Airco werkt deels in cabine Traffic 2009

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Bonairerolf
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 jul 2012 17:37
Actief als: particulier

Airco werkt deels in cabine Traffic 2009

Bericht door Bonairerolf »

Vraagje,ik heb hier op Bonaire sinds kort een Traffic uit 2009 in nette staat met weinig km 70.000
Nu doet vd week opeens de airco het deels niet meer in de cabine. De rechter zijde van de cabine wordt koud en koude lucht komt uit de ventilatie roosters. De linkerzijde van de cabine blaast alleen lucht maar wordt niet koud. Ook niet in andere ventilator standen. Alleen alles op rechts werkt goed, je hoort ook gewoon de airco aanslaan.
Ik heb hier uiteraard geen Renault dealer oid en het is erg warm dus een werkende airco is wel lekker. Iemand een idee waar ik moet zoeken? Of meer informatie kan vinden?

Alvast bedankt

Rolf
Bonaire

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16030
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Airco werkt deels in cabine Traffic 2009

Bericht door mechanic »

Een defecte mengklep motor? Als echt alles werkt en alleen links geen koude lucht komt lijkt me dat toch zoiets.
Alhoewel deze volgens mij bedient worden met een kabel...
Het is wel zo dat de lucht links iets warmer is omdat deze verder van het kachelhuis zit.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Bonairerolf
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 jul 2012 17:37
Actief als: particulier

Re: Airco werkt deels in cabine Traffic 2009

Bericht door Bonairerolf »

Beste mechanic

Bedankt voor je reactie, de lucht links is normaal gesproken inderdaad iets warmer, maar het is nu duidelijk dat er geen koude lucht aan de linkerzijde van de cabine komt en dus alle roosters op links geen airco geven.

- Waar vind ik het component wat dit regelt?, het lijkt mij dat ergens een klep niet werkt die zorgt voor alle roosters aan de linkerzijde.
- Hoe kom ik hierbij voor inspectie ? Vanuit de cabine of via de motorkap en wat moet ik allemaal demonteren?

Hopelijk heeft iemand hierop een antwoord.

Alvast bedankt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VAN BELLE Jean Marc
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 1
Berichten: 114
Lid geworden op: 23 feb 2012 22:48
Actief als: professional
Locatie: Bellegoed, Bellegem, Belgium
Contacteer:

Re: Airco werkt deels in cabine Traffic 2009

Bericht door VAN BELLE Jean Marc »

Ik sluit aan bij de visie van mechanic. In de airco zelf heb je twee druk gedeeltes, maar het feit dat je effectief koude lucht krijgt aan de rechterzijde, betekent dat beide gedeelten met compressie en decompressie lijken te werken (die moeten meestal uitgemeten worden en dat kan ook bij een algemene garage die extra druk kan steken op een airco-systeem). Er bestaan echter zoveel soorten airco's en verleden week nog bekeek ik een Honda FRV (oerdegelijke Honda-OK-kwaliteit) waarbij intern ergens een klep blijft 'hangen' zodat het lagere drukgedeelte ook onder druk komt te staan en er dus geen koelingswerking meer kan zijn ondanks bijregelen van de druk en die wagen dus ook een dag binnen zal moeten als we het willen hersteld zien en dat ene vermoedelijke klepje terug kunnen 'los' krijgen.

Ik heb eens gekeken bij mijn Trafic en ik zie niet direct dat je eraan kunt langs de binnenzijde, wat betekent dat het wellicht ook duur wordt om een 'mechanieker' dat te laten doen in de werkplaats. Eigenlijk zou je van eerst de uitgang van je airco moeten losmaken en daarin een harde kabel zacht kunnen doorduwen in de hoop dat er een klepje reageert. Normaal is er echter een centrale klep tot het midden, want bijv. bij bijv. nieuwste Honda Civi zit daar een bestuurbare klep in optie die het links en rechts van temperatuur kan veranderen, maar dat is niet zo bij de standaard modellen.

Het verrast me uiteindelijk WEL dat je zegt dat je niet gekoelde lucht krijgt, en dat lijkt dan eerder weer toch op een stukje buis die ofwel losgekomen is zodat het misschien toch een minimale ingreep 'zou kunnen zijn'. Dat 'zou kunnen' kan echter dure uren opleveren... Handleidingen zullen niet direct helpen, vrees ik. Geduldigd zoeken en er tussendoor wat nachtjes over slapen van wat het zou kunnen zijn, helpen misschien wel!
1. Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
2. Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
3. Als je niet tevreden bent over je vrouw, hoeft zij met jou ook geen vrede te nemen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht