Stotteren koude TCe 130 motor

Zit het onder de motorkap en is het niet elektrisch ? Dan is dit de juiste rubriek
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
mgbauwens
1-hit-wonder
1-hit-wonder
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jul 2010 20:19
Actief als: particulier

Stotteren koude TCe 130 motor

Bericht door mgbauwens »

Een maand na aflevering van mijn nieuwe GS, voorzien van de nieuwe TCe 130 motor begon de motor na de koude start de eerste km('s) te stotteren. De auto had toen bijna 3000km gereden.
Het stotteren is voelbaar op constante snelheid in alle versnellingen zo rond 2000 omw/min. Iets gasgeven of terug nemen verhelpt het probleem om echter bij contante snelheid weer tevoorschijn te komen. De ene keer is het erger dan de ander keer en soms is het helemaal niet aanwezig.
Bij een warme start of als de buitentemperatuiur boven 22 gr ligt doet het probleem zich niet voor.
Na een paar km is het probleem verdwenen en rijdt de auto verder goed.
Reeds 2 keer bij de dealer geweest echter die kunnen niets vinden. Er is ook geen software update beschikbaar.
Heb op een Duits forum de klacht ook kunnen vinden, zie[url] http://m3.meganeboard.de/viewtopic.php?f=27&t=8213
Wie herkent het probleem? Ik ben benieuwd en denk dat ik niet de enige ben. Ik hoor het graag.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



sammie
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 1
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 nov 2010 12:25
Actief als: particulier

Re: Stotteren koude TCe 130 motor

Bericht door sammie »

hoi,

ik herken het probleem, bij mij is het verholpen door andere benzine te tanken en dan wel de duurdere benzine zoals excellium, of v power etc etc..

succes

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

henk van hoek
1-hit-wonder
1-hit-wonder
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 feb 2011 23:11
Actief als: particulier

Re: Stotteren koude TCe 130 motor

Bericht door henk van hoek »

Sorry voor mijn late reactie. Maar nu pas Renault forum ontdekt. (2 febr. 2010)
IK heb vandaag een brief gezonden naar Renault Nederland.
Mijn Renault Megane 130 Tce loopt vanaf het begin niet goed. Als ik met koude motor vertrek naar mijn werk, rit van ca. 5 km. Dan begint de motor na ca. 1,5 a 2 km te stotteren. Versnelling maakt niet uit. Bij een langere rit gaat het wel over, maar het is toch heel storend.
Van alle autos (25 stuks) die ik tot nu toe heb gehad, van vw kever tot Renault Espace, heb ik dit nog nooit meegemaakt.
De auto is afgelopen jaar drie keer terug geweest naar Arend Den Bosch. Drie maal nagekeken. Het advies van Renault Nederland kwam niet verder dan advies tanken met octane 98. Dat heeft de monteur gedaan, auto mee naar Tilburg, maar het stotteren bleef.

Mijn mening: Renault verkoopt een produkt dat niet voldoet. Hoe lost Renault dit op?

De afgelopen tijd heb ik ook rijders van dezelfde auto en type gesproken, die nergens last van hebben. Dus er moeten ook goede expl. rondrijden.
Ik wacht tot 15 april 2011 af, anders zoek ik publiciteit via Autoweek - Autovisie - Krant etc. etc.

Ik hoor graag of andere bezitters oplossingen of tips hebben.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Stotteren koude TCe 130 motor

Bericht door WillemS »

Veelal komen deze problemen door de strenge milieu-eisen, waardoor sommige motoren in de opwarmfase niet goed rond meer lopen, dit zal alleen nog maar erger worden nu we in de gewone benzine 10% bio ethanol bijgemengd krijgen.
De voorlopig enige plossing is een brandstof te tanken die beter/gelijkmatiger/sneller ontbrand. Zoals de V-power of exellium b.v. Een softwarematige oplossing zou ook nog kunnen. Je kunt ook de wagen in de opwarmfase wat meer "op z'n donder" kunnen geven ipv dat "moderne rijden".

