http://imageshack.us/photo/my-images/141/imag0015p.jpg/
Toevallig had ik die ochtend de acculader meegenomen, om de accu van mijn MG in goede conditie te houden, zodat ik er van de zomer (hopelijk) zo mee weg kan rijden na de restauratie. Het instructieboekje van de acculader lezend kwam ik op de "recondition" functie, die belooft stokoude accu's tot leven te wekken. Toen ik het schuren aan de MG even beu was besloot ik om de accu van de 16 eens aan de lader te hangen. Je weet maar nooit, al is het dan na 15 jaar. Één groen lampje. Twee, drie, vier. Verdomd, het werkte nog ook.

Zou de oude dame ook nog willen starten?
Ik heb veel horrorverhalen gehoord over dichtzittende carburateurs, benzine die in vernis was veranderd en zelfs vastzittende motorblokken. Maar je weet maar nooit. Accu erin, schrikken. Ruitenwissers, richtingaanwijzers en de radio laten me meteen al zien en horen dat de oude dame wil leven. Dan nu maar eens het contact omdraaien. Ongeveer een seconde een draaiende startmotor en dan weer doodse stilte. Shit. Accu eruit, later weer eens proberen. Na een halfuurtje voelden de kabels weer koel aan. Nog een poging. Dit keer bleef de startmotor draaien, maar geen enkel teken van een verbranding.

Dan maar een oud trucje uithalen: in de tank van de MG zat nog een bodempje benzine, en uit een los op de vloer liggende tank kun je vrij makkelijk benzine in een glas gieten. Ik schroefde het luchtfilter los en gooide een stevige lading benzine recht in de carburateur. Je weet namelijk maar nooit! Terug de auto in, plankgas, sleutel om en verdomd. Na even proberen loopt de dame! Het duurt maar een paar tellen en ze braakt zwarte wolken uit de uitlaat, maar er is leven! Ik liet haar maar weer een uurtje met rust. In de hoop dat de motor nu zelfstandig de benzine uit de tank aan heeft kunnen zuigen probeer ik het weer, nu de benzine uit het luchtfilter wel verdampt zal zijn. En verdomt. Sleutel om, en ze loopt binnen een seconde!

Deze oude dame wil leven! Ze verdient het om te leven! Binnenkort gaan mijn vader de remmen eens los proberen te maken, en dan hopen dat ze weer remvloeistof vast willen houden (de oude ligt al een tijdje in een plasje op de grond). De bandjes zijn ook ver weg, maar die zijn nog voldoende op te pompen voor een kort testritje. Maar wat dan? Er zijn in de afgelopen 15 jaar ongetwijfeld heel veel rubbertjes heen gegaan, en ook de koplampreflectoren zijn aan het afbladderen. En onderdelen voor een 16 TX uit '77 waren 15 jaar geleden al een ramp om te vinden, laat staan nu. Hopelijk kunnen we de oude dame ooit weer door de apk krijgen, en daarmee terug op de weg! Maar nu eerst mijn MG voor de zomer afhebben...