2e Lambda sensor faken Espace IV F4R T
-
Topic author - lid
- Posts in topic: 13
- Laatste bezoek: 13 jan 2024 15:47
- Actief als: particulier
2e Lambda sensor faken Espace IV F4R T
Mijn katalysator schijnt niet meer te werken. Het uitgangsvoltage van de tweede Lambda sensor pendelt met de eerste sensor mee. De kat zit niet verstopt (200km/u) lukt nog wel. Viergastest ben ik ook niet bang voor. Dus ideetje. Een sleeve om de tweede lambda sensor zetten en buiten de uitlaat monteren en het sensorgat afdoppen. Is dat wat?
Groetjes
Groetjes
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 8
- Laatste bezoek: 13 jul 2025 23:06
Re: 2e Lambda sensor faken Espace IV F4R T
Of het probleem oplossen, onderdelen hoeven niet duur te zijn. Je kunt je oude kat. ook opnieuw laten vullen.
Hide post links |
-
Topic author - lid
Volgens garage nieuwe (imitatie) kat ongeveer 600,- incl btw.
Eerste zin in dialog sys. Voor het demonteren van de katalysator dient de motor te worden uitgebouwd.
Kost best wel wat. Vandaar andere opties aan het zoeken.
Eerste zin in dialog sys. Voor het demonteren van de katalysator dient de motor te worden uitgebouwd.
Kost best wel wat. Vandaar andere opties aan het zoeken.
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Je hebt wat verschillende types, zit jou katalysator in je uitlaatspruitstuk verwerkt?
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 11
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Waarschijnlijk is het monoliet van de kat nu verdwenen, en is die dus gewoon leeg. 4-gastest wijst dat uit.
Werkt de 1e Lambda wel naar behoren? zo,niet dan is daardoor wellicht de kat defekt geraakt( te rijk mengsel laat het monoliet smelten).
Je kunt ook LPG laten inbouwen dan hoef je niet zo bang te zijn voor de 4-gastest(GAS is heel veel schoner).
SUC6
mvg
WillemS
Werkt de 1e Lambda wel naar behoren? zo,niet dan is daardoor wellicht de kat defekt geraakt( te rijk mengsel laat het monoliet smelten).
Je kunt ook LPG laten inbouwen dan hoef je niet zo bang te zijn voor de 4-gastest(GAS is heel veel schoner).
SUC6
mvg
WillemS
Hide post links |
-
Topic author - lid
Volgens de garage (met Clip) is de eerste sensor nog goed. Weet niet of ze ook een test tijdens rijden volgens werkplaatshandboek hebben uitgevoerd. Wat ik vreemd vindt is dat de melding van de ecu op het dashboard niet meer verschijnt dus kat is denk ik niet helemaal leeg.
Wel vreemd verbruik. Tot 100 prima tussen 100 en 110 gaat verbruik ineens met klappen omhoog. Bij 120 15 liter op 100km!
Dus te rijk mengsel klopt wel. Kat waarsch stuk door olie lekkende turbo (voorjaar nieuwe turbo geplaatst)
@mechanic; idd de kat zit aan achterzijde motor direct aan de turbo gemonteerd.
Groeten
Wel vreemd verbruik. Tot 100 prima tussen 100 en 110 gaat verbruik ineens met klappen omhoog. Bij 120 15 liter op 100km!
Dus te rijk mengsel klopt wel. Kat waarsch stuk door olie lekkende turbo (voorjaar nieuwe turbo geplaatst)
@mechanic; idd de kat zit aan achterzijde motor direct aan de turbo gemonteerd.
Groeten
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Ik twijfel of dat de motor eruit hoeft voor de kat los te maken. Bij de diesels is dit elk geval niet nodig, als ik eraan denk eens opzoeken morgen. Revisie van jou kat zal 200-300e kosten.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
Verbruik 15 liter op 100 km. Wat wil je ook met zo'n blokkendoos
Boven de 60 km. neemt de luchtweerstand quadratisch toe. Zo tot 90 km. rijd bijna iedere wagen het zuinigst.(relatief nog lage luchtweerstand).
mvg
WillemS

Boven de 60 km. neemt de luchtweerstand quadratisch toe. Zo tot 90 km. rijd bijna iedere wagen het zuinigst.(relatief nog lage luchtweerstand).
mvg
WillemS
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Maar toch vind ik 1 op 6.67km voor een 2.0T nog aan de hoge kant, ligt wel aan de rijstijl natuurlijk.
Hide post links |
-
Topic author - lid
@mechanic,
Da's ook mijn idee. Geen gemiddelde overigens maar actueel verbruik...
Het gekke is, bij branden van het gele lampje (dus storing) was het verbruik bij constant 120 weer normaal! Waarschijnlijk heeft de ecu toen een vaste waarde voor een sensor gegeven. De garage kon niet melden voor welke sensor de ecu dat deed. Maar bij de garage vonden ze dit ook de meest logische verklaring voor het lagere verbruik bij branden van het motorstoringlampje.
Vraagje, sinds wissen storing al weer meer dan 500km gereden, melding blijft weg. Laat de kat eerst maar zitten denk ik. Kan het ook vervuilde eerste sensor zijn, hoe kom je daar achter?
Groetjes
Da's ook mijn idee. Geen gemiddelde overigens maar actueel verbruik...
Het gekke is, bij branden van het gele lampje (dus storing) was het verbruik bij constant 120 weer normaal! Waarschijnlijk heeft de ecu toen een vaste waarde voor een sensor gegeven. De garage kon niet melden voor welke sensor de ecu dat deed. Maar bij de garage vonden ze dit ook de meest logische verklaring voor het lagere verbruik bij branden van het motorstoringlampje.
Vraagje, sinds wissen storing al weer meer dan 500km gereden, melding blijft weg. Laat de kat eerst maar zitten denk ik. Kan het ook vervuilde eerste sensor zijn, hoe kom je daar achter?
Groetjes
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
Vrij snel, haal de sensor eruit en bekijk het beschermende omhulsel, is dit zwart of glimmend zwartbruin dan zit dat er ook in op het porselein van de sensor (Je Turbo was toch defekt ?!) er kunnen zomaar wat olieresten op de tip van de sensor gekomen zijn en branden daar op vast (+300 gr) hij werkt dan niet meer of bijna niet.
Even recap. Groene aanslag op de tip = KVS lekkage; Zwart= hoog olieverbruik; Donkerbruin= te rijk mengsel; Roodachtige of witte tip= additieven in de brandstof.
Houd er rekening mee dat dit een "slijtage onderdeel" is, gaat zo tussen de 180.000 en 220.000 km mee.
SUC6
mvg
WillemS
Even recap. Groene aanslag op de tip = KVS lekkage; Zwart= hoog olieverbruik; Donkerbruin= te rijk mengsel; Roodachtige of witte tip= additieven in de brandstof.
Houd er rekening mee dat dit een "slijtage onderdeel" is, gaat zo tussen de 180.000 en 220.000 km mee.
SUC6
mvg
WillemS
Hide post links |
-
Topic author - lid
Zal een dezer dagen eens eerste sensor loshalen. De tweede is heel wat lastiger bij te komen. Kat en sensoren zitten 238.000 in de spas. De motor zelf 133.000. Maar bij motorwissel gebruiken ze vast de uitlaat/kat met daarin de sensoren weer.
Wordt vervolgd....
Wordt vervolgd....
Hide post links |
-
Topic author - lid
Vanochtend viergastest laten doen. Lambda rond 1, verhouding benzine/lucht ongeveer 14.4. Tot zover goed. Het CO is echter te hoog, tussen 0,5 en 0,15%. De kat werkt wel want bij hetere kat wordt het CO lager en komt de auto nog zeker door de apk. Wanneer de aircopomp inschakelt stijgt het CO er wordt dan meer benzine ingespoten en de kat trekt het dan niet meer helemaal. Heb nu eerst Forte gastreatment in de benzine. Waarschijnlijk is de kat vervuild en de hoop is dat de kat zover wordt gereinigd dat de werking beter wordt.
Is natuurlijk door stukke turbo veel olie door de kat gegaan en laatste tijd alleen korte stukjes gereden. Heb overigens ook een nieuwe eerste lambdasensor besteld. Advies is vervangen rond 160.000km de sensor zit er nu 238.000 in.
Ben benieuwd
Is natuurlijk door stukke turbo veel olie door de kat gegaan en laatste tijd alleen korte stukjes gereden. Heb overigens ook een nieuwe eerste lambdasensor besteld. Advies is vervangen rond 160.000km de sensor zit er nu 238.000 in.
Ben benieuwd
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
Heb je de 1e Lambda al gezien? en de weerstand tussen de 2 witte draden gemeten bij kamertemperatuur?
Die witte draden zijn van de verwarming van de sonde, is de weerstand te hoog dan verwarmd hij onvoldoende en is je CO te hoog bij stationair.
SUC6
mvg WillemS
Die witte draden zijn van de verwarming van de sonde, is de weerstand te hoog dan verwarmd hij onvoldoende en is je CO te hoog bij stationair.
SUC6
mvg WillemS
Hide post links |
-
Topic author - lid

Da's best zwart. Waarchijnlijk van de olie die langs de turbo-as is gelekt. Kan dit een te rijk mengsel tot gevolg hebben? De kat zal er ook wel zo zwart uitzien denk ik.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
Ja, die sonde is waarschijnlijk naar de eeuwige jachtvelden
De kat zal ook wel behoorlijk beroet zijn. Je zou kunnen proberen met een toevoeging in de brandstof de kat enigszins te reinigen, voor je overgaat tot plaatsen van een nieuwe.
Ik gebruik daarvoor Forte Gas Treatment.
Een nieuwe sonde voor jouw wagen kost zo'n 105,00 ex.
Kijk eens op de kraag, als ik het goed heb is het een NGK/NKT OZA659-EE13(Renaultno.82.00.036.542 of 545), maar ik kan het mis hebben. De sonde voor en na de kat zijn hetzelfde volgens mijn gegevens.
mvg WillemS

Ik gebruik daarvoor Forte Gas Treatment.
Een nieuwe sonde voor jouw wagen kost zo'n 105,00 ex.
Kijk eens op de kraag, als ik het goed heb is het een NGK/NKT OZA659-EE13(Renaultno.82.00.036.542 of 545), maar ik kan het mis hebben. De sonde voor en na de kat zijn hetzelfde volgens mijn gegevens.
mvg WillemS
Hide post links |
-
Topic author - lid
De kneiterzwarte sonde is van Bosch, heb er gelijk een nieuwe ingedraaid van NGK. Heb het idee dat het verbruik op de snelweg behoorlijk gunstiger is maar wil niet direct een uitspraak doen op basis van 100km snelweg rijden.
Is het mogelijk de roet uit de kat weg te krijgen?
Is het mogelijk de roet uit de kat weg te krijgen?
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Raar dat een garage dit niet constateerd 

Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 17 sep 2018 12:05
De officiele vervangingstermijn van lambdasondes ligt tussen 100-160dkm. Zelfs als ze nog redelijk goed lijken zal een nieuwe altijd beter presteren, met een beter lopende motor en/of een beter verbruik tot gevolg.
In mijn Audi had ik 1 kapotte, heb ze beide vervangen en verbruik ging met 10-15% omlaag. Het verbruik was wel aan de hoge kant, er was er natuurlijk ook een kapot...
In mijn Audi had ik 1 kapotte, heb ze beide vervangen en verbruik ging met 10-15% omlaag. Het verbruik was wel aan de hoge kant, er was er natuurlijk ook een kapot...
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Renault hanteert geen vervangingstermijn voor de lambdasensoren.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
Met de nieuwe Lambda is in ieder geval het rijke mengsel verdwenen, nu de Gas treatment in de tank en eens een flinke lange rit op de snelweg(Duitsland?), wil wel helpen.
De Sonde heeft een verwarmingselement om de echte sonde te verwarmen, die meet de zuurstof als een temperatuur van boven de 300 graden is bereikt, je kunt je voorstellen dat als de sonde koel blijft deze niet werkt en de ECU enkt dat de motor koud is en spuit dus meer brandstof in. Vroeger had je nog Lambda's zonder verwarming die werkten niet in de stad, maar nu de eisen strenger worden moeten ze direkt werken, vandaar de verwarming(lijkt op een gloeibougie). Verder is het zo dat ongerechtigheden op het omhulsel vast kunnen bakken en daardoor de overdracht van de uitlaatgassen belemmmeren, het moge duidelijk zijn dat dit dus net als bougie's een "slijtage" onderdeel is. Er wordt idd te weinig aandacht aan besteedt in de werkplaatsen. Ik plaats dan ook altijd een originele sonde en geen imi.
Vaak ken je de wagen niet meer terug als deze hersteld is. Als je goed oplet bij het starten van de koude motor merkt je dat deze heel snel soepel draait en rijdt. Tip; zet de sleutel op kontakt en wacht een paar seconden voor je start, de sonde wordt dan opgewarmd, en als je start loopt de motor direkt zuiniger en mooier.
mvg WillemS
De Sonde heeft een verwarmingselement om de echte sonde te verwarmen, die meet de zuurstof als een temperatuur van boven de 300 graden is bereikt, je kunt je voorstellen dat als de sonde koel blijft deze niet werkt en de ECU enkt dat de motor koud is en spuit dus meer brandstof in. Vroeger had je nog Lambda's zonder verwarming die werkten niet in de stad, maar nu de eisen strenger worden moeten ze direkt werken, vandaar de verwarming(lijkt op een gloeibougie). Verder is het zo dat ongerechtigheden op het omhulsel vast kunnen bakken en daardoor de overdracht van de uitlaatgassen belemmmeren, het moge duidelijk zijn dat dit dus net als bougie's een "slijtage" onderdeel is. Er wordt idd te weinig aandacht aan besteedt in de werkplaatsen. Ik plaats dan ook altijd een originele sonde en geen imi.
Vaak ken je de wagen niet meer terug als deze hersteld is. Als je goed oplet bij het starten van de koude motor merkt je dat deze heel snel soepel draait en rijdt. Tip; zet de sleutel op kontakt en wacht een paar seconden voor je start, de sonde wordt dan opgewarmd, en als je start loopt de motor direkt zuiniger en mooier.
mvg WillemS
Hide post links |
-
Topic author - lid
Forté gastreatment zit in de tank, twee flesjes op 60 liter benzine. Gisteren naar onze Oosterburen geweest. Niet asociaal geracet maar wel flink doorgereden. Nou ja, wij mogen ook 130 tegenwoordig. Binnenkort ga ik weer viergastest laten doen en dan maar afwachten.
Thanks voor het meedenken
Thanks voor het meedenken

Hide post links |
-
- lid
Renault niet nee, maar de fabrikant van die dingen wel (Bosch bijvoorbeeld).
Autofabrikanten denken wel over meer onderdelen dat het evenlang meegaat als de levensduur van de auto, automaatolie is daar een leuk voorbeeld van.
Autofabrikanten denken wel over meer onderdelen dat het evenlang meegaat als de levensduur van de auto, automaatolie is daar een leuk voorbeeld van.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
Ja en tegenwoordig met die penbobine's blijkt het ineens ook een slijtage onderdeel te zijn(ze kunnen slecht tegen de hitte waar ze zitten).
Ach, bedenk maar zo: onderhoud is behoud.
De wagens kunnen tegenwoordig zeker 300/400.000 km. of 25 jaar mee.
mvg WillemS
Ach, bedenk maar zo: onderhoud is behoud.
De wagens kunnen tegenwoordig zeker 300/400.000 km. of 25 jaar mee.
mvg WillemS
Hide post links |
-
Topic author - lid
@ plorie, wel offtopic. He-le-maal mee eens! automaatolie is idd goed voorbeeld. De bakken van ZF zijn "sealed for life" en da's als je ze gesealed laat niet zo heul erg lang. na 60.000 wordt het toch wel tijd te flushen en er verse op te zetten.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
Die ZF bak zit ook in de Citroen, en die schrijven voor iedere 80.000 km. olie verversen !!!
Dus heb je een automaatbak ververs maar iedere 60/80.000 km. Is veel goedkoper dan een bak revisie.
mvg WillemS
Dus heb je een automaatbak ververs maar iedere 60/80.000 km. Is veel goedkoper dan een bak revisie.
mvg WillemS
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Vernieuwd iedereen dan ook bij de auto's waar het benzine filter in de tank zit om de 240.000km het gehele tankelement?
Olie is een ander verhaal. Maar een lambda sensor zou ik pas vernieuwen als die problemen geeft. En geloof me er zijn auto's genoeg die met 3ton nog steeds met de 1e sensor rijden.
Olie is een ander verhaal. Maar een lambda sensor zou ik pas vernieuwen als die problemen geeft. En geloof me er zijn auto's genoeg die met 3ton nog steeds met de 1e sensor rijden.
Hide post links |
-
- lid
Die dingen worden zelden preventief vervangen idd. Zolang je geen storingen hebt en een 'normaal' benzineverbruik is daar ook weinig reden toe.
Hide post links |
-
Topic author - lid
Oké, ik kan ervan uitgaan dat de zwarte meuk op de lambdasonde ook in de kat zit. Verbrande olieresten dus. Nu bestaan er voor dieselmotoren reinigers voor de verstelbare turbo's en roetfilters. Een brandstofadditief bijvoorbeeld van Xenum in&out cleaner. Dit verlaagt de verbrandingstemperatuur van roet.
Zou dit ook in een benzinemotor werken???
Zou dit ook in een benzinemotor werken???
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
We dwalen af
Ja, die ZF bakken vertel mij wat.
Citroen stelt dat de olie iedere 60/80.000 vervangen dient te worden staat in het WP-handboek, terwijl Renault zegt vulling for life, dat laatsts klopt ook wel
want zij gaan ervan uit dat de bak 180.000 meegaat en dan is die stuk, koppelomvormer statorwiel defekt bladen breken af wantdie kunnen het grote koppel van de V6 niet lang aan.
Er zijn overigens ook mensen die vinden dat je de olie nooit hoeft te verversen, alleen bijvullen. Bull Shit.
Mijn stelling is en blijft: onderhoud is behoud.
mvg WillemS
p.s. 1x te hete olie en de eigenschappen dalen enorm.

Ja, die ZF bakken vertel mij wat.
Citroen stelt dat de olie iedere 60/80.000 vervangen dient te worden staat in het WP-handboek, terwijl Renault zegt vulling for life, dat laatsts klopt ook wel

Er zijn overigens ook mensen die vinden dat je de olie nooit hoeft te verversen, alleen bijvullen. Bull Shit.
Mijn stelling is en blijft: onderhoud is behoud.
mvg WillemS
p.s. 1x te hete olie en de eigenschappen dalen enorm.
Hide post links |
-
Topic author - lid
Update,
Vervangen van de lambda sensor geeft lager verbruik op de snelweg. Voorheen vanaf 110 in 't uur steeg het verbruik schrikbarend nu 11 liter per 100km bij 130 in 't uur. De kat presteert niet goed meer, komt zo nog wel door de apk maar de auto stinkt als een oldtimer
Tips voor reinigen kat? Forté gastreatment deed niet zoveel. Heb aanbieding van mijn garageman de Snelsevice uit Hoogezand (
) om via lambdasensor gat met een scoop de kat te bekijken.
Vervangen van de lambda sensor geeft lager verbruik op de snelweg. Voorheen vanaf 110 in 't uur steeg het verbruik schrikbarend nu 11 liter per 100km bij 130 in 't uur. De kat presteert niet goed meer, komt zo nog wel door de apk maar de auto stinkt als een oldtimer

Tips voor reinigen kat? Forté gastreatment deed niet zoveel. Heb aanbieding van mijn garageman de Snelsevice uit Hoogezand (

Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
Adh van de getoonde Lambda hoef ik niet meer in de kat te kijken hoor, die ziet er net zo uit als de tip van de sonde.Nu de verbranding wat schoner is geworden "kan" hij na verloop van km's nog wat verbeteren, vermoed ik.
Na deze ervaringen, lekkende turbo en 240.000 km's., is die echt wel heel dicht bij de eeuwige jachtvelden aangekomen.
Zolang je nog door de Keuring komt, zou ik alvast gaan sparen voor een nwe kat.
mvg Willem
p.s. de oude kat is geld waard als het monoliet er nog inzit(30 euries!)
Na deze ervaringen, lekkende turbo en 240.000 km's., is die echt wel heel dicht bij de eeuwige jachtvelden aangekomen.
Zolang je nog door de Keuring komt, zou ik alvast gaan sparen voor een nwe kat.
mvg Willem
p.s. de oude kat is geld waard als het monoliet er nog inzit(30 euries!)
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
@WillemS: Je krijgt je oude kat niet zomaar meer verkocht. Heb hier al een jaar in de schuur een kat liggen die in prima staat is, alleen de flens is defect. Sloop bood €2,50 als benzine geld, handelaren bieden 50e en komen nooit opdagen...
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
katalysatorinkoop@hotmail.com of 06-30456174
Hide post links |
-
Topic author - lid
In de tussentijd zijn enkele tapeinden van het uitlaatspruitstuk geknapt doordat het spruitstuk krom is getrokken. Aangezien de hele meuk los moest is er ook gelijk een nieuwe kat in gezet. Duur grapje
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-