aanjager op hol
Forumregels
SVP geen nieuwe onderwerpen aanmaken in dit topic.
Reageren op onderwerpen die hier staan is natuurlijk prima mogelijk.
Dit forumonderdeel voor het tijdelijk plaatsen van onderwerpen gedurende opruiming van een reeds bestaand forumonderdeel, voor verdere bewerking of uitzoekwerk bijvoorbeeld.
In gebruik door de Admin en verhuist over het forum naar gelang herinrichting.
SVP geen nieuwe onderwerpen aanmaken in dit topic.
Reageren op onderwerpen die hier staan is natuurlijk prima mogelijk.
Dit forumonderdeel voor het tijdelijk plaatsen van onderwerpen gedurende opruiming van een reeds bestaand forumonderdeel, voor verdere bewerking of uitzoekwerk bijvoorbeeld.
In gebruik door de Admin en verhuist over het forum naar gelang herinrichting.
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 9
- Laatste bezoek: 14 okt 2024 13:31
aanjager op hol
Help,
Wie weet een op hol geslagen kachel aanjager is te verhelpen?
Het draait op maximale toeren en wat ik ook doe, ik krijg het niet zachter.
Marko
Wie weet een op hol geslagen kachel aanjager is te verhelpen?
Het draait op maximale toeren en wat ik ook doe, ik krijg het niet zachter.
Marko
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
nog wat extra info
Het gaat om de ventilator die spontaan constant op volle kracht blaast van mijn Scenic uit 2003.
Ik heb de accu eraf gehad zodat de computer reset, maar dat was niet de oplossing. Het blijft op volle toeren draaien.
Groeten,
Marko
Ik heb de accu eraf gehad zodat de computer reset, maar dat was niet de oplossing. Het blijft op volle toeren draaien.
Groeten,
Marko
Hide post links |
-
- repeating visitor
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 02 mei 2014 14:39
- Actief als: particulier
-
onderzoeken
Oke bedankt. Dat zal ik in het weekend gaan onderzoeken en mogelijk vervangen.
Resultaat koppel ik terug.
Resultaat koppel ik terug.
Hide post links |
-
waar zit de kachelweerstand
ik heb de kachelmoter eruit gehad maar geen weerstand gevonden. Waar zit de kachelweerstand?
Hide post links |
-
ventilator op volle kracht ondanks climate control minimaal
Misschien is het zinvol om nog te melden dat de ventilator constant op volle kracht blijft blazen. Ondanks dat ik het met de climate control zachter zet, dus het aantal streepjes minder maak. De ventilator gaat niet zachter blazen, wat ik ook met de climate control instel - handmatig, automatisch.
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Laatste bezoek: 23 mei 2025 18:28
Re: waar zit de kachelweerstand
De kachel weerstand bevindt zicht ergens achter het centrale paneel (radio, startknop, ventilatieroosters) en het dashboardkastje.Marko-scenic schreef:ik heb de kachelmoter eruit gehad maar geen weerstand gevonden. Waar zit de kachelweerstand?
Deze beiden moet je uitbouwen. Voor het centrale paneel eerst het paneeltje rond de pook lostrekken vanaf de voorkant en dan met twee boutjes het centrale paneel losmaken (wel eerst de radio eruit halen, denk aan de code!!!)
Dashboard kastje verwijderen gaat via 2 bouten achter paneeltje aan de rechterkant bij de passagiersdeur en linksonder het kastje achter een dopje (voetenruimte tegen middenconsole) en met drie bouten in het dashboardkastje aan de bovenzijde in het kastje. Je moet achter het paneeltje bij de deur ook de stekker van de airbag losmaken (haal hiervoor eerst de akku los!!!!!!!!!!!!)
Kachelweerstand is een beetje langwerpig met twee schroeven en een stekker, zie foto.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 18 mei 2011 19:30
Accu klemmen losgooien.
de + en - 1 minuut tegen elkaar houden (NIET OP DE ACCU MAAR VERWIJDERT.)
Computer gereset
wellicht doet ie het nu !
p.s ! ook een tip om storingen te verwijderen (lampjes en melding).
De registratie blijft er wel inzitten.
succes
de + en - 1 minuut tegen elkaar houden (NIET OP DE ACCU MAAR VERWIJDERT.)
Computer gereset

wellicht doet ie het nu !
p.s ! ook een tip om storingen te verwijderen (lampjes en melding).
De registratie blijft er wel inzitten.
succes
Hide post links |
-
proberen
Fijn, bedankt voor beide tips.
Ik ga eerst proberen de computer te resetten en dan volgend weekend op zoek naar de kachelweestand.
Ik ga eerst proberen de computer te resetten en dan volgend weekend op zoek naar de kachelweestand.
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Laatste bezoek: 25 mei 2025 08:14
Voor het demonteren van de kachelweerstand geldt:
-radio uitbouwen
-middenconsole rondom versnellingspook uitbouwen
-sierstuk rond kachelpaneel uitbouwen
-handschoenvakje uitbouwen ( bovenstaand is nodig omdat er 1 boutje van het handschoenvak achter het sierstuk van de kachel zit)
-dan zie je het plaatje van al gepost is--> voor het vervangen is het makkelijker de oude weerstand te demonteren en de kabels af te knippen en op de nieuwe weerstand vast te solderen. Anders moet namelijk het complete kachelhuis gedemonteerd worden en dat is een dagje werk. Wel de -pool van de accu losnemen voor de veiligheid.
-radio uitbouwen
-middenconsole rondom versnellingspook uitbouwen
-sierstuk rond kachelpaneel uitbouwen
-handschoenvakje uitbouwen ( bovenstaand is nodig omdat er 1 boutje van het handschoenvak achter het sierstuk van de kachel zit)
-dan zie je het plaatje van al gepost is--> voor het vervangen is het makkelijker de oude weerstand te demonteren en de kabels af te knippen en op de nieuwe weerstand vast te solderen. Anders moet namelijk het complete kachelhuis gedemonteerd worden en dat is een dagje werk. Wel de -pool van de accu losnemen voor de veiligheid.
Hide post links |
-
gelukt
Allemaal bedankt voor de hulp. Het is gelukt.
Het resetten heeft niet geholpen. Maar nadat ik de kachelweerstand heb ik vervangen met één van de sloop werkt het weer perfect.
Bedankt
Groeten,
Marko
Het resetten heeft niet geholpen. Maar nadat ik de kachelweerstand heb ik vervangen met één van de sloop werkt het weer perfect.
Bedankt
Groeten,
Marko
Hide post links |
-
Re: aanjager op hol - zelf gerepareerd
Nadat ik voor de zomervakantie van 2010 de kachelweerstand met één van de sloperij had vervangen was die na de zomervakantie weer stuk gegaan. Waarom weet ik niet. Ik had geen zin meer om nog een keer zoveel geldt uit te gaan geven als ik niet zeker weer dat een andere weer stuk gaat.
Maar met wat werk verzet te hebben doet alles het weer prima. Ik heb drie dingen gedaan.
1) De waterlekkage verholpen. Dat is een lapje verwijderen onder de motorkap. Soms raakt dat verstopt waardoor de bak overloopt zo de aanjagermotor in.
2) de motor gesmeerd. Het is even wat werk maar dan loopt het weer prima.
3) de elektronica van de kachelweerstand zelf gerepareerd. Ik heb een elektronica achtergrond en ooit in een technische dienst gewerkt voor reparatie van audio, tv en video. Ja zo lang geleden dat er nog video was. Na het defecte onderdeel te hebben vervangen draait de aanjager weer in alle standen goed.
Ik hoop dat anderen hier iets aan hebben want ik lees veel problemen over de kachelweerstand van de scenic.
De kachelweerstand is een Unix van Valeo F657165W. En volgens mij renault artikelnr: 7701207718
Maar met wat werk verzet te hebben doet alles het weer prima. Ik heb drie dingen gedaan.
1) De waterlekkage verholpen. Dat is een lapje verwijderen onder de motorkap. Soms raakt dat verstopt waardoor de bak overloopt zo de aanjagermotor in.
2) de motor gesmeerd. Het is even wat werk maar dan loopt het weer prima.
3) de elektronica van de kachelweerstand zelf gerepareerd. Ik heb een elektronica achtergrond en ooit in een technische dienst gewerkt voor reparatie van audio, tv en video. Ja zo lang geleden dat er nog video was. Na het defecte onderdeel te hebben vervangen draait de aanjager weer in alle standen goed.
Ik hoop dat anderen hier iets aan hebben want ik lees veel problemen over de kachelweerstand van de scenic.
De kachelweerstand is een Unix van Valeo F657165W. En volgens mij renault artikelnr: 7701207718
Hide post links |
-
- Net ingestapt
- Laatste bezoek: 06 sep 2011 11:12
Re: aanjager op hol - zelf gerepareerd
Beste Marko,
Ik heb een volgende situatie met mijn Grand Scenic 2004 1.5dci. De elektronica van de ventilator zit helemaal bovenin nabij de luchtinlaat en betreft een 4 lamellen AL koelelement. Hierop zit een powertor/fet op. Deze is bij mij stuk (twee pootjes geen weerstand) type N412AB. Ik heb eveneens een e-achtergrond. Kan je mij vertellen welke vervanger/type je hebt gebruikt?
Ik heb een volgende situatie met mijn Grand Scenic 2004 1.5dci. De elektronica van de ventilator zit helemaal bovenin nabij de luchtinlaat en betreft een 4 lamellen AL koelelement. Hierop zit een powertor/fet op. Deze is bij mij stuk (twee pootjes geen weerstand) type N412AB. Ik heb eveneens een e-achtergrond. Kan je mij vertellen welke vervanger/type je hebt gebruikt?
Laatst gewijzigd door Pleiades op 06 sep 2011 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Niet onnodig quoten aub, als u reageert op degene voor u graag op het knopje reageer klikken.
Reden: Niet onnodig quoten aub, als u reageert op degene voor u graag op het knopje reageer klikken.
Hide post links |
-
Re: aanjager op hol
Wat ik er in heb gezet is de STP80NF55-08, MOSFET, N, TO-220; Transistor Polarity:N
Of dat de juiste vervanger is voor de N412AB kan ik niet zeggen. Ik kan dat type niet op internet vinden.
Succes.
Of dat de juiste vervanger is voor de N412AB kan ik niet zeggen. Ik kan dat type niet op internet vinden.
Succes.
Hide post links |
-
- 2-hit-miracle
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 24 feb 2013 08:43
Beste Renault gebruikers,
Als ik zo lees dan is waarschijnlijk mijn kachelweerstand stuk. Ik heb een grand scenic van 2004.
Vandaag het display verwijderd maar zie daar achter niet mijn kachelweerstand.
Kan iemand mij helpen? Ik woon in rdam
Als ik zo lees dan is waarschijnlijk mijn kachelweerstand stuk. Ik heb een grand scenic van 2004.
Vandaag het display verwijderd maar zie daar achter niet mijn kachelweerstand.
Kan iemand mij helpen? Ik woon in rdam
Hide post links |
-
- 2-hit-miracle
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 24 feb 2013 08:43
Inmiddels een werkende kachel. Handschoenenkast eruit gehaald endan kan je het net zien helemaail boven in een hoek.
Een nieuwe gehaald voor 108 euro en vervangen. Het werkt nu hopelijk voor heel lang.
Binnen 2 uurtjes kan je het vervangen ook aldoe je het voor het eerst.
Mvg
Een nieuwe gehaald voor 108 euro en vervangen. Het werkt nu hopelijk voor heel lang.
Binnen 2 uurtjes kan je het vervangen ook aldoe je het voor het eerst.
Mvg
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut