trillen stuur
-
Topic author - lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 10 nov 2017 11:45
- Actief als: particulier
- Contacteer:
trillen stuur
Onze TW 1.2 uit 94' begint behoorlijk te trillen op het stuurhuis boven de 110.
Nu heb ik een speling waargenomen op het bovenste fusee, wat ik wil gaan vervangen.
Zou dit de oorzaak kunnen zijn?, of moet ik nog ergens anders naar kijken?
De auto trilt niet bij remmen, en trekt ook niet naar een bepaalde kant.
Lijkt mij dus echt in de stuurinrichting te zitten?
Nu heb ik een speling waargenomen op het bovenste fusee, wat ik wil gaan vervangen.
Zou dit de oorzaak kunnen zijn?, of moet ik nog ergens anders naar kijken?
De auto trilt niet bij remmen, en trekt ook niet naar een bepaalde kant.
Lijkt mij dus echt in de stuurinrichting te zitten?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 13 jul 2025 23:06
Re: trillen stuur
De twingo heeft alleen een fuseekogel aan de "onderkant" ,welke speling kan geven. Groter dan 1mm is afkeur voor de apk.
Als de stuurkogels/fuseekogels vrij zijn van speling zal ik de trilling zoeken in de balancering van de wielen of mogelijk in een aandrijfas.
Speling van een fusee kogel geeft over het algemeen geen trilling af in de auto
Als de stuurkogels/fuseekogels vrij zijn van speling zal ik de trilling zoeken in de balancering van de wielen of mogelijk in een aandrijfas.
Speling van een fusee kogel geeft over het algemeen geen trilling af in de auto

Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Even een aanvulling:
Speling van fusee kogels/stuurkogels hoort officieel gectroleerd te worden als de auto op zijn wielen staat ivm belasting.
Als je bedoelt met bovenste fusee speling aan de bovenkant van de veer, dus op het veerpootlager, dat is normaal als de wielen uithangen. Normaal als de auto op de wielen staat kan deze speling niet plaatsvinden ivm gewicht.
Succes.
Speling van fusee kogels/stuurkogels hoort officieel gectroleerd te worden als de auto op zijn wielen staat ivm belasting.
Als je bedoelt met bovenste fusee speling aan de bovenkant van de veer, dus op het veerpootlager, dat is normaal als de wielen uithangen. Normaal als de auto op de wielen staat kan deze speling niet plaatsvinden ivm gewicht.
Succes.
Hide post links |
-
Topic author - lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 10 nov 2017 11:45
- Contacteer:
Dank je mechanic, sorry ik bedoelde een lichte speling op de stuurkogel, maar ik kon mijn bericht niet meer wijzigen.
Zou dit het kunnen veroorzaken?
De wielen zijn al recent gebalanceerd omdat ik dacht dat het daar aan lag.
Ik bestel iig een setje stuurkogels en vervang deze maar, hopen dat het daar aan ligt.
Zou dit het kunnen veroorzaken?
De wielen zijn al recent gebalanceerd omdat ik dacht dat het daar aan lag.
Ik bestel iig een setje stuurkogels en vervang deze maar, hopen dat het daar aan ligt.
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Het is natuurlijk zoiezo van belang dat de stuurinrichting spelingsvrij is, dus het is goed de kogels te vernieuwen. Let hierbij wel goed op dat je de buitenste kogel op dezelfde manier terugzet als de oude. Doe je dit niet staat het stuur scheef en kan de auto scheeftrekken.
Dus advies is om voordat je de oude kogel los maakt de afstand van de contramoer tot een vast punt van de binnenste kogel op te meten en de nieuwe kogel op dezelfde wijze terug te monteren. Staat hierna het stuur toch scheef kun je de binnenste kogels in/uit draaien. Daarvoor geldt dat als het stuur naar links staat je de wielen naar links moet stellen om het stuur recht te zetten. Dat doe je dan dus om de linker stuurkogel in te draaien en de rechter uit te draaien. Staat het stuur naar rechts natuurlijk net andersom.
Als de trilling niet opgelost is zal er verder gekeken moeten worden naar de staat van de aandrijfassen en de gehele voortrein.
Dus advies is om voordat je de oude kogel los maakt de afstand van de contramoer tot een vast punt van de binnenste kogel op te meten en de nieuwe kogel op dezelfde wijze terug te monteren. Staat hierna het stuur toch scheef kun je de binnenste kogels in/uit draaien. Daarvoor geldt dat als het stuur naar links staat je de wielen naar links moet stellen om het stuur recht te zetten. Dat doe je dan dus om de linker stuurkogel in te draaien en de rechter uit te draaien. Staat het stuur naar rechts natuurlijk net andersom.
Als de trilling niet opgelost is zal er verder gekeken moeten worden naar de staat van de aandrijfassen en de gehele voortrein.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
En kontroleer meteen ook de binnenste stuurkogels die onder de stofhoes bij het stuurhuis zitten.
SUC6
SUC6
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut