complete uitval electrisch systeem tijdens rijden

Radio, elektrische ruiten & stoelverstelling, centrale vergrendeling, etc.
Plaats reactie

Topic author
Recce
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Laatste bezoek: 11 aug 2014 21:10
Actief als: particulier

complete uitval electrisch systeem tijdens rijden

Bericht door Recce »

Hallo,

Ik rijdt sinds een tijdje de onderstaande Laguna. Nu ervaar ik sinds een tijdje een electronisch probleem, waarbij ik mijn verdenkingen heb richting het navigatiesysteem.

Mijn navigatiesysteem is er een met cd-speler. Deze laatste heeft wat kuren in de vorm van de cd af en toe niet willen lezen, hij maakt lawaai, slaat af en toe vast en het systeem valt af en toe uit om vervolgens weer opnieuw op te starten. Hierbij heb ik het idee dat zodra de auto koud is, of het is regenachtig, het systeem sneller deze kuren vertoond dan als de auto warm is of het is droog weer. Daarnaast heeft mijn auto een redelijk groot spanningsverlies zodra deze stil staat (na 1,5 week stilstaan is de accu dusdanig ver leeggelopen dat alleen het overstarten door de ANWB nog mogelijk is)

Sinds afgelopen woensdag echter heeft mijn auto een groter probleem met de electronica. Tijdens het rijden met het navigatiesysteem aan (cd-speler actief) is het nu meerdere keren voorgevallen dat het volledige electrische systeem spontaan uitvalt (lijkt op een kortstondige kortsluiting, maar niet sterk genoeg om de zekeringen door te laten slaan). Op het moment dat die storing optreedt valt werkelijk alles dat electronisch is uit, van de navigatie en het volledige dashboard tot en met de verlichting (kop- en achterlichten). De melding kan gepaard gaan met een kortstondige gele of rode melding (waarbij de gele te kort is om te zien wat de melding is en de rode geeft alleen maar STOP aan).

Voor ik kan reageren op de melding of de stroomuitval (storing duurt hooguit 1-2 seconden) gaat het electrisch systeem weer aan en lijkt er niets meer aan de hand. Tot ik na ongeveer 15 km rijden weer eenzelfde storing krijg. De storing heeft tot nu toe alleen maar voorgedaan met een actief navigatiesysteem (cd-speler actief, want de kaart wordt gebruikt) en terwijl het buiten regende. Bij droog weer heb ik het nog niet gehad (met actieve cd-speler).

Doordat ik het idee heb dat het probleem door de navigatie cd-speler veroorzaakt wordt rijdt ik de afgelopen dagen rond zonder een cd in de speler en het navigatiesysteem op standby (radio wel actief). Tot op heden heb ik de storing nog niet opnieuw gehad, maar kan zo'n zware storing wel door de cd-speler van het navigatiesysteem veroorzaakt worden?

Iemand enig idee of dat kan of wat het anders kan zijn? Ben bang dat het een hele dure grap gaat worden...
Afbeelding
Ex: Laguna-2 GT Dynamique, 1.9 Dci (88KW) 2002, Laguna-2 GT Dynamique 1.9 Dci (88KW) 2001.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator
Laatste bezoek: 22 apr 2025 18:19

Re: complete uitval electrisch systeem tijdens rijden

Bericht door RichTrip »

Ik neem aan dat je de navigatie CD-speler in het dashboardkastje bedoeld?
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Recce
Lid
Lid

Bericht door Recce »

Ja, bij mij zit de CD-speler van de navigatie in het dashboard kastje. Daar zit ook een klepje waardoor het kastje gekoeld kan worden met de buitenlucht, maar die is bij mij dicht.
Afbeelding
Ex: Laguna-2 GT Dynamique, 1.9 Dci (88KW) 2002, Laguna-2 GT Dynamique 1.9 Dci (88KW) 2001.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator

Bericht door RichTrip »

Ik zie niet meteen een relatie met een totaal uitval van de auto eerlijk gezegd. Een vervangende navigatielezer is wel aan te komen via sloperijen of MP of andere internet aanbieders.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Recce
Lid
Lid

Bericht door Recce »

Ik heb eindelijk de tijd gehad om het probleem aan te pakken, het bleek inderdaad te zitten in de cd-lezer van het navigatiesysteem. Het navigatiesysteem Carminat Navigation Informeé 1 (VDO Dayton met kleurendisplay) uit het bouwjaar 2003/ 2004 bleek bekend te staan om deze verschijnselen volgens Renault zelf. Om het probleem op te lossen waren er 2 mogelijkheden, het weghalen van een lezer uit een donorauto (onderdelenlijn en dergelijke) werd ten sterkste door Renault afgeraden (grote kans dat het probleem zou blijven, omdat dit bouwjaar erom bekend staat en perse door een lezer van hetzelfde type (bouwjaar 2003/ 2004) vervangen moet worden;
1. Cd-speler laten vervangen door Renault, kosten €971(excl. BTW en arbeidsloon)
2. Binnenwerk van cd-speler laten repareren/ vervangen door een reparatiebedrijf (KMS te Apeldoorn), kosten €300 (incl. BTW en arbeidsloon)
Bij beide oplossingen kreeg ik 2 jaar garantie, dus de keuze was vrij simpel.

Resultaat is dat mijn navigatiesysteem nu probleemvrij is, mijn auto geen lekstroom meer heeft en geen elektronische uitval meer heeft.

Wat mij betreft kan hier een slotje op
Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator

Bericht door RichTrip »

Een bijzonder verhaal wat ik zelf nog nooit heb gehoord of gelezen. Maar mooi dat het is opgelost :thumb:

Ps. ik sluit dit onderwerp niet af omdat er wellicht nog anderen op reageren of een aanvulling kunnen hebben hierop.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut