, bij de cylinderkoppen die gevlakt mogen worden, je dit best steeds doet? In de garage waar ik werkte gingen alle cylinderkoppen naar het revisiebedrijf om te vlakken. Omdat je anders heel wat kosten maakt en indien de kop beetje krom is je volledig moet herbeginnen.
Ook valt het me op dat je een bijgeluid hoort. Zou er dan meer schade kunnen zijn dan enkel die cylinderkop? Is de motor oververhit geweest?
Wil nog even bijzeggen dat wanneer een dieselmotor op hol slaat en je niet tijdig ingrijpt, de motor volledig in de soep draait. Vooral 2.2 dCi en 1.9 dCi waren hier zeer gevoelig voor. Als je olie te snel bijvult kan hierdoor de motor reeds op hol slaan. Is enkele keren gebeurd in de garage bij ons. Dit staat trouwens aangegeven in de instructieboekjes.
Mocht je het dan toch voorhebben kan je de motor niet stilleggen op de normale manier. Enige mogelijkheid is de wagen in de hoogste versnelling zetten en de koppeling snel laten opkomen zodat hij stilvalt. Ik hoorde van mensen die dit tegenkwamen en volledig in paniek geraakten. Zelfs eentje duwde ooit z'n zakdoek in de uitlaat in de hoop dat de motor hierdoor stilvalt. Werkt natuurlijk niet.
Nadien wagen zeker niet opnieuw starten maar laten slepen naar garage. En heel duidelijk zeggen wat er gebeurde, anders word hij daar nog gestart om binnen te rijden.
Is beetje off topic in jouw geval, maar misschien heeft iemand hier ooit wat aan.
Ook valt het me op dat je een bijgeluid hoort. Zou er dan meer schade kunnen zijn dan enkel die cylinderkop? Is de motor oververhit geweest?
Wil nog even bijzeggen dat wanneer een dieselmotor op hol slaat en je niet tijdig ingrijpt, de motor volledig in de soep draait. Vooral 2.2 dCi en 1.9 dCi waren hier zeer gevoelig voor. Als je olie te snel bijvult kan hierdoor de motor reeds op hol slaan. Is enkele keren gebeurd in de garage bij ons. Dit staat trouwens aangegeven in de instructieboekjes.
Mocht je het dan toch voorhebben kan je de motor niet stilleggen op de normale manier. Enige mogelijkheid is de wagen in de hoogste versnelling zetten en de koppeling snel laten opkomen zodat hij stilvalt. Ik hoorde van mensen die dit tegenkwamen en volledig in paniek geraakten. Zelfs eentje duwde ooit z'n zakdoek in de uitlaat in de hoop dat de motor hierdoor stilvalt. Werkt natuurlijk niet.
Nadien wagen zeker niet opnieuw starten maar laten slepen naar garage. En heel duidelijk zeggen wat er gebeurde, anders word hij daar nog gestart om binnen te rijden.
Is beetje off topic in jouw geval, maar misschien heeft iemand hier ooit wat aan.
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 22 mei 2025 08:27
Deze motoren kunnen ook scheuren door overhitting, en dan praat je meteen over een ruilmotor..
Dit zie je pas als de kop eraf is meestal. Als ze toch moeten beginnen, kunnen ze de turbo heel goed beoordelen als de kop eraf is. Bij speling buiten toleranties vernieuwen/reviseren.
Dit zie je pas als de kop eraf is meestal. Als ze toch moeten beginnen, kunnen ze de turbo heel goed beoordelen als de kop eraf is. Bij speling buiten toleranties vernieuwen/reviseren.
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-