1.2 + vouwwagen = Spanje?
-
Topic author - 2-hit-miracle
- Posts in topic: 2
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 13 okt 2012
- Laatste bezoek: 15 okt 2012 16:47
- Actief als: particulier
1.2 + vouwwagen = Spanje?
Hallo wij hebben een Renault Clio van vorig jaar. Nu wil ik er een trekhaak onder laten zetten zodat we volgend jaar naar Spanje kunnen. Maar kan ik met een 1.2 75 pk (volgens mij) wel geruststellend op weg? Kan ik dan wel met een redelijk gangetje die bergen tegemoet rijden? Heeft iemand ervaring hiermee?
Groet Tim
Groet Tim
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 766
- Lid geworden op: 28 feb 2006
- Laatste bezoek: 10 nov 2017 11:45
- Actief als: particulier
- Contacteer:
Re: 1.2 + vouwwagen = Spanje?
Afhankelijk van het gewicht van de vouwwagen lijkt me, maar zal toch wel te doen zijn?.
Zal niet overhouden, maar met beleid rijden helpt al veel.
Zal niet overhouden, maar met beleid rijden helpt al veel.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 1
- Berichten: 16704
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 31 mei 2025 16:48
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: 1.2 + vouwwagen = Spanje?
Mijn lpg auto uit 1994 met 3ton op de klok met origineel 70pk ging met zware belasting prima naar zuid frankrijk, dit was dan wel een 1.6 8v.
Dus ik mag concluderen dat je zeker wel op je bestemming aan zult komen maar zoals al genoemd werd houdt het allemaal niet over en zul je wellicht naar het 4e verzet terug moeten bij hellingen. Als de boel eenmaal rolt zal het weinig problemen geven.
Check even hoeveel kg je auto mag trekken voor je vertrekt.
Dus ik mag concluderen dat je zeker wel op je bestemming aan zult komen maar zoals al genoemd werd houdt het allemaal niet over en zul je wellicht naar het 4e verzet terug moeten bij hellingen. Als de boel eenmaal rolt zal het weinig problemen geven.
Check even hoeveel kg je auto mag trekken voor je vertrekt.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - 2-hit-miracle
- Posts in topic: 2
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 13 okt 2012
- Laatste bezoek: 15 okt 2012 16:47
- Actief als: particulier
Re: 1.2 + vouwwagen = Spanje?
Dank alvast voor de reacties. Had met terugschakelen al rekening gehouden. De auto mag geremd 1200 en ongeremd 545 kilo trekken. Dus dan moet het wel kunnen. Ook met een 1.2.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 632
- Lid geworden op: 30 nov 2011
- Laatste bezoek: 10 aug 2017 22:13
- Actief als: particulier
Re: 1.2 + vouwwagen = Spanje?
Hallo Tim,
Goed kritisch zijn op wat je mee neemt helpt ook: minder gewicht betekent minder hard werken voor je auto en dus een betere rit, elke 50 kilo minder scheelt daarbij. Dus geen potten pindakaas of jam mee (500 gram per pot), geen shampoo of douchespul mee (kun je gewoon daar kopen), niet teveel kleren mee (het is toch mooi weer), etc etc. Wij kamperen ook en het is altijd een puzzel om alles erin te krijgen en niet teveel gewicht mee te nemen, daar kritisch naar kijken zorgt voor een aangenamere rit, zowel voor jezelf als voor je auto.
En heuveltje op: terugschakelen, naar 4 of zelfs 3 (of zelfs 2 als het echt steil wordt). De fout die veel mensen maken is dat ze in de vijfde versnelling zo'n heuvel op zwoegen, dat vindt de auto echt niet leuk, zeker niet als ie zo zwaar beladen is. Dus terugschakelen en op je toerenteller letten en zeker niet onder de 2000 a 2500 toeren zakken (even een beetje uitproberen hoe dat bij jouw auto zit).
Ook handig: kijk eens even in de folder bij welk toerental jouw maximum koppel (trekkracht) ligt. Stel dat dat rond de 3500 toeren ligt (dit is een voorbeeld, dat moet je dus even uitzoeken), dan weet je dat jouw auto bij dat toerental de meeste trekkracht heeft. Dus als het er echt op aan komt (lange steile helling), dan schakel je terug en ga je rond het toerental van je maximum koppel rijden (in dit voorbeeld dus pakweg 3500 toeren) en dan kom je heus boven.
Verder: de zware spullen zo laag mogelijk. In de vouwwagen de zware spullen zoveel mogelijk onderin en bij de as (om slingeren en een foute gewichtsverdeling tegen te gaan) en zware spullen in de auto zo laag mogelijk en zo dicht mogelijk tegen de achterbank aan.
Een keertje proefpakken en/of proefkamperen is ook een goede optie om te doen, zeker als je een nieuwe combinatie van auto en vouwwagen/aanhanger hebt, dan kun je eens even uitproberen hoe de combinatie zich op de weg gedraagt en zit je daar niet in de vakantie mee.
Veel plezier alvast.
Groeten, Harm
Goed kritisch zijn op wat je mee neemt helpt ook: minder gewicht betekent minder hard werken voor je auto en dus een betere rit, elke 50 kilo minder scheelt daarbij. Dus geen potten pindakaas of jam mee (500 gram per pot), geen shampoo of douchespul mee (kun je gewoon daar kopen), niet teveel kleren mee (het is toch mooi weer), etc etc. Wij kamperen ook en het is altijd een puzzel om alles erin te krijgen en niet teveel gewicht mee te nemen, daar kritisch naar kijken zorgt voor een aangenamere rit, zowel voor jezelf als voor je auto.
En heuveltje op: terugschakelen, naar 4 of zelfs 3 (of zelfs 2 als het echt steil wordt). De fout die veel mensen maken is dat ze in de vijfde versnelling zo'n heuvel op zwoegen, dat vindt de auto echt niet leuk, zeker niet als ie zo zwaar beladen is. Dus terugschakelen en op je toerenteller letten en zeker niet onder de 2000 a 2500 toeren zakken (even een beetje uitproberen hoe dat bij jouw auto zit).
Ook handig: kijk eens even in de folder bij welk toerental jouw maximum koppel (trekkracht) ligt. Stel dat dat rond de 3500 toeren ligt (dit is een voorbeeld, dat moet je dus even uitzoeken), dan weet je dat jouw auto bij dat toerental de meeste trekkracht heeft. Dus als het er echt op aan komt (lange steile helling), dan schakel je terug en ga je rond het toerental van je maximum koppel rijden (in dit voorbeeld dus pakweg 3500 toeren) en dan kom je heus boven.
Verder: de zware spullen zo laag mogelijk. In de vouwwagen de zware spullen zoveel mogelijk onderin en bij de as (om slingeren en een foute gewichtsverdeling tegen te gaan) en zware spullen in de auto zo laag mogelijk en zo dicht mogelijk tegen de achterbank aan.
Een keertje proefpakken en/of proefkamperen is ook een goede optie om te doen, zeker als je een nieuwe combinatie van auto en vouwwagen/aanhanger hebt, dan kun je eens even uitproberen hoe de combinatie zich op de weg gedraagt en zit je daar niet in de vakantie mee.
Veel plezier alvast.
Groeten, Harm
Huidig: Renault Megane II Grandtour 1.6 16V Techline (2008), Renault Captur TCe 120 EDC Dynamique (2013)
Ex: Renault Megane I Break 1.6 16V RXi, Renault Clio S, Renault 5 GTS
Vroeger thuis: R4, R16TL, R16TS, R16TX, R20L, R20TL, R5GTL
Ex: Renault Megane I Break 1.6 16V RXi, Renault Clio S, Renault 5 GTS
Vroeger thuis: R4, R16TL, R16TS, R16TX, R20L, R20TL, R5GTL
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut