Laguna II 2002 diverse problemen

Alle overige technische Laguna vragen
Plaats reactie

Topic author
suzanne
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 08 jun 2012 17:44
Actief als: particulier

Laguna II 2002 diverse problemen

Bericht door suzanne »

Model/uitvoering :[/lagunab]grand tour
Bouwjaar :2002
Brandstof :benzine/lpg

hallo,

Ik rijd al een paar jaar in deze auto maar er begint nu van alles mis te gaan (net nu het niet uitkomt..)
Omdat ik graag nog even door wil met deze auto heb ik een paar vragen (zodat ik wellicht een beetje een inschatting kan maken van de kosten, heb zelf overigens geen verstand van autos..)

De starterunit van de xenonlamp is kapot, ben aan het zoeken naar (tweedehands) exemplaar want bij renaultdealer schijnt het 450,- te kosten.. heeft iemand een adresje??

Als ik op de snelweg rijd, springt de versnellingspook (soms) vanuit de 5 naar 4.. Betekent dit dat er hele nieuwe versnellingsbak in moet?? Of kan het iets kleins zijn??

Ik heb het idee als ik over drempels enz. rijd, dat de vering niet meer goed is, auto schudt helemaal heen en weer?
Iemand een idee wat dat kan zijn (en hoe duur het is omdat te repareren??)

De auto schudt als ik rem (bij hoge snelheid). Ik heb het idee dat dat is ontstaan nadat ik remblokken erop had laten zetten voor. Kan dat??

ik hoop dat iemand me een beetje kan helpen, auto moet deze maand door de keuring, ben erg benieuwd..

alvast bedankt
Laatst gewijzigd door RichTrip op 06 jun 2012 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast en verplaatst naar juiste forum gedeelte

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Recce
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 11 aug 2014 21:10

Re: Laguna II 2002 diverse problemen

Bericht door Recce »

Hallo Susanne,

Voor je xenon-probleem, wat is precies het probleem. Start je lamp niet meer op, of wat gebeurt er dat je denkt dat je een defecte starter hebt? Het kan namelijk ook gewoon een defecte xenon-lamp zijn. Die kun je namelijk voor rond de 25 euro op ebay bestellen (is geen Philips of Osram, wat de originele lampen zijn). Het nieuw laten vervangen van je xenon door Renault gaat je uiteindelijk ruim meer kosten dan de voorgerekende 450 euro, aangezien dat alleen de starter is. Er komen ook montagekosten bij (de starter zit namelijk onder je koplampunit), waarschijnlijk 2 nieuwe xenonlampen (á 50 euro per stuk (Philips of Osram D2R, 4300K) buiten Renault om).

Voor je versnellingsbakprobleem, dat ie naar links springt tijdens het rijden wil niet zeggen dat je bak kapot is. Het kan ook een kwestie zijn van een losse verbinding van je versnellingspook (althans het systeem dat de pook bedient). Ik heb het namelijk ook eens gehad. Het is wel zaak daar zo snel mogelijk naar te laten kijken, want het kan wel voor gevaarlijke situaties zorgen. Als het dat probleem namelijk is (de losse verbinding) gaat de bout die die verbinding nu nog bij elkaar houdt vanzelf helemaal los en verlies je de mogelijkheid tot schakelen. Dit is erg gevaarlijk als je net de snelweg opkomt of aan het inhalen bent.

Voor je laatste 2 problemen, die hoeven niets te maken te hebben met je vering. Het kan een heel scala aan oorzaken hebben. De simpelste is je bandenspanning. Is die juist?
Een andere oorzaak kan liggen in de stuur en stabilisatiestangetjes. Die hebben een rubber demping en die verslijt naar verloop van tijd. De stangetjes zelf kosten rond de 20 euro, maar daarbij komt nog wel montagekosten.
Het trillen bij remmen is overigens meestal een gevolg van slecht gebalanceerde wielen of oneffenheden op je remschijven.
Misschien dat je onlangs per ongeluk een stoeprandje hebt gepakt met een van je voorbanden. Dit verstoort namelijk de balans en als het echt hard ging kan zelfs je velg krom worden.

Ik zou overigens alleen 2e hands voor je xenon aanraden (met je huidge problemen) en Ebay voor nieuwe xenonlampen. Voor tweedehands onderdelen gebruik ik meestal de onderdelenlijn (www.onderdelenlijn.nl). Hier kun je op auto/ kenteken onderdelen aanvragen bij (volgens hun) ongeveer 400 autodemontage bedrijven. Het kan soms handig zijn om het artikelnummer op te vragen bij Renault. Dit kan dan dienen als referentienummer omdat er per bouwjaar wel eens verschillen kunnen zijn.
Afbeelding
Ex: Laguna-2 GT Dynamique, 1.9 Dci (88KW) 2002, Laguna-2 GT Dynamique 1.9 Dci (88KW) 2001.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
suzanne
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 08 jun 2012 17:44

Bericht door suzanne »

Dank je wel voor je reactie!

De xenonlamp zelf was goed (helemaal nieuw gekocht voor 80,- bij winkel in boxmeer)) inmiddels is de startuntit getest en deze was kapot..
Inderdaad 450,- bij de Renaultdealer. Ik heb gelukkig een aanbieding via de onderdelenlijn van 60,- voor een tweedehands versie. Ik heb de auto gister ook laten keuren en hieruit bleek dat de rubbers achter vervangen moeten worden (vandaar het schudden gaf de man aan). Verder viel het gelukkig mee: fuseekogel en nog wat kleine (betaalbare) dingen laten vervangen

Ik zal deze week gelijk vragen of ze even willen kijken naar verbinding versnellingspook, dank voor de tip!
IK hoop weer een jaartje veilig, probleemloos (?) verder te kunnen rijden... en ga ondertussen sparen voor een andere auto (japannertje ofzo; kan volgens mij minder aan kapot gaan)

Nogmaals dank!
Groet Suzanne

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 08 mei 2025 08:31

Bericht door mechanic »

Achteras rubbers gescheurd bekend probleem bij de lagunaII.
Voor het uit versnelling springen, laat ook de motorsteunen eens nakijken :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut