espace 2.2dci maakt herrie
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 6
- Laatste bezoek: 01 jun 2012 21:15
espace 2.2dci maakt herrie
Sinds vorige week ben ik eigenaar van een espace 2.2dci. Erg fijne auto. Er is maar één probleempje: de auto maakt als je flink gas geeft vanaf 2000 toeren nogal een ronkend geluid, een beetje alsof er een sportuitlaatje onder zit. Ik heb inmiddels uitgevonden dat de luchtinlaat nogal trilde en herrie maakte, die heb ik vastgezet en afgeplakt, is nu wel veel stiller. Eenmaal op snelheid op de rijksweg valt het wel mee, maar als ik diep het gas in trap dan klinkt er weer zo'n 'sport-vrooooaaaaam', en dat vind ik dan niet erg passend bij het type auto. Stationair draait hij keurig en zonder trillen. Ook hoor ik dan geen gepuf en ik kan geen lekjes in de uitlaat horen. Koud is het geluid geloof ik wat erger dan warm, en ik heb ook de indruk dat het soms wat meer en soms wat minder is, maar dat kan ook komen omdat ik er soms meer of minder op let. Wat zou dat nou kunnen zijn?
Fritzzz.
Fritzzz.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Re: espace 2.2dci maakt herrie
niemand een idee? ALs ik een prop op de uitlaat hou, is er wel drukopbouw. dus ik denk zelf niet dat het de uitlaat is. hij snurkt stationair ook nogal uit de inlaat, zou daar toch nog iets te verbeteren zijn?
Fritzzz
Fritzzz
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 25 feb 2025 12:13
- Actief als: particulier
Misschien heeft de vorige eigenaar er een niet-originele uitlaat onder gezet (of laten zetten)...of is er iets anders mis met een demper ?
Je zou eens langs een (Renault) garage kunnen rijden en hen vragen of zij willen controleren of er wel een complete uitlaat onder zit, danwel een verkeerd type of zo ?
Kan ook nog iets zijn met het luchtfilter.....of er wel een originele in zit ?
Je zou eens langs een (Renault) garage kunnen rijden en hen vragen of zij willen controleren of er wel een complete uitlaat onder zit, danwel een verkeerd type of zo ?
Kan ook nog iets zijn met het luchtfilter.....of er wel een originele in zit ?
Kangoo 1.6 - 16V Automaat bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, na diverse Kangoo's DCI-82 pk...nu laatste 2 jaar een Benzine Kangoo type 1B
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, na diverse Kangoo's DCI-82 pk...nu laatste 2 jaar een Benzine Kangoo type 1B
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 27 mar 2012 19:39
Bij mijn blok zat de inlaat luchtslang niet goed in het filter huis. Ik heb hier toen twee parkers ingedraaid waardoor dit muur vast zat, toen was de rammel bij mij weg. Kijk ook even of het filterhuis wel goed vast zit en niet tegen de zijkanten trilt.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Het kan ook zijn dat de Katalysator verstopt is, tenminste dan krijg je bij benzine motoren ook zo'n raar geluid uit de inlaatbuis.
SUC6
SUC6
Hide post links |
-
als ik het zo hoor loont het in elk geval de moeite om het luchtfilter te vervangen en die boel goed vast te zetten. Dat ga ik maar even proberen. Katalysator vervangen is wel weer gelijk duur.
ik begin met het luchtfilter...
Fritzzz.
ik begin met het luchtfilter...
Fritzzz.
Hide post links |
-
Dag,
Luchtfilter vervangen en alles vastgezet. Dat maakt geen verschil. Ik heb de motor even laten draaien met het luchtfilter open, maakte enorme herrie. Bijna alsof je zonder uitlaat draait. Is het normaal dat het zo'n geluid maakt? Of is er iets met de afstelling van het een of ander niet goed?
Fritzzz
Luchtfilter vervangen en alles vastgezet. Dat maakt geen verschil. Ik heb de motor even laten draaien met het luchtfilter open, maakte enorme herrie. Bijna alsof je zonder uitlaat draait. Is het normaal dat het zo'n geluid maakt? Of is er iets met de afstelling van het een of ander niet goed?
Fritzzz
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
-
- Lid
- Laatste bezoek: 25 feb 2025 12:13
Ik denk dat je het inderdaad daar als eerste moet gaan zoeken, zoals WillemS ook al aangeeft.
Kangoo 1.6 - 16V Automaat bj 2004
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 08 mei 2025 08:31
Deze motoren maken eenmaal wat meer geluid dan andere, dat is zeker zo. Maar echt hinderlijk mag het niet zijn.
Wellicht komt het dat de turbo en motor koud tegen elkaar zitten, dat je daan minimale lekkage hebt?
Wellicht komt het dat de turbo en motor koud tegen elkaar zitten, dat je daan minimale lekkage hebt?
Hide post links |
-
uitlaat is gecheckt. Het is de originele, en hij zit netjes dicht overal. Dus daar zoek ik het eigenlijk niet.
Doordat hij zo'n herrie uit de inlaat maakt, denk ik meer die kant op. Kleptiming misschien?
En een andere misschien rare gedachte: ik lees overal dat zo'n EGR klep vast gaat zitten. Die geeft toch een verbinding tussen uitlaat en inlaat? Zou daar het geluid niet vandaan kunnen komen?
Fritzzz
Doordat hij zo'n herrie uit de inlaat maakt, denk ik meer die kant op. Kleptiming misschien?
En een andere misschien rare gedachte: ik lees overal dat zo'n EGR klep vast gaat zitten. Die geeft toch een verbinding tussen uitlaat en inlaat? Zou daar het geluid niet vandaan kunnen komen?
Fritzzz
Hide post links |
-
Ik ben weer een tijdje verder. Toch maar even langs de garage gereden. het was me opgevallen dat de uitlaat nogal hing te trillen, en kennelijk resoneerde. Als ik hem tegenhield, was het trillen een stuk minder.
De dealer constateerde dat er een lek zat bij een van de verstuivers, daardoor was er compressieverlies en draaide de motor onregelmatig. Inmiddels is dat opgelost. Nu is de motor stiller, zuiniger en pittiger. Maar: de uitlaat resoneert nog steeds. Hij is niet lek. Nog andere oplossingen? Ik vind dat hij over een lange bocht niet ondersteund wordt, en vroeg me af of ik hem niet met een extra beugel vast kan zetten. Is dat een mogelijkheid?
Fritzzz
De dealer constateerde dat er een lek zat bij een van de verstuivers, daardoor was er compressieverlies en draaide de motor onregelmatig. Inmiddels is dat opgelost. Nu is de motor stiller, zuiniger en pittiger. Maar: de uitlaat resoneert nog steeds. Hij is niet lek. Nog andere oplossingen? Ik vind dat hij over een lange bocht niet ondersteund wordt, en vroeg me af of ik hem niet met een extra beugel vast kan zetten. Is dat een mogelijkheid?
Fritzzz
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in