Megane Carminat SD herstart bij kouder weer

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Luc001
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 jul 2011 13:27
Actief als: particulier

Megane Carminat SD herstart bij kouder weer

Bericht door Luc001 »

Hoi allemaal,

Ik heb een SD TomTom carminat en regelmatig herstart het systeem zomaar. Ik heb het vermoeden dat het echter gebeurt wanneer de buitentemperatuur wat kouder begint te worden. Gisterenochtend bijvoorbeeld was het 13 graden en op een stukje rijden van 25Km is het ding 9 keer herstart. Vanmorgen 15 graden en op hetzelfde stukje 4 keer. Wanneer het net iets warmer is buiten dan heb ik helemaal geen problemen. Ben al eens een keer bij de garage geweest maar dan moeten ze de auto weer hebben en volgens mij heb je er niks aan want het is niet echt reproduceerbaar, het lijkt echter aan de temperatuur te liggen.

Ik heb het forum afgezocht en wel prblemen met de BlueTooth gezien, ook waarschijnlijk temperatuur gerelateerd, maar niet het herstarten ervan. De auto is anderhalf jaar oud.

Iemand hiermee ervaringen ?

thanks ;)
Sinds 07-03-2017 Renault Kadjar TCE Bose Park Assist en Luminiere packs :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

johansat
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:35
Actief als: particulier

Re: Megane Carminat SD herstart bij kouder weer

Bericht door johansat »

Hallo Luc,

Ik heb een renault scenic III uit 2010 uitgerust met een SD tomtom carminat navigatie systeem met exact het zelfde probleem

Ik ben onlangs bij de dealer geweest, ze hebben daar de fabrieks instellingen geladen en zeiden dat hiermee het probleem opgelost was, dit heeft echter niets geholpen.

De auto is opnieuw bij de dealer en nu willen ze een SD update kaart van de renault nederland proberen.

Ikzelf heb het idee dat er een slechte soldeer c.q. contact op de processor print zit (zit boven het dashboard kastje) omdat het
probleem zich voordoet op moment dat het koud is.

Ik hoop dat het na de update opgelost is maar ik heb grote twijfels, gezien de auto nog in garantie zit, laat ik het eerst over aan
de dealer.

Wordt vervolgd....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Luc001
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 jul 2011 13:27
Actief als: particulier

Re: Megane Carminat SD herstart bij kouder weer

Bericht door Luc001 »

Hoi Johan,

Ik zag net je bericht binnen komen.

Ik heb het vermoeden dat mijn probleem is opgelost inmiddels.
Dit heeft echter wel wat voeten in aarde gehad.

Ik ben hiermee ook naar de dealer gegaan omdat ook ik nog steeds garantie op de auto heb.
Ze hebben er naar gekeken en onderzaocht of er misschien een slechte stekker of bedrading zou zijn.
Vervolgens hebben ze me een SD kaartje van de Benelux meegegeven om te testen WANT het kaartje dat ik gebruik is een zelf gekocht SD kaartje waarop ik heel Europa heb gekocht bij TomTom en dat zou niet compatible kunnen zijn. Ik zeg, ja prima gaan we testen echter het kaartje wat origineel bij de auto zat, ook een benelux kaartje, had dezelfde symptonen. Volgense dealer had het originele kaartje dus ook een verkeerd nummer wat dus niet compatible met de rekenunit zou zijn van de navigatie.
Het mocht natuurlijk allemaal niet helpen, ook met het kaartje van de dealer had ik dezelfde problemen van herstarten.
Ik begrijp overigens en neem het de dealer niet kwalijk dat dingen dien uitgesloten te zijn. In ider geval mocht mijn dealer van de importeur een garantie aanvraag indienen om de gehele navigatie unit te vervangen.
Na een week of dire kreeg ik een telefoontje dat het binnen was en de unit vervangen zou een uurtje ofzo kosten inclusief het installeren van de software (wat kennelijk appart dient te gebeuren, het is geen plug en play). Dit liep eventjes iets anders af want toen ik de afspraak had om de unit te vervangen was het computernetwerk stuk bij de dealer en kon dus geen software geladen worden. Geen probleem, de dag erop terug om de software te laden en dit was in een half uurtje gebeurd.

Maar nu !!!! Mijn Europa kaartje en het originele Benelux kaartje van mezelf deden het niet meer !!!
Ik dacht het zal wel even een update nodig hebben via TomTom Home maar daar kwam ik bedrogen mee uit zeg. Ik heb drie uur met een support medewerker aan de telefoon gezeten van TomTom. Die heeft het uiteindelijk wel voor elkaar gekregen trouwens en heeft erg zijn best gedaan voor me.

Er zijn een paar dingen die ik je wil meegeven indien er bij jou ook een nieuwe unit gezet word.
Volgens de medewerker van TomTom had de dealer me een vervangende (werkende) kaartje moeten meegeven. (onruilen van de originele).
Ook is het zo dat wanneer je je orignele kaartje of je eigen kaartje 1 keer in de unit hebt gestopt en vervolgens in je computer om verbinding te maken met TomTom Home herkent TomTom Home dit kaartje niet meer als een aangesloten navigatie systeem. En dit komt omdat er ergens het serienummer van de unit in je auto gebrand word op het kaartje terwijl jou Home account dat serienummer helemaal niet geregistreerd heeft staan. (Vraag dus ook bij de dealer om het serienummer vna de nieuwe unit)
Er is ook nog zoiets als SDHC en SD kaartjes. Er zijn dus units die niet compatible zijn met SDHC kaartjes. Dat is een probleem omdat wanneer je Europa als kaart wil hebben je minimaal een 4Gb kaartje moet hebben en die zijn alleen als SDHC te verkrijgen. (ik heb overigens een 4Gb SDHC Class4 kaartje en de nieuwe unit kan daar kennelijk wel mee om)
Als je een nieuwe unit krijgt zal je niet zonder hulp van Support TomTom gaan kunnen ben ik bang. We hebben mijn kaartje wel 5 keer geformateerd en opnieuw in de auto geinnitialisseerd voordat we het voor elkaar kregen om het nieuwe serienummer van de unit geregistreerd te krijgen op mijn Home account. (het innitialiseren was ook nog even problematisch overigens, het moet echt in bepaalde stappen gebeueren en NOG BELANGRIJKER de auto MOET gestart zijn, je moet echt een lopende motor hebben anders gaat het niet)

Het heeft me een zaterdagmiddag bezig gehouden maar uiteindelijk is het wel prima voor elkaar nu. Ik heb geen probleem meer met spontaan herstarten, ik heb een gloednieuwe unit en deze werkt beter en is mooier van display.
Sinds 07-03-2017 Renault Kadjar TCE Bose Park Assist en Luminiere packs :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

johansat
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:35
Actief als: particulier

Re: Megane Carminat SD herstart bij kouder weer

Bericht door johansat »

Hoi Luc,

Bedankt voor je snelle en vooral uitgebreide reactie.
Ik heb vanmiddag mijn auto bij de dealer opgehaald, ik had hen twee dagen terug voor reparatie bij hun aangeboden.
Ze hadden contact gehad met de importeur en het schijnt dat wij niet de enigen zijn, het betreft problemen met opstarten rebooten onder het rijden, diverse keren een zandloper in beeld, en dit vooral bij lage temperaturen en korte afstanden.

Bij mij was het probleem echter zo groot dat het systeem helemaal niet meer opstart, zelfs zonder SD kaart, ik kreeg een geel scherm met een afbeelding van een PC met op het scherm TOMTOM home en een SD kaart, en kon de navigatie zelfs niet meer uitzetten, en de usb MP3 speler gaf een zacht en vervormd geluid.

Maar goed ik heb nog even met de dealer gesproken, deze had dit ook nog niet eerder meegemaakt, de importeur had hun vandaag een SD reset/update kaart toegezonden, ze hebben mijn systeem hiermee opgestart, en zo waar alles doet het weer.
Ik was zelf ook verrast ik had echt verwacht dat het aan de hardware i.p.v. de software zou liggen.
Toen ik vanmiddag naar huis reed bleef het systeem correct werken.
De reset/update kaart heb ik niet meegekregen dus ik weet niet wat er nu precies gebeurt is, het zou zo maar kunnen dat de complete NAVCORE 8.422 er opnieuw is opgezet of dat het systeem softwarematig is hersteld of opgeruimd.

Dus mensen met het zelfde probleem kunnen het systeem op deze wijze dus laten herstellen.
Ik ga het de komende week testen als probleem voorgoed over is.

Wordt vervolgd

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

johansat
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:35
Actief als: particulier

Re: Megane Carminat SD herstart bij kouder weer

Bericht door johansat »

Update:

Inmiddels 4 maanden verder, het systeem heeft tot vorige week probleemloos gewerkt.
Echter het probleem doet zich opnieuw voor, het systeem zit in een soort "loop" ik krijg steeds een zandloper in beeld, en sinds gisteren blijft het beeld zwart.
Deze week wordt er door de dealer opnieuw naar gekeken, ik denk dat er nu ook een nieuwe unit in komt.
Ik hoop dat dit nog onder de garantie valt gezien de auto inmiddels 27 maanden oud is, maar de klacht eigenlijk al binnen de garantie is opgetreden.
Wordt vervolgd.

Johan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

bobsel
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 mar 2012 09:45
Actief als: particulier

Re: Megane Carminat SD herstart bij kouder weer

Bericht door bobsel »

mhhhh heb sinds 3 dgn een Renault Grande Scenic met een Carminat TomTom navi met exact hetzelfde probleem.
Hij blijft maar in de herstart loop zitten. Dit was bij de aflevering ook al, echter toen hebben ze het weten te herstellen door te " resetten" hij heeft het toen 2 dgn gedaan en nu sinds vanochtend zit hij weer in de hesrtart loop.

Vandaag dealer bellen, overigens heb ik niet het idee dat het software matig is... als ik het (europa) kaartje verwijder blijft het systeem zich ook herstarten... (zonder SD kaart erin)

wordt vervolgd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

johansat
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:35
Actief als: particulier

Re: Megane Carminat SD herstart bij kouder weer

Bericht door johansat »

Hallo bob,

Ik zag je bericht voorbij komen, ik heb inmiddels een nieuw navigatie systeem
Drie maanden na de reparatie had ik weer hetzelfde probleem, de auto was toe net uit de garantie het systeem bleef maar herstarten en deed het op een gegeven moment helemaal niet meer.
Gelukkig is de garage er in geslaagd dit wel onder garantie te herstellen, renault nederland wilde in de eerste instantie maar 60 % vergoeden gezien de reparatie ruim € 800,= bedroeg, was dit een aanzienlijk bedrag en omdat het probleem ook al in de garantie periode optrad, en het niet afdoende hersteld was, was ik ook niet van plan hier ook maar een euro voor te betalen

Ik heb nu een caminat live systeem en ben hier zeer tevreden over, ik zou je aanraden het systeem zo spoedig mogelijk te laten vervangen want het is wel degelijk een hardware probleem, en waarschijnlijk zal het wel onder de garantie vallen

succes, Johan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

bobsel
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 mar 2012 09:45
Actief als: particulier

Re: Megane Carminat SD herstart bij kouder weer

Bericht door bobsel »

ik heb het er over gehad met een dealer, maar ik moet eerst dossier opbouwen, dus het moet een paar keer voorkomen en de dealer moet het zien...
Gelukkig is het nu na de laatste re-set niet meer voorgekomen en rij ik al een week probleemloos

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

master2009
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 1
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 okt 2014 12:18
Actief als: particulier

Re: Megane Carminat SD herstart bij kouder weer

Bericht door master2009 »

Ik rijd in een master van 2009, ook koude opstartproblemen met carimat.. valt niet meer onder de garantie. Wel geluiden van renault dealers dat ze dit probleem niet herkennen. advies plaats een nieuwe carimat. €€€€. andere oplossingen hadden ze niet.
dus.....
Oude radio geplaatst en een klokje voor de tijd, een kaart gekocht en een losse navigatie van Action.
Gaat prima.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht