Ik ben van plan om een laguna Grand tour 2.2 DCi Tech line uit 2004 met automatische versnellingbak aan te schaffen. Op deze auto staat ongeveer 65000 km.
Maar nu hoor ik van verschillende mensen dat dit niet echt een goede combinatie is omdat de automatische bakken voor problemen kunnen zorgen.
Kunnen julli mij hier mischien iets meer over vertellen of het juiste advies geven.
Automatische versnellingsbak
-
Topic author - 4-posting-stubborn
- Posts in topic: 2
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 07 mar 2006
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
-
- Donateur
- Posts in topic: 1
- Berichten: 3499
- Lid geworden op: 27 aug 2004
- Laatste bezoek: 16 mei 2025 10:44
- Actief als: particulier
- Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
- Contacteer:
Er zijn ook nog steeds mensen die Fiat's al vinden roesten in de folder...
Bedoel maar, het is een verhaal vanuit het verleden.
De vroegere automaten waren niet helemaal lekker, voornamelijk een sportieve rijstijl of het trekken van aanhangers/caravan's en dan gewoon de automaat in de D zetten ipv de 3 heeft menig automaat voortijdig doen laten sneuvelen.
Uiteindelijk gingen ze overigens allemaal wel een keer kapot, meestal rond de 300.000Km.
Grappige is dat de nog oudere automaten, de 3 traps, bijna niet stuk te krijgen waren.
Deze nieuwe doch zwakke 4 traps automaten zaten vooral in de 2de generatie Renault 25, de 1ste generatie Renault Safrane, en in Renault Espace's.
Op een bepaald moment is ook bij Renault natuurlijk wel een lichtje gaan branden, en hebben ze de automaat aangepast.
Volgens mijn info is het tegenwoordig zo dat je met een automaat eerder minder zorgen hebt dan meer.
De techniek is uitermate verfijnd (Renault bouwt haar eigen automatische bakken dus kon daar veel in veranderen) en mits goed onderhouden, koop je een betrouwbaardere auto dan een handbak.
- Een automaat schakeld altijd op tijd, maar met een handbak kan de vorige eigenaar de motor lekker hoog in toeren gejaagd hebben.
- Het ontbreken van een koppeling, voorkomt reparatie's die ook wel 'de klomp rijder' genoemd wordt. Oftwel, mensen die al rijdende hun voet laten rusten tegen de koppeling, en daarmee onbedoeld de drukgroep continue belasten en met licht slippende platen rijden.
- Dan heb je nog de catagorie mensen die met hun hand rustend op de versnellings pook rijden. Bij een automaat geen probleem, maar bij een handbak is hier een continue belasting van de synchronisatie ringen aan de orde, en een navenante slijtage. Resulterend in uiteindelijk hakerig schakelende bakken en dure reparatie.
Zowel een handbak als een automaat dient op tijd van verse olie/transmissievloeistof voorzien te worden.
Dus hier maakt het weinig in uit.
Alleen bij een handbak, zal ook eens in de zoveel tijd de koppelings platen, drukveren en drukgroep vervangen moeten worden, en soms ook de kabel wanneer het geen hydraulische ontkoppeling is.
Deze extra kosten heb je bij een automaat niet.
Een automaat is doorgaans wel wat onzuiniger in het gebruik, maar ook hier speelt het 'vroeger' verhaal mee.
Tegenwoordig hebben automaten een vaste verbinding bij een bepaald toerental (de zogenaamde 'lock-up'), dus verliezen door de vloeistof-koppeling (waar iedere automaat mee werkt) zijn al verminderd.
Daarbij is de techniek enorm gegroeid, vroeger waren automaten zware bakken, veel zwaarder dan een handgeschakelde versnellingsbak, en dat extra gewicht gaat natuurlijk ook weer mee in het verbruik.
Ook dit is tegenwoordig anders, bakken kunnen nog steeds zwaarder zijn, maar het verschil is aanmerkelijk lichter.
Daarbij speelt mee dat automaten steeds meer versnellingen krijgen.
Was het vroeger zo dat een automaat maar 3 versnelling hebben, tegenwoordig zijn er zelfs met 6 versnellingen, hetgeen niet de snelheid maar wel het motor toerental (en daarmee het verbruik) positief beïnvloedt.
6 versnellingen met handgeschakelde bakken zijn er nog niet zoveel.
Om gelijk een ander stigma de wereld uit te helpen:
'automaten zijn trager dan handbakken'.
Absulote kull, niemand kan zo snel schakelen als een automaat, en daarmee de schakelverliezen zo veel beperken.
Een kennis van ons reed Porsche (toendertijd was het 1990), en was ook lid van de Porsche club.
Hij mocht echter niet meedoen op de jaarlijkse circuit-dag, want hij reedt een automaat, dus was toch te traag.
Na veel praten/smeken/etc. mocht die het toch eens proberen, en toen weer, en toen weer, en toen weer, en toen mocht die weer niet mee doen, want hij reed iedereen in de zelfde klassificatie eruit.....
2 jaar later was het aantal automatische Porsche binnen de club gestegen, en hadden ze een nieuwe catagorie, automaat versus automaat, en handbak tegen handbak.
En de snelste automaat mocht het tegen de snelste handbak opnemen, het laatste wat wij vernomen hebben is de automaat in die laatste fase van de circuit-dag nog nooit verslagen geweest.
Gelet op het bouwjaar van jouw potentieele aankoop, en het aantal km op de teller, hoef je deze auto echt niet te laten staan omdat het een automaat is.
...da's mijn advies...
Bedoel maar, het is een verhaal vanuit het verleden.
De vroegere automaten waren niet helemaal lekker, voornamelijk een sportieve rijstijl of het trekken van aanhangers/caravan's en dan gewoon de automaat in de D zetten ipv de 3 heeft menig automaat voortijdig doen laten sneuvelen.
Uiteindelijk gingen ze overigens allemaal wel een keer kapot, meestal rond de 300.000Km.
Grappige is dat de nog oudere automaten, de 3 traps, bijna niet stuk te krijgen waren.
Deze nieuwe doch zwakke 4 traps automaten zaten vooral in de 2de generatie Renault 25, de 1ste generatie Renault Safrane, en in Renault Espace's.
Op een bepaald moment is ook bij Renault natuurlijk wel een lichtje gaan branden, en hebben ze de automaat aangepast.
Volgens mijn info is het tegenwoordig zo dat je met een automaat eerder minder zorgen hebt dan meer.
De techniek is uitermate verfijnd (Renault bouwt haar eigen automatische bakken dus kon daar veel in veranderen) en mits goed onderhouden, koop je een betrouwbaardere auto dan een handbak.
- Een automaat schakeld altijd op tijd, maar met een handbak kan de vorige eigenaar de motor lekker hoog in toeren gejaagd hebben.
- Het ontbreken van een koppeling, voorkomt reparatie's die ook wel 'de klomp rijder' genoemd wordt. Oftwel, mensen die al rijdende hun voet laten rusten tegen de koppeling, en daarmee onbedoeld de drukgroep continue belasten en met licht slippende platen rijden.
- Dan heb je nog de catagorie mensen die met hun hand rustend op de versnellings pook rijden. Bij een automaat geen probleem, maar bij een handbak is hier een continue belasting van de synchronisatie ringen aan de orde, en een navenante slijtage. Resulterend in uiteindelijk hakerig schakelende bakken en dure reparatie.
Zowel een handbak als een automaat dient op tijd van verse olie/transmissievloeistof voorzien te worden.
Dus hier maakt het weinig in uit.
Alleen bij een handbak, zal ook eens in de zoveel tijd de koppelings platen, drukveren en drukgroep vervangen moeten worden, en soms ook de kabel wanneer het geen hydraulische ontkoppeling is.
Deze extra kosten heb je bij een automaat niet.
Een automaat is doorgaans wel wat onzuiniger in het gebruik, maar ook hier speelt het 'vroeger' verhaal mee.
Tegenwoordig hebben automaten een vaste verbinding bij een bepaald toerental (de zogenaamde 'lock-up'), dus verliezen door de vloeistof-koppeling (waar iedere automaat mee werkt) zijn al verminderd.
Daarbij is de techniek enorm gegroeid, vroeger waren automaten zware bakken, veel zwaarder dan een handgeschakelde versnellingsbak, en dat extra gewicht gaat natuurlijk ook weer mee in het verbruik.
Ook dit is tegenwoordig anders, bakken kunnen nog steeds zwaarder zijn, maar het verschil is aanmerkelijk lichter.
Daarbij speelt mee dat automaten steeds meer versnellingen krijgen.
Was het vroeger zo dat een automaat maar 3 versnelling hebben, tegenwoordig zijn er zelfs met 6 versnellingen, hetgeen niet de snelheid maar wel het motor toerental (en daarmee het verbruik) positief beïnvloedt.
6 versnellingen met handgeschakelde bakken zijn er nog niet zoveel.
Om gelijk een ander stigma de wereld uit te helpen:
'automaten zijn trager dan handbakken'.
Absulote kull, niemand kan zo snel schakelen als een automaat, en daarmee de schakelverliezen zo veel beperken.
Een kennis van ons reed Porsche (toendertijd was het 1990), en was ook lid van de Porsche club.
Hij mocht echter niet meedoen op de jaarlijkse circuit-dag, want hij reedt een automaat, dus was toch te traag.
Na veel praten/smeken/etc. mocht die het toch eens proberen, en toen weer, en toen weer, en toen weer, en toen mocht die weer niet mee doen, want hij reed iedereen in de zelfde klassificatie eruit.....
2 jaar later was het aantal automatische Porsche binnen de club gestegen, en hadden ze een nieuwe catagorie, automaat versus automaat, en handbak tegen handbak.
En de snelste automaat mocht het tegen de snelste handbak opnemen, het laatste wat wij vernomen hebben is de automaat in die laatste fase van de circuit-dag nog nooit verslagen geweest.
Gelet op het bouwjaar van jouw potentieele aankoop, en het aantal km op de teller, hoef je deze auto echt niet te laten staan omdat het een automaat is.
...da's mijn advies...
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - 4-posting-stubborn
- Posts in topic: 2
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 07 mar 2006
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Mathijs
Bedankt voor je informatie en verdere toelichting.
Ik heb zelf nog geen ervaring met het rijden van een automatische versnellingsbak.
Maar zie het na jouw verhaal helemaal zitten.
Bedankt voor je informatie en verdere toelichting.
Ik heb zelf nog geen ervaring met het rijden van een automatische versnellingsbak.
Maar zie het na jouw verhaal helemaal zitten.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- repeating visitor
- Posts in topic: 1
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 26 mar 2005
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
- Actief als: particulier
- Locatie: ennetbaden
Een kleine kantekening: automaten schakelen wel sneller maar ze slippen ook in de eerste versnellingen waardoor je toch verlies van prestaties hebt.
Als je het onderste uit de kan haalt, zoals ik rij, zou een automaat waarschijnlijk al met al toch vlotter zijn want met het gaspedaal op de bodem vanuit stilstand optrekken doe ik niet en bij tussenacceleraties rij ik in de regel in een hoge versnelling en schakel niet terug, iets wat een automaat wel doet als het gaspedaal maar ver genoeg intrapt.
Als je het onderste uit de kan haalt, zoals ik rij, zou een automaat waarschijnlijk al met al toch vlotter zijn want met het gaspedaal op de bodem vanuit stilstand optrekken doe ik niet en bij tussenacceleraties rij ik in de regel in een hoge versnelling en schakel niet terug, iets wat een automaat wel doet als het gaspedaal maar ver genoeg intrapt.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 1 Reacties
- 465 Weergaves
-
Laatste bericht door Renault47
-
-
Problemen automatische versnellingsbak met caravan
door Vertrokken - 46088 » » in Aandrijving, wielophanging, besturing, remmen van de Captur 2 - 4 Reacties
- 883 Weergaves
-
Laatste bericht door Vertrokken - 46088
-
-
- 3 Reacties
- 310 Weergaves
-
Laatste bericht door Burg
-
- 18 Reacties
- 1141 Weergaves
-
Laatste bericht door beachbiker
-
- 2 Reacties
- 655 Weergaves
-
Laatste bericht door hansje55
-
- 2 Reacties
- 288 Weergaves
-
Laatste bericht door Mathijs
-
- 2 Reacties
- 521 Weergaves
-
Laatste bericht door JesperV