Bouwjaar : 1992 _
Brandstof : benzine_
Hoi!
Na een tijdje een R25 te hebben gereden ben ik nu, zij het noodgedwongen (ongeval), overgeschakeld op een R21.
Deze heb ik op de kop kunnen tikken voor 800 euro , met blanco keuring n 178.000 km op de teller !!! Het mag dan ook geen wonder heten dat deze wagen toch enkele verborgen gebreken heeft die mijn inziens wel gemakkelijk op te lossen moeten zijn...
ten eerste :
dit is een luxe-probleem maar deze tijd van het jaar toch vervelend : de kachel! De aanjager werkt naar behoren , de knoppen functioneren op het eerste zicht ook, en er is circulatie want zowel de aan- als afvoerbuizen worden warm. Ik heb deze al eens "gemasseerd" om te kijken of er smurrie in het koelwater kwam maar dit blijft perfect helder. Vorig jaar is de radiator vooraan vervangen dus ik dacht : "mss niet goed ontlucht" dit blijkt echter wel het geval te zijn, er zit geen lucht meer in het systeem. Wanneer ik de knop in het dashboard verdraai is er wel een verschil van temperatuur en debiet te merken maar de warme lucht is met een beetje geluk lauw.
ten tweede :
de dagteller draait niet meer rond en kan ook niet meer gereset worden.
ten derde :
Mss wel het "ergste" , motorisch zijn er enkele kleine dingen die aandacht vragen. Onregelmatig stationair (stappenmotor?) , wanneer ik tijdens het rijden ontkoppel valt de motor soms erg veel terug in toeren (+-500) om daarna terug naar zijn "normaal" toerental te kruipen (egr?). Ik heb dit nu iets hoger afgesteld op +- 900 omdat het anders erg hinderlijk wordt.
Ook ploft de motor tijdens stationair. Verder start de motor wel vlot bij koude motor maar de eerste 20 seconden is dit op 3 poten , eens je een beetje gas hebt bijgegeven draait deze wel mooi rond (kapotte injector?).
Ik heb gisteren een rit van ongeveer 250 km op de snelweg gereden aan +- 120 km/u , het stationair toertal hierna was zo'n 1100 toeren, ruim hoog dus maar het was wel regelmatiger, wat mij doet vermoeden dat er toch enkele dingen vervuild zijn na bijna 2 ton te hebben gelopen.
Het laatste probleem is dat de motor na het afleggen nog enkele keren "bokt" om dan af te slaan. Soms valt ie bijna ineens stil om dan nog een paar toeren meer te maken en dan valt hij uit. Hieruit kan ik afleiden dat de motor na het afleggen nog zowel vonken als benzine krijgt dus zou er mss ook een ontstekingsprobleem kunnen zijn.
Begrijp me niet verkeerd de 21 rijdt als een zonnetje , eenmaal op gang draait en schakelt hij als nieuw, hij loopt niet warm , bokt niet, alle elektrische delen werken nog (en dat voor 800 euro!). Maar om de oude fransman weer in topstaat te krijgen wil ik deze stationair problemen toch aanpakken, alsook de kachel want mijn wederhelft weigert nog mee te rijden na gisteren 250 km te hebben zitten rillen

Heeft iemand trouwens een idee van de onderhoudsintervallen van deze motor? distributieriem e.d.
Ik zou graag met deze kar een ritje naar de ardeche doen deze zomer maar daarvoor moeten er eerst wel enkele dingen gebeuren...
MVG