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pleiades
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2668
Lid geworden op: 08 jun 2008 19:05
Actief als: particulier

Re: Stotteren koude TCe 130 motor

Bericht door Pleiades »

Ik heb een keer een stotterende auto meegenomen naar Duitsland, na een stukje 200 kmh en flink doorrijden was het voorbij.
2000 Renault Laguna 1.6 16v RXI ~ 2010-2012 ~
2006 Renault Mégane RS 225 ~ 2012-2014 ~
2006 Renault Mégane CC 2.0 Exception ~ 2014-2015 ~
2018 Renault Clio Limited TCe90 ~ 2018-2021 ~
2021 Renault Arkana Hybrid R.S. Line ~ 2021-Heden ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Stotteren koude TCe 130 motor

Bericht door WillemS »

Heb je daar ook de 100 octaan getankt? Je merkt het verschil ogenblikkelijk.
Wij hier met dat moderne rijden, spekken de garagebedrijven, vervuiling bij de vleet.
Als we hier tempo 130 krijgen gaat het al een stuk beter :dance:
De direkt ingespoten diesels van Renault waren hier een drama, terwijl in Duitsland en Frankrijk ze zonder problemen functioneren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pleiades
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2668
Lid geworden op: 08 jun 2008 19:05
Actief als: particulier

Re: Stotteren koude TCe 130 motor

Bericht door Pleiades »

Toen kon je nog BP Ultimate 102 krijgen. Was geweldig spul :thumb: (of het was Shell V-power 100, ik weet het niet meer :lol: )
2000 Renault Laguna 1.6 16v RXI ~ 2010-2012 ~
2006 Renault Mégane RS 225 ~ 2012-2014 ~
2006 Renault Mégane CC 2.0 Exception ~ 2014-2015 ~
2018 Renault Clio Limited TCe90 ~ 2018-2021 ~
2021 Renault Arkana Hybrid R.S. Line ~ 2021-Heden ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

konrad
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 apr 2011 14:03
Actief als: particulier

Re: Stotteren koude TCe 130 motor

Bericht door konrad »

Hallo,
Ik ben sinds vandaag forumlid. Mijn GS van augustus 2009 heeft hetzelfde probleem. Het tanken van hoogwaardige brandstof hielp niet. Mijn dealer, Arend Motors Oss, heeft er alles aan gedaan de oorzaak te vinden. Tevergeefs. De verklaring van de importeur voor het stotteren en inhouden is uiteindelijk het moeten voldoen aan de zware Europesche emissie-eisen. De aanbevolen remedie: meer gas geven! Renault Frankrijk is overigens niet van plan de software van het motormanagement voor dit probleem aan te passen.
Voor mij is een stotterende en inhoudende motor onacceptabel. Ik heb daarom noodgedwongen met GS 1.4 TCe 130 ingeruild voor een GS 2.0 16V CVT Dynamique (met opties). Mijn dealer deed mij, gelet op de omstandigheden, een uitstekend inruilaanbod. Mijn nieuwe GS is geleverd op 14 maart jl. en voldoet tot nu toe prima.
Renault Dauphine R1094, Scenic II 2.0 aut, Grand Scenic III 1.4, Grand Scenic III 2.0 cvt, KADJAR TCE 130 EDC BOSE, easy life pack, pack lumière en trekhaak, gris titanium kpn

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Mello Yello
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 1
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 mei 2010 23:22

Re: Stotteren koude TCe 130 motor

Bericht door Mello Yello »

Ik heb hetzelfde probleem, echter is dit pas na 45.000 kilometer op komen zetten. Nu kan je sinds kort bij ZIP tuning je motor laten chiptunen, iets van 165 pk en een Koppel van 240 nm. Kan dit de oplossing zijn voor het probleem, of staat dit los hiervan ? Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben ?

Ik hoor het graag,

Rob

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

renaultmonteur
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 93
Lid geworden op: 26 nov 2010 21:11
Actief als: professional

Re: Stotteren koude TCe 130 motor

Bericht door renaultmonteur »

mello.


laat de bougies maar vervangen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

advanloon
1-hit-wonder
1-hit-wonder
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 aug 2011 20:41
Actief als: particulier

Re: Stotteren koude TCe 130 motor

Bericht door advanloon »

Hallo,

Ik heb sinds januri 2011 een nieuwe Megane Estate TCE130 Dynamique en de eerste 8000 kilometer probleemloos gereden. Daarna zijn bij mij ook de problemen begonnen: het stotteren van de motor en al mijn portieren begonnen te kraken.
De auto is vandaag bij de garage (Indumij Oosterhout) geweest en aan het stotteren kan men niets doen, dit is bij deze omstandigheden normaal volgens Renault Nederland (voertuig voldoet aan de productspecificatie). Wat betreft de portieren, deze hebben ze ingespoten met siliconenspray (heel de auto zit onder de siliconenspray zowel binnen als buiten). Dit zal het probleem inderdaad tijdelijk oplossen. Ik ben het dus niet eens met de gang van zaken, ik neem aan dat jullie dat ook niet zijn en vraag me dan ook af wat anderen voor stappen ondernomen hebben en wat het resultaat is. Het lijkt mij namelijk dat we een ondeugdelijk product hebben gekocht dat niet aan de eisen volgens het consumentenrecht voldoet. Ik ben dus van plan om verder stappen te ondernemen.

Graag hoor ik ervaringen van anderen.

Ad.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Scenic3
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 2
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 feb 2011 13:43
Actief als: particulier

Re: Stotteren koude TCe 130 motor

Bericht door Scenic3 »

Hallo.

Ik heb een scenic 3 TCE 130 gekocht in januari 2010, aangezien ik niet zoveel km rijd is het stotteren bij een koude motor ± na 1 1/2 jaar bij mij begonnen, ik had toen zo'n 9000 km gereden.
Ben hiermee ook naar de daeler terug geweest en deze konden niets vinden, kreeg het advies mee dat dit innerent was aan deze type motoren en dat ik hiermee zou moeten leren leven.
Daar was ik het natuurlijk geheel niet mee eens en heb toen ook een mail gestuurd naar renault nederland, krijg van hen een brief terug na een paar keer aandringen dat ik een schriftelijk antwoord wilde hebben dat dit vanwegen de strenge milieu eisen niet verholpen kan worden.
Dit is ons niet verteld toe we de auto gingen kopen, er is toen geen woord over gerept dat de auto weleens zou kunnen gaan stotteren omdat dit een eigenschap is van deze TCe 130 motoren.
Je gaat tenslotte geen 1000 euro meer betalen voor een auto met dit type motor omdat die dan zo lekker stotterend loopt als deze koud is, en aangezien wij vrij regelmatig korte ritjes maken komt dit erg vaak voor.
Mijn daeler had mijn brief ook gekregen via renault nederland en heeft toen kontact met mij gezocht en voorgesteld om de bougies te vervangen, deze zij dat ze dat bij een andere klant ook hadden gedaan en daar geen klachten meer over hebben gehoord.
Vorige week terug geweest en nu maar weer afwachten, lijkt tot nu toe wel een verbetering.
Vind wel dat de oude bougies snel versleten zijn, al na 12000 km.
Ik zou wel graag willen weten wat de mogelijkheden zijn voor mij als het fenomeen wel blijft bestaan, ik zie de komende wintertijd met vrees tegemoet.

Mvg.
Scenic3

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hema
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 427
Lid geworden op: 20 nov 2006 23:56
Actief als: particulier
Locatie: Gelderland

Re: Stotteren koude TCe 130 motor

Bericht door Hema »

De kans is groot dat de bougies niet versleten waren, maar niet passen bij het dagelijks gebruik. De bougies hebben een warmtegraad die passend moet zijn voor alle gebruiks omstandigheden. Het is een soort bedrijfstemperatuur voor de bougies. Bij de goed temperatuur blijven ze schoon, maar smelten ze niet. Belast je de motor maar weinig, kan het gebeuren dat de bougies niet warm genoeg worden en vervuilen, met inhouden als gevolg.
Mogelijk is er nu een ander type bougie geplaatst, waardoor de bougies schoner blijven.
Scénic III dCi 130 Privilege, Brun Moka

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd7852

Re: Stotteren koude TCe 130 motor

Bericht door Verwijderd7852 »

Zelf ook een soort van "gestotter" gehad met de Espace, toen zat er vocht op de bougies. :shock:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Stotteren koude TCe 130 motor

Bericht door WillemS »

Ja, weer dat moderne rijden van ons. :mrgreen:
Motor komt niet voldoende snel op temperatuur en de gasstromen zijn zodanig dat de motor bij een paar duizend km zo rijden al vervuild is.
Je zult toch tegenwoordig regelmatig een stuk op een 130 km weg moeten gaan rijden met de hele familie in je wagen om de motor voldoende te belasten om de boel inwendig schoon te branden.
SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Scenic3
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 2
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 feb 2011 13:43
Actief als: particulier

Re: Stotteren koude TCe 130 motor

Bericht door Scenic3 »

Update van mijn probleem.

Na het vervangen van de bougie's een lichte verbetering gehad, maar nu het wat kouder en vochtiger wordt komt het zelfde probleem weer terug.
Ik heb ergens op een andere side gelezen dat er sinds 01-11-2011 een software update voor deze motoren beschikbaar zou zijn, dit zou uitgevoerd zijn bij een megane bij garage bedrijf Arend in Den Bosch.
Heeft iemand hier al meer over gelezen of gehoord?
Zou in iedergeval betekenen dat de klachten omtrend deze motoren toch serieus worden genomen.
Ik ga in hierover contact opmemen met mijn dealer of dit voor mij ook een oplossing kan zijn.
Ik houd jullie hiervan op de hoogte.

Mvg.
Scenic3.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Berichten: 16032
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Stotteren koude TCe 130 motor

Bericht door mechanic »

Klachten worden altijd serieus genomen, alleen kunnen dealers als alle punten gecontroleerd zijn niks bijzonders opleveren niks meer doen. Ook zei moeten wachten op contact van Renault Nederland welke weer contact krijgt uit frankrijk waar ze bezig zijn problemen op te lossen. Als er een update is, kan elke dealer deze uitvoeren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

ro03
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 2
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 feb 2012 17:15
Actief als: particulier

Re: Stotteren koude TCe 130 motor

Bericht door ro03 »

Ook ik heb helaas last van dit probleem.
Ben inmiddels voor de 4e keer terug geweest bij de garage.
Aanstaande dinsdag weer een afspraak om de auto te testen en te zoeken naar een oplossing (die er niet is) aangezien Renault dit in hun klachtenlijst heeft staan.
Tanken van duurdere benzine is geen oplossing als je het mij vraagt, volgens het boekje moet de auto met normale benzine goed functioneren.
Zie dat er mensen zijn die een mooi inruilaanbod hebben gekregen, ben bang dat het bij mij ook zover gaat komen.
Koop namelijk geen auto die stotterend en hikkend over de weg rijd.
Dan maar naar de GT TCE180? Of zijn hier ook al problemen bij gemeld...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Stotteren koude TCe 130 motor

Bericht door WillemS »

De oorzaak van het stotteren is denk ik gevolg van de strenge milieu-eisen waardoor de motor onder bepaalde omstandigheden hier in Nederland slecht voldoet. Uit alle verhalen blijkt dat de wagen eerst wel goed rijd maar na een bepaald aantal km's gaat haperen. Dit duidt op vervuiling/aanslag door de gebruiksomstandigheden(filés/stad/moderne rijden b.v.). In Frankrijk hebben ze er veel minder last van daar kan je nog gewoon doorrijden en wordt er meer gas gegeven :lol:
Je zou de vervuiling tegen kunnen gaan door een kombinatie van betere brandstof en bougies met een groter warmtebereik van een ander merk te monteren, en daarnaast wellicht een reiniger in de brandstof te kieperen(niet te vaak want dat vind de kat niet leuk).
Software aanpassen zal lastig worden ivm type goedkeuring en konstruktie vd motor.
SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

ro03
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 2
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 feb 2012 17:15
Actief als: particulier

Re: Stotteren koude TCe 130 motor

Bericht door ro03 »

Ik heb een klacht ingediend bij Renault Nederland omdat ik het niet eens ben met de oplossing (die er niet is) en dat dit volgens de productie en milieu eis (normaal) is.

Echter ben ik het niet eens dat een auto hoort te stotteren bij normale condities.
Auto is 1 dag bij Renault geweest om het een en ander te controleren en deze constantere inderdaad het probleem.

Nu ben ik aan het kijken naar de Renault Megané Coupe TCe 180 GT die dit probleem niet heeft.
Echter wil Renault Nederland geen compensatie bieden.

Voor iedereen die hinder ondervindt van dit probleem is aan te raden om verdere stappen te ondernemen die hier haarfijn worden uitgelegd: http://www.anwb.nl/rechtshulp,/koop-en- ... nkoop.html .

Mocht Renault Nederland geen nette en degelijke oplossing bieden omtrent het inruilen of oplossen van het probleem zal ik juridische stappen ondernemen.

Heeft iemand van jullie al stappen ondernomen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

gwessels
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 2
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 mei 2011 14:15
Actief als: particulier

Re: Stotteren koude TCe 130 motor

Bericht door gwessels »

Hoi,

Als ik zo deze verhalen lees, kan ik mij hier ook bij aansluiten. Ik heb een Laguna Grand Tour uit 2004 met benzine motor. Een aantal weken terug begon de dat stotterend lopen bij mijn auto ook opeens. Bij koude motor was het niet normaal te noemen. Zo af en toe sprong het lampje van de motormanagement ook aan(althans, knipperen).
Naar de garage geweest, uitgelezen. Conclusie was: overslag van een cilinder. Kon van alles wezen. Van bobine tot dynamo, spanningsregelaar, noem maar op.
De garagehouder heeft de auto gereset en zei dat ik het maar eens een tijdje weer moest proberen. Helaas, na 1,5 week begon het weer.
Weer naar de garage met de auto, uitgelezen en het was weer een cilinderfout. Het systeem gaf een injectiefout aan op cilinder 2.
Toen gaf ik aan of een grote beurt nodig was. Historie van de auto nagekeken en jawel, dacht ik, 70.000 km terug de laatste grote beurt gehad, voordat ik deze auto gekocht had.
Afspraak gemaakt, grote beurt voor de auto gehad en daarna kreeg ik het idee dat het over was. Helaas een paar dagen later speelde zich hetzelfde drama van voor af aan weer af.
Toch hier en daar eens rondgevraagd, en kreeg een tip om de gasklephuis is na te laten kijken.
Hoe denken jullie hierover. Kan dat hier iets mee te maken hebben?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Willem-twingo
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 okt 2013 03:59
Actief als: particulier

Re: Stotteren koude TCe 130 motor

Bericht door Willem-twingo »

Met mijn Megane 1.4 tce 130 ervaarde ik ook tevens het zelfde probleem.
oplossing bij mij was bij koude motor gewoon doortrekken naar tussen de 2.5 a 3.000 toeren.
Verder tank ik standaard 98 zit misschien tussen de oren volgens vele maar merk persoonlijk dat het helpt. aangezien wij het heerlijke 100% octaan niet hebben zoals in duitsland.

bij warme motor!
Verder soms ook wel is tot boven in het toerenbereik trekken. en soms een eindje 4 a 5000 toeren draaien bij normale snelheid. bijvoorbeeld op de cruise hoge snelheid lage versnelling.

Tot nog toe no problemo meer.

wat ook helpt is volgas tot! kickdown 2.5 doorschakelen dan zo verder. dan leert de computer zich aan te passen.
wat blijkt onderin bloedsnel geworden... verder ben ik een normale kalme rijder maar je merkt meer pit onderin.

Dit ook gedaan met mn oude automaat/met manuel. megane 2 1.6 16v volgas tot! kickdown en doorschakelen bij 2.5 toeren. toen schakelde hij gewoon door ondanks dat ik hem iets dieper indrukte bij 2.5 toeren. heerlijk hij ging niet zo snel meer hoger in toeren.
zo een even rijden en hij word bloedsnel onderin!. de computer past zich aan aan je rijstijl.

misschien dat dat ook heeft geholpen bij mij bovenstaand probleem.

groetjes Willem
Autos die ik al versleten heb.

Van een Seat cordoba SXE naar
Renault clio 2 fase 3. Dan naar een
Renault Mégane 2 hatchback. Dan naar een
Renault Mégane 3 hatchback. Dan naar een
Renault Grand Scenic 3.
En dan naar een Renault Twingo 3.
Waar ik nu met veel plezier in rij!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

gwessels
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 2
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 mei 2011 14:15
Actief als: particulier

Re: Stotteren koude TCe 130 motor

Bericht door gwessels »

Inmiddels is het al weer 1,5 jaar geleden dat ik mijn laatste reactie heb geplaatst met de mankement aan onze auto. Ik kan weer met een gerust hart autorijden. Wat bleek het allemaal achteraf te zijn? Een lekke oliekeerring op de 3e zuiger. We zaten zuidelijk in Kroatië op vakantie toen de ellende begon. Een reis van ruim 1600km! achter de rug en dat zonder problemen. Besloten in ieder geval daar maar de auto is te laten uitlezen bij de Renault dealer. Na zo'n drie kwartier wachten komt de monteur bij ons vertellen dat het probleem in de motor zit. Alle elektronica was nagekeken en zelfs de verstuivers op de cilinders waren getest en goed. Tja, toen was het een keuze maken. Wel of niet repareren. Het enige grote voordeel voor ons was dat het uurloon aanzienlijk lager was dan in Nederland. Dan sta je nog voor een keuze of je het hen toevertrouwd. Na wikken en wegen toch maar gezegd dat het gerepareerd mocht worden.
En wat blijkt, na een kleine week nadat alle onderdelen eerst waren besteld zoals zuigerveren, ringen en lagers belde de verkoper van de Renault dealer ons netjes op met de verheugde mededeling dat onze auto weer piepfijn in orde was.
Je gelooft het niet maar naast het feit dat alles weer draaide als een zonnetje hadden ze ook nog netjes het motorblok helemaal schoongemaakt. Top service! Dat zou een renault dealer hier niet aan kunnen tippen.
Sindsdien rijden wij weer met een vertrouwd gevoel in onze Laguna rond!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Willem-twingo
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 okt 2013 03:59
Actief als: particulier

Re: Stotteren koude TCe 130 motor

Bericht door Willem-twingo »

hartstikke mooi! nog veel rijbplezier gewenst!!!!
Autos die ik al versleten heb.

Van een Seat cordoba SXE naar
Renault clio 2 fase 3. Dan naar een
Renault Mégane 2 hatchback. Dan naar een
Renault Mégane 3 hatchback. Dan naar een
Renault Grand Scenic 3.
En dan naar een Renault Twingo 3.
Waar ik nu met veel plezier in rij!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Kata
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 520
Lid geworden op: 30 apr 2013 19:39
Actief als: particulier

Re: Stotteren koude TCe 130 motor

Bericht door Kata »

Goed dat het opgelost geraakt is.



Dus eerstvolgende keer dat mijn wagen begint te stotteren rij ik naar Kroatië! ;-)
A310 V6 2.7L.
Renault trafic 2.1L. D
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type III 1.6 dCi
Grand Scenic Type IV dCi 150 EDC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Daan Renault
1-hit-wonder
1-hit-wonder
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 jun 2014 09:04
Actief als: particulier

Re: Stotteren koude TCe 130 motor

Bericht door Daan Renault »

Graag wil ik dit onderwerp weer eens nieuw leven inblazen. Ik heb een renault grand scenic 3, een van de eerste van het nieuwe model. Inmiddels staat de km teller op 70.000. Ik heb al enige tijd last van een stotterende motor met name als deze koud is. Ik ben benzine gaan tanken met een octaan gehalte van 98. Hiermee is het probleem opgelost, de motor loopt echt beter op en is ook zuiniger. Naast het feit dat het dure benzine is, is 98 steeds slechter te verkrijgen. Het zuiniger lopen weegt overigens niet op tegen de prijs die je betaald per liter. Ik heb het forum doorgelezen, maar kom nog niet echt een goede oplossing tegen. Behalve de auto te laten chiptunen, maar ook dit is niet echt een goedkope oplossing. De dealer zegt dat hij het probleem niet kent en zegt dat het probleem zit in de software omdat 'ze' aan allerlei milieu eisen moeten voldoen. tegenstrijdig antwoord dus. Graag hoor ik of er inmiddels al andere oplossingen voor zijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



DaanRenault
1-hit-wonder
1-hit-wonder
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jan 2015 15:08
Actief als: particulier

Re: Stotteren koude TCe 130 motor

Bericht door DaanRenault »

Ik heb een Renault scenic 3 uit 2009. Er zit een 130pk 1.4tce motor in. Deze stottert bij een koude start en vooral bij gelijke snelheid op bv kruiscontrole. ik heb 98octaan gehalte getankt, blijft stotteren. in de zomer 3000km gereden, vooral snelweg urenlang 140km/uur. En met een koude start nog steeds stotteren. Ik weet dat het een bekend probleem is bij renault. Zij bieden geen oplossing. Ik vroeg me af of er reeds andere ontwikkelingen zijn om dit probleem op te lossen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht